TLP Expro lader

• Topicstarter Topicstarter rc-ownd
  • Startdatum Startdatum
R

rc-ownd

Guest
Hallo,

Ik heb deze 2e hands bij iemand gekocht (nieuwstaat). Alleen ik mis de handleiding, en PK racing heeft deze laders geleverd dus ik heb een email gestuurd of zij misschien nog een handleiding hebbne liggen. Ik betwijfel het maar het is het proberen waard :)

De TLP expro lijkt mij best een goeie lader. Maar ik kan het merk TLP helemaal niet vinden op het internet, geen site ofzo... waarom is dit niet? of kijk ik erover heen? :roll:

TLP_exproDlx.gif

De specificaties :
- Automatische lader voor 4-8 cellen
- Afslag met intelligente Mosfet schakeling
- Beveiliging tegen ompolen
- Ingebouwde schakelende voeding (dus zonder zware trafo)
- Instelbare laadspanning van 0.5 - 5.5A
- Ingestelde waardes uit te lezen op LCD
- Ontlaadfunctie met test op afgegeven capaciteit
- Kan zowel tijdens laden als ontladen voltages, amperages, en opgenomen capaciteit weergeven
- Gezekerd met steekzekering 10A
- Gewicht 800 gram

ER staat Automatische lader voor 4-8 cellen, betekend dit dat ik 1 cel (bijv glowstarter) niet kan laden? en 10 cellen ook niet??(niet dat ik dat heb 10 cellen maar gewoon ...)

En wat zijn verder jullie meningen over deze lader??

Liu ;)

Een handleiding word deze kant opgestuurd door PK-racing GRATIS!, wat een service :D.

Even een paar vraagjes:

Ik heb een zenderpakket met 8 batterijen van 2700Mah (NIHM)= 9.6 V
en
een ontvangerpakket 5 batterijen 2700Mah(NIHM)= 6V
en
een NICD 1500Mah 7.2V

Welke waardes moet ik hebben voor alle 3 de pakketten :)

ik kan de voltage veranderen 8.5V- 12V~welke waarde moet ik hebben?
ik kan de amperage veranderen 0.6A-5.5A ~welke waarde moet ik hebben?
(delta peak, hij schakelt zichzelf uit al is hij vol neem ik aan?)

Bedankt :D

Eén ding moet je met de Expro niet doen: de accu verkeerdom aansluiten. Er zit namelijk een ompoolbeveiliging in, die zelf ook stuk kan gaan. Dit is eigenlijk het enige mankement, waarvoor deze laders wel eens voor service binnenkomen. Voor de rest zijn ze tamelijk probleemloos.

Bij het laden van accu's moet je je altijd houden aan de voorschriften van de fabrikant. Zijn die voorschriften niet bekend, dat houd je voor NiMH maximaal 1 x C aan, dus in jouw geval 2,7 Ampere. Erg nauwkeurig komt dit niet, dus als je ergens tussen de 2,5 en 3 Ampere aan laadstroom kiest, zit je altijd goed.
NiCd's kunnen meestal wat meer verdragen, maar daar zou ik niet boven de 2 x C gaan, dus in jouw geval 3 Ampere.

Het Voltage kun je niet zelf aanpassen. Dat doet de lader zelf. Wel moet je accu's van de voorgeschreven spanning aansluiten. Bij accu's met minder dan 4 cellen kan de lader namelijk te warm worden en accu's met meer dan 8 cellen krijgt-ie domweg niet vol. De lader heeft een delta-peak afslag, dus stopt automatisch. Wel op z'n minst de eerste keren er bij blijven en controleren of de accu's niet te warm worden.

Het instellen van de spanning zal denk ik het gevolg zijn van de stroomregeling waarbij de klemspanning iets mee loopt.

2.7 ampere voor simpele penlights zou ik niet doen, ik hen 2300mAh cellen en ook die koken vrij snel op 2A wat ik toch als max aanhoud

Ok bedankt voor de uitleg heren :)
Ik heb nooit zo'n haast met laden(moet niet eeuwen duuren) ik doe het dan liever veilig dan snel.
Voor me Nihm's doe ik gewoon 2A en voor men Nicd doe ik gewoon 2.5, lekker safe :) .
En met dat voltage veranderen, ik ben erachter gekomen dat dit idd met de amperage mee gaat, dus al verhoog ik mijn amperage dan gaat de voltage ook automatisch mee :).

