tj + ff9

Je krijgt geen knippersignalen? Is de schakelaar die je voor aan/uit gebruikt wel goed toegewezen?

Tijdens het kalibreren knippert hij netjes groen. Dat werkt goed. Dus van onderuit omhoog, terug naar beneden en weer omhoog (ivm s9252's). Hij knippert dan geel/oranje.
Dan weer 2x de AUX-schakelaar. Dan gaat ie 'steady' oranje branden. In welke stand (hoog, mid, laag) ik de schakelaar ook zet, alleen als ik de throttle-cut indruk gaat het oranje lampje uit...

Dus wat ik nu doe voor het kalibreren is;
1. zender aanzetten
2. heli aanzetten en direct de C-schakelaar (daar hem ik 'm aan toegekend) 2x op en neer bewegen
3. throttle van helemaal beneden (incl throttle-cut) tot helemaal boven en weer terug naar beneden bewegen. En dan weer helemaal omhoog (ik gebruik 9252's).
4. weer 2x de C-schakelaar op en neer bewegen.

Dat is alles....?

(En ja, de END-points staan al op 95/95)
Als je de endpoint van de c-schakelaar bedoeld dan doe je het goed.

- Carb dicht
- Toggle 2x (-95/+95)
- Knipper groen
- Carb open
- Knipper geel
- Carb dicht
- Knipper geel
- Toggle 2x
- stop knipperen
- heli uit
- ATV va c-schakelaar 50, 65, 75
- heli aan
- c-schakelaar op 50 = lampje uit
- c-schakelaar op 65 = lampje aan mits gas meer dan 25%

Futaba benamingen weet ik helaas niet.

Ik denk dat je alles goed deed als je de carb volledig open en dicht hebt ingesteld.
Ik vermoed dat je alleen bent vergeten de ATV van die C-schakelaar terugg te schroeven.

Ik voel me wederom echt dom vandaag. Na het doorlopen van bovenstaande stappen brand het groene lichtje altijd. Behalve als ik de throttle-cut om trek, dan gaat dat lampje uit.

Hieronder zie je een paar instellingen in mijn zender:

(klik voor een full-size afbeelding)

Volgens mij heb je je gyro ook niet goed staan. Je gevoeligheid stel je in via het gyro gevoeligheidskanaal, niet met de uitslagen van kanaal 5.

Toggle je wel van up naar down zonder te stoppen bij center?

Ok, calibratie gaat al fout volgens mij...
Begin eens met Idle3 aan te zetten met daarin throttlecurve 0 tot 100 (dat is dus de volledige gang van je servo). Gebruik dan ook eens even je Throttlecut onderin zo bij het calibreren.

Volgens mij bestaan voor de TTJpro 2 handleidingen. In mijn handleiding staat duidelijk onder "Futaba T9CHP Setup" op blz 7 dat je je GOVERNER function van te voren INHIBITED moet zetten !!!!
Dus die mix MOET uit voordat je gaat calibreren.

Vreemde aan dit verhaal is dat ik het bij een maatje van me (met een gloedje hagelnieuwe TTJpro) echt moest zetten op ACT (mix is dan actief).

Probeer het daarna nog eens...... En laat onmiddelijk weten als het nu wel werkt....... ;)

Dat ding zal verdorie WERKEN voor zijn centen... Wat is dit nou !!! Niet happen naar de baas !

hubris even voor de duidelijkheid ;
ik had toen ik m instelde , een link van de avionics site geklicked , die is gericht op de ff9 .
staat ergens op de site . want , ik denk dat ik weet wat er fout gaat . je moet namelijk eerst een 2 standenschakelaar toewijzen om te calibreren .
zo stond t op die site en werkte t bij mij. na t calibreren kan je een 3 standen schakelaar toewijzen

ik weet alleen niet zeker meer of je bij de 2 standen schakelaar nu insteld ; up 0 down 100 , of up 50 down 100 [up is bij mij altyd 'uit']
want 50 is dus uit en zowel waarde 0 alsook waarde 100 zijn volle bak .
ik weet nog dat ik met dat laatste ook zat te pielen voordat ik eraan dacht dat 50 dus uit is. alletwee effe proberen en je weet t
mvg ferry

Laatst bewerkt:
Net gevonden, nog meer info op Model Avionics
Model Avionics
De handleiding anders uitgelegd....

En nog leuker als extra info op dit draadje....
Model Avionics

In dat document staan prachtige tabel rekenbladen en enorm veel info over calibreren.
Zeker de moeite waard !! Een weekje lekker rekenen... Gegarandeerd !

Enige wat ik nog niet zeker weet is of de S9252 servo wel snel genoeg is voor "Superservo mode" ! Mij lijkt dat ding totaal niet geschikt voor deze hoge snelheid aansturing... (0,14 m/s / 60 graden). Ik zou zelf deze servo altijd in normale mode aansturen (om doorbranden te voorkomen).

grondsnuiver , die link was ook al in de 2e post op dit draadje :] :} :]
maargoed . daar staat t wel heel duidelijk in mbt de ff9 niet ?
dat is , als engels geen probleem is
mvg ferro

Back