Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Is een mooie snelheid Henk...... :thumbsup:

Dank je. Ik ben er zo ook erg over te spreken, ik betrap me erop dat ik de filmpjes van die dag regelmatig terugkijk. ;)

Snelheid lijkt prima op schaal tot "net iets sneller dan schaal", boeggolf is in orde, en hij heeft voldoende power om een golfje te pakken, zoals je kan zien als hij, later in de video, door zijn eigen boeggolf "stampt".

Binnenkort eens kijken hoe het vaart met de 4300 mAh 6V accu, die ik deze week binnen heb gekregen. Zal iets minder snel zijn, maar voordeel is wel een stuk hogere capaciteit (de 7.2V is 3000 mAh) bij gelijk gewicht, dus langer varen, motor zal iets minder warm worden (nu geen probleem, maar in de zomer wellicht wel) en ik kan de verlichting nu ook weer aansluiten zonder de bedrading aan te hoeven passen met een BECje, of wat diodes, etc.


Hier is trouwens de video van de Denker op wat lagere snelheid, alleen die is nog niet in HD, moet ik eerst een week wachten, je mag maar 1 HD video per week uploaden... Of je moet de andere linkjes aanklikken, die naar "mijn bestand.nl" uit een paar berichten terug, dat is mpeg2 kwaliteit.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig vaarbeeld.
Zo veel langzamer als die duitser is jouw pd volgens mij niet. Als ik de filmpjes zo bekijk komen de grotere golven van die duitse versie voornamelijk door een hoger gewicht, die duitser ligt dieper.
 
Prachtig vaarbeeld.
Zo veel langzamer als die duitser is jouw pd volgens mij niet. Als ik de filmpjes zo bekijk komen de grotere golven van die duitse versie voornamelijk door een hoger gewicht, die duitser ligt dieper.

Dat dacht ik ook al een beetje. Mijn "Denker" is ook vrij licht, volgens Graupner zou hij rond de 3 kilo uitkomen, die van mij zit net een fractie boven de 2,5 kilo.
 
...
Binnenkort eens kijken hoe het vaart met de 4300 mAh 6V accu, die ik deze week binnen heb gekregen. Zal iets minder snel zijn, maar voordeel is wel een stuk hogere capaciteit (de 7.2V is 3000 mAh) bij gelijk gewicht, dus langer varen, motor zal iets minder warm worden (nu geen probleem, maar in de zomer wellicht wel) en ik kan de verlichting nu ook weer aansluiten zonder de bedrading aan te hoeven passen met een BECje, of wat diodes, etc.

...


Ik heb nog niet gevaren met 6V, maar wel de verlichting aangesloten. Ik moest wel even het schakelpunt van de electronische switches aanpassen, door het potmetertje op de print te verdraaien. Navigatieverlichting en schijnwerper zitten op kanaal 3 en 4, en ik heb het nu zo ingesteld dat ik met het verschuiven van de trims ze aan kan schakelen. En gelukkig deden alle lampjes het nog, vooral de schijnwerper!

Ik had, voordat de boot "in de mottenballen" ging, een metalen schijnwerper erop gezet, ipv het standaard plastic exemplaar. Ik wist dat de nieuwe schijnwerper meer licht gaf, maar niet dat het zoveel was. Ik had het licht op zolder uit, om het effect van de verlichting goed te kunnen zien, maar zodra de schijnwerper aan was, werd de zolder gewoon deels verlicht, een beetje vergelijkbaar met een klein zaklampje, formaat AAA batterij. Volgens mij zit er ook inderdaad zo'n vergelijkbaar krypton lampje in, en geen standaard lampje. Ik denk dat dit op het water een fraai gezicht gaat geven, hopelijk kan ik dit binnenkort uittesten.
 
Hallo Henk,

Ik zie de video nu voor het eerst, mooi vaarbeeld, maar waarom klinkt de boot als een handmixer...? Wat een kabaal zeg.

Zit er een tandwiel vertraging in de aandrijving soms?

