Tips gevraagd voor bouw Banckert van BB

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door ThoFri, 28 okt 2005.

  1. ThoFri

    ThoFri Guest

    Dag allemaal,

    ik ben begonnen met de bouw van de Banckert van BB. Alle tips zijn welkom zoals :
    - voldoen de roeren uitgevoerd in hout zoals voorzien (alternatief ?)
    - is de meegeleverde messing aandrijfas bruikbaar ?
    - welke motor, akku gebruiken ?
    - waarop speciaal letten

    Ik heb de zoekfunctie gebruikt en reeds meerdere zaken gevonden maar alle tips (en fotos) zijn welkom.

    Groetjes,
    Frits
     
  2. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mijn eerste scheepje was ook de banckert,
    de as is te gebruiken en de roeren heb ik gemaakt van plasticglas.
    ik zou het scheepje mooi op 12 volt laten varen.
    de banckert is bij mij nu in de vut, maar ik heb hem nog wel en staat mooi op de kast.
    sleept perfect en manoeuvreerd geweldig, net als de echte.
     
  3. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoi, zelf heb ik de Banckert ook en heb de as vervangen voor een van staal waar ik een smeernippel op heb gemonteerd.
    Persoonlijk vond ik de vaareigenschappen maar matig omdat hij door de rompvorm nogal wiebelig op het water ligt.
    Dit heb ik verholpen door een kiel onder het model te plakken en twee kiemvinnen toe te voegen.
    Resultaat een model met prima vaareigenschappen.
    Groetjes Norwin :D
     
  4. kiemvinnen? bedoel je toevallig kimkielen? ;)
     
  5. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Precies.
    Klinkt als lijkt op 8O
     
  6. M-thing

    M-thing

    Lid geworden:
    27 sep 2003
    Berichten:
    352
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Voor mij was de Banckert ook de eerste.
    Ik heb de orginele schroefas gebruikt maar ik kwam er na een paar jaar achter dat deze niet geweldig is. Beter is het om deze te vervangen door een as van bv Raboesch, Aeronaut, Robbe of Graupner.

    Voor de roeren heb ik het hout uit de bouwdoos gebruikt, dit kan prima maar let er op dat je ze goed in de verf zet. Ook is het wel handig om dwars door roer en roerkoning een gaatje te boren en daar een messing pennetje in te lijmen zodat de roeren niet doordraaien op de roerkoning.

    Heb zelf altijd op 6 volt gevaren, maar 12 volt is toch wel beter.

    Stabiliteits problemen heb ik eigenlijk nooit gehad, maar dat komt omdat mijn Banckert bij teveel wind gewoon op de kant bleef.
    Een probleem dat de ABS Banckert wel heeft is dat ze geen spuigaten in de verschansing heeft, zodat water dat op het achterdek komt, zich mooi kan verzamelen en in de boot kan lopen tot ze zinkt.
    Hiervoor zijn 2 oplossingen,
    1, spuigaten maken en dekluiken waterdicht afsluiten.
    2, niet varen met teveel wind.

    Spuigaten zijn niet makkelijk door de dubbele verschansing, dat deel is dubbel doordat het een vacuform onderdeel is. Een ervaren bouwer past dit zonder problemen aan, maar als het je eerste is, doe je dat niet zomaar ff.

    Mijn Banckert is inmiddels met pensioen en staat op de kast mooi te wezen.

    Groeten,

    Marcel. 8)
     
  7. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    De Banckert ( Maasbank ) want zo heete mijn eerste Banckert.
    Was dus ook mijn eerste radio grafisch model.
    Indertijd stond het model beschreven in de modelbouwer.
    dat was ongeveer 1984.
    Heb er toen veel tips er van gekregen.
    Ondermeer in plaats van lood stopverf te gebruiken waar door het
    model stabiler wordt.
    En inderdaad kimkielen er op te bouwen.
    Ik heb het model nu voor de vierde keer in mijn handen.
    en gebruik nog steeds al het matriaal wat BB er bij geeft
    heb er nooit geen problemen mee gehad.
    de twee banckerts wat ik aan het herbouwen bent due eigenaren,
    er van af wilde waarschijnlijk door dat ze het model onderschat hebben.
    Wat ik dus ook direct gedaan heb is het achterdek vergroot. Zodat ik
    meer ruimte heb wanneer alles er op gebouwd is en ik niet de rubber rand er moet halen bv om accu ter verwisselen.
    Ook heb ik bij de Steenbank ( Banckert ) want zo heet nu een van deze boten heb ik de straalbuis weg gehaalt. Dit heb ik gedaan omdat de Steenbank er geen had.
    Zie foto's Valcke A950. op www.tugspotters.com


    Greetings Nick
     
  8. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ik ben inmiddels ook lekker aan het bouwen met Bart mijn zoon.
    Heb hebben de BB as maar gelijk in een hoek gegooit want dat was net een rammelaar. De kortste Graupner as is wel langer maar ze zien later wel hoe de ze gewichtsverdeling gaan oplossen.
    Verder gelijk maar een messing schroef gekocht maatje 45 mm. Dit gaat net en de meegeleverde kunststof schroef was echt bagger met veel giet fouten.

    We zijn nu bezig met de roeren. We hebben ze met 2k lijm gelijmd.
    Als ze in model zijn, dan zetten we ze nog in de epoxy wellicht nog met een 25gr glasmatje om het hout voldoende te beschermen.
     
  9. Jazper

    Jazper Guest

    Ow dat is denk ik niet nodig hoor. Heb bij mijne alleen kwastplamuur erop gesmeerd, netjes geschuurt en toen afgelakt.
    Waterdicht genoeg, hij ligt immers nooit dagen achtereen in het water?
     
