Tip voor werkschip

Ik ben tegenwoordig weer helemaal in de boten, en wil daarom eens een
werkschip maken met veel functies.
Ik zit zelf aan de Norderney te denken of de Calypso (Billing boats).
Ik weet alleen niet of je de Calypso met meerdere functies kunt uitbouwen.
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand een ander leuk werkschip om te bouwen?
:idea: Ik heb in het verleden eens een Zeeschouw gebouwd (volledig hout), heb de PT-15 van Robbe gebouwd en ben nu een vakantiebootje (Graupner Grand Prix) aan het bouwen. Maar ik heb de beschikking over 8 kanalen dus ik wil wat meer.....

Robert.

Werkschip

Mijn norderny is uitgerust met:
Werkende kraan 2 functies hijsen en draaien
Blusmonitor 3 functies op/neer, draaien en spuiten
Verlichting vavigatie - sein - scheinwerper en dek verlichting
Misthoorn
Dwars schroef voor en achter beide apart gegelbaar
Twee hoofd motoren apart regelbaar
Diesel sound
Draaiende radar antene
En er is nog ruimte voor meer :lol: :lol:
In de calypso is wat minder ruimte schat ik zo. De norderny is meer als een meter lang, vandaar.
Groetjes ruud48

keuze werkschip

Wil je groot?
Dan is de SEABEX ONE van Graupner wellicht interessant.
2 roerpropellors voor, 2 roerpropellors achter, werkende kraan, werkende blusmonitoren, verlichting, duikersklok.... :)
Ik heb 'm 15 jaar geleden gehad, en uiteindelijk na een aantal verbouwingen/reparaties/modificaties/verprutsingen is hij in onderdelen opgegaan... Maar ja, toen was ik nog jong en knap. Nu alleen nog maar knap.
Wil je wat minder groot? Dan is de Kormoran wellicht iets leuks.
Handzaam rompje, leuk uiterlijk. Bij mij nu uitgerust met boegschroef, werkende kraan, verlichting, schijnwerper. :D Tevens goed als sleper te gebruiken, en incidenteel als duikboot. :oops: (Was geen succes, zie Avatar en onderschrift...)

Roel

Werkschip

Ben niet echt op zoek naar GROOT.
De Norderney (ruim een meter geloof ik) vind ik toch wel max.
De Calypso is niet erg groot (94cm) maar groot zat voor me.
Ik vraag me alleen af of er genoeg valt in te bouwen.
Licht en radar, ok, maar ook iets met werkende kranen enzo??
Eventueel uitzetten van een bijbootje.

Robert

Ik heb even gekeken (internet) naar de Kormoran.
Is inderdaad ook wel een leuk bootje.
Nog meer tips??

Ik vind een sleper wel erg mooi, maar ja daar varen er al zo veel van.

Robert.

Eén nadeel Calypso:

Als je er een kraan op wil zetten:
Het is een nogal rank scheepje. Qua gewicht zal je dan niet zo veel kunnen hijsen.Met de Norderney heb je dat probleem niet. Da's een brede bak. Met de Kormoran kan ik maximaal 200 gram overboord zetten, en dan heb ik de romp nog extra geballast.

Roel

Er valt ook niet zoveel overboord te hijsen volgens mij.
Het enige wat er aan boord is, is een rubberboot en een duikklok.

Robert

Orientering

Kijk ook eens op de sites van Robbe en Graupner, én natuurlijk in de winkels!
Als je in de buurt van Bussum komt, is een bezoekje aan Two Brothers nooit weg. Adresgegevens: Zie gebruikerslijst, Powerpete!!!
(En nee, ik heb geen aandelen....) :wink:

Roel

2Brothers ben ik uiteraard al geweest (is ook "mijn" shoppie).
Ook op de websites al gekeken. Maar ik dacht: misschien heeft iemand ervaring met een leuk model.

