Tips en tutorials Metaal draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 3 apr 2011.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Trilliwillie:

    Heb m'n ouders vanuit Nl vandaag dit ding laten versturen , want met die kabelbinder was maar een test opstelling :)
    [​IMG]


    Dat met die 29 graden op de beitelslee... nee het daagt niet :-( ... ik snap de procedure en zal volgende week ook zeker dit doen , maar ik zie nog steeds niet in waarom de snede anders zal zijn. Hoe ik het me nu voorstel is de beitel nog steeds 90 graden op het werkstuk.
    Hoe kan de voorste punt nou anders snijden, terwijl de beitel er nog steeds 90 graden op staat. :confused:

    5-assige freesmachine WOW!!!! ... ik ga volgende week beginnen met m'n nieuwe 3-assige freesmachine (vandaar alle vragen ivm draaien)... die 2 extra assen ... tja , daar kan ik alleen maar van dromen.

    Die luchtkoeling .... dat ziet er interessant uit .... moet idd "eenvoudig" zelf te maken zijn, maar waarom gaat de hete lucht naar rechts en de koele lucht naar links.....

    Cor
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heeft vast te maken met drukval en doorstroming.

    Ik heb weleens een lucht tank van een paar honderd liter afgeblazen door een duimse (25mm doorlaat) geluiddemper,
    die bevriest dan na een paar seconden als je alles meteen vol openzet.
    Ook in de winter buiten weleens bezig geweest met (natte) lucht toen bevroor de naalden bikhamer.
     
  3. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    29 graden ongeveer

    Hoi,
    @Cor e.a.:
    Zie plaatje. Bij elke verplaatsing richting pijl wordt aan de linkerkant gesneden, maar ook een flinterdun stukje aan de rechterzijde, het groene "wigje", van de punt. Zo voorkom je trapjes en wordt de punt wat gelijkmatiger belast en geeft een gladder resultaat.
    Als snijmiddel gebruik ik vaak de bekende waxine- ofwel theelichtjes. Tevoren goed aandrukken tegen het af te draaien / snijden gedeelte. Vormt mooi laagje wat smeert en tevens koelt. Wel af en toe weg vegen met een kwastje, daar het op de punt ophoopt. N.B.: NOOIT met een lap/doek die er kan worden ingetrokken met je hand/vingers erbij!
    Bijkomend voordeel: minder rondvliegende spanen! Maar niet "met de neus er boven hangen" vanwege de dampen natuurlijk.


    [​IMG]
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Helimax: Ja MAAR :) .... De pijl in de richting van "voedingsrichting" daarmee regel je nu dus de diepte , en die regel je alleen buiten het te draaien materiaal. Bijvoorbeeld , 4/100 indraaien , en dan gaat de automatische langsvoeding aan. De beitel beweegt nog steeds tijdens het draaien naar links.

    Ik heb eventjes je plaatje geleend en de beitelslede recht gezet .... wat is nu het verschil als de automatische langsvoeding aanstaat? De beitel zit nog steeds op dezelfde manier/hoek in het materiaal.
    [​IMG]

    Het is niet eigenwijs bedoeld... ik probeer er gewoon de logica van in te zien.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ik zal je vraag beantwoorden met foto's van de beitelplaatjes. Mag ik er op terug komen? Ik moet ff wachten want ze zijn besteld!
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb hem !!!:celebrate:

    Dat 29 graden draaien op de beitelslee... ik had ineens een ingeving. Het gaat dus om elke volgende pas, de beitel schuift een klein beetje op naar links ten opzichte van de groef bij het dieper insteken, en gaat dus "uit de groef" de volgende pas snijden.... Het heeft ff geduurd, maar ik snap nu wat erachter zit :)

    @ Zorre... geen probleem natuurlijk ... ik kijk ernaar uit
     
  7. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    29 graden

    Yep!
    Het verschil is dat "mijn", is niet van mij maar algemeen aanvaard als een goede, methode. De rechter zijde kan zelfs warmte afvoeren. Dit is per gang. Hier ongeveer 45% van de snijvlakken belast terwijl de "methode Cor" ongeveer 80% van de snijvlakken belast.
    Hetgeen onnodige wrijving=warmteontwikkeling=afwijking=materiaalverandering veroorzaakt. Bijna alle metalen en legeringen worden zachter/eigenschappen veranderen als ze warmer worden.
    Warmteontwikkeling wil je hier niet, geeft alleen ruwe oppervlakken en afwijkingen.
    Zie plaatje "warmtebeeld".

