Tips over zwevers met een (intrekbare) e-motor

Niettemin, Leo Kruyssen heeft een lijdensweg moeten afleggen voordat hij zover was, een aaneenschakeling van ellende en pech. Opgeblazen regelaars, lipocellen kapot, lipopakketten verdwenen met het opsturen, foutieve informatie van oa Hacker, de powerbox opgeblazen, zender kapot(toevallig), vario die sluiting maakte...
Zo! 8O

Dat wens je je ergste vijand niet toe . . . :nooo:

In Engeland heb ik overigens geleerd dat een KTW daar een Up-and-go heet.
Zo heet het in Amerika ook; als je daar op de fora op zoekt, kom je weer heel wat tegen . . .

jan.

@ Richard, ik ben er ook nog niet he, voorlopig vliegt er nog niets.
En de Hydro-foam.... Tja ik heb eigenlijk niet zo veel met varen en helemaal niets met rijden. Blijft over een slecht vliegend, kwetsbaar .... :P

Ter info:

Hier wat foto's van een 1/1 systeem, gefotografeerd op Hilversum.

IMG_0363.jpg

IMG_0362.jpg

IMG_0361.jpg

IMG_0360.jpg

zeg erwin heb je ook een schema van de electronica van je ktw?
ik ben ook bezig(het zit nog tussen mn oren ) met het uitprakizeren van een dergelijk systeem maar ik ben in de elctronica niet zo goed :? .ik wou het eerst wat conventioneler maken met eindschakelaar ,relais,verbreek contakt maakcontact, enz,enz, maar om dit electronisch op te lossen lijkt me toch wat mooier. :)
ik wil het wel met eindschakelaartjes doen en dan met een stukje electronica via een (digitale)ingang en uitgang om zo het heel het proces automatisch (en gecontroleerd door de eindschakelaars)te laten verlopen
ik ben zelf werkzaam als service technicus in de installatie techniek ,en daar word bij de grote ketels het branderstart programma ook op die wijze uitgevoerd (veelal met een schakelwals).
op zo'n manier kan het bijna niet fout gaan ,want voor het programma verder gaat moet dit eerst bevestigt worden door bv een eindschakelaar
dus je zou het zo kunnen maken dat de mast volledig uit moet zijn voor de motor word vrijgegeven.en ook vizaverza dat de mast geheel naar binnen moet zijn voordat de servo die de deurtjes dicht doet word vrijgegeven :idea:
het is voor mij niet moeilijk te realiseren met relais en zo maar daar word het geheel wel een stuk complexer van (en zwaarder en groter)dus het zou mooi zijn om dit electronisch op te lossen maar ik heb simpelweg de kennis er niet voor om dit met electronica componenten te doen :oops: :oops:
groeten gertjan

ik zit me af te vragen hoe julie het oplossen met de zwaartepunt verschuiving .
ik bedoel het verschil in zwaarte punt met in en uitgeklapt mechaniek?
ik kan me zoiets voorstellen van het verschuiven van ballast(bv accu)dmv een meegemixte servo op het klapmechaniek 8O of spreek ik nu wartaal? :oops:
gertjan

ik denk dat ik ook de motor mee laat komen naar boven, het systeem is hierdoor minder gecompliceerd in mijn ogen 8O ,en je hebt niet de verliezen van de tandriem.
maar de motor in de romp is weer mooier en gunstiger voor je zwaartepunt verschuiving :? :help: wat moet ik nu ?? :
meeste stemmen gelden haha :wink:

Een zwaartepuntsverschuiving van enkele millimeters MAG niets uitmaken!
Alle modellen en 1/1 vliegtuigen hebben een gebied waarbinnen het zpt acceptabel is, tenslotte zijn er bij de 1/1 zwevers tweezitters die soms door één man gevlogen worden, nou, dan schuift het zpt echt wel een stukje naar achter! Ze storten écht niet neer hoor...

