Tips gevraagd over elke onderdelen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Rienk, 7 okt 2018.

  1. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Ik ben opzoek naar twee onderdelen voor een Helikopter

    Het gaat om een ronde buis binnen maat 2 mm en 130 mm lang , en een stang van 2 mm ronde staaf 150 mm lang , is dit te vinden in de onderdelen van een Helikopter ?

    Gaat om een schroefas voor een modelbootje

    Wie kan mij hier mee helpen welk merk en type helikopter ik daarvoor moet hebben ??

    M.V.G
    Rienk
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan koop je toch gewoon in de modelbouwwinkel een schroefasje? Die zijn gewoon kant en klaar te koop hoor, ook wel in de maten die jij zoekt....

    Uiteindelijk kun je ieder onderdeel van elk willekeurig apparaat wel ergens voor "misbruiken", maar het is me een volledig raadsel waarom je een schroefas zoekt tussen de heli-onderdelen als zo'n schroefasje gewoon te koop is...
     
  3. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Ik zoek deze omdat ik de modellen van Heller ombouw tot RC model

    Dus kan ik de standaard schroefas er niet in bouwen omdat de romp al voor gevormd is en je met de uit einden met uitloop zit die aan bij de kanten een bolling hebben

    Deze asjes met de bij bijhorende mantel zijn daarom de beste optie omdat ze mooi rechtuit lopen
    Heb deze al eerder gebruikt en werken ook perfect als schroefas

    Dus misbruiken is niet het goeie woord in dit geval lijkt mij

    Het sluit ook goed af en heb geen water in mijn andere modellen

    Alleen zijn deze asjes dunner en kleiner waardoor ik deze niet kan toepassen
    Vandaar de vraag welke ik dan wel het beste kan gebruiken voor dit doel
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt ook gewoon naar de modelbouwwinkel gaan, en een stukje 2 mm staal, en een stukje 2 mm binnendiameter messing halen. Lik vet er in, werkt ook. Zo deed ik het vroeger als er iets moest varen wat eigenlijk niet bedoeld was om te varen.
    Je kunt dan zelfs 1 mm asjes en dunnere buis gebruiken (ik gebruikte meestal de "schroefjes" die bij het model zaten)....
     
  5. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    de messing is te zacht om dat te gebruiken , ben er al naar wezen informeren en en dat rade ze me af omdat er toch wel wat kracht op komt te staan
    Kan het krom trekken

    Deze schepen kun je gewoon RC maken word meer gedaan met zelf gemaakte schroef asjes van het soort staal waar de wieken ook mee worden bewogen

    Mijn keuze gaat dan ook uit naar die asjes en doorvoer , de reden is dat dit tegen hogen snelheden kan dus zekerheid dat het niet 1,2,3 krom trekt

    De schroefjes die bij de schepen zitten die gebruik ik ook gewoon en dat gaat altijd goed met varen

    Hier wat foto's als voorbeeld







     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zei ik toch? een stukje staal in een messing buisje? Een "echte" schroefas is vaak zelfs een stalen as in een aluminium buis...

    Staal kun je gewoon per meter kopen in de modelbouwwinkel, kost bijna niets. Messing buis is iets duurder.
     
  7. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    hier in de buurt is het niet te krijgen ben al overal wezen vragen

    Via internet kan ik er wel aan komen maar dan gaat mij dat 50 a 60 euro kosten
    Terwijl als ik onderdelen van een heli gebruik ik met 20 euro max klaar ben van daar dus ook mijn vraag hier zo dat ik weer verder kan
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    2 mm verenstaal moet je hebben..
    Wordt ook in vliegtuigen regelmatig gebruikt om de roeren aan te sturen.
    kan ook gewoon op gesoldeerd worden en zo.

    Dit hebben eigenlijk alle normale shops wel waar ze ook vliegtuigspullen verkopen.
    De messing buis hebben ze vaak ook, wordt in brandstoftoestellen gebuikt om de tank van in en uitgangen te voorzien.

