Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede toerenteller. Het probleem is dat de meeste niet meer dan 30000 RPM aankunnen. :? Weet iemand een toerenteller die tot ongeveer 40000 RPM aankan? Paul
Als je nu in de sensor een 2-deler inbouwt ? Of als je 2-blads gebruikt op 4-blads instellen (indien mogelijk) Dan geeft die de halve toerental.
Kun je niet op een zwart vlekje op de spinner meten? Mijn toerenteller doet dan 100.000 rpm. Ik ben ook bezig een toerenteller te bouwen die tussen 1 fase en de massa van de regelaar hangt (enkel brushless), om op m'n computer te hangen (interface ). Volgens m'n nonkel is het zelfs mogelijk rechtstreeks dit signaal op de microfooningang toe te komen. Dan met een frequentieanalyseprogramma is zeer exact het toerental te bepalen...Wellicht zijn wel nog wat extra componentjes nodig... Niels
Conrad Paul ik geloof tot 60000 Ik weet het zeker. Een blads tot 99.999 en twee tot 57.000 kan je voorlopig vooruit. 128716 - 8B bestel nr. Maar je hebt nu toch een Data logger die meet de tijd tussen de pulsen dus dan kan je voorlopig vooruit. ;-) Robbert
Bedankt mensen, ik kan weer verder. Die conrad klinkt behoorlijk interessant. Hoef ik geen apparatuur om te bouwen. 57000 zal ik voorlopig nog niet halen. Paul Ps. Robbert you got mail
Je hebt er misschien op het veld niets aan , maar met een toongenerator op de PC (via geluidskaart--> luidsprekers) kan je met een beetje oefenen prima toeren meten. 15 khz als maximale toonhoogte geeft al gauw 100.000 rpm meetbereik. Grtz, Frank
Franck, Misschien heb je het al eens gelezen maar met het geluid van een voorbijvliegend model kan je vrij snel het toerental en de grondsnelheid ervan berekenen. Best leuk! Even zoeken op doppler effect op dit forum. De rest, Ik heb de conrad toerenteller besteld. Het formaat en de mogelijkheden spreken mij wel aan Nou nog een motor kopen die de 40000 RPM haalt Paul
Wat moet je nu met een motor die 40000 RPM haalt?? Bij dat soort toerentallen werkt vrijwel geen enkele prop meer met een beetje rendament. Met andere woorden de verliezen zijn dan enorm. Daar komt nog bij dat de prop dan een boel herrie gaat maken, daar gaat veel van de verlorengegane energie in zitten. Je kunt beter een goede vertraging gebruiken zodat het toerental van de prop beduidend lager blijft. Je kent de vertagingsfactor zodat het motor toerental makkelijk uit te rekenen is als je het (lagere) prop toerental meet.
Haha, al gezien dat deze topic zich in het PYLONRACE forum bevind. Toerentallen van 30000 en hoger zijn standaard in de F5D klasse. De prop is bij de start inderdaad overtrokken maar zodra het vliegtuig op snelheid is, is dat niet meer het geval. Paul
Ik zelf heb nog geen motor die dat soort toerentallen haalt maar met die motoren (Hacker B40 FAi F5D) worden 4,7x4,7 props gebruikt. Paul
Dan trek je zo'n 67 ampere bij 250 km per uur met 8 cellen. Volgens mij is dat wel erg veel of klopt dat? Trekken jullie zoveel ampere en met wat voor cellen doen jullie dat?
Wij Nederlanders zijn (nog!) niet echt actief met het echt grove geweld. Maar de stromen liggen inderdaad rond de 70-80 ampere in de lucht bij snelheden van tegen (misschien wel over) de 300 Km/u! Dit is dan met 9 CP1700 of 10 TS1950 FAUP cellen. In geval van de FAUP cellen mag je blij zijn als ze na de eerste vlucht nog leven. Sinds kort wordt er ook wat gevlogen met 7 GP3000/3300 cellen. De stromen liggen in dit geval rond de 100 Ampere. Hoe het met de levensduur is, is mij nog niet bekend. Paul
Het begint te dagen ik dacht dat mijn swip al redelijk snel ging met 25.000 toeren. Dat is dus maar tobben?
Haha, nou tobben wil ik het niet noemen. Volgens mij heb je dan een best leuke aandrijving voor de wedstrijden dit jaar... Heb je wat meer info over de swip? Foto/URL? Paul
Ik heb een mega 16/15/2 met 7 cellen 1250 sanyo en een 4.7 x 4.7 prop. Alleen ben ik erachter gekomen dat je de accu niet helemaal leeg moet vliegen.Bij het laatste beetje worden ze bloed heet Ze zijn zo warm geweest dat de romp vervormde.Maar die is al vervangen. Het is gfk model. De foto is niet de mijne ik heb er zelf geen foto's van maar het is wel dit model. Het vliegt heel simpel.
Grappig modelletje, heeft wat weg van een brandstof pylonracer. Wel handig als je cellen zo heet worden dat je romp vervormd. Is de passing van je accu gelijk een stuk beter Back ontopic, Inmiddels de toerenteller van Conrad binnen gekregen. Erg handig en klein dingetje. In te stellen voor 1/2/3/4 blads props. De 26000 toeren heeft hij alvast gehaald. Wat mij betreft een aanrader! Paul
heren ook ik heb de conrad toerenteller gekocht en inderdaad een heel handig ding. Maar met een klein nadeel,je redelijk veel licht nodig om het toerental te kunnen meten. Ook Paul heeft dit ondervonden. Mijn oplossing hier voor is mijn accu ontlader hier voor tegebruiken die bestaat uit 3x duplo auto lamp met zowel dim als grootlicht aan gesloten.Dit geeft dan genoeg licht om te kunnen meten. Groeten Jacob Ps voorkomt ook geheugen effect op je accu want je laat gewoon de lampen aan staan tot ze alleen nog maar gloeien en geen licht meer geven