Tips en aanvullingen electro schema boot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Jorden, 13 dec 2019.

  1. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Hallo allemaal,

    Ik ben bezig om een voerboot vanuit casco zelf op te bouwen. Omdat ik weinig verstand heb van elektra zou ik graag gebruik willen maken van jullie expertise. Uiteraard heb ik reeds getracht via zoeken op internet en de lokale modelbouw winkel tips te verkrijgen.Ik ben zover dat ik een elektra schema heb gemaakt waarvan ik denk dat deze al een eind de goede richting op is. Graag jullie constructieve kritiek / tips. Ik vraag me iig af hoe ik het beste mijn verstraler/ verlichting/ hookrelease/ voerbakken kan aansturen vanaf de ontvanger; 1 multi switch / 2 duo switches of 4 enkele? Daarnaast hoe krijg ik 12v vanaf mijn accu naar deze functionaliteiten? Ik wil daarvoor mijn apparte voeding (6v) van ontvanger niet gebruiken. Ik ga gebruik maken van 10 kanaals zender / ontvanger 2.4 ghz. Als er nog info ontbreekt vraag gerust! Bijgevoegd mijn schema. Bvd 20191213_181440.jpg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jorden, Tegenwoordig beschikken de meeste regelaars over een BEC functie. Daarmee kun je de ontvangeraccu laten vervallen.
    Kijk eens wat CTI aan multiswitches en regelaars kan leveren. RC-Point en Wetronic verkopen ze. Heb alleen maar ervaring met RC-Point.
    Je zou één regelaar met en eentje zonder BEC kunnen nemen. Wat voor functie heeft de split? Gr. Klaas.
     
    Jorden vindt dit leuk.
  3. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Klaas, dank voor je toevoeging. Ik weet dat de speedregelaar BEC heeft. Vraag me alleen af hoe het zit met " de draadjes ". Hoe lopen die normaliter? Kan ik vanaf de regelaar een draad naar de switch laten lopen om zo 12v te krijgen bij licht e. d.? De ontvanger accu wil ik graag hebben op advies van anderen dat dit voordelen heeft boven 1 accu. De " split" is niet meer dan van 2 draden 4 maken ( soort kroonsteentje)
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jorden, Om dingen te schakelen kun je een multiswitch gebruiken. CTI levert die ook. Zoek maar eens op CTI+multiswitch. Wil je toch een ontvangeraccu gebruiken haal dan bij de motorregelaars (ESC) de rode draad terug. Lees je goed in op het Forum en zoek eens op het internet eens op BEC en ESC. Allemaal niet zo moeilijk voor ervaren RC-volk, maar als je pas begint is er veel te leren. Doe het niet zoals een kennis van me stelt. Veel fouten maken geeft veel ervaring. Belangrijk is dat je weet waar het allemaal voor dient en hoe je het aan moet sluiten. Op den duur wordt het een soort routine en heb je wel een idee hoe je verder kunt. Om nog even terug te komen op een BEC. Is in principe een klein circuitje in je regelaar dat van de spanning uit de vaaraccu 5 Volt maakt om de ontvanger te laten werken en de stroom naar gebruikers zoals servo's. Ook de stuurstromen naar de verbruikers worden van daaruit doorgegeven door de ontvanger. De meeste BEC's leveren 1-3 ampère. Als er veel gebruikers tegelijk daar een beroep op doen heb je kans dat de BEC dat niet bij kan benen en dat je daarom beter af bent met een ontvangeraccu. Moet je allemaal wel weer apart opladen. Om het mezelf daarbij gemakkelijk te maken hebben mijn schepen maar één (vaar)accu.
    Buiten 2 motorregelaars zijn er maar 2 servo's die stroom trekken via de BEC en dat werkt verder goed. Hieronder een link naar een CTI multiswitch. Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000351&aid=10393&lang=nl
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2019
    Jorden vindt dit leuk.
  5. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Ik vermoed dat ik doordat ik minstens 4 functionaliteiten (en mogelijk nog andere in de toekomst wil toevoegen ) beter kan kiezen voor een apparte ontvanger voeding ( al heb ik nog geen regelaars gekozen dus daarmee kan ik nog rekening houden en kijken hoeveel die kunnen opvangen ). Wat ik alleen niet snap is hoe ik 12v (via de (multi) switch) kan laten aankomen bij mijn 12v functies? Via ontvanger zou dat 5/6V zijn en via BEC ook? Of moet ik dan vanuit 12v accu kunnen koppelen aan multiswitch?
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2019
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jorden, Het is allemaal niet zo moeilijk. Bij de multiswitch uit de link staat een schema hoe je zoiets schakelt. In principe schakelen die dingen via de - aansluiting. Je zet de + van je 12 V accu rechtstreeks op je verbruiker (neem in dit geval je schijnwerper) en de ontvanger stuur een van de poorten van de multiswitch open naar de min van je 12V accu. Als je met een ontvangeraccu werkt moet je wel de - daarvan koppelen met de - van je 12V accu. Studeer maar even (of iets langer) op het schema onder bij de info over de multiswitch. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2019
    Jorden vindt dit leuk.
  7. Jorden

    Jorden

    Lid geworden:
    23 okt 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Nederland
    Ga mn best doen!
     

Deel Deze Pagina