    [​IMG]
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Helimax: het is nu duidelijk, ik wilde het zeker niet in twijfel trekken... want wie ben ik om als beginner tegen praktijk en theorie in te gaan.... Ik wilde alleen graag weten "waarom" zodat ik begrijp waarom ik bepaalde handelingen doe :)
     
  9. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    29 graden

    Hoi Cor,
    No sweat, heb ik net als ieder ander ook: "het willen weten hoe het werkt". Het leuke is dat je bij vliegen, met heli's of vliegtuigen of ander "tuig", ook te maken hebt met "angle of attack". Bijvoorbeeld hoe zo efficient mogelijk lucht te verplaatsen d.m.v. een propellor om de grootst mogelijke voortstuwing te krijgen. Hoewel de doelen verschillen: het principe blijft in de zelfde hoek. Gaat wel wat ver moet ik toegeven :D
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2012
  10. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    [​IMG]

    Mvg. Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oeps...

    Vandaag geprobeerd M18x1,5 draad te draaien ...
    Op zich ging het lekker, alleen zat de moer er veel te los op ... te diep gesneden dus.. Ergens een rekenfoutje met sinus- cosinus gemaakt dacht ik.
    Blijk ik nog een andere fout te hebben gemaakt. Ik heb de beitelslede op 28 graden gezet , maar ik denk dat ik hem op 62 graden had moeten zetten volgens bovenstaande tekeningen.
    [​IMG]

    Natuurlijk gaat de schaalverdeling maar tot 50 graden, morgen maar met de geodriehoek aan de gang gaan.

    Dan nog de diepte berekening , wellicht zat daar ook nog een foutje in. Stel nu dat ik morgen de juiste hoek heb van 28 graden (voor mij 62 graden op de gradenverdeling).

    Buitendiameter = 18
    Dunste diameter = [SIZE=-1]16.12[/SIZE]
    Verschil = 1,88
    De helft hiervan is 0.94

    Dus ik moet met de beitel 0,94 diep gaan.
    Omdat de beitelslede schuin staat moet ik de sinus van 62 graden hebben =0,883 (denk ik)

    Dus ipv 0,94 diep moet ik volgens de schaalverdeling op de beitelslede 0,94/0,883= 1,065 mm diep gaan.

    1 streepje op de beitelslede zwengel is 0,05mm
    1,065/0,05= 21,3 streepjes.

    Denk ik:oops: .... maar erg grote kans dat ik er helemaal naast zit
    :help:

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    met dat soort berekeningen maak ik altijd een schetsje.

    Met het support op 28° is de draadstang de aanliggende en de draaddiepte de overstaande.

    schuine zijde is dan overst. gedeelt door de sin62° (want sin=o/s)
    sinus van 62° is (wat ik even uit een tabel haal 0.8829)
    overst. is wat je zegt 0.94

    schuine is dan overst/sin62 =0.94/0.8829 = 1.065

    Alleen staat je beitelsupport op 28° en niet op 62°

    Dan heb je ipv de diepte in te gaan de hele flank van de draad weggestoken zodat er maar een klein bergje blijft staan.

    Die 28° is de hoek tussen je support en de loodlijn op je draadas.
    Is halve hoek van de top van de beitel min die 2° om makkelijk te kunnen insteken (zonder teveel druk op de achterkant van de beitel)
    Je hebt nu die 28° geneomen tov de evenwijdig aan de draadas.
    Inderdaad: oeps.
    Denk dat je maar M16 moet gaan snijden :(
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank je Baggeraar: ik ga het daalk nog eens proberen :)
    Toch gemakkelijk die gradenverdeling op de beitelslee ... ach ja , zal wel komen dat het Chinese brol is :)
     
  14. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hallo Cor..mijn lijsten kennen geen CDMT, en dan wordt vrijwel zeker CCMT. De tweede aanduiding, in ANSI, 21.5, moet je volgens mij altijd specificeren de radius v/d beitelpunt. Dan wordt het 21.51 in dit geval.

    Deze plaatjes met orientatie/richting van de snijkant passen qua geometrie wel op die beitels. Het type plaatje voor de beitel wordt in hun tabellen aangegeven.

    Jawel..het is aan het snijplaatje te zien:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2012
  15. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ja..zo'n set beitels daar kunnen plaatjes in met dezelfde geometrie, dus bijv. CCMT, CCGT enz. Ze zeggen overigens dat de boorbeitel dezelfde codering heeft als de mesbeitel. Zo moet het eigenlijk qua weergave:

    mesbeitel rechts:
    [​IMG]

    boorbeitel rechts:
    [​IMG]

    De code SCLCR is gelijk, maar de prefix?, in dit geval, S05H, vind je altijd terug bij de boorbeitel. Het staat voor o.a. de lengte van de beitel, maar ook voor wel/geen boring van een koelkanaal.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De code SCLCR is dan:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Zorre en Baggeraar, bedankt voor de info, dat ga ik eens op m'n gemakje lezen.

    Zojuist M18*1,5 gedraaid , en ja hoor de moer past erop zonder (teveel) speling.... ben erg blij .... het was een lange bevalling dat schroefdraad draaien. Gelukkig alleen nog maar geoefend in afval materiaal .... het volgende zal voor het "eggie" zijn. :rolleyes:


    Cor
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    OOOHH dan is een "as-mannetje" maken niet erg, daar leer je van.
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    :confused::confused:
     

Deel Deze Pagina