toch maar een banckert

Ik heb me vandaag toch maar een branckert gekocht ik zou eerst een white star gaan bouwen alleen de levertijd van dat model duurde me te lang dus heb ik me een ander model gehaald een brancker.
Nu ben ik vanmiddag al een klein beetje begonnen nu stuit ik eigenlijk al gelijk op een probleem volgens de tekening moet ik van 2 stukjes hout een roer maken klopt dit of zit ik nu verkeert te kijken. Ik heb via google al wat informatie proberen te krijgen maar aar werd ik ook niet echt wijzer van. Het is voor de aller eerst keer dat ik zo iets probeer dus aub niet met te moeilijke oplossingen komen alvast bedankt jeroen

hallo jeroen,

met het roer klopt, je moet een (messing) buisje tussen de twee plankjes lijmen.
zo is je roer (veel) steviger.

suc6 met de bouw

Oke maar moet ik er dan niet nog iets erxtras om heen doen ik neem aan dat er toch wel een soort beschermlaag om heen moet voor het water anders gaat het toch snel rotten of niet?

Hallo Jeroen.

Leuk dat je voor de Banckert heb gekozen.
Kijk hier even op het forum, want er zijn diverse mensen die hem ook hebben gebouwd.
Kom je er niet uit vraag ze hem maar. Ierdereen staat voor je klaar.

groets Mieke

branckert? model?
ik neem aan dat u de Banckert bedoelt?
zie mijn handtekening (daar kun je op klikken)

voor vragen stuur mij gerust een pb!

succes met de bouw!

Paul

Leuk dat u heeft gekozen voor en Backert!! Ik heb er zelf ook een.

De roeren van de Banckert zijn weer een verhaal appart. Ik denk dat de beste mannier is om de roeren te maken; een lijn tekenen aan de binnekanten van twee stukken waar de roeras moet komen. Deze vijl je uit met een rattenstaart tot de as er tussenpast. Dan lijm je de as er goed in. Dit goed laten harden en dan de vleugelvorm erin maken. Wanneer je beide roeren klaar hebt, kijk je of ze goed passen.

Zo heb ik het gedaan. Je kunt ook beter plastic nemen maar als je het hout goed behandeld is het ook wel goed.

Dan de roeren monteren; er zitten twee blokjes hout meegeleverd in een van de plastic zakjes, deze moet je schuren tot ze met een rechte bovenkant achter in de romp passen op de plek waar de roerassen door de romp komen. Het mooiste is wanneer de as in het midden van de blokjes uitkomt. Deze asjes zitten als het goed is ook bijgeleverd in een zakje. wanneer de blokjes hout goed zijn vastgelijm aan de romp, boor je de gaten waardoor de assen naar binnen komen. Lijm daarna de roerastunnels erin.

Ik hoop dat het probleem is opgelost en anders vraag maar gerust.

Groet Marco

Nee Brecht, het gaat niet rotten denk ik, maar als het hout nat wordt dan kan het wel gaan barsten en vervormen. Het hout dat meegeleverd is is niet ideaal voor water, dus daarom een goede behandeling wel doen. Je kunt beter nu goed behandelen dan over een paar jaar de roeren opnieuw moeten maken.

Groet Marco

Banckert

Hallo,
Ik heb onlangs een Banckert gerenoveerd en heb meteen de roeren én de originele as ervan verwijderd. Ik heb er een Büchler motor in gezet (zeer zuinig) en een zelfgetopte messing schroef in de straalbuis geplaatst.

full

full

full

De roeren heb ik gemaakt uit messingplaat, de assen v/d roeren zijn ook messing, deze een beetje ingezaagd en de roeren erin gesoldeerd.
Sorry voor de fotokwaliteit, heb deze vlug genomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Materiaal roeren

Messing is een heel goede optie, als je in een doe het zelfwinkel een twee sluitplaten koopt van een deursluiting heb je genoeg materiaal voor weinig.

Nog voordeliger: vraag om een roerhoutje, zo'n latje om verf mee te roeren ... Is meestal gemaakt van beukenhout, heb je sterk massief hout dik genoeg om in profiel te brengen.

full

Bedankt allemaal ik denk dat ik nu wel een beetje verder kan komen. Het is me trouwens ook opgevallen dat er niks genummerd is op het hout zelf en de tekening is ook niet altijd even duidelijk moet ik gewoon goed kijken en uitproberen of heeft iemand een makkelijker oplossing

Nee, eigenlijk niet. Mij viel het ook al op dat er nergens iets bijstond over welk houtje ik nou hebben moet. Soms wel vervelend.

Groet Marco

Ik ben alvast maar begonnen met de opbouw dat leek we wat makkelijker om mee te beginnen dus hier zijn wat fotos
full

full

full

full

full

full

Hallo Pengo,
toevallig bij het inloggen stuiter ik op jou foto's !
Leuk nog weer een Banckert bouwer.
Het dekhuisje achter op staat ook in spiegelbeeld??
Alleen de maat van de kleine achter beting is buiten proporties !
Kijk maar hoe hij hoort te zijn:
GroteFoto-GU6DOJGL.jpg

Meer foto's kan je hier vinden

succes met bouwen !

Nou bij mij niet ik moest alles zelf uitvogelen sommige waren makkelijk te zien maar velen niet daarom denk ik ook dat de mijn iets anders eruit komt te zien als de meeste banckerts. Ach zolang ik er maar te vreden mee ben toch:D

Back