Tips & hulp gevraagt beginnend vlieger heli

Hallo,

Ik heb enkele dagen terug een elecro helicopter aangeschaft aangezien dit altijd al een ''wens'' van mij is geweest. Ik wist dat het behoorlijk ingewikkeld zou worden om het vliegen te leren, daarom heb ik een model gekocht wat (als het goed is) goed presteerd bij ''pro's'' en dat het ook een uitermate goed begin-toestel is. Ik heb een AEROTOYS Typhon heli (Quartel Modelbouw B.V. & Quartel Modelbouw B.V. , heb hem inc zender).

Echter loop ik tegen problemen aan, en zou ik graag geholpen willen worden, en ook heel graag enkele tips over hoe ik het best kan beginnen met bepaalde dingen.
Zo heb ik er een oefen-simulatieprogramma voor op de pc er bij zitten, (FMX) helaas geeft deze foutmeldingen. Ik denk dat ik niets fout doe, misschien moet ik eerst nog dingen instellen maar hoe weet ik niet. Ik werk op Vista, misschien is dit het probleem, zal het? Op de site van de fabrikant kan ik gratis deze software downloaden, ook hier heb ik problemen met het programma.
Dan heb ik nog een ander simulatieprogramma gedownload (naam weet ik momenteel niet, programma staat op een andere pc dan ik nu zit..), echter moet ik de zender daar op de eenofandere manier instellen, hoe weet ik helaas niet. Wil ik vliegen zoals hij het nu doet op dat programma, dan hoef ik niets te doen, maar de heli vliegt tollend opzij en stort verderop ergens neer... Gek ingesteld lijkt mij, ook reageert hij naar mijn idee niet op de zender.

Dan heb ik vandaag toch even heel voorzichtig de heli in het echt geprobeerd. Ik gaf voorzichtig gas (om hoog dus), en de rest stond allemaal neutraal en werd niet aangeraakt. De heli begon nu als een gek rond te tollen, hoe meer gas ik gaf hoe harder hij om zn as ging tollen, hij kwam wel iets van de grond af, maar het was totaal niet onder controle... Hoe stel ik dit beter af, of wat doe ik hier aan? In de winkel (quartel, zwolle) zei de verkoper dat hij vanaf de fabriek al goed afgesteld zou zijn, en verdere aanpassingen mogelijk niet nodig waren..

Wil iemand hierop reageren, en graag ook enkele tips geven over hoe het beste kan beginnen?

In ieder geval hardstikke bedankt!

(Ps. Is het een goede koop geweest?)
 
Hallo Michael,

Pfffft, vanaf hier kan ik in elk geval niks over je sims zeggen, daar heb ik geen verstand van.

Dat je heli gaat tollen, zou erop wijzen dat of je helkrotor servo niks doet, of je gyro word niet actief. Heb je de stuuruitslagen en de correcte servobeweging wel gecontroleerd voordat je gaat vliegen (moet je rotsvaste gewoonte van maken, om voordat je de rotor op toeren brengt, eerst checkt of de tuielschijf en hekrotor wel correct reageren op je stuurcommando's

Het is niet waarschijnlijk bij een vanaf de fabriek ingestelde heli, maar mogelijk stuurt of de hekrotor de verkeerde kant op, of de gyro corrigeert in de verkeerde richting.
Dat eerste kun je als volgt controleren: als je de hekrotor aanstuurt met de stick, moet altijd (als je achter de heli staat) de scherpe kant van de blaadjes dezelfde kant op bewegen als de kant war je de stick heen beweegt. Als dat goed is, dan de volgende stap: als je de zender even weglegt (wel ingeschakeld natuurlijk) en je pakt de heli bij de rotorkop op, moet je de heli een kwart slag linksom of rechtsom draaien, en kijken welke kant de hekrotorblaadjes nu op gaan. nu moet de scherpe kant van de hekrotorbladen dezelfde kant uit bewegen, als waar je de staart heen beweegt. Om het even duidelijk te maken: je hebt bijvoorbeeld de heli met je linkerhand aan de rotorkop beet, en de neus wijst naar links. Trek je nu de staart naar je toe, moeten de scherpe kanten van de hekrotorbladen ook naar je toe bewegen. Als dat zo is, reageert alles goed. Reageert het andersom, dan eerst in orde maken. Hoe dat moet, zou in het instructieboek moeten staan.

