Toerental benzine motoren

• Topicstarter Topicstarter BigBoat
  • Startdatum Startdatum
Nee hoor geen complot, slechts compliment. Bijzonder dat je het zo interpreteerd? Slechts een kwestie van namen koppelen... het aantreffen op dit forum.

Vindt het overigens zeer prettig dat er mensen in deze wereld zijn die er de tijd voor nemen hun kennis en ervaring op het internet prikken. Anderen iets in handen geeft om te kunnen gaan vervaardigen, wat ze anders opgepikt zouden hebben.
En dan zelfs is het in de meeste gevallen slechts voor the eye of the beholder!
Nee, Prima dus!

Zo, nu zal ik eens even dat filmpje gaan bekoekeloeren!

Hmm... ik zie een ontstekingsvervroeging bij een toenemend toerental.

In hoeverre zou het mogelijk zijn deze vervroeging door de onderdruk in de carburateur te laten onstaan, of... het programmasript te corrigeren? Vergelijk de mechanische vacuum vervroeging zoals bijvoorbeeld op de SU carburateurs (Austin Mini).
De onderdruk wordt dan bepaald door de stand van de gasklep. Vermogens afhankelijk.
Bij een Mini (ook bij andere merken natuurlijk...) drijft de onderdruk een membraan met plunjer aan, die weer de plaat met de contactpunjes versteld, voor de vervroeging.
Gasklep, acceleratie pomp (zit in carb) en vacuüm vervroeging

Dat membraan zou vervangen kunnen worden door een piëzo druksensor?
Aansluiting op kelk of flens tussen carb en motorblok?

Laatst bewerkt:
Deze schakeling is voor een 2takt motor, auto's (kleppen) zijn 4takt.
Bij 2takt ga je de tijd verlaten en bij 4takt vervroegen.
Wil je bij 2takt iets meer vermogen bij laag toerental dan ga je vervroegen.
Wil je meer toeren (geen vermogen) dan ga je bij hoor toeren verlaten.
Bij 4takt is dat precies andersom, je kan dan ook deze software niet gebruiken voor 4takt motoren.
Bij Zenoah boren ze ook al gaatjes in het carter voor de benzine pomp, dus een extra gaatje in de venturie kan ook nog wel.
Of het betrouwbaar is.....denk het niet anders was het er wel geweest.

Klopt. Bij de MVVS en Moki (Airworld) mengsmering 2-takten zitten die lucht puls openingen eveneens. MVVS aan de zijkant, en Moki in het achterdekstel.

@Schilper. Ben op de hoogte hier van. Op de carburateur zou dan minstens een kelk gemonteerd moeten zitten van enige lengte voor stromingseffect. De flens is zeker de beste plek. Maar bij een plaatsing van een kelk treedt er al verdichting op.

Stand van de gasklep of brandstof-luchtmengsel verplaatsing, zou gemeten kunnen worden... en mee kunnen sturen aan het ontstekingstijdstip.
Dat zou weer nauwkeuriger kunnen werken, dan alleen vaste geprogrammeerd ontstekingscurve? Zo mee denkend?

Het gaat natuurlijk wel meer periferie om de motor heen geven.

Laatst bewerkt:
In het begin hadden we ook de stand van de gasservo in de bereking meegenomen, en dat gaf een heel onrustig beeld.
Bij grote motoren, racemotoren op een circuit, speelt de maasa traagheid mee.
Bij onze motortjes heb je dat niet, die dingen reageren direct op iedere verandering.
Ik weet niet of je bekent bent met fussy-logic, maar zo iets krijg je dan.
De electronica gaat berekenen en uitvoeren op basis van in het verleden gedane metingen.......kom op zeg, je vliegt een kwartier en daar een motor op inregelen ????
De ervaring heeft nu geleerd ondertussen dat wat we nu hebben haast 100% is voor onze doeleinden.
Wat kleine vragen liagen er nog, stationair toerental van vliegtuigmotoren, automotoren, enz.
Aangezien ik zelf ervaring heb met bootmotoren zijn we daarvan uit gegaan.
Vanuit bepaalde fora krijgen we ook feedback, helaas vliegen deze mensen nagenoeg allemaal met weedeathermotoren en niet met kant en klare fabrieksmotoren.
Nu zijn we aan het uitzoeken hoe het op de rest van de hobby is toe te passen.
Wat grotere motoren hebben, dan weten we nu dus, een vroeger ontbrandingstijdstip dan kleinere motoren.
Het probleem is dat bij de instellingen zo als deze nu gedaan kunnen worden, de motor terug slaat.
Er moet dan ook een stukje software aangepast worden zodat de vervroeging vroeger gezet wordt dan 25 graden BTDC........dat wordt dus weer wat avondjes test.

Hallo mannen,
Quote: In het begin hadden we ook de stand van de gasservo in de bereking meegenomen, en dat gaf een heel onrustig beeld.

In de praktijk heb ik al een paar keer een gascurve op de zender bijgeprogrammeerd op 5 tussenstanden afhankelijk van het gemeten toerental.
Daarmee kun je onmerkbaar in de stickstand, ook redelijk compenseren en een bijna liniaire gasaanname bereiken.

