Tips over zwevers met een (intrekbare) e-motor

Omdat er af en toe vragen komen van het "electrificeren" van zwevers, hier de volgende info:
Leo Kruyssen heeft inmiddels al een tweede zwever voorzien van een "klapmotor".
Het bedradingsschema en meer kun je terugvinden op de site van Gerhard Krenn, die hetzelfde model veranderd heeft http://ash-25.wmw-modellflug.at/tips.asp

Onder gallerie de foto's van beide modellen

Waarschuwing: het zijn zéér tijdrovende klussen, je moet zowel mechanisch als electrisch géén linkerhanden hebben....en de kosten lopen snel hoog op!
 
Mooie info op deze site.
Zal zeker eens van pas komen.

Maar "de echte doe het zelfer" zal toch ook wel zo'n "klap-mechanisme" kunnen maken?
 
De complexiteit en kosten van een klapptriebwerke zijn op dit moment voor mij een beetje de redenen geen schaalzwever te nemen. Ik vind het jammer om de neus open te zagen en er een klapprop op te zetten, maar een klapptriebwerke wordt al snel te duur. :sad:

Maar hoe moeilijk moet het zijn om zoiets zelf te maken? De constructie zelf hoeft niet al te lastig te zijn...je zou in CAD zoiets als dit best zelf kunnen ontwerpen en de onderdelen cnc laten frezen. :D
Maar de electronica...:roll: Waar moet je allemaal op letten? Volgens mij;

- dat je throttle niet werkt wanneer de prop is ingeklapt en/of bij het in- en uit-klappen zelf.
- je niet kan inklappen wanneer de prop (nog) draait

Maar...hoe doe je dit? :oops: :roll:
 
Jonathan
Een mooie zwever bouw je gewoon als je dat leuk vindt. Een motor inbouwen doen slechts héél weinig modelbouwers.
Je laat je model opslepen en kunt genieten van het zweven.
Probleem is vaak dat er bij jouw club geen geschikte slepers zijn. In de lande onstaan, al dan niet georganiseerd, weekenden waarbij je gesleept kunt worden.
Diverse slepers bieden hun diensten aan op hun terrein jou de eerste sleepervaringen bij te brengen.
Ja, als je wilt zweven zul je kms moeten rijden, da's niet anders.

Er zijn al héél veel hobbyisten die hun tanden stuk gebeten hebben op de bouw van een klapaandrijving, slechts enkelen zijn er in geslaagd met een goed werkend produkt te eindigen.
En dan nog is het bvb niet gemakkelijk met zo'n kist te starten vanwege het hoog gelegen aangrijpingspunt van de trek/duw kracht.

Inmiddels is er al best veel gepubliceerd in diverse Duitse bladen en is er, als je speurt, veel op het internet over te vinden.

Er komt steeds meer elektronica beschikbaar wat het complexe aandrijvingssysteem stuurt (intrekken, kleppen in/uit, prop richten, vermogen regelen), zoals bvb op de site van SM modellbau te zien is.

Maar het is écht iets voor de volhouders, ervaren bouwers, specialisten, eigenaars van draai/fraisbanken....Ik begin er niet aan.
Één foutje in de programmering en de prop begint je romp door te hakken, je zal beslist de eerste niet zijn...
 
Ik had er al wat over zitten denken omdat ik ook een (semi)schaalzwever wil maken, maar een kompleet klapwerk nog al duur vind.

Nu kom ik er op het gebied van elektronica meestal wel uit.
Tot nu zat ik te denken om zelf een schakelingetje te ontwerpen wat enkel op je trottle kanaal reageerd.
Gas dicht = motor afzetten, luikjes openen, klapwerk invouwen, luijes dicht. Gas geven natuurlijk weer in de andere volgorde.
Geheel automatisch dus (met cotrole of alle stappen zijn gezet voor de volgende stap plaats vind).