Zonder Quartel af te willen branden, de verkoper vliegt waarschijnlijk zelf geen heli (maar dat kun je hem altijd vragen) en zal je hoogstwaarschijnlijk niet echt veel verder kunnen helpen. Anders had hij je waarschijnlijk vast wel aangeboden er even naar te willen kijken (mijn ervaring daar is dat ze over het algemeen wel klantvriendelijk zijn en service gericht, maar destijds werkten er geen helivliegers. Ik ben er eerlijk gezegd al een tijdje niet meer geweest, dus dat kan veranderd zijn). Dus het beste wat je kan doen, is ervaren hulp zoeken. Ik meen dat voor Zwolle de dichtstbijzijnde club Dalfsen is, en daar zitten voor zover ik weet plenty goeie helivliegers.

Groet, Bert
 
Beste Michael.
Om direkt even naar je laatste zin van je Topic te gaan.................
In mijn ogen is het geen goede koop geweest.
Niet omdat de heli slecht zal vliegen hoor.Integendeel!
Maar wel om deze redenen:
Het is een CP heli die 'net' even iets afwijkt van een gangbaar formaat CP heli.
Tja, wat is dan gangbaar??
een 450 size CP heli is gewoon gangbaar.
Vergelijk zoiets maar met een volkswagen Golf waar heel van Hollanders in rondrijden.
Degelijk, goed en betrouwbaar.
Jouw heli vond ik persoonlijk na het zien van de prijs bij Quartel behoorlijk aan de prijs.
Maar dat terzijde.
Als ik jouw was zou ik proberen om niet al teveel geld meer te steken in de heli die je nu hebt.
Dus geen dure aluminium upgrades maken en steeds maar geld pompen in het kopen van onderdelen die nodig zijn na crashes.
Los van een Trex450 CP heli zijn er erg veel 'kloon' heli's die voor een beginnend vlieger uitstekend hun werk kunnen doen.
Denk dan even aan CopterX of KDS450.
Als je direkt voor een 450CP heli had gekozen dan zijn en de onderdelen goed betaalbaar en ook nog eens op veel plaatsen voorradig.Lang wachten op spare parts hoeft dan niet en ik vermoedt dat je dan ook nog eens veel meer webwinkels hebt waar je veel meer keuze hebt om spare parts te kunnen kopen dan nu voor je huidige heli.
Ook vliegt een 450 size CP heli (klonen inclusief) gewoon stukken stabieler dan de heli die jij nu hebt.
Ik heb een tijdje met een Walkera HM60B gevlogen.
Nagenoeg hetzelfde vlieggewicht als de heli die jij nu hebt.
Maar je weet................hoe kleiner en lichter de heli des te lastiger vliegen met zoiets.
Een 450 size CP heli is echt een hele fijne heli om mee te vliegen.
Ik vlieg na 4 jaar helivliegen sinds 8 weken met een KDS450SV en kan je volmondig zeggen dat ik een oen ben geweest om veels te lang te zijn bezig geweest met heli's die het 'net' niet waren.
Hiermee bedoel ik niet alleen merken waarvan het materiaal bagger is, maar ook in combinatie met het formaat.
Natuurlijk is alles persoonlijk.
Ken iemand die vliegt al jaren erg rustig (veelal hooveren en langzaam vliegen) met zijn Walkera CP heli.Nou dan gaat er weinig stuk aan zo'n heli kan ik je zeggen.Want het materiaal wordt gewoon gering belast.
Maar voor mij ging dat niet meer op.
Dus kort door de bocht..................probeer de overstap te maken naar een 450 size CP heli en dan zul je merken wat een wereld van verschil met je nu huidige CP heli van rond de 500 gram.
Sukses kerel.
Vr GR Erwin
 
Laatst bewerkt:
Een club in Dalfsen?
Ik kom al ruim 12 jaar in dat dorp en omstreken (wegens familie) maar heb nog nooit een heli club gezien.
Ik heb inmiddels alle delen van Dalfsen al gezien, dat weet ik zeker.

Als er daar een club is lijkt dat ook handig voor mij, als ik er weer eens ben.
 
Hallo,

Om te reageren op alle reacties hierboven:
Brutus:
Je noemt allerlei delen van de helicopter, maar bij veel weet ik niet eens wat het is en hoe ik het zou moeten kunnen controleren.
Verder, de verkoper bij Quartel, vertelde mij geloof ik dat hij heeft gevlogen (misschien doet hij het nog steeds), echter ik ben er nog niet geweest met mijn probleem. Raden jullie het aan om alles in de auto te gooien en er even naar toe te rijden? Tenminste, dat tollen wijst op een fout of een verkeerde afstelling neem ik dan aan?

