Tips voor boegschroef en traanplaat

Ben bang dat die zandoplossing ook een 'gewichtige' oplossing is. Ik vind de oplossing van Roel helemaal zo gek nog niet hoewel er weinig overeenkomst met traanplaat is. Maar op zo'n zeilbootje hoort ook helemaal geen traanplaat tis per slot van rekening geen sleper of zo. Je kan zo'n bordje ook in een andere kleur dan alu spuiten. Een felle kleur zoals rood of blauw misstaat volgens mij helemaal niet op een Micro Magic.

Groeten,

Marcel.

Het gewicht is geen probleem.Je moet er ook geen kilo op gooien. Als je het met beleid doet valt dat wel mee. Je moet het zo zien dat het net zo dik is als een laag verf. Want je strooit het er op heel lichtjes aan deppen en als het droog is pak je stof zuiger en zuigt de rest weg. Als er een oppervlakte van 50cm bij 50cm 10gram op ligt,dan is het meschien nog veel.

Huub, op pantservoertuigen gebruiken we dat ook: antislipverf. Is legergroen (tegenwoordig olijfgroen) met een hap fijn zand erdoor.
De oppervlakken waar het niet moet komen afplakken met breed schilderstape, jezelf een ongeluk roeren in het blik om het spul goed gemengd te krijgen, en kwasten maar... Tenminste: zo ging het 20 jaar geleden op de YP-408. Hoe het tegenwoordig gaat zou ik even niet weten; ik zit meer achter m'n bureau dan ik de kwast hanteer.
Maar goed, na een dagje frunniken ziet m'n MMetje er nu zó uit:
normal_exterieur2.jpg

Nog niet helemaal wat het zou moeten wezen, maar for the time being... ben ik niet ontevreden.

Roel,

Heb je al in het assortiment van Plastruct gekeken? Zij leveren platen traanplaat uit styreen in diverse schalen. Zie het voorbeeld wat ik bij hun van de site heb geknipt.

PS-150 G (1:24) DOUBLE DIAMOND PLATE SHEET 91682 COMPLETE
PS-151 1:16 DOUBLE DIAMOND PLATE SHEET 91683 COMPLETE
PS-152 O (1:48) DIAMOND PLATE SHEET 91684 COMPLETE
PS-154 L.S. (1:16) DIAMOND PLATE SHEET 91686 COMPLETE
PS-155 HO (1:100) DIAMOND PLATE SHEET 91687 COMPLETE

Zeer natuurgetrouw, heb het ook op mijn "Brielsebank" gebruikt.

Succes, Hans

Kijk dat is pas de tip !!!

Ik heb er een heleboel van gekocht en op me trailer ( rc truck ) geplakt.
Nu was ik maar 2 euro kwijt en anders had ik alu WEDICO traanplaat moeten kopen en dat kost me dan iets van 90 euro !! 8O
Dus heel erg bedankt.

Ik moet even eerlijk zijn:
het experiment op de MM is mislukt.
De combinatie lijm - plastic borden was geen goede.
De enige plekken waar het enigszins bleef zitten waren de plaatsen waar ik het met CA lijm had gelijmd, alle andere delen is het, na een paar nachten in de schuur losgekomen, en lagen de stukken plastic los op de MM, helemaal kromgetrokken. Geen succes dus.
Wellicht dat de combinatie bij Truck Freak wél gelukt is (z'n truck staat waarschijnlijk binnen) maar ik ga op zoek naar een ander alternatief.
Wellicht dat ik eens met zand ga spelen....
Ik houd jullie op de hoogte!

Hoi,

Bij mij is het zeer goed gelukt.
Ik heb het gelijmt met de normale revell ( bouwdozen lijm ).
en het werdt niet zacht of wat dan ook een paar druppels -- uitsmeren -- even wachten -- en plakken maar...

