toekomst

@wimg

Nee hoor dat zie je verkeerd, want eigenlijk zit er de zelfde logica in bahalve dat VSP 2x verticaal geplaatst is en whale tail 1x horizontaal over geheel de breedte. :P
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10812/werking~0.JPG
werking%7E0.JPG

hier zit toch een zelfde beweging in

Maar het systeem voor de messen te kantelen zijn bloedverwanten bij wijze van spreken. Er zit een soortgelijke techniek op. :D
vooruit.JPG

Als je nu zo 1 vsp 90° draait naar links dan kan ja de stand van de messen vergelijken en je zal zien dat het +/- het zelfde is.

Deze afbeeldingen komen uit een voith manuel van mijn vader. :D
Manuel.JPG

voorblad%20manuel.JPG

Groetjes geert

Zouden de mensen die het ontwikkelen dommer zijn dan een Modelbouwer.
Zij gaan er tenslotte testen mee uitvoeren als dat al niet gebeurd is omdat het gepubliseerd is.
Jullie kunnen er uitgebreid over discuseren een Voit is anders dan een Hekrad of zijrad zoals die vroeger gebruikt werd.
Dit systeem zal aan beide gesteund worden wat bij een Voit niet zo is.
En je kunt een sleepboot niet vergelijken met een binnenvaartschip.
Daar zijn de Shottels en Voit genomen voor de wendbaarheid in kleine havens.

Ik heb verder al diverse Zijrad en Hekraddampers gezien die als Model verkeerd gebouwd waren met starre schoepen.
Hoeveel verstand heeft die modelbouwer er dan van want het kantelen van de schoepen is ook weer een eenvoudig systeem.

Geert,

Volgens mij zit je toch verkeerd:
je plaatje geeft namelijk precies aan wat ik bedoelde:
Vergelijk jou plaatje:
werking%7E0.JPG

maar eens met het plaatje van Frederik:
frederik%7E0.jpg

Dan zie je dat de neus van het blad (de voorrand dus) bij de VSP in de stand boven aan getekend naar links wijst en onderaan getekend naar rechts.
Bij de walvisstaart blijft de neus van het blad steeds naar de zelfde kant kijken. (In dit plaatje dus steeds naar rechts.)

De hek- en zijraderen van oude schepen hadden inderdaad meestal bewegende bladen/schoepen. Die zorgden ervoor dat gedurende de tijd in het water het blad zoveel mogelijk rechtop stond. Hierdoor was het rendement het hoogst. Deze schoepen maken een beetje de beweging die vergelijkbaar is met de VSP, dus dit blad blijft ook (vrijwel) in de zelfde stand ten opzichte van de centrale as staan. (Je kunt het plaatje van de VSP gebruiken, maar dan moet je het blad, de schoep wel een kwart slag draaien. De stand bovenaan zou dan de schoep in het water moeten zijn. Je moet het hele plaatje dus voor een radar boot op zijn kop zetten.)

Wim

@Wim ben het met je eens, de Voit stamt ook al van voor WOII toen de Voit ontwikkeld werd hebben ze naar de Zijraddampers gekeken die er nog genoeg vaarden.
De Duitsers hadden in WOII tenminste Voit onder mijnevegers.
En na WOII vaarden er op de Thames nog Ponten met Zijradaandrijving waar ik vaak genoeg op geweest ben.

Ik denk dat het toerental van het nieuwe systeem lager zal liggen als die van de Voit.
Op een Animatie kan je het niet eens volgen van de Voit terwijl die van een Zijdad wel te volgen waren daar bedoel ik de schoepen mee.

De Animatie werkt helaas niet op dit Forum.

het systeem werkt volgens mij net als een vsp,maar dan horizontaal gemonteerd,het staat in een innovatie folder cq boekwerk van de binnenvaart ter reduktie van de co2 uit stoot.

Net als bij een VSP draaien bij de walvisstaart ook bladen in het rond. Alleen is er het verschil in de richting van het blad tijdens de omwenteling. Kijk nog maar eens naar de plaatjes.

Wim

@wimg

Nu zie je een SB VSP maar als je een BB VSP er naast legt of de VSP langs zijn BB kant bekijkt ziet het er ongeveer het zelfde uit.
Want VSP heeft er 2 naast elkaar en die draaien tegengesteld net als een schip met 2 schroeven. Dus eigenlijk had ik het plaatje van de VSP werking moeten spiegelen om een goede vergelijking te maken.

En bij voith blijven de messen of schoeppen ook in de richting wijzen waar het schip naartoe gaat. Want als zulk schip nu achteruit slaat zullen de schoeppen de andere kant uit wijzen.

