Tips over zwevers met een (intrekbare) e-motor

Martin zei:
Gebruik je dan nog eens een schuimplaat als sandwitch, dan maak je een bijzonder stevige constructie.
Kijk dat is alvast een richting waarin ik zat te denken.

Sorry, in dit draadje een beetje off-topic.
Maar ik zat dus te denken om de (nog te maken) tekening van mijn romp op te delen in segmenten om de 5 a 6 cm. Hiervan de doorsnedes te bepalen en deze segmenten te maken uit XPS-schuim (heel mooi te vormen).
Deze elementen worden hol gemaakt en tijdens het samenstellen, element voor element aan de binnenzijde gelamineerd met glasweefsel en epoxy. Nadat de gehele romp is samengesteld de buiten zijde afwerken.
Voor de dikte van de sandwitch zit ik te denken aan ca 5 a 6mm.
Het is nog maar het voorlopige idee hoor.
Maar leuk om te horen dat een sandwitch-constructie dus geen onzin lijkt.

3mm? zou mooi zijn. 2mm ook natuurlijk maar al moeilijker ivm de afwerking aan de buitenzijde (zoals ik het in mijn hoofd heb).
Gewicht zou geen probleem mogen zijn, omdat deze SW-constructie per definitie veel sterker is bij minder gewicht.
(lichte bekleding aan de binnen zijde, iets zwaarder aan de buitenzijde)
Waar wel om moet worden gedacht, is dat de beiden lagen constructief met elkaar verbonden zijn.
Best mogelijk dat het schuim dit voor "zijn" rekening kan nemen (hoe dunner het schuim, hoe eerder dit mogelijk is).
Maar het is ook een mogelijheid om in het schuim uitsparingen te maken om de binnen en buitenlaag "met elkaar te verbinden".
Ik denk dat een effectieve dikte van het schuim (bij een zwever met een span van 4.5m) een mooi rendement zou kunnen opleveren.
Ik kan(/wil) dit niet gaan uitrekenen hoor, maar mijn kennis (van constructies) geeft mij hier een redelijke basis voor.

Dit is echter weer "way off topic" ( mijn specialiteit :P ).
Nadat ik dinsdag bij jou ben langsgeweest open ik een topic over de bouw en kan iedereen die het wil (hoop ik) een steentje bijdragen.

Erwin.

Met alle respect voor je initiatief, maar nu ga je wel erg ver, ook al het maken van een zweverromp opnieuw uitvinden. Je komt op een projekt uit wat grof gerekend minimaal 3 jaar gaat duren en dat in alle avonden werken.
Het procede wat je beschrijft is al oefkeer toegepast bij makers van (eigenbouw) rompen, maar, tenzij je het piepschuim aan de binnenkant laat zitten, niet sterk, óf heel zwaar als je alles dik lamineert.
De jongens die met eigenbouw schaalkisten (zoals slope soarers) werken, gebruiken een héél lichte piepsoort en een uiterst dunne glasmat erover.

Praat eens met mannen die al eens een eigenbouw motorkapje gemaakt hebben, volgens dat principe en wat dat voor geknoei is en dat je meestal een zware kap overhoudt. De buitenkant wordt nl ruw dus je moet dik lamineren om veel "schuurruimte" over te houden. Als je dit ook nog eens in sandwich zou willen maken, dan wordt het een knoeizooi van jewelste.

Om het procede wat je wilt ook nog eens in sandwich uitvoering (zonder de -t- want anders wordt het een zandheks) te maken gaat niet.
Het tussenmateriaal (Stützstoff) is weliswaar makkelijk plooibaar maar dan het is vrijwel niet over een bolvorm te trekken omdat het niet elastisch is. Aangezien de neus van een zwever één en al dubbele countouren zijn, gaat dat uiterst moeilijk. Vervolgens moet je deze tussenlaag aan het model zien te plakken.
Als je dan vervolgens er aan de buitenkant van dat materiaal nóg een laag tegenaan wilt zetten als buitenhuid, dan kan ik je voorspellen dat dit een fiasco wordt, probeer het maar eens op bvb een ronde vorm uit en dan zie je wat ik bedoel.

Het wordt echter wel veel gebruikt in de omgekeerde volgorde van het maken van modellen IN een vorm.
Je maakt éérst een oermal, maakt daarvolgens een contramal van, daar komt dan de eerste (buitenlaag) in te liggen, de tussenstof en de binnenste glaslaag. Omdat de vorm nu buitenwerks in een mal ligt, blijft de buitenkant echter strak en worden de onregelmatigheden, veroorzaakt door de tussenstof, alleen aan de binnenkant zichtbaar.
Maar wat ik hier in één alinea opschrijf, daar zijn hele boeken vol van geschreven en vereist een lange aanloopperiode voordat je het procedé volledig beheerst.
Dus laten we het maken van een eigenbouw romp in dit draadje even buiten beschouwing svp.

