toekomstige beginner met wat vragen

Hallo allemaal ik ben erg geinteresseerd in modelvliegtuigen en wil mezelf er daarom ook eentje cadeau doen. Nu wordt het mijn eerste inkoop dus heb ik al de nodige info op internet gezocht maar ik kwam er niet helemaal aan uit. Zo heb ik onder andere nog vragen over de schaal die ik moet gaan nemen als beginner? Maakt dit niets uit en kan ik meteen doen waar ik zin in heb? Ik dacht misschien eerst klein te beginnen zodat ik ook gevoel kan krijgen voor het vliegen. Daarnaast vroeg ik me af hoe jullie je vliegtuigen opbergen? Ik zit te twijfelen of ik ze hier ga ophangen aan het plafond of op een mooie tafel ga zetten. Ik heb al zitten kijken en wil dan kijken voor een mooie massief houten tafel zoiets als op deze foto. Dan kan ik ze allemaal mooi naast elkaar weg gaan zetten of kan ik het beter in een kast doen zodat er geen stof op komt? Zijn er daarnaast nog dingen waar ik op moet letten of sites die ik eens kan bezoeken? Heb tot nu toe hier veel gevonden maar staat zo veel info dat het soms een beetje te veel is. Ik wil als eerste aanschaf gaan voor Super j 3 cub gaan iemand hier ervaring mee of misschien een betere optie?:confused:

Sticky/FAQs/belangrijks beetje doorlezen -bladeren Julian, dat scheelt jou, en ons :mrgreen::mrgreen: veel vragen en brokken/geld/frustratie/veilighed/tijd. De belangrijk discussies staan vastgepind bovenaan in het Beginners subforuforum. Verder zijn er honderden discussies met ongeveer dezelfde vragen die jij hebt, beetje bladeren in het beginnerssubforum geeft veel info.
Genoemde FAQs

Bezoek aan een vliegclub is zeker aan te raden voor een beter beeld van de (on)mogelijkheden. Vragen stellen en laat ze maar een vliegtuig voor je open maken. Op zondagmiddagen is er doorgaans het meest te zien. Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo heb ik onder andere nog vragen over de schaal die ik moet gaan nemen als beginner?
Een groter vliegtuig vliegt wat makkelijker. Een vliegtuig met een kleinere spanwijdte vliegt wat zenuwachtiger. De kist die Johan aanbeveelt is al wat groter.
kan ik meteen doen waar ik zin in heb?
Zoals eerder aangegeven kun je het best beginnen met een niet te klein goedmoedig vliegend vliegtuig`, een zogenaamde "trainer". Die fantastisch mooie schaalmodellen van bijvoorbeeld Spitfire, P51, Corsair e.d. nog even laten staan tot je goed kunt vliegen.
Je kúnt er wel mee beginnen, maar dan zéker een filmpje maken en hier posten. kunnen we ook eens lachen ;-)
of op een mooie tafel ga zetten.
Dan heb je wel erg veel ruimte beschikbaar. Bovendien kost die tafel óók het nodige en dat kun je naar mijn idee beter steken in "goeie spullen" ;-)
Ik heb op zolder van die systeemstrips waar je plankendragers in kunt haken. Een paar lange plankendragers met een stuk buisisolatie er op en mijn kisten liggen prima :-)

Hoi allemaal dank voor de tips! Ik zag inderdaad later pas het algemene topic alleen staat daar ook veel in wat ik op de aangegeven site al gevonden had. Maar ik heb het in iedergeval goed doorgenomen. Denk dat ik als ik het zo lees dus beter voor wat groter kan gaan. Het hoe bouw ik zelf een trainer topic is ook erg interessant. Ik denk dat ik toch wel in deze richting zal gaan. Nog even een vraagje aan Thieu, ik snap niet helemaal hoe je het gedaan hebt met je plankendragers, haken, buisisolatie etc. Kun je misschien een foto plaatsen of staat er ergens meer over te lezen? Ben wel benieuwd hoe jullie het allemaal opbergen want wil het allemaal wel netjes op kunnen ruimen vandaar dat ik het mooi weg dacht te zetten op een grote tafel of met iets van staaldraad aan het plafond op te hangen.

Ik vlieg zelf ook met een easystar 2. Via de simulator de basisbewegingen geleerd (ik vloog al een paar jaar met helicopters en multicopters)...vliegen met een easystar 2 stelt echt niks voor maar leert je wel goed de bewegingen. Met teveel wind vliegt hij overigens niet echt geweldig en is er niet veel meer aan (> 3 bft en windstoten).

Leuk ding om mee te beginnen, ben je ook niet zo bang om de boel kapot te vliegen. Je zou ook nog een hobbyking bixler kunnen overwegen, nog wat goedkoper en ook een prima ding om het mee te leren!

Een andere hele belangrijke keuze is je zender! Koop gelijk een goede (2e hands is een optie); met een zender kan je een hele tijd doen!

Nog even een vraagje aan Thieu, ik snap niet helemaal hoe je het gedaan hebt met je plankendragers, haken, buisisolatie etc. Kun je misschien een foto plaatsen of staat er ergens meer over te lezen?
Er zijn vele manieren voor. Heb wat voorbeelden gezocht:

Opbergen bootjes, maar het gebruikte systeem is hetzelfde. Alleen langere plankendragers met buisisolatie er op geschoven. Die plankendragers zijn max plm 60 of 80 cm. Met de strips op korte afstand van elkaar kun je het op dezelfde manier als met tafelpoten maar je bent flexibeler.
Ik heb mijn kisten er overigens gewoon dwars opliggen.
[post452]

Deze heeft het met lange tafelpoten opgelost. Te koop o.a. bij de Gamma.
[post1]

Hier weer met ladderhaken onder een schuin dak.
[post5]

Edit:
Hier nog een zoals ik bedoelde, met rails en plankendragers
[post3]

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent een opbergmethode vergeten Thieu

220px-Kliko.JPG

Back