Groeten, Jan.
 
Hallo Henk,

Ik zie de video nu voor het eerst, mooi vaarbeeld, maar waarom klinkt de boot als een handmixer...? Wat een kabaal zeg.

Zit er een tandwiel vertraging in de aandrijving soms?

Groeten, Jan.


Dan had je deze, op volle snelheid, vast ook nog niet gezien: Paul Denker SAR RC boat on full speed, but now in HD quality on Vimeo


Er zit een tandwielkast in, en die is momenteel nog goed hoorbaar. Ten eerste heb ik de tandwielen nog niet gesmeerd, en de tandwielkast is aan de onderkant open, zodat het geluid daar vrij naar buiten tegen de binnenkant van de romp kan weerkaatsen. Fluisterstil zal hij niet worden, maar nog wel wat aangenamer. En de microfoon van de camera maakt het geluid ook wat scheller dan in werkelijkheid. En het kan zijn dat het geluid, ook zonder andere maatregelen te nemen, nog wat minder wordt. De eerste keer was het geluid bijna 2 keer zo hard, de tandwielen zijn nog niet helemaal op elkaar ingelopen.

Een direct drive had dit niet gehad, maar om dezelfde prestaties te halen, zonder snel warmlopende motor, had ik, of waterkoeling moeten inbouwen, of brushless (waar ik totaal geen ervaring mee heb) of een overbemeten borstelmotor moeten nemen. Door de rompvorm was een langzaamloper geen optie, want ik kan niet veel groter dan een 40 mm schroef zonder dat de bladen tegen de bodem van de romp komen.
 
Gisteren heeft de Paul Denker zich in wat ruiger water mogen bewijzen. Dat ging prima. Alleen de opbouw is wat windgevoeling, maar de romp gaat als het spreekwoordelijke mes door de golven:

denkergolven2.jpg


denkergolven3.jpg


denkergolven4.jpg


denkergolven5.jpg


Nog niet op Vimeo, maar hier alvast 2 filmpjes via "mijn bestand.nl":

DenkerGolven(143539).m2ts downloaden

DenkerGolven3(141031).m2ts downloaden


Op het 2e filmpje was de accu nog wat pittiger, na een minuut of 5 zakt de spanning iets (hij kwam net van de lader) en gaat de boot iets minder fel vooruit, bij het 1e filmpje waren de golven iets hoger.


Edit: Met dank aan Brandaris voor de code, nu als klikbaar plaatje:



En dan meteen maar de andere video's erbij, die al wel HD zijn:



En varen in de schemer:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ook een 2e filmpje van het varen in de golven op Vimeo gezet. Bij dit filmpje was de accu nog "vers" dus de boot was nog een tikje sneller dan op andere filmpjes van het varen in deze golven.

Wil je hem (fullscreen) in HD zien, dan even rechtermuisknop en kiezen voor "HD kijken op Vimeo" of iets in die geest.



De volgende is ietsje later "geschoten" toen de accu net wat minder power had. De golven waren toen alleen wel hoger, dus toch net zo spectaculair. En ook deze is in HD te kijken.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren had ik weer genoeg "krediet" opgebouwd bij Vimeo om een HD video te kunnen uploaden. Dit maal eentje genomen die nog niet eerder te zien was, ipv een eerder in standaard kwaliteit ge-uploade video te vervangen door een HD versie. Bij dit filmpje liet ik de Denker eerst wat dobberen op de golven, met af en toe een stootje gas om de kop in de wind te houden. Daarna een stukje volgas, en bij de laatste bocht zie je de snelheid ineens inzakken. Toen zat er een boomblad in de schroef, en moest ik de boot langzaam naar de kant sturen om dat eruit te halen.


