Tips: HPI Wheely King of HPI E Savage.

Ik ben in de markt voor een off-road RC auto.
Na vele onroad auto's te hebben gehad (nitro en elektro), wil ik eens wat anders en altijd heb ik eens een monster truck willen hebben.

Wel een elektro model en ik wil er leuk mee kunnen rijden op asfalt / straat, als ook op het strand en bossen.

Nu zit ik te kijken naar eerder genoemde 2 modellen, namelijk:
- HPI Wheely King
- HPI E Savage

Voordelen van de Savage lijken met de 8 schokdempers ipv 4 van de Wheely King. En de Savage lijkt mij op onverhard of tijdens klimmen een betere gewichtsverdeling te hebben.

Mijn vraag aan jullie is of jullie mij tips en/of gebruikers ervaringen kunnen meedelen.
Ik hoor ze graag!

Ik heb me de laatste tijd niet echt meer verdiept in HPI's auto's, eigenlijk in geen enkele RC auto maar ik kan een paar dingen vertellen over deze auto's.

Ik heb zelf nooit een Wheely King gehad, dus hoe de auto in elkaar zit en of het makkelijk is met sleutelen weet ik niet. Ik kan je wel vertellen dat HPI's wat lastiger in elkaar zitten dan Traxxas auto's, althans dat vind ik. Ik heb wel eens met de Wheely King gereden, en ik was er niet echt van te spreken. Het is in het korst gezegd best een lompe auto, en zoals de naam al zegt, trekt hij echt snel en makkelijk wheelies, waar ik persoonlijk niet echt fan van ben. Ik weet trouwens niet of zijn setup standaard was of met een andere motor, want hij kwam wel van z'n plek als je een beetje beheerst reed.

Van de Savage kan ik misschien wat meer vertellen omdat ik zelf een Savage heb, maar niet de E-Savage, ik heb de 1/8 versie. De E-Savage is en 1/10 auto. Zelf heb ik hem nooit gezien noch gereden, maar als iemand hier kan bevestigen dat de E-Savage ongeveer dezelfde rijeigenschappen heeft als de 1/8 Savage, dan heb je wellicht wat aan mijn informatie. Mijn Savage is best goed in balans, momenteel is er nog weinig aan gedaan. Daarnaast is jumpen wel echt voor de Savage, alhoewel mijn Savage 4 shocks heeft en de E-Savage. Ik denk ook dat de E-Savage veel beter in balans is dan de Wheely King. Daarnaast rijdt zo'n Savage echt geweldig, kan het niet anders zeggen dan dat ik het een super leuke auto vind. Misschien ook wel belangrijk, de 1/8 Savage is erg sterk, dus wellicht is de 1/10 het ook :rolleyes:

Ik weet niet wat je budget is, maar op Marktplaats zijn de Savage Flux HP's niet duur. En veel kan er niet kapot aan gaan ;)

monster truck

hoi,

misschien kan je ook de Grave Digger proberen

Groeten

Ruben RC

Ik ben in de markt voor een off-road RC auto.
Na vele onroad auto's te hebben gehad (nitro en elektro), wil ik eens wat anders en altijd heb ik eens een monster truck willen hebben.

Wel een elektro model en ik wil er leuk mee kunnen rijden op asfalt / straat, als ook op het strand en bossen.

Nu zit ik te kijken naar eerder genoemde 2 modellen, namelijk:
- HPI Wheely King
- HPI E Savage

Voordelen van de Savage lijken met de 8 schokdempers ipv 4 van de Wheely King. En de Savage lijkt mij op onverhard of tijdens klimmen een betere gewichtsverdeling te hebben.

Mijn vraag aan jullie is of jullie mij tips en/of gebruikers ervaringen kunnen meedelen.
Ik hoor ze graag!

Ik zou niet voor de E-Savage gaan.
Die is al vrij verouderd, met 2 brushed motoren en ESC's, en de oudere versie van de aandrijving, die de brushless kracht niet aan gaat kunnen.
Plus dat deze volgens mij al een poosje niet gemaakt word, dus de onderdelen zullen lastiger te vinden zijn.
Ik zou inderdaad voor de Savage Flux oid gaan, die is nu wat duurder qua aanschaf, maar met veel betere verkrijgbaarheid van onderdelen etc.

Ik zou niet voor de E-Savage gaan.
Die is al vrij verouderd, met 2 brushed motoren en ESC's, en de oudere versie van de aandrijving, die de brushless kracht niet aan gaat kunnen.
Plus dat deze volgens mij al een poosje niet gemaakt word, dus de onderdelen zullen lastiger te vinden zijn.
Ik zou inderdaad voor de Savage Flux oid gaan, die is nu wat duurder qua aanschaf, maar met veel betere verkrijgbaarheid van onderdelen etc.