Aan je onderschrift zie ik dat je interesse naar heli's uitgaat en dus geen wonder dat je niet op de hoogte bent van deze technieken.

ik kan het nog even niet laten,

de glasmat die je op een sw gebruikt kan echt heel dun zijn. deze zomer hebben we op teuge behoorlijke schade gehad aan een 'junior', daarbij moest in de vleugel een stuk sw gerepareerd worden. de onderlaag bestaat daar uit 1(!) matje, zo dun als papier. de buitenlaag bestaat uit twee van die veel te dunne matjes. ik zal vandaag even kijken hoeveel grams mat dat is. door die dunne matjes krijg je wat Richard ook al zegt dat je mallen nodig gaat hebben.
het is maar goed dat ik tijdens het vliegen niet teveel nadenk over hoe het in elkaar zit wand dan zou je spontaan vliegangst krijgen.

:ontopic:

Bertus zei:
Halmar gas geven is lastig op je gas knuppel zitten je spoilers.
En die moeten daar echt zitten.
Een voorwiel zou kunnen zie je inderdaad in het echt ook.
Maar vind ik een rot gezicht of het moet ook weer intrekbaar worden.
Dus we gaan voor het elastiek haha.

is het niet mogelijk om gas te geven met een schuif? of anders misschien met een elektrische vertraging dat hij in een bepaald aantal sec langzaam het gas opbouwd.(elektronica :wink: )

groeten Halmar

Erwin.
Ik bedoelde enkel het maken van spanten in dergelijke materialen.
(Geen piepschuim !! )

Collegae!

Die DG-600, waarvan Richard de link / plaatjes poste, komt waarschijnlijk bij TUN of Lenger vandaan, en wordt zo te zien door Vagenknecht gemaakt.

De wijze waarop de verstevigingen en de spantjes voor het KTW er in zitten, de deur-scharniertjes gemaakt zijn: volledig identiek met mijn DG-800. :yes:

http://www.tun.ch/d/angebot/index.cfm?cat=Scale Segler&ID=310&start=23

http://www.lenger.de/cgi-bin/neu_web_store.pl?page=dg600-4000-4800.htm&&cart_id=4346724_876

Overigens: een absolute schoonheid. :D

Voor wat betreft Erwin: misschien moet 'ie maar gewoon beginnen . . . :?

'The proof of the pudding is in the eating'

Om het compleet te maken, en als we dan toch bezig zijn, is het misschien een leuk idee voor Erwin om ook eerst zelf een nieuw profiel te ontwerpen . . . :roll:

:rolling:

jan.

Ik had zo juist in een PB naar Richard gezegt niet meer in dit draadje over "mijn Project" uit te weiden.
Volgende week zal ik er een nieuw draadje over openen.
Ik ga geen nieuwe zwever of zelfs profiel ontwerpen, maar een bestaand model nabouwen.

Dus allemaal even wachten, dan gaan we daar verder met wat ik beter wel of niet kan doen. :D

Nu dus :ontopic:

Jan,

Het idd een DG-600, maar van H Models (Hörby of zoiets uit Tsjechië, nee, heeft geen site). Kist is op verzoek speciaal geprepareerd voor de KTW.
Modellen van hem worden idd verkocht door Lenger en Tun.

Idd een ongelofelijke afwerking. Ik ben erg benieuw, krijg over twee weken ook een ASH-25 van hem binnen, 7 meter vliegplezier!

Wat heb jij jouw instellingen (alinea's?) vreemd staan overigens, al jouw postings zijn 5 keer groter als normaal gebruikelijk is.
Dat leest een beetje rommelig, maar da's mijn mening natuurlijk.

Richard!

Dezelfde ASH als Leo? 8O

Toe maar . . .

Dat wordt een mooi gezicht in de lucht! :yes:

I k z i e t r o u w e n s n i e t w a t e r m e t m i j n b e r i c h t e n a a n d e h a n d i s . . . :roll:

Zienertochnetzouitalsjouwberichten??? :?

:wink:

jan.

Maar wat moeten we nou verder nog zeggen over KTW? :roll:

Ik heb nog wel één opmerking:

Bertus: hoe denk jij te kunnen starten zonder hulp, als je motor langzaam op toeren komt?

Volgens mij is dat bungee verhaal de methode: gelijk snelheid, gelijk druk op je roeren, gewoon safe.

Niks meer aan doen.

'Don't fix it if it is not broken . . . '

jan.

Hoi Paul.
Mooie site, bedankt voor de tip!
Er staan overigens méér artikelen over dat onderwerp in.
Één artikel laat duidelijk zien hoe complex de materie is, het is een uitdaging op mechanisch, elektrisch en electronisch gebied.
Alleen iets voor de doordouwers.

Back