Na een vlucht of 15 met de ZOOM 450 ontdekte ik dat er al behoorlijk wat speling in de rotorkop was ontstaan. De twee rubbere ringen in de main rotor head waren al erg soepel geworden en wat beschadigd aan de randen en de heli reageerde trager. Protech bied ook een nieuwe rotorkop aan met 4 rubbere ringen erin ipv 2:
Maar goed, we bulken niet allemaal van de euro's he... DUS heb ik dit snel en goedkoop proberen op te lossen met iets wat meen ik iedere heli vlieger in huis heeft: krimpkous :idea:
Je hebt 6mm diameter krimkous nodig, circa 12.5/13mm mm lang (voor verhitting) en wat geduld om wat te priegelen. Centreer de krimpkous over de main shaft en verhit het gelijkmatig. Ik kon het na verhitting nog makkelijk van de staaf af glijden, hoewel het er netjes om heen zat. Ik heb de ingekrompen krimkous van de main shaft af geschoven en het in het midden van de rotorhead gezet, om daarna de spindle shaft er doorheen te duwen. Daarna de oude rubbertjes erop en de rest, en klaar. Ik had heel weinig speling na dit alles, wat mij wel beviel. Mocht je echter meer speling willen hebben dan kun je de krimkous wat inkorten maar centreer het dan GOED voor evenveel speling aan beide kanten.
Ik heb er gisteren DIEHARD met blauw vingertjes in een vrij stevige herfstwind tussen de hondenpoep :lol: enkele (back)flips en aileron rolls mee gemaakt, en ik hoefde de aileron minder te corrigeren. De heli reageert ook duidelijk sneller. Ik heb er nog helemaal geen problemen mee gehad.
NB: alles uiteraard op EIGEN risico!
NEW ZOOM 450 ROTOR CENTERBLOCK
May 2006
Development of a new rotor center block has finished.
This CNC piece replaces the original center part and has 2 O rings on each side to produce a stiffer rotor head.
This is definitely the ticket for fast and aggressive 3D moves and will be available around the end of November.
Maar goed, we bulken niet allemaal van de euro's he... DUS heb ik dit snel en goedkoop proberen op te lossen met iets wat meen ik iedere heli vlieger in huis heeft: krimpkous :idea:
Je hebt 6mm diameter krimkous nodig, circa 12.5/13mm mm lang (voor verhitting) en wat geduld om wat te priegelen. Centreer de krimpkous over de main shaft en verhit het gelijkmatig. Ik kon het na verhitting nog makkelijk van de staaf af glijden, hoewel het er netjes om heen zat. Ik heb de ingekrompen krimkous van de main shaft af geschoven en het in het midden van de rotorhead gezet, om daarna de spindle shaft er doorheen te duwen. Daarna de oude rubbertjes erop en de rest, en klaar. Ik had heel weinig speling na dit alles, wat mij wel beviel. Mocht je echter meer speling willen hebben dan kun je de krimkous wat inkorten maar centreer het dan GOED voor evenveel speling aan beide kanten.
Ik heb er gisteren DIEHARD met blauw vingertjes in een vrij stevige herfstwind tussen de hondenpoep :lol: enkele (back)flips en aileron rolls mee gemaakt, en ik hoefde de aileron minder te corrigeren. De heli reageert ook duidelijk sneller. Ik heb er nog helemaal geen problemen mee gehad.
NB: alles uiteraard op EIGEN risico!