Het is best een lang draadje geworden. Tech-info is versnippert geraakt.
Wat is nu je huidige setup? Je vaart nog steeds op 7,2v?
Breekwerk vervangen door dremelen. Schoefas laten zitten. Deze as is aan beide zijde gelagerd. Het reductiekastje zit om de koker geklemd. Is de reductiekast gekraakt, komt deze vlot los. Wil je een plaatje van zo een kastje uiteen?
In algemeenheid is de aanpassing van nieuwe tandwielen in deze even lastig. Heb het internet al afgespeurd vanwege de brushless aanpassingen in mijn FL-8. Je kan putten uit reeksen DIN standaarden, maar je moet daarnaast over een draaibank beschikken, de wielen goed gecentreerd kunnen inspannen voor nabewerking. Deze voor je doel aan te passen.
Zo ook, zou je gebruik maken van auto-tandwielen met inbus gaatjes om te borgen, zou je nog met pasbussen as-maten en boorgaten van tandwielen op elkaar kunnen afstemmen.
De praktische Graupnertandwielen voor de Multispeed en Universalgetriebe zijn zowat uitgestorven.
Amper nog iets te vinden. Ik heb hier nog wat setjes met grijze wieltjes en witte via eBay kunnen bemachtigen.
Daarvoor moeten nog nieuwe gearbox-wandjes gelaserd worden (die ik nog steeds niet binnen heb).
De originele Multispeed kastjes waren behoorlijk slap gebleken in de praktijk. Ik had ze beiden binnen de kortste keren vol scheuren. Opgelapt met met wat extra plastic patches en flink CA, maar bleven week.
Heb daarop nieuwe zelf gemaakt.
De Multispeed-Universal tantwieltjes kwamen in witte en grijze vorm. Zijn beiden blijkbaar even rumoerig. Heb ook gezocht naar grijze varianten. Leken mij sterker. Bleef bij witte. Ze zijn niet zuiver gegoten en kunnen slingeren, zo zaten ze in mijn FL-8. De onlangs ontvangen zijn wat zuiverder gegoten (gelukkig).
Verder wat sets met grijze Hydrospeed tandwielen. Helaas ook weer een 'eigen' modus, en passen niet op de Universal tandwielen. Groter van formaat.
Ondanks nieuw in blister-verpakking vertonen die haarscheurtjes. Niet meer geschikt voor zwaar werk/hoge vermogens.
Om nieuwe tandwielen te gaan toepassen zul je nieuwe kastjes moeten bouwen, omdat de asgat-afstanden niet kloppen met die van de huidige Multispeed. De as-afstanden worden afgestemd op de steekdiameters van de tandwielen, rekening houdend met diameter en modus etc.
Wil je switchen naar riemaandrijving... vragen meer vermogen dan tandwieloverbrengingen... maar gewoon stil.
De motoren in laboratorium onder optimum omstandigheden gemeten zijn, er in de miljoenen producties altijd afwijkingen zijn.... dacht ik zo...
Ik heb nog even wat gegevens van de oude 7022 motor terug gevonden. Bij 9v lopen die 20600 rpm. (zeg maar 2289 Kv). Zet je dat op 7,2v bij een reductie van 2,5:1, geeft dat een onbelast as toerental van 6592 rpm.
De hoge toerentallen zorgen in die situatie alleen al voor extra herrie... zonder schaalsneheid te halen.
Die haal je dan met een speedschroef 40 mm, 1.6 speed... maar trek je geschat nabij 15A
Kijk nog even naar mijn verbruikscijfers op 13.2v in het brusless draadje. De Graupner 600BB 14,4 op de gierende 3:1 Graupnertandwielen trokken daarbij -bij de vuist weg- 3,6A bij een rpm van 3620, met Speedschroef 47,5 mm en een spoed van 1.6. Op een behoorlijk motorrendement van zeker 68%.
Een exacte '72%' redement is in de praktijk lastig te halen te halen omdat je propellers niet kneedbaar zijn (je moet het moet stellen met de beschikbare handels maten) Je accuspanning niet de hoogte en constante geeft van een labvoeding waarbij de motor gespecificeerd is.
De Robbe 3.3:1 planetair reduktiekastjes zijn opmerkelijk stil. Zijn te combineren met een 500/600 Mabuchi motor.
Motorassen van deze series hebben een Ø 3.2 mm. Daarop passen Conrad rondsels. Modus 0,5 18T (tands) heb je in deze dan nodig.
Schaalsnelheid voor het model in schaal1:20 is 4,03 m/s ofwel 14,4 kmh. Dat is zeer vlot!

Een speed schroef zal je dus hard moeten laten draaien. Het origineel had ook een propeller met aanzienlijke spoed.
Om dat te halen bij 7,2v zul je veel amperes moeten gaan trekken.
Stel dat je een speedschroef er op zet 40 mm, spoed 1,6.
Zie ik in een prognose de stroom oplopen boven de 10A, een kv boven de 3000.
Bij een hogere spanning (V) zal als je gunstig kiest de stroom (A)behoorlijk zakken.
Met een brusshless motor, bijvoorbeeld met een Turnigi NTM 3526 1400 motor bij 3.3:1 zit je dan net onder de 10A, en de hoge schaalsnelheid....
Dezelfde 3.3:1 box op 4S met een Robbe Navy EF 67II #4013... zit je ook nog onder de 10A. Nog steeds behoorlijke schroefas toeren.
De brushless zal de stilste zijn, omdat je geen borstels hebt, en de motor volledig kogelgelagerd is.
Voor schaalsneheid schroeftoerentallen zo rond de 6000 rpm, bij een prop van 40 mm en spoed 1,6.
Kan je het nog volgen?