Het bekende recept om in HD te bekijken, klik met de rechtermuisknop op de video, en kies voor "in HD bekijken op Vimeo"


Iets anders, ik heb een oude laptop-accu gesloopt, die steeds snel leeg was. Bij meten bleken 2 van de 6 Li-ion cellen een lagere spanning te hebben, dus ik vermoed dat die de oorzaak zijn van het snel leeg zijn, en de andere 4 nog in redelijke staat zijn. De 2 vermoedelijk slechtere cellen eraf gehaald, en een balancer en Tamiya kabel aan de soldeerlippen gesoldeerd. Volgens de specs zou deze accu nu 5200 mAh capaciteit hebben, en 5A continue kunnen leveren, wat voor de Denker zou moeten volstaan, de gemiddelde stroom, bij grotendeels volgas varen, ligt net iets onder de 3A. Misschien dat ik vandaag eens ga kijken of het een beetje wil varen met deze accu. Op zich ben ik wel tevreden met de snelheid op 7.2V NiMh, alleen heb je die snelheid alleen gedurende de 1e 15 minuten, als het pack nog "vers" is, daarna zakt het iets in, en kun je op een iets lagere snelheid nog een tijd lang varen. Bij een Li-ion zakt de spanning minder snel in, en heb je minder zelfontlading.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Handige Lipo-actie! Prachtige filmpjes! :thumbsup:

Dank je. Ik twijfelde al of je deze filmpjes gezien had, terecht dus.


Het idee voor de accu is niet van mezelf, heb ik elders op het forum gelezen. Deze filmpjes zijn trouwens nog met 7.2 V NiMh accu, ik heb de Li-Ion accu nog niet kunnen testen.
 
De 4e en laatste video van het varen in de golven staat er nu in HD op:


(voor HD met rechtermuisknop klikken en kiezen voor "In HD bekijken")
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kuch, stoffig hier... ;)

Ik zit nog steeds te spelen met het idee om de Paul Denker iets stiller te maken. Direct drive wordt teveel breekwerk, het risico dat de inmiddels 25 jaar oude romp daar niet goed op zal reageren is me net even te groot.

Tandriem kan, maar dan moet je de schroefas extra steunen, want de spanning op de riem wordt door motor-lager aan tandwielzijde, en binnenste schroefas-lager opgevangen. En daar dit beide glijlagers zijn, is dat niet ideaal.

Maar ik denk dat er al een aardige winst te behalen zal zijn als de standaard Graupner tandwielen worden vervangen door een combi die in de auto-wereld zich ruimschoots heeft bewezen, metalen, bijvoorbeeld gehard alu motortandwiel, op een kunststof zogenaamd "spur" gear, en dan een veel fijnere module dan de Graupner tandwielen, bijvoorbeeld 48 dp of 0.6. Bij juiste afstelling van de "gear mesh" oftewel hoe de tandwielen in elkaar grijpen, kan dat erg geruisarm zijn.

Nu is het niet moeilijk om het pinion/motor-rondsel met het juiste aantal tanden te vinden, en met het juiste maat as-gat, die zijn bij de auto onderdelen ruimschoots voorhanden. Maar het tandwiel dat op de schroefas moet komen, heb ik meer moeite mee. De meeste tandwielen met naaf zijn geheel metaal, en metaal op metaal geeft ook redelijk wat herrie. Of ze zijn wel kunststof, maar hebben weer geen naaf met inbus-schroefje, om het tandwiel op de M4 schroefas te kunnen klemmen.

Heeft iemand een tip waar ik die wel kan vinden?
 
Het is best een lang draadje geworden. Tech-info is versnippert geraakt.
Wat is nu je huidige setup? Je vaart nog steeds op 7,2v?

Breekwerk vervangen door dremelen. Schoefas laten zitten. Deze as is aan beide zijde gelagerd. Het reductiekastje zit om de koker geklemd. Is de reductiekast gekraakt, komt deze vlot los. Wil je een plaatje van zo een kastje uiteen?

