tips voor beginner?

• Topicstarter Topicstarter samstro
  • Startdatum Startdatum
S

samstro

Guest
Hoi,
Ik wil gaan beginnen aan heli vliegen. Wie heeft er tips?
Wat is een goed beginners model?
Moet ik direct een duurdere aanschaffen of een uitprobeersel?
Heb zitten surfen en kom veel tegen:
Sky king xxl gyro of Double horse 9053 gyro (legianshop)
big lama, Belt CPV2, E-sky King 3, Hony bee king 3
Raptor, T-rex 250/450, E-flite blade 400

Goede raad voor een winkel??? Oosten van nederland.
Ik wil het zelfstandig leren heb namelijk geen tijd om zaterdag of zondag naar club te gaan.

Zag filpmjes op u-tube van verlichte blades dat ziet er echt gaaf uit.

dank,
sander

Gefeliciteerd met je nieuwe virus!

Maar ik gooi wel meteen even een kleine rem op je enthousiasme: Verwacht niet dat je zelf binnen een half jaar in het donker rondjes zal vliegen.
In het licht kan dat wel, maar dan moet je voldoende uren kunnen oefenen.

Verder is er niet een een perfect beginners setje..
Belangrijk is wel dat je een simulator ergens vandaan haalt, zodat je op de computer kunt oefenen. Ze lijken duur, maar als je door zo'n ding twee keer niet crasht heb je het er al uit.
Zoek naar Realflight 4 of 5(heb ik, goed spul), phoenix etc.
Vaak zit daar ook een dummy zender bij.
Kijk wel even hoe de zender is ingedeeld, veel helivliegers vliegen mode 2 (gas en staart links, vooruit/achteruit en links/recht aan de rechterstick)
Meestal is dit naderhand gewoon om te bouwen, normaal zit er namelijk geen veertje in de linkerknuppel voor het gas (die centreert dus niet)

Voor de heli
Dat is lastiger.
Heb je budget en ruimte, maar geen binnenruimte, is een maatje 600 1 van de meest aangeraden. Dit is een heli van ong 1,20 m van kop tot staart, en zal door zijn afmetingen wat rustiger aanvoelen. Nadeel zijn de hoge kosten als je crasht.

Een maatje 450 (66cm kop - staart) kan goed buiten gevlogen worden, maar met wat stevigere wind wordt dit spannender. Velen vinden deze heli's te gevoelig, maar dit is ook maar net hoe je hem afstelt.

Kleiner dan 450 is eigenlijk bedoelt voor gebruik binnen (hal, loods etc)
Met wat wind zijn die zo weg. Maar als je een binnenruimte hebt, zijn ze gewoon leuk te vliegen. Wat ervaring is wel gewenst.

Dan heb je nog de Fp's, deze heli's gaan omhoog en omlaag door het toerental aan te passen. Deze zijn met windstil weer buiten te vliegen, met wind kun je ze beter aan de grond houden.
Alle eerder genoemde heli's (ook degene die jij al vermelde) zijn Cp's, deze hebben een vast toerental, en passen de hoek van de bladen aan.
Cp's zijn strakker om mee te vliegen, hebben alleen meer schade bij een crash en zijn lastiger af te stellen.

Dan zijn er nog coaxialen, deze kunnen geen wind hebben. Zijn wel leuk om het gevoel in de vingers te krijgen. Kunne ook in de huiskamer nog gevlogen worden (zie help mijn man heeft een hobby...)

Qua prijs ben ik een beetje aflopen bezig geweest.
Coaxen heb je al voor 80 eur, Fp voor 150.

Zelf ben ik ooit begonnen met een Fp'tje, toen ik deze aardig onder de knie had ben ik overgestapt op een trex 450.
En dankzij dat Fp'tje heb ik de 450 aardig heel kunnen houden...
Die fp kon je ook nog eens crashen, oppakken en gewoon verder vliegen.
Bij cp's kan dat dus niet.

Dus voor jouw vragen:
Als je echt volledig zelf wilt leren vliegen, koop een coax of fp om het gevoel in de vingers te krijgen. Het kan er niet mooi uit zien, maar je toekomstige heli's profiteren er van

Heb je wat hulp/ neem je lessen, kun je naar grotere heli's kijken. Dan wordt er gewoon uitgelegd wat alles is en hoe alles werkt en gerepareert hoort te worden.

Succes!

Zelfstandig proberen heli te vliegen

Hoi Sander,

Als ik jou was, dan kocht ik een speelgoedheli. Kan je lekker in de woonkamer oefenen en kan geen schade berokkenen.

Laten we wel wezen, heli vliegen is uitermate moeilijk en kan je niet zonder een instructeur leren vliegen.

Bespaar jezelf en anderen voor schade. Het is geen SPEELTJE.

Wordt lid van een club en leer daar vliegen.

PHTB

Ik wil het zelfstandig leren heb namelijk geen tijd om zaterdag of zondag naar club te gaan.