Groetjes Geert

Geert,

met het plaatje van Jan heb ik even het verschil aangegeven wat er bestaat tussen de VSP en de walvisstaart:
De VSP:
vsp1.jpg

en de walvisstaart:
vsp2.jpg

Zoals je ziet is de stand van het blad tijdens de omloop niet het zelfde.(Omdat ik het eerste plaatje heb gebruikt is dit de "neutraal" stand van zowel VSP als walvisstaart. Bij aandrijving is het blad in de verschillende standen licht verdraaid ten opzichte van deze stand; afhankelijk van de richting van de aandrijving.)
DAT is volgens mij het wezenlijke verschil tussen de VSP en de walvisstaart.
(Niet het feit dat de ene horizontaal en de andere vertikaal in het water zit o.i.d.

Wim

Geert,

Ik wist dat ik gelijk had :wink:

Vorig jaar heb ik met een oud collega al uitgebreid over de walvisstaart gesproken. Hij heeft geprobeert te achterhalen hoe dit aan gestuurd word. Lijkt toch eenvoudiger dan het is:

Omdat de VSP bladen ten opzichte van de centrale as ongeveer hun richting behouden is een bevestiging vanuit het midden niet te moeilijk.
De walvisstaart bladen draaien 360 graden bij een volledige omwenteling van de centrale as. (Lijkt logisch, maar uitgaande van de vorige discussie is hopelijk duidelijk wat ik bedoel.)
Probeer maar eens een mechanisme te bedenken wat dit uit kan voeren.
Is ons toen niet gelukt (en die oud collega is toch een pientere kerel.)

Ben benieuwd of iemand iets kan bedenken dat deze beweging uit kan voeren (en in model nabouwt!)

Frederik, is dit iets voor jou? Jij bent technisch goed onderlegd en jij zou zoiets na kunnen maken.

Geert,

Over de werking:

Ja, je hebt gelijk. Beiden werken als een vleugel die een opwaartse kracht levert en daarmee de voortstuwing leveren.

Wim

@wimg
Ja ja daar vraag je me wat he.!!! :oops:
Kijk, het volgende speelt zich hier af.
Ik heb alleen maar AOW.!! :evil:
Dus kan ik :mijn eigen niet zoveel als vroeger meer perimiteren he.
En als je wat wil proberen ,is dat best leuk hoor.
Maar dat vervoekte geld he. :oops:
Ja en dan even over het aanstuur probleem.
Als de vleugels 360 graden moeten draaien ten opzichte neutrale as in het midden dus. :!:
Moet naar mijn idee,goed te doen zijn.
Je heb immers geen: stangen nodig het kan en moet toch helemaal rond kunnen [vleugels dus :!:
Dat moet met tandwielen heel goed te doen zijn
En daar bedoel ik dus een set [satelietstel]tandwielenstelsel mee.
Want je zult ook moeten vertragen ten opzichte omtrek of tewel diameter van de cirkel .
Dus het ljikt me echt niet moeilijk hoor. :wink:
Dat is dus van wat ik in mijn hoofd heb en mijn idee he.
Of het allemaal klopt ja dat is dus expirimenteren en dat kost geld he
mvg Frederik :D

hey wimg

Dat systeem nabouwen is niet zo moelijk hoor in theorie.

Je neemt 2 ronde schijven, die je met een as in de midden gelijkmatig aandrijft.
In die 2 schijven maak je gelijke gaten die je aan alke kant over de bladen bevestigd en borgt nu heb je je rad, nu aan de uitijnden maak je een hefboom of een hevel zoals op een servo op die hevel bevestig je een Vierkante gelijdepin en die laat je door een gelijdegleufje lopen met in het midden een kantelpunt in(als je dit niet begrijpt maak ik straks na het werk wel een tekningetje), dit is dan wel ontworpen dat het rad van draairichting moet veranderen om achteruit te slaan. Nu aan de achterkant van de kantelgelijdegleuf maak je weer een gelijdepin die aan beide zijden in de draagarmen door een soort rail lopen.

Nu mijn hoofd nog effe breken op welke plaats die laatste pin moet komen om een goede werking te krijgen en hoe de gesloten cirkel van de rail moet lopen om de zelfde beweging te krijgen.

door van draairichting te veranderen bij het achteruitslaan komen de bladeren in de juiste richting omdat het rad word aangedreven en het systeem met gelijde gleuven en rails enkel dient om de de werking van de bladeren te garanderen.

Dit heb ik nu net uit mijn duim gezogen en het lijkt mij wel een haalbaar plan.

Maar het blijft experimenteren zoals MR van Gent zegt.

