Tips over zwevers met een (intrekbare) e-motor

En vergeet niet een micro-schakelaartje in de mast aan te brengen, dat de stroomkring (?) van de regelaar pas sluit als de mast helemaal uit is.

Zo voorkom je dat de prop al in de romp begint te draaien, als je je per ongeluk vergist . . .

jan.

Erwin,

Wordt de mast alleen op z'n plek gehouden door de vertraagde motor? Dit zorgt voor een behoorlijke belasting bij uitgeklapte aandrijving en daarmee een flinke drain van de (onvanger-?) accu, kracht naar achteren bij motor uit door luchtweerstand en kracht naar voren door trekkracht van motor en prop (al is hier een fisieke stop te maken).
Mooier zou zijn een systeem zoals gebruikt bij intrekbare onderstellen voor modelvliegtuigen of een schroefspindel aangedreven door de motor, dit zorgt vanzelf voor een mechanische lock en de laatste ook nog eens voor een aanzienlijke vertraging.

Ik wil wel een pluim uitdelen, je verrichtingen tot nu toe zien er goed uit. 't Is een leuke uitdaging.

Nog een ideetje voor het centreren van de prop.
Achter de prop een ovale schijf monteren (een soort nok als van een nokkenas maar dan dubbel uitgevoerd). Een stang met een rollertje (klein lagertje) drukt bij het inklappen van het mechaniek bekrachtigd door een veer tegen deze schijf, door de kracht zal de schijf vanzelf in een positie gedwongen worden waarbij de afstand rollertje - hartlijn propas het kleinst is. Bij het uitklappen kan de stang met rollertje tegen de veerkracht in wordt weggetrokken waardoor de prop vrij is om te draaien.

Succes,
Andries.

Hou wel de 11 graden (motor achterover) ongeveer in het oog

8O

Ik dacht dat het 5 graad moest zijn. :roll:

Is denk ik de moeite waard om dat uit te zoeken. :?

11 graden is wel heeeeeeeeeeeel veel, naar mijn smaak.

jan.[/quote]

@ Bert. Ik zou die zender maar snel bij Corrien langs brengen, dat zal goedkoper zijn dan een nieuwe kist. :(

De motor voor het uit (en in) klappen wordt alleen belast wanneer deze zijn werk moet doen.
De mast zit dus al om de vleugel pen (12mm RVS-staal) en zal onder in de romp een verstelbare aanslag krijgen met microswitch.
Verstelbaar omdat ik dan nog een beetje kan spelen met ongeveer 11graden.
Tegen dat het er in zit zal ik er een foto van maken.

De microswitch zal niet de stroom van de motorregelaar onderbreken, om twee redenen.
Ik houd niet zo van grote stromen door kleine schakelaars.
En de regelaar die ik gebruik is de Phoenix-60 van Castle-Creations.
Deze regelaar wil, voor hij actief wordt, eerst "volgas" en dan weer "gas-dicht" detecteren.
Daar gaan we dus een mooi schakelingetje voor maken, die ook het langzaam optoeren en rustig remmen regelt (Bert is zoiets al voor mij aan het testen met zijn 6 meter ASH :P )
Alleen bij mij zal deze er ook voor gaan zorgen dat de luiken opengaan, motor uitklapt, motor aangaat en de achterste luiken sluiten (en omgekeerd natuurlijk)

En vergeet niet een micro-schakelaartje in de mast aan te brengen, dat de stroomkring (?) van de regelaar pas sluit als de mast helemaal uit is.

Misschien dat ik het niet helemaal goed formuleer, maar ik bedoel natuurlijk niet de stroomkring van accu's naar de motor. :evil:

Dat zijn inderdaad beste stromen. :P

Ik bedoel één van die drie dunne draadjes van het kabeltje van de regelaar naar de ontvanger.

Ik zie niet waarom je dat niet zou doen. :?

Better safe then sorry . . . :wink:

jan.

Het heeft weer even geduurd, maar het schiet lekker op.

De luiken gaan open en dicht (kleine luiken blijven open als de mast is uitgeklapt)
Het maken en afstellen van de luiken is nog het meeste werk :?
Komt voornamelijk omdat ik ze echt helemaal uit de romp wilde tillen (denk maar aan keuken kastjes).

Op de foto hier onder zie je mast uitgeklapt en ook dat de luiken er helemaal uitkomen.
Klapwerk%20uit.jpg

Verder zit er in de romp een verstelbare eindaanslag (met schakelaar) voor de uitgeklapte mast.
Hiermee kan ik later de beste hoek vinden.
Hier onder een foto van deze aanslag.
Afslag.jpg

Die twee veertjes zijn er voor om de kleine luiken dicht te trekken, die worden alleen bij het uitklappen door de grote luiken meegenomen.
Verder zit er meer achter in de romp nog een microswith als aflag dat de mast is ingeklapt.
Heel vaag zie je nog een paar scharniertjes.

Ook de propstop is gemaakt.
Hier zit een servo (Hitec125mg) in de mast die een lagertje in één van de twee uitsparingen drukt in de propmeenemer.
propstop.jpg

Ongeveer 30 graden links en rechts wordt als nog op deze manier in de goede stand gedrukt.
De servo drukt alleen tegen een soort van buffer (die twee aluminium busjes met een groen stukje siliconenslang er tussen).
Zie foto (aan de achter zijde van de mast.
propstop2.jpg

Als de servo "terug" gaat zorgt een klein veertje dat het lagertje van de meenemer ook terug gaat.
Onder de servo zit nog een microswitch die alleen contact maakt als het lagertje precies op de juiste plaats in de meenemer zit.
Het klapwerk kan dan in.