Zag filpmjes op u-tube van verlichte blades dat ziet er echt gaaf uit.

dank,
sander

Ik zet er nog even een tweede rem op:

Voor ieder succesverhaal wat je hier op het forum leest over zelf beginnen met een sim, een coax en een FP, zijn er meerdere "on-succes verhalen" maar die lees je hier niet. Hoe hoog het daadwerkelijke uitval percentage is, durf ik niet te zeggen, maar als ik het in moet schatten zeg ik dat de kans dat je succesvol helemaal zelf leert helivliegen, minder dan 30% is. Neem je les of ga je naar een club, dan ligt je kans al gauw boven de 90%

Uiteraard kun je proberen het jezelf leren (heb ik ook gedaan en is gelukt, vraag niet hoe) maar dan moet je wel een goede hoop inzicht en doorzettingsvermogen hebben. Vraag bijvoorbeeld niet wat het mij destijds gekost heeft. Helaas was in mijn tijd zelf leren de enige manier....

Les nemen/hulp vragen/bij een club leren vliegen geeft je dus een vele, vele malen grotere kans op succes met deze fantastische hobby, en je houd ook veel langer plezier aan de hobby, omdat het op een club nu eenmaal veel leuker vliegen is.

Voor het overige kan ik "Student" alleen maar gelijk geven: als je het per sé zelf wilt leren, dan heb je op de manier die hij aangeeft de beste kans. Aanraden doe ik het niet....

Groet, Bert

Thanks voor de INFO.
Dus raadzaam is eerst een FP of Coax?
Hebben jullie een aanrader om mee te beginnen?
Kennen Jullie de twee modellen van legianshop?

Ik zet er nog even een tweede rem op:

Voor ieder succesverhaal wat je hier op het forum leest over zelf beginnen met een sim, een coax en een FP, zijn er meerdere "on-succes verhalen" maar die lees je hier niet.

Kan je er wel wat over vertellen. Ben begonnen met een 40 cm apache 4 kanalen coax heli. Ik vond het zo eng en fragiel dat ik deze na twee hupj heb verkocht. Toen naar een Walkera HM22e cp. Zag er heel stoer uit maar was te geavanceerd. Toen naar een walkera 5g6 coaxiaal. Erg leuk, crash bestendig, maar al gauw beperkt, qua mogelijkheden. Daarna een HM4#3 en A en B, maar veel te lastig en uiteindelijk bij een E-flight blade MSR FP heli beland. Dit was één van de fijnste heli's om te vliegen. Gas en hij hoovert, langzaam een beetje rondje en daarna op de sport stand en zelf buiten uit de voeten kunnen bij lichte wind. Kortom, het kost wat al je eigenwijs bent en zelf wilt leren. Ben nu 4 jaar verder en kan redelijk met kleine walkera's overweg, maar de blade msr zou ik je aanraden voor het gemak, de oefening, de crash bestendigheid en de kosten.

Als je niet te gek veel geld uit wilt geven is het bijvoorbeeld leuk om met een heel klein coaxiaal (2 rotors boven elkaar) heli'tje te beginnen.
Ik heb veel goede ervaringen met een modelletje dat oa verkocht wordt als Kyosho Freestyler, en nog onder een aantal andere namen.
Ik zie dit heli'tje als een ideaal en betaalbaar opstapje naar het "echte" werk, zoals bijvoorbeeld Align Trex helikopters.

ky031-2400.jpg

Dit heli'tje is puur voor binnen, maar dankzij z'n formaat is dit ook goed te doen.
Het andere voordeel is dat hij bijna niks weegt, en dus bij een "crash" weinig te lijden heeft onder zijn eigen gewicht, met als resultaat dat hij dus erg veel kan hebben.

Verder is hij ook nog redelijk betaalbaar, ik heb hem het goedkoopst voor zo'n 70 euro gezien, en dat is met een 2.4ghz zender met zelfs Dual Rates erop, wat wil zeggen dat je grote of kleine stuur-uitslagen kan gebruiken, iets wat voor een beginner heel handig kan zijn.

Zelf ben ik met een iets grotere coax heli van graupner begonnen, maar ik moet eerlijk toegeven dat die ondanks dat deze meer dan 2 keer zo duur was absoluut niet beter vloog.
Daarbij waren de losse onderdelen ook nog eens schreeuwend duur, iets waar je met deze heli ook weinig last van zult hebben.

Ik weet waar je hem voordelig online kan bestellen, maar ik geloof niet dat ik hier zomaar een link neer mag zetten, dus als je iets hierover wilt weten kan je me even een berichtje sturen.

Thanks voor de INFO.
Dus raadzaam is eerst een FP of Coax?
Hebben jullie een aanrader om mee te beginnen?
Kennen Jullie de twee modellen van legianshop?

PS: ik heb even gekeken naar de modellen van de Legianshop, en hoewel ze niet duur zijn betwijfel ik toch sterk of je hier waar voor je geld krijgt.
Ik heb met soortgelijke modellen toch wel erg veel problemen gezien......

neem een walkera met 3axis gyro, ervaar je tog wat een heli met staartrotor is en is tog net zo makkelijk als een coaxiale

De 3 axis gyro zorgt ervoor dat hij automatisch rechtgaat na het loslaten van de sticks
het is FP.