Alleen nu nog een probleem, ik heb namelijk de Graupner XS-6. En bij een Graupner zender moet je de polariteit omdraaien. Dat gaat dus nie :S....
Hoe moet ik mijn zender dan opladen?

Even "proffesioneel" Gepaint :lol:

Uitletpolariteit.jpg

Bedankt alvast

Sorry voor de bump, maar als ik het nou snel weet dan kan ik snel rijden. Mijn zender kan ik nu namelijk niet opladen :oops: :roll:

Denk dat je een "probleem" ziet wat er niet is. Eerst een duidelijke stelling "je mag nooit de polariteit omdraaien". Wat jij bedoelt is dat de min aansluiting bij de Graupner zender aan de binnenste pin van de laadstekker zit! Zorg dus dat de binnenste pin verbonden wordt met de min van de lader en de buitenkant met de plus, dit is zoals je zelf al tekent. Het is alleen veilig wanneer je ook zorgt dat voor de min draad een zwarte draad gebruikt wordt. Als je je zender laadsnoer dus zoals je eigen tekening aansluit moet je gewoon kunnen laden. Weet alleen niet of je het goede laadsnoer hebt, controleer dus eerst welke draad de min is!!!
Verwacht dat dit antwoord je verder help, anders je vraag even herhalen 8)

hmmm,

Ik heb mijn kabeltje gemeten, en nu is het zo:

Rood is binnenkant
Zwart is buitenkant

Dus dan moet ik :

Rooie kabel in de zwarte connector doen op mijn lader
zwarte kabel in de rooie connector doen op mijn lader

Edit:
Ok gevonden, :)
Futaba laadkabel:
Plus aan de binnenzijde
Min aan de buitenzijde
Buitendiameter 5.5mm
Binnendiameter 2.5mm

Graupner laadkabel:
Plus aan de buitenzijde
Min aan de binnenzijde
Buitendiameter 5.5mm
Binnendiameter 2.0mm

Ik heb ook gelezen dat het verstandiger is om je zenderpakket buiten de zender te laden, dan hoeft de polariteit niet omgedraait te worden toch? Dit ivm met het warmerworden en een soort van diode in de zender ofzo?

En ik ben mijn accupakket van mijn ontvanger aan het laden, en dat mag niet warmer worden als handwarm, dat is toch zo'n 40~45 graden?

Ik ben mijn ontvangerpakketje aan het laden, en hij word zo'n 45+ graden bij 1.5 A laden... en hij zit op 2050Mah vol.. (moet 2700 in). Hoe doen jullie dat? laden jullie in 1x door of doen jullie het in etappes, zeg maar om de 20min even pauzeren, en daarna weer verder?

Edit, ik heb hem gepauzeerd, ik heb een piek gehad van 50 graden :S wat doe ik fout??

ik wacht op antwoord

NOOIT!!!!!!!!! polariteit omdraaien, dus plus op min en andersom is FOUT. Denk dat je dit wel weet, maar je blijft dit zeggen :mad: . Terug naar je vraag, zou gewoon het accupack in de zender houden en hetm langzaam laden. Dit is met een laadstroom van 0.1 x capaciteit en dat ongeveer 14 uur. Wanneer je snel wilt laden moet je wel de accu uit de zender halen, dit ivm de diode waar je het over hebt. Niet direct voor de warmte (speelt wel zeker mee) maar omdat deze verhindert dat de Delta peak werkt !! Zoals je al zegt rood = min bij jou, op de zwarte aansluiting zetten en zwart op de rode aansluiting. Dit is voor de toekomst vragen om ellende dus zsm de kleuren van je laadsnoer op de goede aansluiting maken.
Succes 8)

Hmm, ik denk dat ik het begrip Polariteit niet goed begrijp.

