Tips en weetjes, zelf een kiel maken

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Phielp, 17 jan 2021.

  1. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Hay, als je de basis verhoudingen van zeilboten zoals weergegeven in "Principles of Yacht design", tussen zeiloppervlak enerzijds en lateraal oppervlak, waterverplaatsing en nat oppervlak anderzijds, toepast op modelzeilbootjes is de kiel inderdaad te groot. Goed plan om eens een Naca 0012 kiel te maken van 4, of 3,5 cm. Hoe smaller de kiel, hoe gevoeliger de precisie van het profiel. Waarbij nogmaals opgemerkt, ik denk niet dat ik de huidige allround kielen kan verbeteren, ik wil graag de marge verkennen om te weten waarom.

    Het is ondertussen gelukt om mooie strakke kielen te maken voor mijn RG65, met een groter oppervlak en een Naca0012 profiel, bedoeld om met weinig wind te zeilen. Eén met carbon aan de buitenkant, cubic infill van mijn printer aan de binnenkant (6,5 cm boven,4,5 cm beneden, 30 cm lang). En één met carbon buis aan de binnenkant ( en een stukje teak), zoals te zien op de website https://3dprintedradioyachts.com (6 cm boven en 5 cm benden) . Door gebruik te maken van Delftship en een 3d printer heb ik het profiel redelijk onder controle. Ik zal binnenkort (als de epoxy volledig is uitgehard in het zonnetje), wat torsie testen doen en vergelijken met mijn gekochte kiel.

    Wel even een Naca0012 bulb gegoten, de vorm geleend van Naca, en door schalen aan de hand van bulbcalculator de juiste vorm geprint en in het vormzand gelegd. Net iets boven 620 g uitgekomen, conform plan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bram1324 vindt dit leuk.
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Mooi hoor Phielp. ziet er allemaal prima uit. en Dat verhaal over die geprinte kern spreekt me erg aan. ik heb me de afgelopen week daar eens op gestort en heb een aantal onderdelen voor mijn rg65 ontworpen in Tinkercad (3D voor dummies) en uitgeprint. prima gelukt eigenlijk. De vleugel die je met Tinkercad kunt maken is wel beperkt, maar je kunt toch wel wat spelen met diepte en positie van de camber, dus ik wil het wel gaan proberen. Heb je dat zonder wanden gedaan? en met welk percentage infill?
    Ik heb nu voor de IOM toch een heel smal en dun profiel gemaakt. zelfde manier als jij, over een carbon buis heen. Camber 5mm boven en 4 mm beneden. lijkt stijf genoeg. Wel een ander soort profiel, met een lager percentage camber en op 45%, dus ver naar achteren. Is misschien wat onlogisch, omdat dat theoretisch meer voor hogere snelheden is, maar ik wilde dat eens proberen. Ik heb nu ook nieuwe 160 g carbon mat en 100g unidirectioneel carbon binnen. daar ga ik nog een paar laminaatjes mee proberen (onder vacuum) en kijken of ik daar een nog betere vin van kan maken.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2021
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    En misschien heb je helemaal gelijk Wim. Huub zei dat het niet zo veel uit maakt als je eenmaal vaart, maar dat het met de start een drama was, omdat je hem niet op zijn plaats kon houden. dat zou ook de reden zijn van de wijnglas vinnen.
    Ach, het is ook gewoon leuk om het eens te proberen. daar heb je toch een hobby voor? wat dat betreft sta ik er net zo in als Phielp.
     
  4. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Hay, Ik heb heel simpel in Delftship, afdeling kiel en roer, de breedte boven en onder , de vorm (trapezoide) en de lengte en het profiel, (je mag kiezen uit heel wat nacas) opgegeven. Daarna verzonden naar het hoofdscherm en geëxporteerd naar .stl. De .stl in ultimaker geladen, afmetingen aangepast en rechtop gezet. wanddikte 1 mm. infil 20% cubic en gesliced. Ik print met PETG. In de geprinte kiel doe ik boven en onder een spijker en hang ik horizontaal met de bolle kan boven. Matjes in epoxy gedrenkte carbon erover. Daarna PE plastic zak erover die ik onder afspan met lijmklemmen nadat ik de overtollige epoxy eruit heb gerold. Heb geen vacuum. Wel een föhn.

    Mijn gedachte was idd met een dikke grote kiel in het voordeel te zijn bij de start en het ronden van de boei, en een lange dunne voor veel wind en een vliegende start.
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    we denken daar blijkbaar hetzelfde over. Leuk!
    dank voor de info. ik ga het gewoon eens proberen. sinds afgelopen week voel ik me iets zekerder op 3D CAD gebied. Is de hechting van PET op epoxy goed genoeg? daar lees ik wisselde dingen over. PLA is wat dat betreft wel goed, maar iets minder sterk. Ben benieuwd naar je ervaring daarmee.
    Wat bij mij heel mooi werkte bij die kielvin, zijn twee plaatjes 2 mm triplex, zelfde maat als een kielhelft. deze afgeplakt met paktape en vervolgens op de kiel geklemd met klemmen op de randen. maar ik ga het zeker ook met vacuum proberen.
     