Dylan sys150
Hoi, Je hebt het over een gegeven moment over dat mijn heli ietswat te duur is, ik heb de hele set gekocht voor 300 euro (dus inc zender en sim), ik heb in mijn startpost 2 links geplaatst omdat ze naar mijn idee bijelkaar horen. Het is dus niet zo dat ik 2*300 euro heb betaald, maar echt maar 300. Of is dat nog te veel voor de heli?

Ik kan hem terugbrengen en ruilen, echter mijn geld kan ik niet terugkrijgen dus moet ik iets nemen wat daar in de winkel staat. De verkoper had toen toch echt deze heli aangeraden voor een beginner, en waar je later ook nog heel wat mee zou kunnen en dat hij niet onderdoet aan andere heli's.
Denk je hier nog steeds zo over dat hij te duur is en dat ik een andere moet hebben? Vergeet aub niet dat ik het nog moet leren, en dat hier bijv de zender al bijzit en verder is het compleet.


Verder, ik dacht zelf ook dat er een club in Dalfsen zit, echter voel ik mij niet echt geroepen om bij een club te gaan zitten. Het lijkt mij gewoon leuk om alleen op de plekken waar jij wilt te kunnen gaan vliegen zonder lidmaatschap etc. Ik denk bijv niet dat ik er zo langs kan rijden en ze de problemen voorleggen en dat ze er dan gratis (zonder lidmaatschap ook) naar gaan kijken en gaan afstellen etc, niet?

Michael
 
Hoi Michael.
Tjemig.............ik zal proberen om je mijn mening te laten zien.
Is niet zo dat die zaligmakend is hoor, want je weet............zoveel mensen zoveel meningen.............
Ook weer niet om Quartel af te kraken,maar ik vind dat ze soms een niet altijd een juist advies hebben.
Let wel, dit is mijn persoonlijke mening.
Die verkoper zal best wel gelijk hebben dat de heli die hij aan jou verkocht heeft een goede beginners heli is.
Althans, dat is zijn mening.
Kijk eens rond via de zoekfunctie op dit Forum.Of nog beter op andere Forums.
Lees dan eens met welke soorten heli's gasten beginnen te vliegen.
Dat zal verschillen van een FP heli van 100 euro tot aan een Trex 600E van dik 1500 euro.
In mijn optiek gaat het erom wat het beste bij je past en vooral ook niet minder belangrijk: de voorradigheid van spare parts en eventuele parts die uitwisselbaar zijn met de heli waarmee je vliegt met betrekking tot andere merken heli's van hetzelfde formaat.
Zoals ik al aangaf.........je zult best wel goed kunnen leren vliegen met de heli die jij nu hebt.
Maar is het een gangbaar model???
Hoe gangbaarder een heli is, des te makkelijker de spare parts te krijgen zijn.Door het aanbod dalen de prijzen er ook nog eens van.
En..........met een gangbare heli vliegen doorgaans veel gasten.
Dus lieden die er inmiddels al veel ervaring mee hebben en jou dan beter kunnen helpen met advies dan als je een bijv 'minder' gangbare heli hebt.
Ik merk dat je dus je spullen bij zo'n modelbouwzaak koopt.
Niets mis mee, tenzij je geld over hebt (of teveel ervan) en geen geduld hebt om te wachten op een bestelde zending uit het buitenland.
Modelbouwzaken kosten nu eenmaal de hoofdprijs.
Hollandse webwinkels zijn al stukken goedkoper en wil je dik scoren............koop dan je spullen overzee.
Maar..........ieder zijn keuze hierin.
Je had het over het eventueel kunnen inruilen van je heli.
Persoonlijk had ik dat gedaan.
Vooral omdat mocht je met deze heerlijke hobby doorgaan, je over een aantal jaren zult zien dat zoiets dan de vruchten afwerpt.
Ik heb 4 jaar lang lopen frutten met heli's die het net niet waren.
Ik weet niet wat voor een andere soort heli's ze daar bij Quartel verkopen, maar als ik jouw was zou ik me eerst maar eens flink gaan verdiepen in heli's waarmee de meesten op dit Forum gewoon erg veel schik mee hebben.
Met verdiepen bedoel ik dus veel lezen op Forums.
Info vergaren.
Want anders blijf je aankloten.Echt,het overkwam mij.
Veel lezen en vragen stellen.
Kom ik toch weer uit bij een 450 size CP heli.
Helaas zit daar ook veel kaf onder het koren tussen.
Daarom...............lezen en info vergaren.
Het gaat onbewust snel met keuzes maken die het net niet zijn waardoor je erg veel geld verkloot.
Zonde man.
Sukses
Vr GR E
 