In algemeenheid is de aanpassing van nieuwe tandwielen in deze even lastig. Heb het internet al afgespeurd vanwege de brushless aanpassingen in mijn FL-8. Je kan putten uit reeksen DIN standaarden, maar je moet daarnaast over een draaibank beschikken, de wielen goed gecentreerd kunnen inspannen voor nabewerking. Deze voor je doel aan te passen.
Zo ook, zou je gebruik maken van auto-tandwielen met inbus gaatjes om te borgen, zou je nog met pasbussen as-maten en boorgaten van tandwielen op elkaar kunnen afstemmen.

De praktische Graupnertandwielen voor de Multispeed en Universalgetriebe zijn zowat uitgestorven.
Amper nog iets te vinden. Ik heb hier nog wat setjes met grijze wieltjes en witte via eBay kunnen bemachtigen.
Daarvoor moeten nog nieuwe gearbox-wandjes gelaserd worden (die ik nog steeds niet binnen heb).

De originele Multispeed kastjes waren behoorlijk slap gebleken in de praktijk. Ik had ze beiden binnen de kortste keren vol scheuren. Opgelapt met met wat extra plastic patches en flink CA, maar bleven week.
Heb daarop nieuwe zelf gemaakt.

De Multispeed-Universal tantwieltjes kwamen in witte en grijze vorm. Zijn beiden blijkbaar even rumoerig. Heb ook gezocht naar grijze varianten. Leken mij sterker. Bleef bij witte. Ze zijn niet zuiver gegoten en kunnen slingeren, zo zaten ze in mijn FL-8. De onlangs ontvangen zijn wat zuiverder gegoten (gelukkig).

Verder wat sets met grijze Hydrospeed tandwielen. Helaas ook weer een 'eigen' modus, en passen niet op de Universal tandwielen. Groter van formaat.
Ondanks nieuw in blister-verpakking vertonen die haarscheurtjes. Niet meer geschikt voor zwaar werk/hoge vermogens.

Om nieuwe tandwielen te gaan toepassen zul je nieuwe kastjes moeten bouwen, omdat de asgat-afstanden niet kloppen met die van de huidige Multispeed. De as-afstanden worden afgestemd op de steekdiameters van de tandwielen, rekening houdend met diameter en modus etc.

Wil je switchen naar riemaandrijving... vragen meer vermogen dan tandwieloverbrengingen... maar gewoon stil.

De motoren in laboratorium onder optimum omstandigheden gemeten zijn, er in de miljoenen producties altijd afwijkingen zijn.... dacht ik zo... :-)

Ik heb nog even wat gegevens van de oude 7022 motor terug gevonden. Bij 9v lopen die 20600 rpm. (zeg maar 2289 Kv). Zet je dat op 7,2v bij een reductie van 2,5:1, geeft dat een onbelast as toerental van 6592 rpm.
De hoge toerentallen zorgen in die situatie alleen al voor extra herrie... zonder schaalsneheid te halen.
Die haal je dan met een speedschroef 40 mm, 1.6 speed... maar trek je geschat nabij 15A

Kijk nog even naar mijn verbruikscijfers op 13.2v in het brusless draadje. De Graupner 600BB 14,4 op de gierende 3:1 Graupnertandwielen trokken daarbij -bij de vuist weg- 3,6A bij een rpm van 3620, met Speedschroef 47,5 mm en een spoed van 1.6. Op een behoorlijk motorrendement van zeker 68%.
Een exacte '72%' redement is in de praktijk lastig te halen te halen omdat je propellers niet kneedbaar zijn (je moet het moet stellen met de beschikbare handels maten) Je accuspanning niet de hoogte en constante geeft van een labvoeding waarbij de motor gespecificeerd is.

De Robbe 3.3:1 planetair reduktiekastjes zijn opmerkelijk stil. Zijn te combineren met een 500/600 Mabuchi motor.
Motorassen van deze series hebben een Ø 3.2 mm. Daarop passen Conrad rondsels. Modus 0,5 18T (tands) heb je in deze dan nodig.

Schaalsnelheid voor het model in schaal1:20 is 4,03 m/s ofwel 14,4 kmh. Dat is zeer vlot! :-)
Een speed schroef zal je dus hard moeten laten draaien. Het origineel had ook een propeller met aanzienlijke spoed.