Een polariteit verwisselen is dit heel iets anders dan de plus op de min en de min op de plus zetten? ( rooie kabel in de zwarte connector, en zwarte kabel in de rooie connector)

En ik moet laden op 0.1x2700 MAH dus dat word 270MAH, mijn lader kan minimaal op 0.6A(600MAH) laden.... dus ik moet hem eruit halen :).. dat zo maar..

omg... mijn ontvangerpakket was aan het opladen, 1.4A hij zat op 2196mah (zijn 2700MAH batterijen), en ik hoorde wat gesis.... ik snel ontkoppelen, krimkous er afgesneden. Niks... alleen de voltage is 7.2V waar normaal 6v uit moet komen :S....... wat is er dan gebeurd?

ik weet niet of je het weet maar er zit een diode in jou zender waardoor de lader niet afslaat en je zender gaat roken .

Dat is in mijn zender, dat weet ik :). Ik ga hehem dan ook niet op laden met een zenderlaadkabel, maar ik haal heel het pakketje eruit. (8batterijen=9.6v)

Het pakketje wara dat gesis uit kwam was mijn ontvangerpakket die in mijn auto zit (5 batterijen=6v), ik denk dat ik hem nu dan heb overladen...

Want iemand zei, je batterijen kunnen wel 2700Mah zij, en je heb misschien maar 2200Mah geladen. Dat komt omdat je batterijen niet helemaal leeg waren toen je ging laden, dat er misschien nog 500+Mah in zat. Maar dat zou mijn lader dan toch moeten zien?, hij moet stoppen als hij vol is....

Ach.. zodoende leert men , ik weet nu dat als hij warmer word dan handwarm dat ik dan gelijk moet stoppen :roll:

rc-ownd zei:
Hmm, ik denk dat ik het begrip Polariteit niet goed begrijp.

Een polariteit verwisselen is dit heel iets anders dan de plus op de min en de min op de plus zetten? ( rooie kabel in de zwarte connector, en zwarte kabel in de rooie connector)

En ik moet laden op 0.1x2700 MAH dus dat word 270MAH, mijn lader kan minimaal op 0.6A(600MAH) laden.... dus ik moet hem eruit halen :).. dat zo maar..

omg... mijn ontvangerpakket was aan het opladen, 1.4A hij zat op 2196mah (zijn 2700MAH batterijen), en ik hoorde wat gesis.... ik snel ontkoppelen, krimkous er afgesneden. Niks... alleen de voltage is 7.2V waar normaal 6v uit moet komen :S....... wat is er dan gebeurd?

Polariteit is iets anders dan draadkleur, zoals je zelf al zegt is het de plek waar de plus en min zitten. De draadkleur is een afspraak om makkelijk te kunnen zien waar de plus en min zitten zonder het te hoeven meten!! De algemene afspraak is rood is plus en zwart is min en bij jou is dat doordat je een ander merk laadsnoer gebruikt net andersom. Kort samengevat is het dus dat je de draadkleur verwisselt dit om de polariteit goed te houden :idea:

Voor het laden moet je dan maar de 0,6 ampere gebruiken en dit maximaal 5 uur. Dit klopt wanneer hij leeg is, indien niet gaat hij het overtollige omzetten in warmte. Hierom moet je in dit geval regelmatig de temperatuur voelen, helaas het je dit nu proefondervindelijk vastgesteld :? Beter is het om hem langzaam te laden, betekent voor jou het aanschaffen van een universeellader, of op 1C te laden waardoor je lader wel op tijd afslaat.

De spanning die je meet is heel normaal bij een geladen 5 cellen pakket. En zeker wanneer je het onbelast meet. Het laden is denk ik bij jou fout gegaan omdat je wel snel geladen hebt maar niet op + 1 C (is in dit geval 2,7 ampere). Hierdoor is de delta peak niet afgeslagen maar ging het laden wel zo snel dat hij teveel warmte kon ontwikkelen :idea:

Je ontvangeraccu hoeft nu nog niet kapot te zijn heeft wel een forse klap gehad. Als hij onder belasting, door een autolamp oid., zijn spanning houd kun je hem nog wel gebruiken. Wel goed blijven controleren en niet in een vliegend model gebruiken!! Het laden met deze lader kun je dus het beste op 1C doen, nadeel is de kortere levensduur van je cellen. Anders toch overgaan op een universeel lader. Het is een leuke lader maar hoofdzakelijk bedoelt voor het snelladen van aandrijfaccus.