  10. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Hier een foto van het achterdek.

    De laser cut onderdelen zijn heel mooi. Ik heb er echter nog niet één kunnen betrappen op de juiste maat. :cry:

    [​IMG]

    De maat in minimaal 1,5 tot 2 mm mis.
    We zijn nu ook met de dekhuisjes bezig op het achterdek.
    Werkelijk niets heeft de juiste maat. Het lijkt soms wel of er bij het bepalen van de onderdelen nooit naar de tekening en bouwbeschrijving gekeken is.

    Maar goed. Het is wel leerzaam voor mijn zoon en de volgende keer maar weer van tekening bouwen.
     
  11. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    Als ik u was zou ik het achterdek met het voor dek
    uitsnijdenden zo dat je een grotere ruimte krijgt
    Zodat je er makkelijkker bij kan komen wanneer het dek geheel
    op de hull ligt en dan hoef je ook niet steeds de rubbere rand er af tehalen wanneer je accu wilt verwisselen.
     
  12. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ik wilde dat in ieder geval wel doen met voorste dekhuis.

    [​IMG]

    Maar u bedoelt dat ik het gehele achterdek behalve een randje volledig moet verwijderen en de dekhuizen op een nieuw te maken dek moet plaatsen.
     
  13. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    Ik heb ongeveer 2.5cm laten zitten voor de bolders
    En inderdaad een klein randje voor een nieuw dek
    Je heb dan genoeg ruimte om dingen te doen.
    wanneer de top dek er op ligt je kan dan beter bij de motor en servo en speedcontroller.
     
  14. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    2,5 cm wordt niet veel ruimer. Zeker tov het huidige achter dek. Er is nu nog ca 3,5 cm tot aan de dichte reling.
    Ik zit er dan ook aan te denken om ook de bolders etc. op het nieuwe dek te plaatsen en het dek pas te maken tussen de dichte relingen.
    Het maken van de de spuigaten wordt dan ook een stuk eenvoudiger.

    Het wordt nog even dubben ook omdat het voor mijn zoon een leer project moet worden.
     
  15. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    Ik had het even gemeten maar
    ik had me vergist het is ongeveer 1 cm.
    Je kan dat ook doen een geheel nieuw dek
    Ik zit er ook aan te denken om spuit gaten te maken.
    Om kleinere spuit gaten te maken in het dek net zoals op de echte schepen.
     
  16. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Hoe zien de echte spuigaten er van de Bankert dan uit?
    Foto's?
     
  17. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    Op het dek heb je dus kleine ronde gaatjes en aan de zijkanten van het schip heb je het zelfde
    er zit dus en stukje pijp tussen zodat het watere van het dek afloopt via deze spuigaten.
    de gaten die ik maak zijn van een smal buisje
    Die ik door het dek en hull boor
    Verder maak ik op het achterdek in de verschansing drie gaten dat is waar je op de tekening zie de drie messing staafjes ik heb die eerst gebogen op de zelfde manier er dan op gelijmt en dan frees ik met mijn dremmel er gaten in van die grote.
    op die manier kan het water van het dek af komen.
    zorg er wel voor dat de plaat van het achterdek waterdicht is door middel van vaseline of tocht strip.

    Groetjes Nick
     
  18. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk alleen dat deze te klein zijn om effectief als afvoer te kunnen dienen. Dat zijn doorvoeren met een binnen diameter van ca. 1mm. Ik heb het idee dat zeker met het kleine niveau verschil, hier geen water door zal stromen. Het dek iets bol maken en de grote spuigaten zoals beschrevenzullen zeker werken. Als er een druppel binnen komt is dat denk ik niet zo'n probleem. Het gaat denk ik meer om die golf die over het achterdek spoelt dat deze wordt afgevoerd.
    Een afdichting zal er zeker moeten komen. Hoe ik dit ga doen, daar zal ik nog even over nadenken. Vaseline vind ik een beetje bah.. en tochtstrip is wellicht wat dik. Een paar mm is deze al snel. Verder zal ik nog wel wat verzinnen om het dek vast te zetten. Het zou toch slording zijn als je tijdens het slepen het dek van de romp trekt. 8O :?
     
  19. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Even een update:

    Van 2mm berkentriplex hebben we een heel nieuw dek gemaakt en het bestaande dek er op ca. 1cm geheel uit de sneden. Alleen het voordek zet er nog in. Verder het dekhuisje van het achterdek gesneden en op het nieuwe dek geplakt.
    We zijn nu bezig het voorste dekhuis beginnend onder de stuurhut aan het bouwen. Weer kloppen de maten van de onderdelen niet. :cry:

    Binnenkort komen er weer wat foto's. 8)
     
  20. No1Uno

    No1Uno Guest

    Toch grappig dat een scheepje als deze inderdaad zovaak als een van de eerste modelgestuurde schepen gekozen wordt.

    Ook voor mij is dat zo geweest. Ik was nog erg jong en naief, vandaar de wat rare naam ;)

    Ik heb, om even terug te komen op het voordek en de gaten in het dek de volgende oplossing toegepast.

    [​IMG]

    Ik heb er wel een houten latje tussen gezet om e.e.a. te verstevigen, maar ik kon nu door het voorste gat naar de accu grijpen, en deze een kwart slag kantelen. Daardoor kon ik de accu laden en indien nodig ook vervangen.

    Succes met dit leuke scheepje ;)

    Marco.
     

Deel Deze Pagina