Dit is best wel simpel (en goedkoop) te maken.
Tegen dat ik er zal beginnen laat ik het wel weten.
Als er meer belangstelling voor is kan dat altijd worden geregeld.
 
Erwin,
Ik denk dat je je enorm verkijkt op de complexiteit.......duik maar eens in de voorhanden zijnde info... De weg die de eigenbouwers in dit trajekt hebben afgelegd, noem ik ronduit een lijdensweg.
Zélfs Leo is nu al 6 maanden bezig het systeem in de ASH-25 in orde te krijgen, en dat betreft doorgaans gekochte onderdelen.
Starten vanaf de grond kost ook een bult energie en daarom start Bertus bvb ook vaak met een dikke katapult, anders heb je al een boel "sap" verbruikt voordat je een beetje hoogte hebt.
 
Ha leuk er valt dus een hoop te leren en uit te zoeken. :D
Maar ik zal me eerst goed mogelijk proberen te informeren.
 
big_grin.gif

Ja eens heb je dat he? :wink:

Maar als er Vario had gestaan had het mij al iets gezegt hoor.

Bereidt je maar voor op nog meer "domme" vragen in de toekomst. :D
 
Over niet al te lange tijd (echt waar!) haal ik mijn DG-800 uit de motteballen. :D

afb15232.jpg


Die heeft vorig jaar op een BIGGS meeting twee keer gevlogen (gesleept).

Door een dommigheid bleven de veertjes van de klepjes bij het sluiten in de 'boom' / pylon van het klaptriebwerk haken, dus dat heb ik toen niet kunnen proberen. :evil:

De frustratie was enorm :cry: , maar nu, na een aantal maanden, ben ik weer helemaal klaar voor een nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe prijzen! :D



De mannen met plannen voor zelfbouw van een KTW: begin er niet aan. :nooo:

Ik heb een KTW van Elicker, en dat zit (op het tweede gezicht :wink: ) vol met allemaal heeeeeeeeele slimme dingetjes 8O . . .

Hij is er jaren mee bezig geweest.

'Fools rush in where angels fear to tread'

En dan vind ik Jonathan toch bepaald geen 'fool'. :wink:


Elicker is duur, het KTW van bv. Thermofluegel is al een stuk goedkoper.

http://www.thermofluegel.com/deutsch/produkte/index.html

En er zijn er meer.

(Die kist van Leo: daar gaat voor vele duizenden euro's de lucht in . . . 8O Ietsje minder kan ook, hoor!)

Ik hoop binnenkort in een draadje meer te kunnen berichten.


jan.

ps.
Het witte randje op de kap is bij mijn kist grijs :mad: (niet gelakt). Met welke lak kun je dat het beste wit verven?

(Ik heb drie keer geprobeerd uit plakfolie een vorm te knippen (eerst tekenen :wink: ) die overeenkwam met die buitenrand van de kap, minus plm. 1 centimeter. Over frustratie gesproken . . . :mad: )
 
Dat ziet er ook als een mooie kist uit (het woord kist is hier wat mistplaatst).

De mannen met plannen voor zelfbouw van een KTW: begin er niet aan.
Ja.. zo eenvoudig laat ik mij nu nog niet van af brengen hoor.
Pas als blijkt dat het echt ondoenlijk is.
Hoeveel mensen zouden er niet hebben gezegt dat we niet konden vliegen of naar de maan konden?

Ik ga dat gewoon "eventjes" fijntjes uitzoeken. :D
Jullie lastig vallen met vragen etc..
En wie weet waar we op uitkomen. :wink:
 
Erwin.

