Tips gevraagd ITALIERI Sherman 1:72

• Topicstarter Topicstarter Haraldinho
  • Startdatum Startdatum
H

Haraldinho

Guest
Ik ben bezig met de Sherman 1:72 van ITALIERI. Ik heb alle onderdelen vooraf gespoten met TAMIYA spuitbus Olive Drab 2 TS-28. Vervolgens de kleinste onderdelen geverfd (zwart, brown, gun metal en wit allemaal met TAMIYA potjes). Vervolgens de tank compleet in elkaar gezet inclusief toebehoren. Nog een keer geheel overheen gespoten met spuitbus Olive Drab 2 (met uitzondering van de rupsen. Die heb ik vooraf afgedekt):

En tot slot de details op de tank zoals gereedschappen, machinegun enz. geverfd terwijl ze al erop geplakt waren (en uiteraard olive waren van het spuiten):

http://g.imageshack.us/img34/1002895.jpg/1/

En wat nu?
Nu wil ik het model wat leven inblazen en ik lees hier en daar iets over washing-technieken, drybrushing en vervolgens een beschermlaag. Hiertoe wat vragen:

1. Welk oplosmiddel moet ik nu toepassen voor de washing in combinatie met enamel verf (REVELL zwart MATT 6). Kan dat met terpentineachtig spul? Ben bang dat dan de verflaag aangegrepen wordt...
2. En welke lak (spuitbus) moet ik gebruiken, in combinatie met de aangebrachte TAMIYA Olive Drab 2?
3. Wat vinden jullie over het algemeen van mijn werkstappen zoals boven omschreven?

Laatst bewerkt door een moderator:
1. Welk oplosmiddel moet ik nu toepassen voor de washing in combinatie met enamel verf (REVELL zwart MATT 6). Kan dat met terpentineachtig spul? Ben bang dat dan de verflaag aangegrepen wordt...
2. En welke lak (spuitbus) moet ik gebruiken, in combinatie met de aangebrachte TAMIYA Olive Drab 2?
3. Wat vinden jullie over het algemeen van mijn werkstappen zoals boven omschreven?

1: Ik zou het gewoon eventjes proberen te verdunnen met water (Even uitproberen op oud model of iets dergelijks) En anders gewone Terpetine gebruiken.

2: Deze vraag snap ik niet helemaal:confused:, Hoezo wil je het in combinatie gebruiken.

3: Ik weet niet of dit je eerste model is, maar het ziet er iniedergeval mooi uit! Lekker simpel, en leuk om eventjes tussendoor te bouwen. Netjes gedaan iniedergeval;)

Groetjes,
Tim

1. Had ik dat maar gedaan. Zojuist met REVELL thinner + REVELL zwart gewashed en de olive verf van TAMIYA opgelost. K.. Hoe zat het nog eens met de verf? REVELL is op oliebasis en TAMIYA op acrylbasis? Wie kan me het verschil goed uitleggen en waarop men moet opletten bij het combineren van het ene en andere.
2. Met combinatie bedoel ik alleen, dat de tank nu gespoten is met TAMIYA olive (dus acryllak neem ik aan???); en met welke type lak kan ik daar nu overheen zonder dat het mis gaat zoals bij het washen?
3. Bedankt voor de complimenten. Sinds ca. 20 jaar weer aan een model begonnen. Ben er weer helemaal into it. Kijk eens ook mijn andere threads. Ik heb nog best wat vragen open staan...

Met andere woorden, Tamiya potjes zijn op acrylbasis (en waarom zeggen sommigen dat ze op waterbasis zijn, of is dat hetzelfde) en Revell potjes zijn op terpentine basis???? Waar staat trouwens dat ENAMEL voor bij de Revell potjes?

Enne andersom mag wel, toch? Dus eerst Revell en daarna Tamiya?

Overigens. Zojuist een wash opgemaakt van TAMIYA XF-1 black en TAMIYA thinner X-20A. Dat werkte redelijk. Ik had echter niet het geduld maar ook niet de vaardigheden om de wash te beperken op bepaalde plaatsen. Dus heb ik maar de hele tank "gewassen". Het resultaat is niet slecht, maar kan ongetwijfeld beter. Foto volgt...

Hier het resultaat van mijn eerste drybrushweatheringexperience. Wellicht iets "te"!?

full

Nou!
Voor je eerste drybrush in tijden, zeker niet verkeerd!
Zo zag het er bij mij niet de eerste keer uit, zal ik je zeggen!
Netjes hoor!
Tim

Haraldinho zei:
Met andere woorden, Tamiya potjes zijn op acrylbasis (en waarom zeggen sommigen dat ze op waterbasis zijn, of is dat hetzelfde) en Revell potjes zijn op terpentine basis????

Tamiya potjes zijn op acryl basis en dat is waterverdunbaar. Maar misschien dat er ook speciale, betere verdunners te koop zijn, dat weet ik niet.

Revell potjes zijn op terpentine basis.

Haraldinho zei:
Waar staat trouwens dat ENAMEL voor bij de Revell potjes?

enamel - definition of enamel by the Free Online Dictionary, Thesaurus and Encyclopedia.

Haraldinho zei:
Enne andersom mag wel, toch? Dus eerst Revell en daarna Tamiya?

Ja. Het is simpel dat acrylverf niet tegen terpentine(verf) kan.

Hier het resultaat van mijn eerste drybrushweatheringexperience. Wellicht iets "te"!?

full

je tank is heel mooi gemaakt maar hij blinkt wat veel, je kunt met een wash inderdaad dit allemaal verzachten maar je moet kijken wat de basis verflaag is! als het acrylverf is kun je een wash van MIG gebruiken. er zijn veel manieren om zo een verweerd model te krijgen.

hier een foto van een model van mij dat bijna af is:

1_SIMG3305.jpg

hoi.
het ziet er opzich goed,maar het glimt wel iets.
ik weet niet of dit de bedoeling is?
maar mischien kan je het wat minder maken.
want echte tanks glimen alleen zo als ze net gewassen zijn.

Back