Tirpitz

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Captain of the Tirpitz, 26 feb 2006.

  1. Hallo,

    Ik (Arjo) en mijn vriend (Gerben) zijn bezig met een model van het duitse slagschip de Tirpitz.
    Het schip wordt schaal 1:100
    Dit betekend dat de lengte ongeveer 2.5 meter wordt, en de breedte 36 cm.
    Ik heb hier nog een aantal vragen over, vandaar deze topic. Om maar gelijk te beginnen met vraag 1:

    We hebben aan een modelbouwwinkel bij ons in de buurt gevraagd wat het ongeveer zou kosten om de boot RC te maken. Hij gaf ons dit lijstje:

    2 motoren type robbe 1000 53.50 p/s
    2 regelaars type rocraft 120 67.95 p/s
    1 servo met een trekkracht van 10 kg 56.95
    1 x radiobestuuring type robbe F14 159.-
    2 x vaaraccu 12 volt 15 p/s
    1 x lader 21.50
    2 x schroefas 10,- p/s
    2 x koppeling 7.95 p/s

    Het totaalbedrag kwam uit op 546.25 euro, wat een beetje veel is voor 2 jongens van 14 :p

    Weet iemand of dit ook goedkoper kan?

    Bedankt voor de intresse en hulp,

    Gerben en Arjo
     
  2. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    De Tirpitz heeft 3 Schroeven.
    Waar dient die Servo voor als je dat met een Standaard kunt doen.
    Er staat een gebruikte FC 18 te koop onderaan dit forum.
    Waarom 2 Rocraft middelste motor op vaarregelaar buitenste op Microswitch.

    Anders begin met een simpeler model hoe wil je als 14 jarige dit schip vervoeren die toch een 60 kilo gaat wegen.
    Op een Surfkarretje achter de fiets lijkt me linke soep.
     
  3. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Wat moet de afstandsbesturing kunnen, alleen varen of ook nog funkties? De rest is natuurlijk nogal forsig, het wordt tenslotte een boot van 250cm. Al lijken 2 Power1000, wel wat overpowered. Je kunt beginnen met de "onmisbare" dingen, schroefassen en roeren, en de rest later bekijken. Over de roerkokers wil ik met jullie nog wel praten. Met aan de romp te beginnen kun je niks fout doen. Laat je niet afschrikken door de handelaars.
     
  4. Hallo,

    1: Vervoer is geen probleem, ik woon in de polder met een ijsbaan van ong 1 meter diep waar je prachtig op kan varen in de buurt (paar honderd meter) en heb een zitmaaier met een flinke kar erachter.

    2: Van die aandrijving en electronica heb ik geen verstand. Ik heb die winkel verteld dat er 3 schroeven onder zaten, maar hij kwam gewoon met dit lijstje, vandaar dat ik er hier wat meer informatie over vraag.

    Je vraag: Waar dient die Servo voor als je dat met een Standaard kunt doen? Ik heb geen idee, dit is het lijstje dat hij gaf, ik weet het verder ook niet. :)

    We zijn al aan de romp begonnen en maken dat eerst af, maar ondertussen vast een beetje informatie zoeken over wat er in moet enz, zodat we daarmee kunnen beginnen als het nodig is. Als de afstandsbesturing kan varen, vind ik het goed genoeg, meer functies is natuurlijk leuk, maar voorlopig overbodig. We zetten er misschien wel een paar lampjes op, maar die schakelen we wel gewoon ergens in de boot.

    Bedankt voor de hulp,

    Gerben en Arjo
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Die Robbe 1000's lijken me inderdaad behoorlijk aan de forse (en prijzige) kant...
    Voor een paar euri koop je bij de autosloop een paar krachtige electromotoren, die in prestaties nauwelijks onderdoen.
    De regelaars, precies wat Jan zegt: de middenmotor met een regelaar bedienen, de buitenste 2 motoren elk met een schakelaar of relais.
    (Dan kan je, als je een scherpe bocht wil maken, de binnenste motor stilzetten of achteruit laten draaien om het schip een krappere bocht te laten maken.)
    In ieder geval: succes met de bouw, en laat tijdens het bouwen eens wat foto's zien!
     