Of een éénzitter die óf door iemand van 70 kg gevlogen wordt, dán weer door iemand van 110 kg
Dus maak je niet druk over verschuivingen.

Het probleem wat Bertus beschrijft heeft niks met het zpt te maken, omdat het model nog géén snelheid heeft en dus nog geen hoogteroer werking, gaat zo'n zwever door het hoogliggende aangrijpingspunt van de trek/duwkracht, samen met een achterlijk geplaatst hoofdwiel, makkelijk op zijn neus staan.
Zodra er snelheid is kun je met het hoogteroer deze downforce makkelijk tegenhouden.
Precies dat doet Bert, hij bouwt langzaam snelheid op totdat hij met zijn hoogteroer grip op de lucht heeft.

Het meest kritische lijkt me de start, nou, dan gaat de motor naar voren en is er dus niks aan de hand. Na de start, als het model vrij vliegt gaat het KTW naar achter, evt samen met het intrekwiel en verschuif je iets naar achter met je zpt.

Maar omdat bij hogere snelheid ook de liftkracht (L) naar achteren gaat lopen, compenseert dit dus voor een naar achteren schuiven van het zpt.

De liftkracht L is een variabele, dus hoeft het zpt ook niet niet zo spastisch op één plek te liggen. Want de afstand tussen L en G(zwaartekracht aangrijpingspunt, ofwel zpt) is wél belangrijk voor het gedrag van een vliegtuig. Ligt G té ver van L af (naar achteren), dan wordt het model instabiel op zijn pitch, da's héél lastig vliegen en loopt niet zelden fataal af. Ligt het te ver naar voren dan wordt het lui, maar dat hoeft niet gevaarlijk te zijn.

Motormodellen met bvb een één liter tank direct achter de motor hebben véél meer te maken met zpt verschuivingen als een e-motor van en paar honderd gram die (10?) cm verschuift....

Wat denk je van een parakist die zojuist 7 parachutisten heeft gedropt, die stort toch ook niet neer?

Veel modelvliegers doen alsof het zpt "in beton gegoten" moet zijn, nou, niks is MINDER waar!!!!!!

Ik heb nog een graupner "up and go" klapmechanisme gevonden. Zou dit iets zijn om een (te zware) briljant zwever met spanwijdte 2.5m mee de lucht in te helpen of zou dit een beetje overkill zijn?

€800?????? :roll: 8O

IS dit dan puur goud of krijg je de zwever er dan ook nog bij :?

Dan kost mijn "up and go" hier maar 10% van en dan probeer ik wel iets anders uit.
edit: Mijn Graupner KTW staat nu in de verkoop!!!

Ik heb dit onderwerp met aandacht doorgelezen en ik heb zelf ook plannen een intrekbare motor te maken. Deze wil ik inbouwen in een ash 26 met 3,2 meter spanwijdte.
Na verwachting komtie maximaal uit op zo'n 3500 gram. ik heb nog een axi 2820-10 (+- 300W) liggen welke hiervoor bedoeld zou kunnen zijn.
Maar ik weet niet of deze motor voldoende vermogen levert, hoe kan ik dit nagaan?
Volgens de fabrikant is deze motor geschikt tot 2500 gram. Maar op de site van elicker staat een intrekbare motor met een 9" prop met veel minder vermogen van max 200 Watt voor modellen met max 3 kg en 300 Watt is voor vliegtuig met maximaal 6 tot 7 kilo.
(ik heb het hier over uitgangsvermogen)

Jeroen

@Erwin
ik neem aan dat jij de overbrenging hebt gemaakt met tandriemschijven, maar ik vraag mij af hoe de bovenste as gelagerd is?
Alleen met voor en achter een lager of ook nog een axiaal lager om de trek krachten van de prop op te vangen?
en hoe is de as opgebouwd??
ben al druk aan het tekenen en uitmeten maar kwam even met deze vragen te zitten.

Back