Om dat te halen bij 7,2v zul je veel amperes moeten gaan trekken.
Stel dat je een speedschroef er op zet 40 mm, spoed 1,6.
Zie ik in een prognose de stroom oplopen boven de 10A, een kv boven de 3000.

Bij een hogere spanning (V) zal als je gunstig kiest de stroom (A)behoorlijk zakken.

Met een brusshless motor, bijvoorbeeld met een Turnigi NTM 3526 1400 motor bij 3.3:1 zit je dan net onder de 10A, en de hoge schaalsnelheid....
Dezelfde 3.3:1 box op 4S met een Robbe Navy EF 67II #4013... zit je ook nog onder de 10A. Nog steeds behoorlijke schroefas toeren.

De brushless zal de stilste zijn, omdat je geen borstels hebt, en de motor volledig kogelgelagerd is.
Voor schaalsneheid schroeftoerentallen zo rond de 6000 rpm, bij een prop van 40 mm en spoed 1,6.

Kan je het nog volgen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vaar op 7.2 volt, met vertraging 2:5 op 1, maar die verhouding is niet heilig, en mag ook iets meer richting de 3 op 1. Ik kan dus de tandwielen zo kiezen dat met een fijnere module dan de Graupner tandwielen, je toch de goede as-afstand haalt, door te spelen met de verhouding. Komt dan de verhouding op stel, 2.8 op 1 uit, dan win ik de "verloren" toeren wel weer terug door op Li-Ion of Lipo over te stappen. Welk aantal tanden je dan uit gaat komen zou uit te rekenen moeten zijn. Maar welke module is gangbaar om tandwielen in te bestellen? Bij auto's is dat module 0.6 of 48dp maar dan heb je geen grote tandwielen met naaf.
 
Ik verwacht dat je veel problemen en werk, tijd gaat krijgen aan het samenstellen van de gearboxen.

Ik zal vanavond wat plaatjes schieten van de uiteen liggende Multispeed? Weet je hoe dat steekt.

Ik kwam tot een heel nette waarde met deze, en dan aangesloten op de reductie die ook in mijn FL-8 nu zit. 3.3:1
http://www.märklinshop.de/Graupner-1780-SPEED-600-BB-9-6-V-OVP-neu
Een schaarse motor... 1580 kv!
Trekt dan 8,8A bij 6100 toeren. Schroef 40 mm, spoed 1.6. Op 4S Lipo! Zet je er 2 pakken van 5.000mA kan je zowat een uur voluit...
Wat ik weet van mijn model is dat slecht 60% van dat toerental wordt omgezet in werkelijke snelheid. Dus 40% zog etc... Maar met die waarde zou je op de 14 kmh komen....
 
Zoveel werk zal dat toch niet zijn, om uit te rekenen welke tandwielcombi een vertraging van tussen de 2.5:1 en 3.3:1 (maak ik het "venster" nog even groter) en de juiste as-afstand gaat geven? Maar ik kan pas een module kiezen, als ik weet in welke module er grote tandwielen, van bijvoorbeeld 80 tanden, met naaf, zodat je ze op een m4 as vast kan zetten, verkrijgbaar zijn, bij voorkeur in kunststof.

De diameter van het grote tandwiel en van het kleine tandwiel bij elkaar opgeteld is gelijk aan de afstand tussen het hart van de motoras en het hart van de schroefas. Hier staan trouwens mooie tabellen, maakt het misschien nog makkelijker om een werkende combi te kiezen:

Modulus (tandwielen) - Wikipedia


Correctie, de diameter is de "effectieve diameter", niet de diameter gemeten vanaf de punt van de tanden.
 
Klopt als een bus, op het raakvlak van het tandwiel...