    Qua buitenmantel, aangezien je het standaard schroefje gebruikt, zal het geen 20.000 rpm draaien...
    Maakt het dan uit of de buitenmantel een beetje zacht is?
    Desnoods maak je het zodanig dat het met niet al te veel uitdagingen te vervangen is.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met alle respect, maar daar geloof ik helemaal niks van....

    Ik ben er al een hele tijd niet geweest, maar in Sneek (Brattinga) zou dat gewoon te krijgen moeten zijn. Nils Ester in Oudega heeft het gegarandeerd ook, en ik geloof er helemaal niks van dat die 49,50 verzendkosten moeten maken om een stukje staaldraad van 50 cent op te sturen. In Leeuwarden zat ook altijd een grote hobbywinkel, die veel met treintjes deed, ben de naam even kwijt, Die moet dat ook gewoon hebben, want het valt (in de modelbouw tenminste) onder algemeen materiaal.

    Nu heb je nét pech dat ik voor twee maanden weer weg ben, anders had ik volgende week wat materiaal met een kennis die bij jou in de buurt zit meegegeven, dan had je het gratis en voor niets gehad, maar ik kan je dit vertellen:

    Bestel bij een willekeurige modelbouwwinkel een stukje messing 2 mm binnendiameter, en een stukje rondstaal 2 mm, en je bent mischien een tientje kwijt incl verzendkosten... Laat het 15 euro zijn. Ben je nog steeds goedkoper uit dan de heli onderdelen.
     
  10. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    gek dan dat ik zo veel kwijt ben aan kosten , die in leeuwarden zit die heeft niets meer , die is ook met de treinen zo goed als gestopt

    Ik kwam daar altijd vaak vandaar dat ik het weet

    vandaar dat ik dus over gestapt heb naar deze onderdelen

    en die bevallen me uitstekend , maar goed ik ben niet uit op een discussie , gewoon een vraag in het algemeen
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rienk, Als ik me goed herinner heb je in één van je eerste bouwverslagen verteld welke onderdelen je hebt gebruikt voor as en askoker. Even terugbladeren dus. Was uit een sloophelicopter lees ik. Kijk ik intussen even waar je 2 mm asjes en buis kunt vinden. Messing is slijtvast genoeg. Iets gevonden bij RC-Point. Buitendiameter van de koker is 3,5 i.p.v. 4 mm en de 30 mm de maat van de schroef. Koker eventueel inkorten door er een stukje tussenuit te halen en er een slangetje om te schuiven. Dan beide einden van de koker wel fixeren.

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000346&aid=10241&lang=nl

    En verder een link voor messing buis en RVS verenstaal. Zelf even uitzoeken of er ook buis is met 2 mm binnendiameter.
    https://www.zwaluwmodelbouw.com/bou...ing-buis-rond/messing-buis-rond-20-12mm-100cm

    https://www.zwaluwmodelbouw.com/bouwmaterialen/rvs-staaldraad-roestvrij/

    Bij Banggood messing buis 3 mm, wanddikte 0,5 mm, dus binnenmaat 2 mm.

    https://www.banggood.com/nl/2-6mm-D...33QIVj-R3Ch3o5wmYEAYYAiABEgK1L_D_BwE&ID=42392

    Duurt wel iets langer dat je het hebt. Zelf goede ervaringen met die club. Is ongeveer 4 weken onderweg.
    Succes ermee verder en gewoon vragen als je vastloopt hè. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt ook een antwoord in het algemeen gekregen...
    Laatste keer dat ik de spullen die jij nodig hebt, bij Nils Ester kocht (nog geen half jaar geleden) was ik rond de 5 euro kwijt.
     
  13. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Klaas dat klopt die ad ik toen gebruikt , als het kon had ik die al gebruikt

    Ik kan ze alleen niet toepassen vanwege dat ik daar de lengt niet kan halen deze zijn een kleine 7 cm , ik moet een doorvoer van 13 hebben en een as lengte van 15 cm

    Dit vanwege de smid rotterdam de schroefassen zijn langer vanwege de afstand tussen de steun en de romp van het schip :cool:

    Als het goed is heb ik wat kunnen vinden van wat ik zocht , hoop dat het allemaal gaat lukken , toch bedankt allemaal voor de bijdrage
     

Deel Deze Pagina