Oja vergeten...............je zult er nu vast wel zo'n analoge zender bij hebben toch??
Zo'n eentje met van die draaiknoppen en waarmee je niet via een menu digitaal de settings kunt instellen.
Lees ook eens daarover op het Forum.
De meeste gasten doen 1 ding als eerst...............
Die kopen direkt een computer gestuurde zender met een 2.4ghz ontvanger erbij.
Kijk eens op Futaba, Graupner of Spektrum.
Je wilt niet weten hoeveel ergenis dat scheelt zo'n betere zender en je hebt er jaren lang plezier van.
Een beetje zender 6 kanaals waarmee je heel lang mee kunt doen beginnen al vanaf een 150 euro.
Meer dan de moeite waard.
Ook ik heb jaren lopen kloten met die analoge Walkera zenders met van die potmeters erop.
Klote was het.(maarja, wist toen niet beter)
Gebruik nu een Spektrum DX6i met AR6200 recievers.
Werelds.........................
Gr E
 
Oja vergeten...............je zult er nu vast wel zo'n analoge zender bij hebben toch??
Zo'n eentje met van die draaiknoppen en waarmee je niet via een menu digitaal de settings kunt instellen.
Lees ook eens daarover op het Forum.
De meeste gasten doen 1 ding als eerst...............
Die kopen direkt een computer gestuurde zender met een 2.4ghz ontvanger erbij.
Kijk eens op Futaba, Graupner of Spektrum.
Je wilt niet weten hoeveel ergenis dat scheelt zo'n betere zender en je hebt er jaren lang plezier van.
Een beetje zender 6 kanaals waarmee je heel lang mee kunt doen beginnen al vanaf een 150 euro.
Meer dan de moeite waard.
Ook ik heb jaren lopen kloten met die analoge Walkera zenders met van die potmeters erop.
Klote was het.(maarja, wist toen niet beter)
Gebruik nu een Spektrum DX6i met AR6200 recievers.
Werelds.........................
Gr E

Uhm, tsja hij zat er bij en ziet er wel redelijk uit.. Analoog, ja hoe bedoel je dat verder precies? Er zit wel een digitaal lcd-scherm op.. Het is er een van Art Tech R/C hobby (ook fabrikant van de heli dus), E-Fly 6ch, 2.4Ghz dsm.
Typenummer: ETC61-2.4Ghz
Verder staat dit er ook op: LCD Digital proportional radio control system (dus toch digitaal?)

En verder, ja er zitten inderdaad enkele draaiknoppen op, maar dit lijkt mij niet erg raar of verkeerd...
 
Hoi Michael.
eerlijk gezegd ken ik je zender niet.
Maar uit je schrijven zal het dan wel een computer zender zijn.
Indien ja..............dan kun je die dus ook gebruiken om andere type heli's mee te kunnen vliegen.
Kwestie van alleen de ontvanger overzetten.
Blijft wel zo dat de heli die je nu hebt minder gangbaar te zijn qua aanbod van spare parts en 500 gram wegende CP heli's zijn doorgaans niet erg makkelijk om mee te leren vliegen.
Heb dat 1 jaar gedaan met een Walkera HM1#A CP heli die 400 gram woog.
Maar.................indien je adem lang genoeg is en je geduld ook, dan kun je het wel proberen natuurlijk.
Ik woon in Apeldoorn.
Mocht je hulp nodig hebben, je bent altijd welkom.
Vr GR Erwin
 
Ik ben ook bij Quartel geweest in Veenendaal bij de aanschaf van m'n heli. Toen is dezelfde heli mij aangeboden. Onderdelen voorziening is goed van die heli volgens de verkoper. Over vlieg kwaliteiten kon hij niet zo veel zeggen aangezien hij zelf niet met heli's vliegt. Vervolgens heb ik hem gevraagd naar KDS450 heli's. Leveren ze niet. Dat vond ie maar rare "internet helicopters". Tja.. uiteindelijk toch een KDS450 gekocht via internet ;). In Veenendaal is wel op zaterdag vaak een heli specialist aanwezig. Ik zou ze toch gewoon eens bellen en het probleem voorleggen. Je schaft toch een product van 300 euries aan waar je best een beetje support op mag krijgen.
 