Dankjewel Ruud, dit is nuttige informatie.

Ik heb de Savage Flux gehad! Echt een brute auto. Zeer sterk, je sloopt zelden iets maar toch uiteindelijk verkocht. De reden was dat Ik ook veel op straat rij en de mamba zo krachtig is dat je met 4s als snel op je rug ligt.

Uiteindelijk over gestapt naar de E-revo, deze lijkt op een Truggy maar is ook een monster truck, maar veel stabieler. Nadeel van een E-revo is dat deze veel te duur is voor de kwaliteit die je ervoor terug krijgt. Je sloopt bij elke rit wel wat. Toch blijf ik een Revo lover.

Ooit wil ik wel weer de Savage Flux.

Ik heb de Savage Flux gehad! Echt een brute auto. Zeer sterk, je sloopt zelden iets maar toch uiteindelijk verkocht. De reden was dat Ik ook veel op straat rij en de mamba zo krachtig is dat je met 4s als snel op je rug ligt.

Uiteindelijk over gestapt naar de E-revo, deze lijkt op een Truggy maar is ook een monster truck, maar veel stabieler. Nadeel van een E-revo is dat deze veel te duur is voor de kwaliteit die je ervoor terug krijgt. Je sloopt bij elke rit wel wat. Toch blijf ik een Revo lover.

Ooit wil ik wel weer de Savage Flux.

Je ligt inderdaad wel snel op je rug. Dat is wel een puntje waar ik een oplossing voor zoek. De voorkant zwaarder maken lijkt me niet echt de beste optie. Savage is inderdaad sterk, heb 'm nu bijna een jaar en totaal voor €7,- schade gehad, had een gestripte drive gear.

Savage XS een idee? E Savage, waar koop je die eigenlijk? Is discontinued volgens de HPI-site.

Een Savage XS is een goede basher, een Wheelie King... euhm... snap ik eigenlijk niet zo goed. Hij is te traag om mee te bashen, de balans is te slecht om mee te crawlen lijkt me... Meer een showding, maar die wheelies en het omvallen ben je volgens mij gauw beu. Bekijk eens wat op YouTube (heb ik net ook gedaan) en trek je conclusies...

Ik ben inderdaad van de Wheelie King afgestapt.
Wil een auto die relatief vlot is, maar waar ik vooraal veel crawl plezier mee ga beleven.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik helemaal niet thuis ben op dit gebied anders dan HPI.
Wellicht dat mensen ook andere auto's kunnen aanprijzen.

Persoonlijk heb ik fijne ervaringen met HPI, vandaar dat ik daar in eerste instantie naar kijk.

@ Bart: de E-Savage kwam ik tegen op marktplaats. Maar bovengenoemde reden heeft me bewogen die laten staan.

Ah, duidelijk... Qua crawlen is vooral Axial bekend, en de CC & CR modellen van Tamiya...

Wat is je budget?

Een splinternieuwe SCX10 Deadbolt koop je voor 300 piek op Conrad :)

Een savage kan je xl maken. Dan ligt die veel minder snel op de dak en kan je daardoor veel harder optrekken.
Alleen als je een auto zoekt om overal doorheen te kunnen komen en goed in de bochten ligt, dan moet je sws geen savage nemen. Savage is puur gemaakt om te springen. Revo is nergens goed in. Breekt om de haverklap, springt minder goed, en bochten enzo is het ook niks als je het met een echte truggy vergelijkt.

Volgens mij een vd beste allround bash wagens is een thunder tiger mt4 g3. Het is een echte truggy, met langere shocks en monster truck banden.

Het heeft de fijne rij eigenschappen van een 3 diff model, maar ook de stunt mogelijkeheid van een monstertruck door de hogere bodem vrijheid.

Als je een auto wilt met een leuke snelheid, maar vooral ook mee wilt kunnen crawlen, zou ik kijken naar een Axial Wraith. Of evt een Twin Hammers van Vaterra. Dit zijn allebij crawlers met pepers achterin gestopt.

@Wen, Jou mening dat de Revo nergens goed in is. ;) Ik rijdt er na 6 jaar nog steeds met veel plezier mee. Misschien niet de beste auto in bochten, of met springen. maar heeft meer bodemspeling als een truggy, betere handling als een 'echte' monstertruck, en als de auto ergens goed voor is, is het lol hebben. (en volgens mij was dat de doelstelling van de hobby.) Wel zou ik het eens zijn met de uitspraak dat de Revo z'n huidige nieuwprijs niet waard id. Jeeminee is dat ding duur geworden, voor dat geld zijn genoeg leuke alternatieven te koop.