  6. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Het is gelukt om een aantal kielen te produceren en deze te testen. Met de 3D printer heb je absolute controle over het profiel en de vorm van de kiel. Je moet hem wel strak bekleden met twee laagjes carbon. De 3.5 cm kiel is stijver en meer bestand tegen torsie dan de kiel die ik kocht bij MX components

    De intern versterkte 3D print kiel zoals beschreven in 3dprintedradioyachts is wel mooi maar niet 100 % (ook geen 90%) bestand tegen torsie. Bij een lengte van 6 cm voldoende stijf om met A tuig te zeilen.

    Ik heb een aantal 3D geprinte mallen gemaakt om het profiel van de eerder gemaakte kielen te controleren. De uit plaatjes carbon met een staaf ertussen, (zoals beschreven door Hay) gemaakte kielen zijn niet gek. De superkritische voorzijde is echter eigenlijk gewoon onvoldoende. Het is mij dus niet gelukt met de hand een mooi profiel te slijpen.

    Ik heb de pogingen opgeggeven om met een 3d geprinte mal een kiel te maken, zoals bedoeld bij de Manta 2017 op thingiverse.com. Teveel gedoe.

    Het was even experimenteren om de juiste kiel/roer combinatie te vinden om tot een neutraal vaargedrag te komen met wissellende kiel oppervlaktes. Dan is een 3D printer wel makkelijk. Ik heb geconstateerd dat mijn met een malletje geslepen houten roertjes beduidend minder goed zijn als de 3D in profiel geprinte roertjes. Maar wel steviger en lichter.

    De observaties over goed zeilen zijn op gevoel, we mogen nog steeds niet naar buiten om te testen en vergelijken. Gebaseerd op de ervaringen bouw ik nu een aangepaste kiel voor mijn Orion Edge die nooit echt lekker wilde zeilen.

    Ik heb wat foto’s erbij geplakt. De Manta is in revisie, ik vervang de kielkast maatje Dragon Force kiel met één waar de MX components kiel en mijn experimentele kielen in passen. De foto is zonder kielkast daarom staat de kiel scheef.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hay en DioM vinden dit leuk.
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    gaaf hoor!
    wat gebruik je voor laminaat?
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ben zelf ff met andere onderdelen bezig geweest, maar binnenkort weer eens wat proberen met kiel en roer.
    mijn RG65 vordert al weer aardig, zodat er binnenkort getest kan worden
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler en Phielp vinden dit leuk.
  9. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Hay,
    Mooie strakke RG, Manta ?

    Ik gebruik koolstofkeperweefsel 200 gr/m2 een laag recht en een laag diagonaal. En natuurlijk epoxy die ik heel precies afweeg en langdurig meng en lauwwarm aanbreng. De PETG ontvet en activeer ik met reiniger die aceton bevat (en nog wat meer maar ik heb nog niet kunnen vinden wat).
     
  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dank.
    Ja, de basis is een Manta. heb er zelf wel een en ander aan veranderd. We gaan het zien.
    ik gebruik eigenlijk alleen nog maar PLA van Polymax. vele malen sterker dan andere PLA en PETG, zelfs duidelijk sterker en stijver dan ABS. Bovendien is het heel goed te bewerken en te lijmen, zowel met epoxy als met andere lijm.
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik heb wel wat profielen geprint, voornamelijk van een roer. het lukt me nog niet echt goed om het op de manier te printen zoals ik het wil. Eigenlijk wil ik alleen de binnenstructuur hebben, maar dat krijg ik niet voor elkaar. hij zet er toch altijd een wand omheen. ok overweeg nu om het carbon niet nat op te brengen, zoals jij doet, maar twee plaatjes te lamineren en dan over smalle horizontale profielsegmenten heen te lijmen, waarbij ik de leading edge van mijn print laat staan over de hele lengte, omdat die lastig te maken is, zoals jij al aangaf
     
  12. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Hay, in tegenstelling, ik laat de infill weg en schuur de buitenkant redelijk glad en plaats de stang. . Ik print wat verschillende lengtes, en ga dan zeilen. On the fly kan ik er wat vanaf knippen. Als er een leuk roertje tussenzit print ik opnieuw hol maar doe glasvezel aan de binnenkant. En een dun matje buitenop, om de buitenkant te kunnen polijsten tot spiegelglad. De kiel doe ik met carbon.
     

Deel Deze Pagina