Robert

Re: Eén nadeel Calypso:

Roel van Essen zei:
Als je er een kraan op wil zetten:
Het is een nogal rank scheepje. Qua gewicht zal je dan niet zo veel kunnen hijsen.Met de Norderney heb je dat probleem niet. Da's een brede bak. Met de Kormoran kan ik maximaal 200 gram overboord zetten, en dan heb ik de romp nog extra geballast.

Roel

Misschien kan je er een ballasttank inzetten die vol kan pompen als je iets uit zet. Stel dat je aan stuurboord een bijbootje uitzet. Dan kan je de ballasttenk aan bakboord vol pompen zodat ze recht blijft. Ik weet alleen niet of je daar ruimte voor hebt.

Groeten,

Jan

ballasttank

Nee, Jan, da's met mijn Kormoran geen optie.
Punt één is er geen ruimte meer voor (Hij zit nu al bomvol) punt twee zou je dan slechts héél langzaam je kraan buitenboord kunnen draaien.
Je vracht hangt in de kraan (hoog dus) en je ballasttank zit onder water (laag dus) Om je schip zo in evenwicht te houden, heb je dan verhoudingsgewijs heel veel ballastwater nodig, wat je heel snel in zou moeten nemen. Ik zou, als ik een vorm van contragewicht zou moeten nemen, dan liever een blok lood op een spindel dwars in m'n boot zetten, dat werkt sneller. Bovendien hou ik sinds een paar weken niet meer zo van water in m'n boot... Het geeft zo'n werk! (zie avatar en onderschrift) :oops:

Maar bedankt voor het meedenken!
Roel

ik ken die vocht problemen
ben al twee seizoenen bezig om de kit(smit)-lloyd 109 waterdicht te krijgen
dus ik ben ookniet zo'n liefhebber van water aan de verkeerde kant van de romp

Hallo Robert, ben ook al wat jaartjes aan een Calypso bezig is een hele mooie maar ongeloofelijk moeilijke boot om het een en ander aan functies in te zetten, heb wel de heli draaiend gemaakt en met wat kunst en vliegwerk is ook de kraan wel aan de praat te krijgen, je hebt alleen heeeeeeeeel weinig ruimte en het is nogal een rank en smal scheepje, (origineel was een mijnenjager) dus je zit al snel aan het gewicht......Peet..................8)

Leuke woordspeling:

Peet is in staat om 'met kunst en vliegwerk' de kraan aan de praat te krijgen.

Waarmee heb je je heli draaiend gemaakt? Juist dát lijkt me iets voor kunst- en vliegwerk....

Maar goed... ik zal niet zeuren :)
Roel.

Verplaatste Calypso site

:!: De Calypso site van Werner heb ik ook regelmatig bezocht, maar hij is verplaatst naar www.rc-fan.at.tf/.

Tien jaar geleden ben ik ook begonnen met het bouwen van een Calypso, maar dan met een plastic bouwdoosje als voorbeeld en alle maten met 4 vermenigvuldigd. Hij is daarmee 1.30 lang en dat vond ik een mooie maat om ook nog allerlei dingen in te kunnen bouwen. Zo ver ben ik echter nog niet (ik ben aan het wachten op warm weer om de romp en dekopbouw te kunnen schilderen).

De reden om de Calypso te kiezen waren de mogelijkheden voor bewegende functies. Als iemand nog wat tips heeft, plaatst dat dan hier want ik ben daar wel benieuwd naar.

Twan

Hoi F.van.Gent,

Dat bericht is op November 14, 2002 geplaatst, het zou dus goed kunnen dat die website is verplaatst of er helemaal niet meer is :| .

Groetjes Danny.

waarom blijft dat spul allemaal zo lang staan kijk ook niet altijd naar de datum zir ook nog niet zo lang op het forum en weet dus ook niet alles
Maar bedankt voor de reactie en ik probeer het tog zo vriendelijk te houden
want vind het wel interesant al die modelbouw
moet alleen nog oefenen om photo,s te plaat sen want ik kan xe niet meer terug vinden op het forum dus doe ik nog wel wat fout denk ik zo maar ja zal wel goedkemen denk ik in ieder geval bedankt

Back