Iig is een Truggy niet echt voor crawlen geschikt. Dan moet je al diffs gaan locken, wat de tij eigenschappen weer om het zeep helpt. Ik denk dat een Wraith of een Twin Hammers heb beste bij de zoek criteria past. :)

Best of both worlds. .. Traxxas Summit met een brushless combo ;)

Met de te locken diffs en de 2 versnellingsbak een monstertruck waarmee je naast hard gaan ook nog heel leuk kunt crawlen :thumbsup:

Als je een auto wilt met een leuke snelheid, maar vooral ook mee wilt kunnen crawlen, zou ik kijken naar een Axial Wraith. Of evt een Twin Hammers van Vaterra. Dit zijn allebij crawlers met pepers achterin gestopt.

En vergeet deze niet:

Yeti-2.jpg

@Wen, Jou mening dat de Revo nergens goed in is. ;) Ik rijdt er na 6 jaar nog steeds met veel plezier mee. Misschien niet de beste auto in bochten, of met springen. maar heeft meer bodemspeling als een truggy, betere handling als een 'echte' monstertruck, en als de auto ergens goed voor is, is het lol hebben. (en volgens mij was dat de doelstelling van de hobby.) Wel zou ik het eens zijn met de uitspraak dat de Revo z'n huidige nieuwprijs niet waard id. Jeeminee is dat ding duur geworden, voor dat geld zijn genoeg leuke alternatieven te koop.

Iig is een Truggy niet echt voor crawlen geschikt. Dan moet je al diffs gaan locken, wat de tij eigenschappen weer om het zeep helpt. Ik denk dat een Wraith of een Twin Hammers heb beste bij de zoek criteria past. :)

Nergens goed in, bedoel ik dus met nergens echt goed in. Een truggy gaat veel beter door de bochten dan de revo. Een savage springt veel beter dan de revo. En dan de fun gehaalte is bij mij snel eraf als ik meer tijd kwijt ben met de repareren van dat ding dan rijden. Het was al wel een paar jaar geleden dat ik nog een revo heb gehad, maar ik kan me niet herinneren dat ik er 1x mee heb kunnen rijden zonder iets te breken.

Een summit met mamba monster is vragen om kapotte center transmissie. Ik weet niet of er tegenwoordig betere gears te krijgen is, maar bij de summit die ik had omgebouwd ging het erg snel stuk.

Nergens goed in, bedoel ik dus met nergens echt goed in. Een truggy gaat veel beter door de bochten dan de revo. Een savage springt veel beter dan de revo.

Tja.. en de Revo doet het beide aardig goed. springt beter als een Truggy, en gaat beter door de bochten als een Savage.. Dus ja, 't is maar net of je het negatief wilt zien, of niet. (mja, heb jou sowieso nog nooit wat positiefs over Traxxas horen zeggen, dus dat je uitspraken een behoorlijke bias hebben verbaast me niet echt. )

De Revo is een oudere auto, de eerste generatie waar de mamba monster in is gezet. (en ik durf zelfs te beweren dat het 1/8 electro zo groot is geworden door de E-Revo BL en de Savage Flux. Als je de wijsvinger gewoon in bedwang kunt houden, kun je prima heel snel rijden met de Revo zonder je aandrijving iedere keer te slopen. (gezien ik m'n Revo al zo'n 6~7 jaar heb, en nog steeds met de eerste slipperclutch rijdt, en nog maar 1 diff kapot heb gereden denk ik dat ik die uitspraak wel mag maken. ;)

@Bart: Inderdaad, de Yeti was ik nog vergeten. :)

Persoonlijk zou ik voor de Twin Hammers gaan iig. dat model spreekt mij persoonlijk het meeste aan. mooie realistische looks, en 2 versnellingen. (crawler gear en normaal rijden.)

Zoals verwacht komen er een hoop modellen op tafel met ieder zijn mening en voorkeuren.
Allemaal heel logisch, maar het is lastig om zo door de bomen het bos te zien.

Laat ik mijn idee en gebruiksvisie opsommen.
Ik zoek een 1:8 elektro truck (liefst truck, anders truggy) waarmee ik leuk uit de voeten kan op ondergronden als gras, zand en modder.
Ik wil er leuk offroad mee kunnen knallen en wat kunnen klimmen en wat springen.

Sleutelen vind ik niet erg, maar het moet inderdaad niet zo zijn dat na elke keer rijden je aan het werk bent.
Wat ik wel fijn vind is een stabiele auto met een goede wegligging, niet een zoals de Wheelie King die heel snel achterover gaat.

Mijn voorkeur ligt bij een HPI model, puur door eigen ervaringen.
Maar moet tegelijk eerlijk zeggen dat ik weinig ervaring met anderen heb.

Back