Een zwaartepuntsverschuiving van enkele millimeters MAG niets uitmaken!
Alle modellen en 1/1 vliegtuigen hebben een gebied waarbinnen het zpt acceptabel is, tenslotte zijn er bij de 1/1 zwevers tweezitters die soms door één man gevlogen worden, nou, dan schuift het zpt echt wel een stukje naar achter! Ze storten écht niet neer hoor...
Of een éénzitter die óf door iemand van 70 kg gevlogen wordt, dán weer door iemand van 110 kg
Dus maak je niet druk over verschuivingen.
Het probleem wat Bertus beschrijft heeft niks met het zpt te maken, omdat het model nog géén snelheid heeft en dus nog geen hoogteroer werking, gaat zo'n zwever door het hoogliggende aangrijpingspunt van de trek/duwkracht, samen met een achterlijk geplaatst hoofdwiel, makkelijk op zijn neus staan.
Zodra er snelheid is kun je met het hoogteroer deze downforce makkelijk tegenhouden.
Precies dat doet Bert, hij bouwt langzaam snelheid op totdat hij met zijn hoogteroer grip op de lucht heeft.
Het meest kritische lijkt me de start, nou, dan gaat de motor naar voren en is er dus niks aan de hand. Na de start, als het model vrij vliegt gaat het KTW naar achter, evt samen met het intrekwiel en verschuif je iets naar achter met je zpt.
Maar omdat bij hogere snelheid ook de liftkracht (L) naar achteren gaat lopen, compenseert dit dus voor een naar achteren schuiven van het zpt.
De liftkracht L is een variabele, dus hoeft het zpt ook niet niet zo spastisch op één plek te liggen. Want de afstand tussen L en G(zwaartekracht aangrijpingspunt, ofwel zpt) is wél belangrijk voor het gedrag van een vliegtuig. Ligt G té ver van L af (naar achteren), dan wordt het model instabiel op zijn pitch, da's héél lastig vliegen en loopt niet zelden fataal af. Ligt het te ver naar voren dan wordt het lui, maar dat hoeft niet gevaarlijk te zijn.
Motormodellen met bvb een één liter tank direct achter de motor hebben véél meer te maken met zpt verschuivingen als een e-motor van en paar honderd gram die (10?) cm verschuift....
Wat denk je van een parakist die zojuist 7 parachutisten heeft gedropt, die stort toch ook niet neer?
Veel modelvliegers doen alsof het zpt "in beton gegoten" moet zijn, nou, niks is MINDER waar!!!!!!