  6. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Dapper project, volgens mij moet er aardig "gesponsord" worden gezien deze prijzen.:wink:
    Gewoon rondkijken naar deze onderdelen, je komt vanzelf iets goedkopers tegen.
    En een autosloop heeft natuurlijk ook leuke opties, denk aan de motoren, pompen,enz.
    Al met al, het is en blijft altijd een spannende uitdaging zo'n project.
    We hopen wel op een aantal foto's natuurlijk. :p
     
  7. Natuurlijk komen er foto's!
    Maarja, voorlopig valt er nog weinig te fotograferen.
    Maar als ik het goed begrijp moeten er 3 motoren in? En ik moet ze bij de sloop halen? En ik neem aan dat ze hetzelfde moeten zijn of niet?
    En we hoeven ook nog maar 1 regelaar te kopen dan?
    En wel 3 accu's of niet? (als er drie motoren in gaan)
    Gelijk een hoop vragen, maarja dat krijg je als je er (nog) geen verstand van hebt! :p

    Bedankt voor de hulp,

    Arjo
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dat het origineel drie schroeven had (met twaalf !! stoomturbines ... 3x Hoge-druk + 3x lage-druk voor "vooruit" en idem zes wat kleinere voor "achteruit") ... betekend niet dat het model er ook drie schroeven moet hebben, in principe is één voldoende ... (en twee "dummy" schroeven die je alleen monteerd als het model uit het water tentoongesteld wordt) ......
     
  9. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Dat is ook een optie, dan heb je maar 1 motor nodig alsmede 1 schroefas.
    Maar ik denk ook wel minder power.......
    Het is wel een bootje van 2.5 Meter.
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    De Tirpitz of Bismarck is geen model voor beginnelingen en die zou ik dan ook wat anders aanraden.

    In de jaren 1980 deed de winkelier dat ook maar als een klant zijn zinnen op een moeilijk model gezet had liep hij naar de concurent.

    Wat deed de winkelier die hield zijn mond in het vervolg want die wilde ook graag verkopen.

    Zo zijn er heel wat Adolph Bermpohl's op zolder beland en later bij het afval.

    Want het aantal verkochte schepen zag je niet terug aan de waterkant.

    Zo had je ook dat ze eerst een schip/boot kochten, als ze er niet uit kwamen naar een vereninging gingen, die toen nog niet zo veel aanwezig waren.

    Maar vaak ook nergens advies vroegen einde hobby.

    Maar wie ben ik, Jan met de korte achternaam, met 30 jaar ervaring.

    Tirpitz.

    [​IMG]

    Bismarck

    [​IMG]

    Bismarck

    [​IMG]
     
  11. Ik snap dat het een beetje een groot model is maarja...

    We gaan gewoon door en we komen er wel!

    Ik neem aan dat er als je er maar 1 motor inzet, de motor toch een stukje sterker moet zijn, of niet?

    En over de zender, hoeveel kanaals moet die minimaal hebben (om alleen te varen, geen extra functies)

    bedankt voor alle hulp,

    Arjo
     
  12. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Groot gelijk Jan,eerst iets kleiners beginnen!Heb zelf met toen ruim 25 jaar modelbouwervaring eens zo'n Bismarck gemaakt,veel zweet bloed en tranen aan gelaten!!! :oops:

    Groetjes :wink:
    Marc
     
  13. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Helemaal gelijk. :wink:


    Waar je ook rekening mee moet houden is dat de prijs van een model waarvan de lengte verdubbeld de prijs niet verdubbeld niet verdrievoudigd maar verviervoudigd...... 8O

    Bootje van één meter dat € 500 kost wordt dan ongeveer € 2000 als deze 2 meter wordt. Als je dat al gaat redden......
     
  14. Valt mee, met de goede connecties kom je een eind.
    Zoals het er nu voorstaat hoeven we alleen de RC nog te betalen en een aantal kleine dingen (lijm, kit, enz.) Wat naar schatting 50-100 euro zal worden, de RC is nog het grote geldprobleem, verder al bijn alles rond :p

    Goede voorbereiding is het halve werk :)

    Problemen die nog overblijven:

    Kosten en aansluiten enzo van RC
    Precieze vorm van de romp, maar daar is dankzij jullie al iets op gevonden.