Je zou een spreadsheet kunnen voorbereiden om dat uit te rekenen, uit een diversiteit van tandwielen?
In mijn geval heb ik een reductiekastje sneller zelf opgetrokken, dan via de hersenkraker het exact in het kastje te krijgen met een acceptabele reductie. Zo rekenkundig ben ik ook weer niet behept :-(
Wil je onder de 10A full speed, toch nog effe 14,4 kmh willen halen is het goed kienen. Zeker met het verdwenen aanbod van Graupner... Wordt de spoeling zeer dun... en is de stap naar brushless bijna een gedwongen.

U zei tandwielen? :mrgreen:
18 tooth pinion gear at TheFind - Search, discover and compare prices

QTC410 - Component Data Base

http://www.tandwiel.net/producten.html (kan een regelrechte oplossing voor je zijn?)

http://www.maedler.nl/Category/1643/1618/1034/1050.aspx

http://www.fanfare.f9.co.uk/gearbox.htm

Let wel... de modus zal boven de 1 moeten zijn bij een zo min mogelijk aantal tanden.
Bij kleinere modi moet je opletten dat de afstand tussen motor as gelijk blijft. Want je motor moet omgekeerd boven je schroefas bljven hangen.

In de UniversalGetriebe 3:1 is de verhouding 36 : 12 tanden
Omdat ik de modus niet weet, kan ik de asafstand aflezen met de schuifmaat aan het oude kastje. Of door de tandjes in elkaar te drukken, met een stukje 80 grams printerpapier. Dan nameten vanuit de assen.
Verdere fijnafstelling door de motor nog iets te kunnen verdraaien, naar de loop te luisteren en vermogen te meten.

Plaats eens een paar plaatjes hoe het inwendige er nu uitziet?
Wat is de grootste propmaat die je kunt hanteren?
 
Laatst bewerkt:
Pinions vinden is geen probleem, die zijn in de auto-hoek in diverse soorten en maten beschikbaar. Maar het grote tandwiel, wat eigenlijk een groot pinion moet zijn, maar dan voor 4 mm as, terwijl motorpinions meestal voor 3.17 mm as gemaakt zijn. Die Nederlandse link lijkt niet naar tandwielen met naaf, die je dus vast kan zetten op een as, te verwijzen, maar misschien kunnen ze dat ook?

Mocht de gear mesh net niet goed zijn bij een eenmaal gekozen en aangeschafte combi, dan kan ik eventueel pinion 1 tandje groter of kleiner kiezen, of de bevestigingsgaten van de motor iets uitvijlen, zodat ik de motor kan schuiven. Dat gaat wel goed komen.

Modus kies ik liever rond de 0.6 of 0.5 (is ongeveer 48 dp) omdat dit beduidend stiller is dan module 1 en hoger. En het zal de krachten prima aan kunnen, in 1/10 auto's wordt dit ook gebruikt, en daar is de belasting bij optrekken een stukje groter, omdat grond nu eenmaal massiever is dan water (tenzij je er plat op je buik op landt, maar dat is een ander verhaal)


Die 2e link, daar zie ik iets wat in de buurt komt:

KHK098_1.jpe


Metalen naaf, en kunststof tanden. Alleen wat groot, asgat is 8 mm en kleinste modus 1. Da's dan weer jammer.


Even zo geen foto bij de hand van mijn "Paultje" maar deze geeft het ook wel goed weer:

Paul-Denker07.JPG


De multispeed 7022 unit staat op een houten plaatje, met 2 stukjes rubber tussen de onderkant van de unit en het plaatje. Zit stevig, en de as staat niet onder spanning, toen ik nog geen vet in de koker had, kun het tandwiel een aantal seconden vrij draaien na een "slinger" aan het tandwiel (wel zonder tandwiel op de motor natuurlijk) dus dat zit prima zo.

Grootste prop die past is een 42,5, er zit nu een drieblad Robbe Dynamic onder, die beviel me beter dan een 42,5 mm speedschroef, snelheid is voor het gevoel gelijk aan de 42,5 maar wel minder wieleffect en de motor blijft koeler.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top