Walkera FP heli's met 3 axis gyro.
4#6S:
Walkera Dragonfly HM 4#6S - Brushless - WK-2402 by: Walkera -

CB180Z:
RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!

CB180 is te groot voor binnen en te klein voor buiten, zwak punt zijn de staarttandwielen. Onderschat de heli niet, kan schade aan armen en benen veroorzaken weet ik uit ervaring :cool:

4#6S lijkt me een leuke heli voor binnen als je genoeg ervaring hebt en met 2 vingers in de neus een slecht getrimde coax heli door kleine ruimtes kan vliegen.
Onderschat deze kleine 90graden flybar gifkikker niet zoals deze meneer:
YouTube - Kanaal van paulrautenbach

Mijn advies: koop een 4ch coax, reserveblades, meerdere accu's, goede lader en het spelen kan beginnen.

Laatst bewerkt:
Heb vanmiddag in een speciaal zaak de keuze gemaakt voor een Big Lama.
Heb te kleine ruimte om binnen te oefenen en dit leek mij de beste optie voor buiten te beginnen.
Iemand nog bepaalde tips??
Oja heb ook de flight simulator al geinstalleerd. zit alleen geen big lama bij kan ik deze ergens downloaden? of maakt dat voor de simulator weinig verschil?

had direct al wat reserve onderdelen bij gekocht echter vandaag al lichte schade en net de onderdelen die ik niet had dus nu maar even weer wachten.

P.S. Tips voor een goede vliegclub waar ik eventueel lessen kan nemen in Oost nederland?

Weet iemand een (goedkope) internetwinkel voor onderdelen voor een E-Flight Blade MCX S300?

@samstro: daar zie ik helegaar geen E-flight onderdelen...

Ik zou adviseren koop eerst een goede sim (realflight of phoenix) daar mee flink oefenen en afhankelijk van je budget een RTF set van bijv Copter X of KDS aan schaffen. Zijn goede heli's om mee te beginnen en de onderdelen zijn goed verkrijgbaar en erg goedkoop.

Verder meld je aan op Helifreak. En kijk de video's van Finless Bob. Onmisbaar als beginner.

Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak

Coaxiaal is leuk maar na een week of 2 heb je die onder de knie en wil je al een wat grotere uitdaging.

Een fixed pitch is ook leuk maar buiten met wind is het ook niet alles en als je die onder de knie hebt heb je denk ik al net zo veel geld uitgegeven als voor een RTF set copterx of KDS.

Sim is de beste investering die je als beginner kan doen. Kost wat maar verdient zich erg snel terug.

Laten we wel wezen, heli vliegen is uitermate moeilijk en kan je niet zonder een instructeur leren vliegen.

Ik he het allemaal zelf uitgezocht toen ik begon en nooit geen een les gehad. Veel zelf uitgevogeld op diverse fora. En dan vooral Finless Bob's video's.

Het is zeker mogelijk het alleen te doen maar je hebt doorzettings vermogen nodig.

Maatje van mij nooit geen heli gevlogen, anderhalve maand gesimt met real flight en toen een RTF KDS C gekocht. Na de 10de lipo hooveren zonder kruis eronder en met hulp van de sim maakt hij nu sprongen vooruit.

Dus het kan wel degelijk.

Ik he het allemaal zelf uitgezocht toen ik begon en nooit geen een les gehad. Veel zelf uitgevogeld op diverse fora. En dan vooral Finless Bob's video's.

Het is zeker mogelijk het alleen te doen maar je hebt doorzettings vermogen nodig.

Maatje van mij nooit geen heli gevlogen, anderhalve maand gesimt met real flight en toen een RTF KDS C gekocht. Na de 10de lipo hooveren zonder kruis eronder en met hulp van de sim maakt hij nu sprongen vooruit.

Dus het kan wel degelijk.

Vooropgesteld, dat ik je van harte gun dat het je helemaal zelf gelukt is, én vooropgesteld dat het ook daadwerkelijk mogelijk is, zelfs zonder forums, finless Bob video's (toen ik begon bestónd internet nog niet, en een videorecorder was ook maar in minder dan 1 op de tien huishoudens te vinden, laat staan RC-heli instructievideo's, en het is mij ook gelukt....)
toch een herhaling van wat ik eerder zei: hier lees je hoofdzakelijk de succesverhalen De mensen die het niet gelukt is, hoor je hier niet, maar die zijn nog stééds in de meerderheid... Als heli-instructeur zie ik ze zeer regelmatig voorbij komen. En het is gewoon ronduit moeilijk om de eenmaal verkeerd aangeleerde gewoontes (die er de oorzaak van zijn dat het vliegen niet goed wil), weer eruit te krijgen.

Nogmaals, zoek ervaren hulp, dat is veel waardevoller dan een SIM, of neem les, dat is hooguit marginaal duurder dan een SIM, maar nog veel meer waar voor je geld....

Groet, Bert

Back