Nog een foto van de voorzijde.
Hier zie dat de regelaar onder op de mast zit.
Dit was de handigste plaats om te monteren.
Bijkomend voordeel is dat de koeling perfect zal zijn. :lol:
Klapwerk%20voorzijde.jpg

Wel dat was het dan.
Volgende uitdaging is een uitklapbaar en (schijf)geremd neuswiel. :wink:

Maiden? Geen flauw idee.
Ik hoop binnen een week of vier, want over een week of 6 gaan we op vacantie en dan zou ik hem wel mee willen nemen.
Maar of dat gaat lukken? :roll:

Dat neuswiel moet dus nog.
Dan moeten er twee sleepkoppelingen in komen.
Eén vóór in de neus (voor achter een sleper) en één bij het neuswiel als eventuele hulp bij zelfstart (elastiek).

Dan komt er nog e.a. aan electronica in wat al deze "extra's" moet regelen.
Ik heb een FF8 zender en daardoor slechts nog maar één kanaal vrij hiervoor 8O , de rest is besproken voor de normale vliegfuncties.
Ik kom hier (eventueel in een ander draadje) nog wel op terug, want ik heb wel al een idee maar moet dat nog uitwerken.

Tja en dan de "normale" afbouw nog he :lol:
Dus ik verveel me nog niet :wink:

Erwin!

Ik heb nog zo'n Futaba Multi-prop decoder over, plus de electronica die in de zender moet.

Is dat niks voor jou? :roll:

(Ik kan net met 8 kanalen toe . . . :wink: )

jan.

ik heb dit draadje van voor tot achter doorgelezen en ik moet je zeggen dat het er allemaal goed uit ziet hoor
ik ben zelf ook op zoek naar een grote zwever (minimaal 4 meter)
we hebben er dan weer een leuk (technisch) project er bij
ik kom alleen nog wat tijd te kort :? heefd iemand er nog wat van liggen? :lol:
ik ben nl ook al met een onderzeboot project liggen
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20149
groeten Gertjan

Welwel.
Ik heb het nog eens helemaal doorgelezen.
Ergens weet ik nog dat er heel erg negatief geschreven werd over dit project....te moeilijk, te dit en te dat.
Mijn respect heb je in elk geval verdiend. De modelvliegwereld heeft echt een aanwinst gekregen.
Proficiat met het resultaat tot hier toe.
Martin

Proficiat met het resultaat tot hier toe.

Ja, daar zeg je wat! . . . :wink:

Maar, ere wie ere toekomt: wat er tot nu toe staat is een verbluffend staaltje vakmanschap / handwerk. :thumbsup:

En ik wens Erik herstel: Erwin! :oops: van harte toe dat het net zo perfect werkt als het er uitziet. :P

jan.

Erik, Erik :?: Erwin!
Ben jij nu ook al dyslectisch? :wink:

Afgelopen tijd was het toch wel wat te warm voor dit soort projecten. 8)
Nog wel even een Soarus1600 van ARF tot RF gebricoleerd.
Erg leuk met 150W voor 720gr!

Maar goed. de laatste tijd was ik bezig met het intrekbaar neuswiel met schijfrem. En ik moet zeggen dat dit meer gepuzzel opleverderde dan het klapwerk.
(foto's plaatsen in dit draadje mag zeker niet? :roll: )
Komende dagen wordt het weer helaas slechter, dus ik zal wel weer wat verder gaan werken :D

Over een week of drie gaan we op vacantie en het zal niet lukken om voor die tijd alles af te hebben.

Heb vertrouwen, uiteindelijk zal het zeker goed komen. :D

foto's plaatsen in dit draadje mag zeker niet?

Waarom zou het niet mogen? :?

Van mij mag het! :P

Overigens: neuswiel met schijfrem: ik weet niet precies hoe het eruit gaan zien, maar als je een beetje normaal binnenkomt, rijd je op het hoofdwiel.

Waarom moet er een schijfrem op het neuswiel? :roll:

jan.

Martin,
Natuurlijk was ik sceptisch. Erwin begon als relatief onervaren vlieger/bouwer aan een boel zaken tegelijkertijd, zoals een eigen mal maken en een romp daaruit willen produceren. En dan nog eens dat KTW erop. Da's een beetje teveel van het goede tegelijkertijd, daar heb ik hem voor gewaarschuwd.

Gelukkig is hij nu verder gegaan met aan gekochte kist.

Niettemin, Leo Kruyssen heeft een lijdensweg moeten afleggen voordat hij zover was, een aaneenschakeling van ellende en pech. Opgeblazen regelaars, lipocellen kapot, lipopakketten verdwenen met het opsturen, foutieve informatie van oa Hacker, de powerbox opgeblazen, zender kapot(toevallig), vario die sluiting maakte...

Het model is inmiddels ingevlogen(gesleept) en de KTW heeft gewerkt in de vlucht. VEEL power!
Deze week staat de eerste grondstart geplannend.

In Engeland heb ik overigens geleerd dat een KTW daar een Up-and-go heet.

Ik blijf het zeggen dat het iets is voor doorzetters en mensen die goed in elektronica zijn.

Voor de doorsnee modelbouwer is het nog niet "salonfähig" genoeg.

En nou maar hopen dat Erwin niet verslaafd raakt aan de hydroplanes....

Back