    Niks aan de hand dus :)

    Gerben en Arjo
     
  15. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    tja, 2.5m lang. ik zou niet eens weten waar zoiets te bouwen.

    Het is een prachtig model en ik wens je veel geluk. Daar het blijkbaar toch niet mogelijk is jullie op andere gedachten te brengen zou ik graag eens enkele foto's zien van de romp bouw? Is dat mogelijk?

    Het is echt niet simpel een mooie -en waterdichte- romp te maken. Als die dan nog eens zo lang is zullen er serieuze krachten op komen te zitten.

    denk goed na hoe de romp te doen en kies je materialen goed. Het zou zonde zijn als de romp scheeftrekt en lekt - of erger... breekt. Denk eens aan epoxy en glasvezel verstevigingen (schrik niet van de prijs voor zo'n grote boot)

    dus zet enkele foto's op het forum en luister eens naar de commentaren. Ik zeg altijd dat modelbouwers koppig zijn ... dus neem alle goede raad als persoonlijke mening, weet wel dat hier veel mensen zijn met jaren ervaring - ik dus niet he :) )

    Zijn jullie van zin een echt schaalmodel hiervan te maken of gewoon iets dat erop lijkt ? Indien het laatste heb je natuurlijk wel wat artistieke vrijheid en kan je wat schipperen voor de centjes.

    minimum heb je een 2 kanaals zender nodig om een boot (of auto) te varen. Die kosten 50-60 euro voor een Robbe attach (nieuw).

    ik zou echter aanraden om een meerkanaals zenderset en ontvanger te kopen want voor je het weet ga je extra functies willen en je zender willen programeren (wat niet lukt met simpele goedkope 2 kanaals) Voor zulks model wil je toch minimaal de geschuts koepels kunnen draaien?

    denk misschien eens aan een 2de hands zender (40Mhz band he mannen)
    een F14 is goed maar niet te programeren. FC16 is beter in mijn ogen en die vind je soms wel occasie.

    nu terug naar de motor.

    motor en schroefkeuze worden natuurlijk bepaald door het model MAAR zeker door je eigen keuze hoe snel ie moet gaan.

    ik kan me inbeelden dat een kolos van 250cm een schroef heeft om U tegen te zeggen. Dit betekent dan ook weeral een schroefas met een respectabele diameter en een kolos van een motor.

    Je zou altijd kunnen beginnen met 1 motor en de andere schroeven eraf halen of los laten meedraaien. zo'n schoef zelf kost je al een aardige duit.

    opgelet dan weer met de motorkeuze en snelheid, een slagschip is geen sleper en je wil toch wel wat snelheid he ? Robbe 1000's zijn typisch traaglopers - veel kracht, geen snelheid.

    Bij battelsluis varen was er iemand met een oude slagkruiser, 6mm as dacht ik en heel snel. Herriner me dat het iemand was die VEEL ervaring heeft en ook de nodige brokken heeft gemaakt voor het lukte.

    Laatste punt, kleine boot - weinig verf en hout... 250cm slagkruiser... wou, ik zou niet graag de rekening betalen. Vaak kost de lijm en verf me meer dan de kit van een boot.

    bezin eer ge begint

    Patrick
     
  16. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Laatste punt, kleine boot - weinig verf en hout... 250cm slagkruiser... wou, ik zou niet graag de rekening betalen. Vaak kost de lijm en verf me meer dan de kit van een boot.

    bezin eer ge begint

    Patrick

    Daar ga ik helemaal in mee, maar als ze toch door willen zou ik i.d.d. voor
    een fatsoenlijke meerkanaals besturingset gaan.
     
  17. Bedankt voor alle hulp!

    Je krijgt ons er inderdaad niet van afgepraat :D

    Maar om weer verder te gaan, ik zal foto's plaatsen als er echt iets te fotograferen valt.

    Het is de bedoeling wel een schaalmodel te maken, maar als ie nu een paar centimeter langer/korter is, lig ik er niet van wakker.