Heren, als we ons nu eens bij de voornamen gaan noemen, dan dat kletst wat prettiger.

BB, yep, ik kan je volledig volgen. Ken de term fuzzy logic. Maar niet op programma niveau, niet op het niveau waarop jij werkt...
De nerveuze loop kan ik mij volledig voorstellen.
Zou een membraan niet een enigzins dempend effect hebben bij een vacuüm regeling? Hoe zou dat zitten bij 2-takt motorfietsen.. zijn er natuurlijk niet zoveel meer (emissie-eisen)? Motorcross?

Dan het WeedWacker verhaal! Zja, doch....heb een paar motiverende draadjes gevonden op methanol-conversie gebied. Grotere motoren. Dus 1.20 ers...
Omzetting naar benzine gaat perfect. Soms moeten drijfstangen bewerkt worden, de bronzen glijlagers omgezet naar naald.
Je vraagt je af waarom de industrie zit te pitten.... want...

Hier begint het... vast een avondje zoet met doornemen... prima info?
NEW TECH FEATURES
Kijk ook even in de linker menubalk van de site... er is meer aan te klikken...
Super Tiger .90 converted to gas - RC Groups
en daar uit gefilterd
LambertsRC

gr Bas

Laatst bewerkt:
BB, yep, ik kan je volledig volgen. Ken de term fuzzy logic. Maar niet op programma niveau, niet op het niveau waarop jij werkt...
De nerveuze loop kan ik mij volledig voorstellen.
Zou een membraan niet een enigzins dempend effect hebben bij een vacuüm regeling? Hoe zou dat zitten bij 2-takt motorfietsen.. zijn er natuurlijk niet zoveel meer (emissie-eisen)? Motorcross?

www.kreidler.gompy.net ;)

Dan het WeedWacker verhaal! Zja, doch....heb een paar motiverende draadjes gevonden op methanol-conversie gebied. Grotere motoren. Dus 1.20 ers...
Omzetting naar benzine gaat perfect. Soms moeten drijfstangen bewerkt worden, de bronzen glijlagers omgezet naar naald.
Je vraagt je af waarom de industrie zit te pitten.... want...

Ze slapen niet, maar zoals jij al aangeeft, er zijn aanpassing nodig.
Ooit eens in Duitsland bij HB-motoren geweest en daar lagen motoren op de plank voor de volgende 100 jaar. ik wist niet wat ik zag.
De industrie ging/gaat ervan uit dat er niets meer aan de perfecte motor aangepast kan worden.
Dat klopt ook, de motor zijn in de afgelopen 50 jaar helemaal uitgekouwd.
Nu zijn er altijd mensen die naast het wiel ook de rest opnieuw kunnen uitvinden, zo ook met de motoren.
De motoren die zij ombouwen zijn gewoon te koop in de winkel, je moet er alleen iets meer voor betalen.
De motor die ze ombouwen kost aan het eind van het verhaal meestal meer dan wanneer ze de zelfde motor in de winkel hadden gekocht.
Om eerlijk te zijn, je kan een CDI voor $25 kopen bij HobbyKing.
Deze is niet programmeerbaar, maar voor de meeste mensen meer dan voldoende.

Hier begint het... vast een avondje zoet met doornemen... prima info?
NEW TECH FEATURES
Kijk ook even in de linker menubalk van de site... er is meer aan te klikken...
Super Tiger .90 converted to gas - RC Groups
en daar uit gefilterd LambertsRC

Op het RCunivers zal je me inderdaad ook tegenkomen en als zodanig ken ik ook de topics daar.
Er moet daar ook nog een topic staan waarin ik een Homie ombouw naar waterkoeling en een beetje kietel.
Dat motorje was instaat om een (kleine) roeiboot in plane te brengen :cool:

@Schilper. Ben op de hoogte hier van. Op de carburateur zou dan minstens een kelk gemonteerd moeten zitten van enige lengte voor stromingseffect. De flens is zeker de beste plek. Maar bij een plaatsing van een kelk treedt er al verdichting op.

Door plaatsing van een kelk kan je hooguit de lucht snelheid verhogen. (Zou hooguit een wat betere vulling kunnen betekenen) Heeft niets met de onderdruk te maken. Zoals je al aangaf, als we terug gaan naar de ouderwetse vacuum vervroeging die puur mechanisch werkte, daar zal je dus van "die" onderdruk gebruik moeten maken.

(Tussen haakjes) Mijn (echte) naam staat als het goed is onder ieder bericht wat ik verstuur.

Laatst bewerkt:
De schama's en layouts staan klaar op deze website - http://www.electronics.gompy.net/cditci/
De TCI-versie, dus zonder hoogspanningsspoel, staat hier nu geruime tijd te draaien zonder 1 valse vonk.
De website moet nog ingevuld / op gesmukt worden, maar daar ben ik niet zo'n ster in.

Dusss... de buren bellen de kabelmaatschappij dat ze last hebben van onverklaarbare storing.... :mrgreen:

Pimping je site? Keep it simple, keep it stupid... enheu.... Flashy sites verhullen vaak onkunde....?

Back