Tips voor boegschroef en traanplaat

Roel van Essen

Forum veteraan
Gisteren, op de modelbouwshow van Modelbouwvereniging Urk '95 raakte ik met een van de Urkers aan de praat over traanplaat.
Hij vertelde me dat hij bij schepen op kleine schaal plastic wegwerpborden versnijdt en dat als traanplaat gebruikt.
Ik ben nu bezig mijn Micro Magic een grote onderhoudsbeurt te geven, en ben van plan daar vlakken wegwerpbord-traanplaat op te zetten.

Een ander idee kreeg ik venmiddag toen ik in de plaatselijke huishoudzaak rondscharrelde:
daar lagen van die vlamverdelers voor op het gasfornhuis. Je weet wel, zo'n fijnmazige ronde onderzetter. Kosten 4 Euro.
Ik heb er een meegenomen, de RVS rand er af gesloopt en dan hou je erg mooi gaas over. Perfect om een boegschroef of de inlaat van een pomp of hydrojet mee te beschermen.
Ga ik ook nog mee experimenteren bij de (nieuwe) boegschroef van de Norderney.

Ik houd jullie op de hoogte; foto's van de MM volgen zo snel mogelijk.

Hoi roel

Van die traanplaat is een goed idee,maar van dat gaas niet.Want dat heb ik ook geprobeerd.Omdat je meer dan de helft van je kracht kwijt bent en als er echt klein vuil in zit krijgt het haast niet uit .Ik heb toen een rooster gemaakt van 4 messing draadtjes.2 horizontaal en 2 vertikaal en dat heb ik vast gesoldeerd.En dat beviel mijn goed.Je heb dan ook wel wat verlies,maar niet zoveel.Maar plak het er voor en je zult het zien.

De groeten van huub en een prettige jaarwisslling en goed 2006 en veel bouwplezier

Roel van Essen zei:
Huub, waarbij heb je dat gaas toegepast? Een hydrojet of een boegschroef?
@Roel van Essen
Hallo Roel dat soort gaas: zit ook in een straalbreker van de kraan in de keuken he.
Het is veel te fijn van maas om het te gebruiken voor het geen jij voor ogen heb.
Veel te veel verlies dus. :oops: :oops:

Roel het princiepe blijft het zelfde.Het water moet toch worden aan gezogen.Dat het nu met een hydropomp of met een boegschroef gebeurt.

Oké... geen goed plan dus voor een boegschroef.
Wel voor allerlei soorten roosters: luchtinlaten enzovoorts.
Een stuk goedkoper van wat Graupner, Robbe, Cap Maquettes en Conrad ons biedt... En vlak om de hoek! :lol:
Bedankt voor jullie opmerkingen!

Liever zo dan achteraf Huub!

Maar nu de 'traanplaat':
Ingediënten:
normal_01~2.jpg

12 bordjes voor 1,39 Euro. Elk bord goed voor 88 vierkante centimeter.

Eerst even afwassen met lauw water en behoorlijk wat afwasmiddel; afspoelen en laten drogen.
normal_02~3.jpg

Dan spuiten: Ik gebruikte daarvoor Tamiya TS-38 Gun metal
normal_03~4.jpg

Uitsnijden...
normal_04~2.jpg

...en plakken met Revell dun vloeiende plasticlijm: Contacta Professional.
Het 1e resultaat op de Micro Magic MM1022:
normal_05~0.jpg

Nog maar 22 stukjes te gaan.... :lol:

Sorry hoor maar het heeft absoluut niks met traanplaat overeen hoor het lijkt er nog niet op
Huub jij moest toch beter weten he :oops: :oops:

Ook goede middag

Nou meneer F.van.Gent ik denk dat we het resultaat maar eens moeten af wachten,dan kunnen we zeggen of het een sucses is geweest.Ik neem
aan dat we dat nog te zien krijgen op de modelbouwforum dag of op wat foto's.

De groeten van huub en een prettige jaarwisslling en goed 2006 en veel bouwplezier

Het probleem is dat op deze schaal geen fatsoenlijk traanplaat te vinden is. Dus, om met de friezen te spreken:

"As't nait kén as't mot, dan mot 't moar as't kén..."

't is in ieder geval beter dan een kaal dekje waar de bemanning op uitglijdt... :wink:

Roel van Essen zei:
Dus, om met de friezen te spreken:

"As't nait kén as't mot, dan mot 't moar as't kén..."

Eeeh Roel,
even een correctie op deze uitspraak..... dit is toch echt een grunniger uitspraak!

Anders had het : as't net kin sa ost mot, dan mot 'mor as't kin!!

Verder goeie tip van die bordjes, ga er binnenkort zelf ook maar mee aan de slag....
Is een lichtere kleur niet nóg meer traanplaatachtig?

Ik vind deze vrij donker...maar t kan ook gezichtsbedrog zijn door de foto's hoor!

Arnold

Sorry... 'k had m'n toetsenbord nog in de Grunniger-mode staan...
De kleur is inderdaad wat donkerder dan ik dacht, maar wellicht met Tamiya aluminium gaat 't beter...
In ieder geval is de soort verf prima: TS droogt snel en hecht goed en lost de bordjes niet op. (ook wel belangrijk...)

hallo ,
die anti-slip die men aanbrengt op zeilboten en plezieryachten heeft niet dat traanplaatmotief hoor
is in sommigen gevallen gewoon een korrelige struktuur ingelamineerd in de bovenste laag

denk als je dit wil nabootsen het beste resulaat verkrijgt door watervast schuurpapier te gebruiken ,korrel 400 of zelfs 600 en dit op je boot kleeft

dat schuurpapier vindt je in verschillende kleuren zodat je het zelfs niet hoeft te schilderen of je neemt een iets grotere korrel en spuit er een kleurtje overheen

gr

Als je antislip structuur wilt hebben,kun je ook van dat chintjelahuppelpup zand halen.Dat doe je bij de dierenwinkel. Dat is heeeeeel fijn zand. Dat strooi je over de natte verf. Heel licht met droge kwast aandeppen.Laten drogen het overtollige zand weg halen en dan met de gewenste kleur over verven,doe dat wel met een matte verf en geen glans want dat ziet er niet uit.

Jan,
dat zand waar Huub het over heeft, chinchilla zand, is inderdaad heel erg fijn, Dat is ander zand als wat je voor kanaries bij de supermarkt haalt

Groet,
Andre

Back