tips voor afstellen FBL systeem

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door nowis, 30 mei 2020.

  1. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Dag,

    Ik ben een milde 3D vlieger (9 jaar ervaring). Ik kan nu loopings, inverted hover, funnel tail down, cirkels (8 figuur) op constante hoogte en natuurlijk de volle snelheid.

    Ik vroeg mij af of hier iemand tips heeft over hetvolgende. Je hebt een nieuwe heli of FBL systeem gekocht en je gaat je maiden vlucht doen. Naast het hoveren dat perfect verlopen is wil je weten of je FBL ook goed afgesteld is om kunstvluchten uit te voeren. Maar daarvoor moet je FBL goed afgesteld zijn.

    Dus bestaat er een soort basislijst dat je kan doorlopen van oefeningen waardoor je weet dat je nu alles getest hebt. Merk van FBL systeem heeft hier geen belang.

    Voor mijzelf weet ik 2 puntjes:
    1) Hover een paar meter boven de grond (tail in) en zie dat deze mooi stil hangt. Geef dan full throttle recht omhoog. Nu zou de staart niet mogen afwijken. Als dit het geval is, moet je de versterking van de staart bijstellen.

    2) Vlieg in een rechte lijn op constante hoogte en geef meer throttle. Nu mag de heli niet afwijken naar boven of naar beneden. In dat geval moet je ook je FBL afstellen.
     
  2. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Nijmegen
    Dit is van de mikado site (vbar) maar gaat ook op voor andere FBL systemen al zullen de namen en termen iets anders zijn

    https://www.vstabi.info/en/node/2043


    General Tweaking Order
    As some guys have been asking for a general Tweaking procedure - here it is. I would do this on the "most flown" HS and copy afterwards to the others. Please note that this procedure may be edited from time to time of course ;-)

    The Gov settings are made for electrics here - but can also be done on a nitro. Having a nitro or gasser - please follow also my Vario gasser setup page.

    Read more about the Electric Gov here
    Read more about the Nitro Gov here



    Some basic infos how tweak main rotor and tail rotor can also be used in the links.

    Best preconditions are:

    • blades (fold method) are at 0deg in setup (locked) position
    • Cyclic Ring set up as best in hover collective point
    • Tail throws set in useful ranges
    • paddle sim and pitch pump are zeroed
    • style is at 70...100
    • useful gear/kv/cell count setup for the target RPM


    Step 1 - Basic Gov settings:


    • Gov Gain to 0
    • Gov I to 0
    • Spoolup at zero collective
    • dial in basic throttle unless HS matches
    • go to a hover, dial in collective add unless HS will be kept under hover too
    • do a medium climb, check hs, possibly add some collective add again
    • set cyclic add to 1/3 of collective add
    • turn back gov gain and Integral


    Step 2 - Basic Tail together with Gov:


    • lower tail gain (e.g. to 40)
    • hover and do medium climbs
    • on a CW heli - if nose turns to left in the climbs - increase collective torque precomp in tail
    • if it stays approx. - the optimum has been found.
    • if it still turns although the precomp is e.g. at 60 - decrease (!) the collective add of the governor (tail is overloaded by too hard gov'ing)
    • set cyclic precomp to 1/3 of collective precomp


    Step 3 - Tail gain:


    • just increase ad needed to hold the tail. The VBars have a internal gain calculation depending on the flight situation to avoid oscillations - e.g. in fast flight.
    • If the tail holds well - not more gain needed

    Step 4 - Elevator Precomp:


    • lower main rotor gain to 30-40 (approx 1/2 of the usual recommended gain)
    • from a hover - start a climbout
    • watch the tail boom. If it hangs down first - increase the precomp


    All steps below can be done in different order:

    Step 5a - Trim flight


    • as the tail torque precomp changes the tail "center" - the TF will be done after the steps above to be perfect
    • perform the trim flight on a calm day
    • lift off, hover hands off for some seconds, repeat a few times
    • if a hands off pirouette stays in place - end trim flight

    Step 5b - Swash Optimizer:


    • dial in the target agility, this resets the cyclic optimizers!
    • do some constant rolls and flips in all 4 directions with approx. 50-70% of the stick throw.
    • lets say 5-10 each direction will be ok, turn the optimizer off

    Step 5c - Tail Optimizers:


    • do some pirouettes in each direction
    • also some stops (5 each side will be ok)
    • turn the optimizer off
    • if the stop is a bit softer on one side (due some physics) - increase the stop gain, see if it helps
    • if it won't help - lower the tail acceleration which gives a bit softer response but more equal behaviour (optional, lower down to 45 ans less, often used on weak scale tails with 30)

    Step 5d - Main Gain:


    • increase unless you won't notice changes anymore.
    • not critical - so it is possible to keep it at 80 on a usual helicopter

    Step 5e - the rest:


    • dial in Style as preferred (low = more smack, high = more precise)
    • same with paddle sim
    • and pitch pump (but - if using this - the tail will show up the limit again ...)


    And of course - to be perfect - most of this can be done for each bank.
     
    bones7 vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.850
    Locatie:
    Rotterdam
    in de regel kun je niet zoveel fout doen, als je de setup volgt van de fabrikant.

    belangrijkste is, dat je let op foute gedragingen, en potentiele foute overcorrecties.
    - Voluit volgas rechtuit vliegen. Een te hoge elevator gain laat zich hier zien als een hunt, op en neer gaande staart.
    Als de heli in een langzame beweging "dolfijnt", reageert de stabilisatie te traag, dan is de elevator gain te laag.

    - Aileron gain hetzelfde als de elevator. deze is niet zo spannend.

    - als je van vlot vliegen, of vanuit een vlotte manouvre de heli met wat gepast geweld tot stilstand dwingt (zoals tic toc oid), en je ziet een lichte op en neer gaande hunt in de staart tijdens of net na de stop, kun je de elevator stop gain omhoog zetten.
    wel opletten.
    draai die te hoog, dan houdt deze instelling de hunt niet meer vast, en klapt hij door.
    maar dan gaat hij ook echt los.
    die stop gain is een manier om te maskeren dat de elevator gain wat aan de hoge kant staat.
    maar overdrijf het niet.

    het is gewoon lastig.
    snel vliegen heeft eigenlijk een andere afstelling dan knalhard 3d.
    doe je beide, moet je een beetje middelen. een kleine hunt is niet altijd erg, als hij met 1 a 2 bewegingen maar klaar is.
     

Deel Deze Pagina