titebond

weet iemand of het product Titebond (witte houtlijm) in Nederland verkrijgbaar is ? Volgens de Amerikanen gaat het hierbij om een lijm op basis van " aliphatic resin " . Omdat dat geen PVA is ( polyvinylacetaat) ben ik nieuwsgierig naar genoemde lijm .

Ik heb laatst een klein flesje Tidebond gehad en gebruikt, maar kan totaal geen verschil merken met de normale pva houtlijm.

Volgens mij heb ik die toen gekocht bij www.hobby-land.de of ze die lijm nu nog hebben weet ik helaas niet, zal van de week eens kijken als ik in de winkel kom.

Theo , bedankt voor de reactie !

Volgens de Amerikanen zou het verschil zitten in de schuurbaarheid ?

De aanduiding "aliphatic resin " laat zich slecht vertalen in het Nederlands.

Onder aliphatische hars of lijmen op die basis wordt hier iets heel anders verstaan. Ik ben het met je eens : als witte houtlijm is er bij het verlijmen geen verschil (20 jaar geleden !). Ik wilde het alleen zeker weten. Er zijn mensen die het gebruiken om balsa te lamineren. Voorbeeld :een twee lagige balsa romp kletsnat over een mal drukken en vast houden met natte lakens(letterlijk!). Tussen twee lagen in wordt sterk verdunde houlijm gesmeerd .

Een tussen vraagje : hoe zwaar schat jij CA lijm in op een model. Mijn zegsman uit Amerika stelt dat hij op een balsa model in totaal zo'n 3 ounzes CA gebruikt ( is ong. 60 gram ??) .

aliphatic resin is gewoon hetzelfde als onze witte houtlijm.
Wat betreft CA.. de menigen zijn erover verdeeld , maar sommige zeggen dat dat met de jaren bros word in je model en aan sterkte verliest. Ik zou niet weten of dat waar is.
60gr CA.. wat voor model heeft ie gebouwd en hoe groot was die.. beetje moeilijk inschatten of dat veel of weinig is.. Ik vind het heel wat.. zeker als je een parkflyer bouwt. ;)

Peter

De CA lijm wordt gebruikt op modellen van 1.7 kilo met motor.
Ruw geschat is dat 1300 gram balsa. Ook dan vind ik 60 gram CA veel.
Maar wie heeft andere ervaringen ?
Bedankt voor de bevestiging over de houtlijm .
Het was al een ervaringsfeit dat door verdunnen van PVA lijm met water de schuurbaarheid beter wordt.

60 gram vind ik heel veel.
Voor zo'n model verbruik ik niet eens een half flesje.. en een heel flesje is zo'n 30gr.. dus als je maximaal eens 10 - 15gr ca verbruik is dat al heel wat..

Peter

Vanuit mijn alter ego, de bluegrass-musicus, weet ik dat Titebond de eerste keuze is bij de bouw van muziekinstrumenten. Het is sterker dan de PVA lijmen en heeft betere akoestische eigenschappen. Verder doet het geen rare dingen als het in aanraking komt met een finish zoals cellulosevernis of een 2K polyurethaan. Verder reageert het ook niet met (hout)kleurbeitsen die hier vaak worden toegepast.

Bruno, aan het eind van de discussie : we weten het dus niet ! Er is verschil in de twee lijmsoorten. "aliphatische hars"blijft een raadsel .

Alle witte lijmen lijmen hout op hout , maar sommigen lijmen beter !

De getalletjes over het gebruik van CA lijm komen van Al Rabe , die inmiddels uit zijn hum is. Bij het beantwoorden van mijn vraag was de suggestie : I sell video's !

GerbenWassenaar

Gisteren bij Hobby-land.de nog enkele flesjes alaphatic woodglue zien staan. De prijs weet ik niet, dus stuur ze eens een email voor de prijs.

Theo ik heb op internet een guitaarbouwer gevonden die TITEBOND verkoopt. Ik heb daar besteld.

Kun je uitleggen welke Hobby-land bedoelde ?

Bruno van Hoek zei:
Vanuit mijn alter ego, de bluegrass-musicus, weet ik dat Titebond de eerste keuze is bij de bouw van muziekinstrumenten. Het is sterker dan de PVA lijmen en heeft betere akoestische eigenschappen. Verder doet het geen rare dingen als het in aanraking komt met een finish zoals cellulosevernis of een 2K polyurethaan. Verder reageert het ook niet met (hout)kleurbeitsen die hier vaak worden toegepast.

Bruno, ik heb de lijm besteld bij Vox Humana Guitars uit Vlaardingen.
Je tip was goed waard.

Gerben Wassenaar

Back