Tips voor ombouwen nitro -> electro

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Koenie, 7 mei 2010.

  1. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    hallo allemaal:),

    Ik heb een rollend chassis ( HB lightning 2 rr ) gekocht zodat ik die kan ombouwen naar electro. Waar moet ik allemaal op letten bij het ombouwen, en dan vooral bij het maken van de motormount. batterijvakjes heb ik al.

    Iemand tips?

    gr koen
     
  2. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je kan ook ff zoeken naar een complete Novak kit ...

    Check de link ff voor het type :

    Brushless Conversion Kits

    Met een beetje zoeken is die op E-bay vast nog wel te vinden voor een leuke prijs.
     
  4. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Ik wil liever de motormount zelf maken, want ik heb alles al behalve de motormount:rolleyes:, en toen ik zag dat meer mensen zo'n mount gemaakt hadden wilde ik er zelf een maken, scheelt toch wel zo'n 60 dollar

    gr koen
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Simpelste manier is een plaatje alu van een mm of 5 dik bevestigen aan je huidige middendiff steun. Daarmee loop je wel risico dat er te veel flex ontstaat wat de boel sloopt.

    Daarom zou ik zelf kijken voor een (kant en klare) mount die op de plek van de nitro-motor komt , zoals de Novak sets.
     
  6. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Daar had ik ook al naar gekeken en kwam tot dezelfde conclusie.
    Maar is dat niet op te lossen door aan de andere kant van dat plaatje allu een soort bevestiging te maken die je aan het chassis schroeft. ( hoop dat je het snapt:D, anders teken ik er wel een plaatje van in paint )

    gr koen
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik snap wel wat je bedoelt ... Een soort chassis brace zoals die meestal van de voor en achterkant naar het midden lopen.

    Het nadeel daarvan is dat je dat meestal ook niet zonder flex krijgt , tenzij je met dikke alu braces gaat werken die heel precies (iets te strak) zijn uitgemeten en vooral strak te bevestigen zijn.

    Zo'n grote 1/8 motor die je hier voor nodig hebt weegt best wel wat , dus bij hobbels en kuilen komt er best veel gewicht in beweging. De diffsteunen bij de HB zijn kunstof , die gaat dus waarschijnlijk flexen als je gaat rijden.

    Bij de RC-monster mounts frezen ze daarom ook een complete diff/motorsteun uit alu , daarmee beperk je die flex tot een minimum.
     
  8. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    @ savage

    Volgens jou gaat er van alles stuk als ik er gewoon een motormount maak van een hoekplaat allu? Want het moet eigelijk low budget blijven IVM aankoop lipo's,motor en regelaar.

    gr koen
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je zou een dikke (5mm) hoekplaat moeten gebruiken....

    Anders ontstaat er zeker te veel flex waardoor je gearmesh niet meer klopt en je tandwielen elkaar opvreten.

    En zelfs met dat twijfel ik of het echt goed gaat komen...


    Low budget en ombouwen naar brushless gaan eigenlijk niet samen ;)
     
  10. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Ik zat hier net nog even in m'n 'rommel' te kijken en kom een 1:10 motormount tegen. Hi is 6.5mm dik en van allu. Als ik die nou eens probeer passend te maken op het chassis:D ( zie link ). Wat is een handige manier om de mount recht op het chassis te krijgen, dat de tandwielen recht op elkaar zitten? Is het gewoon heel secuur meten of is er een handigere ( snellere ) manier

    gr koen


    Ansmann Smacker: Motor Mount
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hmmzzzzz ... Die zal gebaseerd wezen op een 540 motor , die van een 1/8 brushless set is een stukkie groter.

    Denk dat je in de problemen komt met de montage van de motor en hoogte van je pinion.

    Ook de bevestiging is iets waar je goed over na moet denken... Je moet je gearmesh nog kunnen stellen ;)

    Je zal met de motor op de mount gemonteerd (incl. pinion) de boel heel secuur uit moeten meten.
     
  12. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    De 1:8 motor past erop, de motor is alleen een stukje langer dan een standaard motor:D ( ezrun 2350kv ) alleen denk wel dat ik gewoon een stuk hoekijzer neem.

    gr koen
     
  13. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Heb net een ideetje gekregen, zie foto :), een stuk hoekijzer nemen en dan een deel aan de diffcase ( volgens mij heet dat zo ) vastmaken zodat de flez minder word.

    [​IMG]
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat is niet je diffcase ;)

    Dat is je diffsteun waar je hem nu aan vast hebt gemaakt ...

    Ziet er leuk uit , en vooral lekker stevig :thumbsup:
     
  15. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Niet mijn plaatje:p, wil hem zo gaan maken ( deze is van nvtuning ), maar heb er iets roods bij gezet, zo helemaal doortrekken of is dat niet nodig?

    gr koen
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Helemaal doortrekken is wel verstandig , alle beetjes flex die je kan voorkomen in de motorbevestiging moet je gebruiken ;)
     
  17. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Heb net een redelijk grote bestelling bij hobbyking geplaatst, 6x 2s 4000 mah ( HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 4000mAh 2S1P 25C Car Lipoly $18.99 )
    en nog wat spul voor de vliegtuighobby/ ( lipo's enz ).

    Ga van de week een Gizmo bij pkracing bestellen, zodat je 2x2s lipo tegelijk als een 4s laad en balanceert.

    en nog een vraagje, waarom hebben de meeste omgebouwde nitro auto's geen slipper? Je trekt toch alles kapot als je er een mamba monster of zoiets erin bouwt ?

    gr koen
     
  18. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Heb hem al omgebouwd, zal een andere keer een paar foto's onder de kap maken.

    Hij rijd op een ezrun setje en 4s lipo, en het blijkt een Hb lightning pro evo te zijn :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    gr koen
     
  19. superboe

    superboe

    Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Berichten:
    721
    Locatie:
    middelharnis (ZH)
    heb je die laad gizmo al gekocht je kan hem beter zelf maken als je een low budget hebt
     
  20. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Had hem al gekocht, maar m'n oom had er de twijfels over. Eén keer verkeerd om aansluiten en weg lipo's en als je pech heb je huis ook :rolleyes:

    Dus ga een lader kopen die 5 accu's tegelijk kan opladen ( samen met m'n vader)



    gr koen
     

Deel Deze Pagina