Gelukkig maar... Ik zou het niet m'n geweten willen hebben dat jouw trucks verpest worden door mijn 'tips'...
Pfffffftt........... (opluchtingsmode 'aan')
:lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nee hoor niets gebeurd,
Was wel dom van mij om het gelijk op een "spik splinter nieuwe" trailer te lijmen.
Maarja dat zou diet eens erg zijn :P dan kan ik lekker gaan schuren.
je zal wel denken schuren leuk vinden !!!! 8O
JA dat vint ik echt wel leuk , plamuur en schuurwerk doe ik het liefts.

Heb hem ook op de site van de minitruckers neergezet :

http://www.minitruckers.nl/cgi-bin/2bb/2bb.cgi?seq=msg&board=2&msg=1136471078 ( ik ben dus wedico-robbe )

Roel van Essen zei:
normal_exterieur2.jpg

Nog niet helemaal wat het zou moeten wezen, maar for the time being... ben ik niet ontevreden.

'k zie ze op het ministerie van defensie al jaloers worden :lol:

knap gepants... eh beplakt, strakke look

Nou Prak, die strakke look is ondertussen wat anders geworden...
Zoals hiervoor beschreven is het project met de plastic bordjes mislukt.
Maar... niet getreurd: ik ben verder op jacht gegaan naar 'schaaltraanplaat' en uiteindelijk 1 (één) plaatje gevonden bij Peperkamp Modelbouw te Ede. Ergens ver achterin een schapje lag nog een plaatje van 20 bij 15 cm, wat ik voor 'vier Euro nog wat' mee kon nemen.
Nou, daar kan je je ook geen buil aan vallen, dus.Een paar dagen geleden begonnen met het schoonmaken van het dek van de Micro. Dat was geen kleine klus, want door alle lijm was ook de verflaag aangetast en op sommige plaatsen het plastic. Na vier avonden schuren was het dekje weer spiegelglad. Alleen zaten er een paar lelijke grondverf-vlekken in die ik er niet uit kon krijgen. Nou ja, die werden toch overgespoten, dacht ik.
Het dek zou een mooie citroengeel kleurtje krijgen. Na een aantal dunne verflagen bleek dat deze kleur toch niet helemaal goed dekte. Een aantal plekken bleef zichtbaar, gelukkig grotendeels op die plaatsen waar ik traanplaat wilde hebben. Tijdens het drogen van de verf had ik op papier getekend hoe ik de stukken traanplaat uit zou snijden. Omdat ik maar één plaatje had, moest ik economisch met het spul omgaan. Uiteindelijk had ik een manier gevonden om de stukjes uit te snijden die minimaal verlies met zich mee zou brengen, en kon ik dat patroon op het plaatje materiaal gaan uitzetten en gaan snijden. En vanmiddag had ik (vrijwel) alle stukjes gereed!
Dit is een close-up van het materiaal, zoals het in de kuip van de MM ligt:
normal_traanplaat3.jpg

En zo komt het op het complete dek te liggen:
normal_traanplaat1.jpg

Uiteraard wordt het traanplaat, voordat het wordt dek wordt gelijmd, nog voorzien van een strakke laag aluminium, zodat MM1022 'Annemieke' straks weer een kittig scheepje wordt.

Die nieuwe plaat is wel mooi van zicht.

Ik heb heb nog een opmerking over die plastic wegwerp bordjes, van de bovenkant af aan is dat bordje een nu veel voorkomend motief dat men gebruikt als anti-slip op zeilschepen.

Maareuh, jij lijkt wel van je zeilschip een werk/vrachtschip te maken. :roll:

Maar in modelbouw kan je doen wat je wilt en het oogt wel mooi. :zon:

Groet Sam

Dat ziet er al heeel mooi uit.

En vraag mij wat over tillen, je moet eens een splash van 60 kg uit het water trekken op een helling die te kort en te hoog is. (Op het Veerse meer zakt het water een meter met de winter)

En zoals als prakkie al gezegd heeft, in het ministerie van defensie zie ik ze al jaloers worden. :lol: :D

Back