Ok dan, met dat zenderlaadstekker heb ik niet meer nodig. Ik laad nu gewoon buiten de zender, veel makkelijker ;). En aangezien mijn lader niet lager dan 0.6A kan laden.(ja hij kan met 0.2 laden maar dat is niet echt een functie, hij gaat dan druppel laden... zou ik hiermee ook een hele accu kunnen opladen dan?. Amperage gaat dan niet omhoog lader piept alleen om de zoveel minuten)

Ik heb juist deze lader gekocht voor dat delta peak... Dus ik moet dan op 1C laden = 2.7A, dan moet ie als het goed is afslaan. Toen ik ging opladen had ik inderdaad niet met 1C geladen maar met 1.5A . En toen werd hij al snel warm, maar ik moet er gewoon op passen dat hij niet warmer dan +-40 graden word. Dan zit hij gewoon vol neem ik aan(en slaat als het goed is uit).

En een kortere levensduur, hebben we het dan over 500x opladen ipv 1000x (wat op de verpakking staat?) of is het bijna nihil

Bedankt voor zover al :D

Dat druppelladen zou je kunnen gebruiken, je hebt dan ongeveer 17 uur nodig om hem helemaal vol te krijgen. Ben alleen bang dat je gek wordt van de piepjes :P .

Ja wanneer je op 1C laad moet hij vanzelf afslaan wanneer hij vol is. Eerste paar keer even goed in de gaten houden!! Het ene type accu wordt hierbij warmer dan de ander maar meer dan handwarm is te :idea:

Het verkorten van de levensduur kan ik zo niet zeggen, dit is ook te afhenkelijk van de geschiktheid van de accu voor snelladen.

Verder lees de FAQ voor de accus even door. Hier kun je ontzettend veel info vandaan halen. Veel meer dan ik je kan vertellen :roll:

TLP expro 2

Hoi ,

Ik heb me ook zo een TLP EXPRO aangeschaft, en laad er een 9.6 1100mah pack mee.
Nu heb ik daar een probleempje mee.
Ik heb vroeger steeds mijn batterijen met een standaard muurlader opgeladen, en kon een hele tijd ermee doorgaan.
Na deze " degelijke" lader gekocht te hebben en te gebruiken, doe ik nog, met diezelfde batterij max één tiende van de tijd dan ervoor. Ik begrijp er niets van, maar ik zal meer dan waarschijnlijk iets verkeerd doen, en van een handleiding hebben ze bij TLP blijkbaar nog niet gehoord.
Heeft iemand tips voor me..?? Batterij is op +- 1.5 uur vol volgens dit ding via Fast Charging en ik laad op 1.5 A.

Vriendelijk bedankt.

Laad ie dan ook op tot rond de 1100? Eventueel kan door een valse Delta-peak er eerder een afslag plaatsvinden. De Expro heeft dat soms.

Hoe in de gaten dat het finnetje van de lader goed draait. Die blijft bij die van mij soms hangen en dan wordt ie aardig heet.

Je kan de TLP zo instellen dat hij op het LC venster aangeeft hoeveel mA erin gegaan is. (schakelaartje om te kiezen tussen indicatie laadstroom en voltage)

Wanneer de lader (vroegtijdig) afslaat, kan je op het LCD zien hoeveel mA erin is gegaan. Wanneer dit slecht een paar 100 mA is, weet je dat de batterij nog niet volledig geladen is.

Ik heb van mijn 7 accu-packs die ik met mijn TLP laad er ook 2 bij waar hij foutievelijk te vroeg afslaat. Dan druk ik nogmaals om de startknop- totdat ik zie dat er voldoende mA in het pack gegaan is.

Hoi ,

Ik heb me ook zo een TLP EXPRO aangeschaft, en laad er een 9.6 1100mah pack mee.
Nu heb ik daar een probleempje mee.
Ik heb vroeger steeds mijn batterijen met een standaard muurlader opgeladen, en kon een hele tijd ermee doorgaan.
Na deze " degelijke" lader gekocht te hebben en te gebruiken, doe ik nog, met diezelfde batterij max één tiende van de tijd dan ervoor. Ik begrijp er niets van, maar ik zal meer dan waarschijnlijk iets verkeerd doen, en van een handleiding hebben ze bij TLP blijkbaar nog niet gehoord.
Heeft iemand tips voor me..?? Batterij is op +- 1.5 uur vol volgens dit ding via Fast Charging en ik laad op 1.5 A.

Vriendelijk bedankt.

Back