Hoi..........
Toch even inhaken op het feit dat zo'n verkoper van Quartel met al zijn 'goede' bedoelingen een KDS450 als rare internet helikopter ziet.
Ik vraag me dan echt af wat zo'n persoon denkt en hoe hij zoiets voor zich ziet.
Met een beetje tijd en geduld kan zelfs zo'n iemand de Forums afstruinen en lezen dat zelfs die KDS450 helikopter zich al dik bewezen heeft.
Wordt eerlijk gezegd wel wat moe en flauw van zulke gasten die zoiets beweren naar 'hun' klanten toe.
Ben al jaren geleden gestopt met het kopen bij zulke modelbouwzaken met hun 'goedbedoelde' adviezen naar beginnende piloten toe.
En kan jullie vertellen dat Quartel echt niet de enige is die zulke 'vreemde' verkoop praktijken en adviezen hanteerd.
Helaas is de 'leek' daar erg ontvankelijk voor.
Vind het persoonlijk niet meer de tijd en moeite waard, maar zou graag eens een 1 op 1 gesprek met die verkoper willen hebben die het zo tegen jouw vertelde omtrend die rare internet helikopter.Zou graag uit zijn mond willen horen waarom hij zoiets zegt.
Erg jammer dat het helaas vaak maar om 1 iets draaid.........euro's.
Ach, de doorgewinterde modelbouwer is gelukkig niet compleet afhankelijk meer van zulke winkels met hun goedbedoelde verkoop adviezen en informatie.
Sukses jongens.
Vr GR E
 
Niet alle winkels zijn slecht natuurlijk. Ik ben nu bijvoorbeeld 2 keer bij 4RC geweest en echt super geholpen. Maar laten we er niet teveel een goede/slechte winkel discussie van maken.
 
Hallo,

Tommy heeft gelijk. Laten we er geen goede winkels/slechte winlels discussie van maken.

Er zijn goede en slechte modelbouw winkels, en de meesten, ook de beteren, zijn NIET gespecialiseerd in heli's

Er zijn een paar modelbouw winkels die duidelijk beter thuis zijn in de materie, de heli-speciaalzaken. Zelfs daar is je oordeel van kwaliteit persoonlijk. Ik heb lang niet met alle ervaring, en nee, ik ga geen namen noemen wie ik goed/slecht vind.

Wat ik wel erg jammer vind:
Iemand hier merkte op: "oh, dus jij koopt je spullen nog in de modelbouwzaak?" of iets van die strekking. Ik snap best dat die winkels duurder zijn, maar juist doordat we zoveel van internet kopen, is er in de modelbouw winkels ook geen kennis meer voorhanden.
En die internethandelaar die jou je heli verkoopt, die is blij met zijn centjes, en helpt je verder ook geen steek verder.

Maar diezelfde persoon geeft wel aan, vier jaar hebben lopen "frutten" met niet zo geschikte heli's, iets wat hij zelf had kunnen voorkomen, door zijn spullen bij een deskundige heli-specialist te kopen. Was hij wellicht met de eerste aankoop iets duurder uit geweest, maar had hij wellicht nu nog steeds met diezelfde goeie machine gevlogen, en dus mischien per saldo hetzelfde of goedkoper uit geweest.....

Persoonlijk vind ik de snelle levering erg prettig, het meedenken als ik per ongeluk het verkeerde onderdeel bestel, of zoals me laatst overkwam, dat ik een onderdeel (tuimelschijfmeenemer) bestelde wat al bij iets anders wat ook in bestelling was (Rotorkop) was inbegrepen, De handelaar cancelt zo'n overbodig onderdeel, en ik betaal niet voor iets wat ik niet nodig heb. Daar heb ik best wel een paar centen voor over.
Voordeel van een goeie vakhandel is ook dat je niet met onderdeel nummers of dergelijke data hoeft aan te komen. Soms is een belletje "ik heb een ..... nodig wat zus en zo kan", en de handelaar weet precies wat ik nodig heb. Ideaal.

@ Stormbreaker: ik ben er nooit geweest, dus ik kan je niet aan een adres helpen, maar ik weet niet beter of er zit een vrij grote modelvliegclub waar ook heli gevlogen word (niet een heliclub) in Dalfsen.

@ Michael: Tsja, als je geen lid wilt worden, heb je inderdaad goed kans, dat ze je bij een club niet willen helpen. Dus als je geen zin hebt om bij een club te gaan vliegen, succes dan in je eentje. Maar bij een club is het wel a) veel sneller leren, en b) veel gezelliger dan in je eentje

Groet, Bert
 
Back
Top