Groetjes Geert

De bladen van de walvisstaart worden versteld zoals de bladen van de oudere schepraderen. De stangen, die de bladen verstellen, zijn verbonden met een vast excentrisch punt.
Een VSP is veel ingewikkelder, daar is het excentrisch punt ook nog eens verstelbaar.

@zinnia :oops:
Nee zinnia je zit er naast jongen :de oude schepraderen van een raderboot, behoeven niet helemaal rond te roteren misschien maar 90 graden???
Maar van een Walvisstaart dus wel 360 graden namelijk :)
En dat krijg je met stangen en dergelijke dus niet klaar of het moet een soort krukas zijn.
Dus zal het wel met SATELIETWIELEN worden hoor.
mvg Frederik :D :D

Frederik, wie heeft gezegd dat de schepraderen helemaal ronddraaien op zichzelf? Ze bewegen misschien zelfs maar 30°. En de bladen van het walvisstaartrad roteren meer, maar zeker geen volle ronde. Eigenlijk maken ze een op- en neergaande beweging, zoals een echte walvis- of dolfijnenstaart.
Ik voel met mijn ellebogen dat dit een vervolg gaat hebben, hopelijk komen we eruit.

Ook maar even een duit in het zakje doen...
Bij de VSP draaien de bladen beslist geen 360 graden om hun eigen as heen, bij de walvisstaart duidelijk ook niet. Bekijk de tekeningen maar eens goed:
In het neerwaartse segment van de beweging staat het blad met de neus ook omlaag.
In het opwaartse segment staat het blad met de neus omhoog.
Dit komt overeen met de beweging die de bladen van een VSP hebben.
Onder mijn PARAT zitten twee VSP'n, met symmetrische bladen. (In doorsnee een soort afgevlakte ruitvorm)
Deze bladen hebben hooguit een verdraaiing van 25 tot 35 graden ten opzichte van de centrale as, meer niet.

Het aansturen is in principe vrij simpel: cyclische bladverstelling, bewerkstelligd door twee schuivende platen, de ene schuift op de bodem van de VSP, de tweede schuift (haaks op de richting van de eerste) op de eerste plaat. Met de stuurstang kunnen deze platen op deze manier in alle richtingen gedwongen worden. Met links zijn de bladen van de VSP met de tweede plaat verbonden. Bekijk voor details maar een 'mijn' draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11962&highlight=vsp maar eens.
En natuurlijk is dit een model-VSP; de echte zullen wel wat gecompliceerder zijn... :lol:

@Roel van Essen/zinnia

Hallo, kijken jullie nu eens echt goed naar het plaatje. :oops:
Dan zie je toch: dat de bladen altijd naar voren wijzen met de bolle kant. :oops:
Dat kan dan alleen maar als de bladen 360 graden ronddraaien kunnen.
Of ben ik nou gek. ze hebben ook meer bladen als de vsp totaal 6 die allemaal met de neus naar voren wijzen
mvg Frederik :D :D

hey

inderdaad mr. F. Van Gent heeft gelijk, behalve het aantal bladeren daar kan je niet van zeggen hoeveel aan de hand van een schets kijk nu bijvoorbeeld maar naar de verschillende schetsjes van VSP.

@roel Van Essen

In het echt zit het inderdaad veel ingewikelder in elkaar want in die map van men vader (fototje in 1van men vorige berichten) zitten tekeningen van het echte systeem en moet zeggen daar kan ik geen zuivere werking uit halen hoor.
Zit heel ingewikkeld in elkaar met precize afmetingen.

Groetjes Geert

Hier een korte animatie over de werking van de whaletail, door het opladen is de cirkel waarin de schoepen bewegen wat afgeplat.
Als je één schoepblad volgt, zie je dat dit een op- en neergaande beweging maakt, onder een hoek van ruim 90°. Zoals de staart van een walvis/dolfijn.
http://media.putfile.com/whaletail1

zo ziet het er onder de waterlijn uit
normal_whaletail1a.jpg

@zinnia
Ja kijk Zinnia zo komen we er wel wat beter uit he vindt je ook niet?
Kijk ik had mijn eerst een voorstelling van als het de vin nu eens vast zat aan de omtrek dan zou het dus aan de voorkant naar voren wijzen ronde kant schema dus en aan de achterkant naar achteren he
Ja toen dacht ik ze moeten altijd naar voren wijzen dus hoe doe ik dat dan juist met satelietwielen he
Want in mijn optiek moesten ze 360 graden roteren he.
Dus komt het er voor demodelbouw er op neer als dat het een soort aandrijving vsp moeten worden.
'Met dien verstanden als dat je re geen achteruit in hoeft te hebben en al helemaal geen servo.s
mvg Frederik

Back