    De Tirpitz had inderdaad geen boegschroef.

    Ik heb nog wel een paar vraagjes over motoren enz.

    Wat zijn de voor/nadelen van 1/2/3 motoren?
    Wat doet een (vaar)regelaar precies? (Die Rocraft 120 dingen uit het lijstje)
    Hoe snel gaat zo'n boot met 1/2/3 motoren?
    Laat ik de rest van de vragen nog maar niet stellen want dan worden jullie helemaal gek :D

    Bedankt voor al jullie hulp,

    Arjo
     
  18. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @han

    voor alle agressief gedrag tussen schepen verwijs ik naar hier

    RC Warship Combat
    http://www.rcuniverse.com/forum/forumid_316/tt.htm

    maar ik doe NIET mee :evil:

    @ Capitain of the Tirpitz

    een vaartregelaar geeft je controle over de motor. De moderne regelaars doen dit door heel snel de spanning op/af te zetten - te choppen. De periode dat de spanning erop komt laat je motor aan een bepaalde snelheid draaien. (afhankelijk van belasting natuurlijk)

    de vaartregelaar haalt zijn signaal uit de ontvanger - gewoon door de positie van de gas hendel.

    op een (computer)zender kan je verschillende kanalen gaan mengen en aldus verschillende regelaars (en motoren) gaan controleren.

    natuurlijk kan je op 1 regelaar ook verschillende motoren aansluiten MAAR je regelaar heeft maar een bepaald vermogen dat ie aankan en dat moet je respecteren (en op veilige afstand van blijven)

    de meeste vaartregelaars kunnen ook de voeding van de servo's gan voorzien. Als je toch maar 1-2 servo's gaat aansturen (roer is meestal gewoon 1 servo) van kan je deze functie (BEC) gebruiken.

    Ps, zoek eens op 'BEC' of 'vaartregelaar' en je bent een avond zoet met lezen.

    opgelet, niet elke regelaar heeft een BEC, niet elke regelaar kan 12V aan ook.

    ik begrijp niet wat je wil zeggen met die 1/2/3 motoren ?

    [edit] nu valt mijn frank

    met 3 motoren kan je kleinere schroeven en motoren gebruiken om toch evenveel vermogen te leveren.

    bij vliegtuigen met props heb ik ooit eens gelezen dat meer propellers eigenlijk neerkomen op meer prop oppervlak/vermogen en efficienter.

    bij 2 motoren kan je ook de schroeven tegen elkaar laten draaien en zo het draaimoment te niet doen (moment dat je gaat creeeren door een motor, as en schroef in 1 richting te laten draaien)

    dus je model gaan niet scheef trekken en gaat beter achteruit. Er zijn wel enkele andere technische uitdagingen aan. (zoals het feit dat motoren meestal niet even snel in beide richtingen gaan)

    3de motor is vaak een soort 'turbo' bij de militaire PT boten.

    Patrick
     
  19. Oké ik snap wat een regelaar doet nu.

    met 1/2/3 motoren bedoel ik. 1 motor of 2 motoren of 3 motoren.
    Dat onderwerp was het begin van deze topic, maar ik ben er nog niet uit of ik nu 1 motor, 2 motoren of 3 motoren moet hebben :)

    Daar ging het om het verschil in snelheid en de voor en nadelen ervan.

    Ik hoop dat het nu duidelijk is en bedankt voor je reactie,

    Arjo
     
  20. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Captain of the Tirpitz, zelf zou ik gaan voor 2 motoren op de buitenste schroeven, en de middelste schroef als fake, of afneembaar voor het varen. Gewoon omdat 1 schroef aandrijven te zwak gaat zijn. In onze vereniging vaart een Iowa van 270cm, 70kg, op 2 schroeven, maar die had in 1:1 ook 2 schroeven.
    Als vaartregelaar kun je zelf mechanische regelaars bouwen op een printplaat. (Nu gaat de discussie weer losbarsten, over rendement, warmte, etc) Maar die mechanische regelaars zijn erg goedkoop, je hebt alleen een standaard servo nodig, ideaal voor low budget.
     

Deel Deze Pagina