Niks is onmogelijk. Je hebt één ding voor...Je hoeft het warm water niet meer uit te vinden. Ik ken al enkele mensen die met veel succes dergelijke en moeilijkere instalaties zelf hebben gebouwd. Zelfs met verbrandingsmotor en zelfstartsysteem voor in de lucht. Het is een kwestie van goed doordacht en en met de goede informatie te starten.
Het hele mechanische systeem is wel te bouwen. De kosten zijn de randelectronica. Maar ook daar kunnen de nodige zaken zelf gebouwd worden natuurlijk. Als je dat allemaal op je eentje moet doen, dan ben je al snel een jaartje zoet. Maar wat houd je daarvan tegen, als je al die eurootjes in je zak kan stoppen en een neus kan zetten naar die veel te dure kant en klaar spullen. Mensen zouden allemaal aan dergelijke zaken moeten starten, zodat die duitsers eens duidelijk gemaakt wordt dat hun troep best goedkoper kan. Ik heb vroeger, voor mijn modelbouwtijd als hobby electronica gehad. Ik zie ook wel dat er zaken verkocht worden voor meer dan 10 € waar er maar voor 1€ componenten inzitten. Das deftig zaken doen met een markt tot ver over de grenzen. Een hele goeie vriend en collega electronicus, helaas kortelings overleden, maakte voor al wie dat graag had, batterijbewakers met ledaanduiding bv. Die had je voor 1/3 vd winkelprijs en het was een doordacht eigen ontwerp. Hij verdiende er dan nog aan ook, al was het niet erg veel.
Dus laat je nooit onderuit halen door ontmoediging. De modelbouw heeft al vaak grote innovaties naar voor gebracht. Jij kan dat ook.
 
Thanks!

Voorlopig zie ik de grootste uitdaging in het mechaniek.
Maar als ik de juiste onderdelen kan maken en vinden uit scrap, moet dat zeker kunnen lukken.

Zonder te willen opscheppen, weet ik wel wat van electronica.
Zeker het kunnen sturen met behulp van microprocessors is niet echt een probleem.
Het uitlezen en mixen van signalen uit een ontvanger en weer aansturen van regelaars of servo's is een "koud-kunstje".
Iemand goede detail foto's van zo'n klap-mechaniek?

Mijn ervaring is dat op kleine simpele schakelingen weinig valt uit te sparen, maar zodra er software bij komt kijken ben je als consument financiëel de klos.

Maar goed, laat ik er eerst maar eens goed in-duiken.
Wie weet wat we er aan hebben.

Even een off-topic vraagje:
Is het interessant om te weten of je zwever (hoog boven je) wel of niet "horizontaal-", of in een optimale glijhoek ligt?
Ik neem aan dat je dat op zo'n grote afstand moeilijk kunt zien, en daardoor altijd wat laat reageerd en mogelijk onnodig hoogte verliest?
 
zodat die duitsers eens duidelijk gemaakt wordt dat hun troep best goedkoper kan

Nounounounou . . . :?

Wat is dit voor gefrustreerde wartaal??? 8O

Ieder z'n opvattingen, maar dit gaat toch wel ver . . . :nooo:

Je zou je denk ik toch eens moeten laten informeren over Elicker, z'n produkten en z'n service.
Of, als je naar Dortmund gaat, eens naar z'n produkten kijken. :yes:

Het is veel geld, maar topkwaliteit, naar mijn idee iedere euro waard. :D

EMS heeft een tijdje een imitatie geleverd, en die was dus waaaaaaaaardeloos. :mad:

Kijk, dat vind ik nou leuk: Scheiffele (baas van EMS) doet z'n reputatie (dubieus) weer eens eer aan, en Elicker lacht in z'n vuistje: het recht heeft weer eens gezegevierd. :thumbsup:

'What you get is what you pay for'. :teacher:

Dat gaat niet altijd voor 100%, maar wel vaak voor een groot deel op.

Zoek op RC-Line Forum maar eens op bv. KTW, EMS en Elicker . . .

Veel plezier. :wink:

En voor wat betreft de zelfbouw van een KTW: ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar zeg achteraf niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. :wink:


jan.
 
Jan.
Ik ben de laatste om te zeggen dat je waardeloze rommel krijgt voor je geld. Al hoor ik soms hele negatieve geluiden van bepaalde fabrikanten. Er zijn er zelfs die het lef hebben om hele toestellen niet eens te leveren. Mensen die ter goeder trouw zijn geweest zijn de centjes kwijt. Maar goed, dat heeft nix met dit onderwerp te maken, sorry...
Het klapmekaniek vind ik echt waar, een veel te dure optie. Het kan goedkoper, als je maar het lef hebt om eraan te beginnen. En dat mankeren we dikwijls in de modelbouw. Waarom denk je dat je zoveel plastiekbakken ziet? De schaalmodelbouw van vroeger is zeker zo mooi.

Ik kijk iedere keer weer vol bewondering naar Bert, die met zeer beperkte middelen een uitmuntend mooi en goed werkend toestel heeft. Het is niet de duurste klapmekaniek, maar hij heeft het helemaal op zijn eentje klaargespeeld. Ik doe daar mijn petje voor af. Niks geen dure speciale schakelingen, maar een ,zij het eigenaardig, eigen bedacht systeem. Iemand die dan ervaring heeft op electronisch vlak, moet je dan toejuichen met dergelijke initiatieven ipv ze steeds tot vervelens toe te zeggen dat ze er ni aan moeten beginnen.
Lukt het niet, dan heeft hijzelf de wetenschap dat hij het geprobeert heeft én er zeker heel veel van opgestoken. Dat is, nog steeds, een heel voornaam onderwerp in modelbouw. Lukt het wel, dan kunnen jullie er misschien allemaal beter van worden.
 
jan brilman zei:
En voor wat betreft de zelfbouw van een KTW: ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar zeg achteraf niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. :wink:

Ik weet er van hoor.
Ik heb mij een paar jaar bezig gehouden met communicatie door massief gesteente (tbv onderzoek in ondergrondse grotsystemen - bereik ca 500m).
Na afloop (eigenlijk is het nooit afgelopen) maak je zo'n systeem voor enkele honderden euro's, maar eer ik (we) zover was heeft het het tienvoudige gekost.

De eigenlijke drijfveer is dat ik het veel leuker vind om dingen zelf te maken mbv opgedane en gedeelde kennis om zo tot een succesvolle toepassing te komen.
Ik vind dat "geknutsel" nu eenmaal leuk.

Ik wil dus een (semi) schaalzwever bouwen met een span van 4 a 5 m.
De Ash vind ik een zeer mooi ontwerp.
Nu kan ik deze kopen natuurlijk en de prijs is niet eens onredelijk.
Toch wil ik uitgaande van deze verhoudingen zelf aan het bouwen gaan.
Nadenken en navragen over details, constructie, kijken naar andere ontwerpen etc...
Het is dus niet zo dat ik "te zuinig ben" of dat ik iemand zijn verdienste niet gun, het is meer zo in de trend van: wat kan ik er nog mee?

Maar ik neem je waarschuwing ter hand. Je zult gelijk krijgen. :wink:
 
Martin!


Ik denk dat we het voor het grootste deel wel eens zijn. :yes:

Maar (ondertussen dwalen we wel af . . .), als je besluit zelf een KTW te ontwikkelen, dan weet je, voordat je er aan begint, dat
- je over een behoorlijke dosis ervaring,
- vaardigheden en
- machines moet beschikken (materiaalbewerking),
- het veel tijd en
- veel moeite zal kosten.
- En misschien lukt het nooit. :?

Niets op tegen, het is je hobby. :wink:

In diezelfde tijd had je echter ook een schitterende kist kunnen bouwen (Grunau Baby oid.), of iets anders leuks kunnen doen.

Je kunt je tijd maar één keer benutten. :?

Het is een keuze . . . :roll:


En Bert . . . tja, dat is een verhaal apart. :wink:

Die heeft destijds een gouden aanschaf gedaan, en met veel inzet, kennis, doorzettingsvermogen en nog het een en ander een prachtkist van gemaakt. :yes:


jan.
 
Back
Top