toerental op grond meten (vario benzinetrainer)

Gisterenavond heeft mijn Vario benzinetrainer zijn eerste druppels benzine geslikt :D:D. Ik heb hem gestart zonder de pallen, met als olie H1R Belray mengverhouding 1 op 25 voor de eerste liter, daarna 1 op 40 hé. Ik wilde hem eigenlijk gewoon eens horen draaien en moet zeggen, man wat klinkt dat leuk en ruikt dat lekker zo'n benzinemotor. Motor sloeg na een 5-tal rukken aan en draaide vanaf het eerste moment soepel en ging lekker in de toeren. Rookgehalte lag wel vrij hoog door het hoge olieaandeel !!
Welnu, wat betreft het toerental : volgens Vario mag ik max. 1270 toeren draaien met de pallen van 1780mm. Hoe kan ik dit het beste meten : mag ik bijv. de motor, op de grond, zonder de pallen, op volle toeren laten draaien en het toerental meten op de flybars ?????

Graag uw mening of suggesties,

Ron

Hallo Ron,

Alsjeblieft niet zeg, nooit de motor op volgas zonder hoofdrotorbladen (jij noemt deze pallen?) uitproberen.
Buiten de gevaren om, heb je hier ook niets aan om dit zo onbelast uit te proberen.
Je zult hem op moeten gaan toeren en de heli in de hover brengen, dan pas kun je het toerental gaan meten.
Dit kun je meten door een meter aan te schaffen die de toeren laat zien wanneer je door een "viewer" naar je draaiende bladen kijkt.
in die viewer zie je jou bladen linksom of rechtsom draaien zeg maar, en door de toeren van je viewer te varieren tot het punt dat jou bladen optisch stil staan door de viewer heb je je juiste toerental gevonden.
Het grote nadeel is dat je altijd een 2e persoon nodig hebt om deze meting te doen, want jij hebt immers je handen vol om je kist in de hover te houden .. :0)
Zelf heb ik oa ook een apparaatje die via inductie van de bougiekabel de hoeveelheid pulsen meet en dit in een scherm actueel laat zien.
En je kunt het hoogst gemeten toerental laten zien.
Dit apparaatje wordt oa gebuikt bij het racen met karts, om het hoogst gemeten toeren te kunnen inzien.
Dit is een PET-2000DX pulse engine tachometer.
de handleiding:
Kartforum • Toon onderwerp - gezocht: Handleiding Pet 2000 DX

Voordeel van dit apparaat is dat je de hoogst gemeten toerental kunt opvragen en je hebt niemand nodig om de meting te doen.
Enigste is dat je het gemeten motortoerental moet delen door je gearratio om je hoofrotortoerental te kunnen vast stellen.

Groet,
Eric.

Laatst bewerkt:
De toerentalmeter van erichevy heb ik ook eens gekocht maar de gebruiksaanwijzing was stijf in Japans.

Dacht toch al dat mijn idee niet in goede aarde viel, anders zou iedereen dit wel doen hé :p
Een ander gedacht : met de hoofdrotorbladen erop pitch zo instellen dat deze niet voldoende lift geven om op te stijgen en de toerentalmeter op de een of andere manier vast zetten op de grond. Zodoende kan deze de rondraaiende bladen meten. Als je niet graag kortbij komt kan je het toerental op de display nog altijd aflezen met een verrekijker :p.

Pallen-bladen

ja, nog maar eens een voorbeeld dat wij Belgen en Nederlanders heel veel gemeen hebben, behalve de taal natuurlijk, lol!!!

W.

Ron ook dat kun je beter niet doen.
Het heeft geen toegevoegde waarde, de manier welke je beschrijft.
Een belasting creeren die zo groot is dat je niet opstijgt is niet bruikbaar.
Ook je heli verzwaren dat hij niet in een hover komt zal je geen baat bij hebben.
Je zal het in een hover moeten meten.

Groet
Eric.

rpm meter monteren op de heli zelf zodat hij dan wel kan meten.. en dan gewoon in hover aflezen..
Ik neem aan dat het display groot genoeg is zodat je het op een paar meter nog kan zien.

De toerenmeter was verkrijgbaar via werk als orgineel gereedschap maar nu met gebruiksaanwijzing in het Nederlands! @erichevy, hartelijk bedankt!

@ Cesar,

Inderdaad een heel mooi ding, maar zoals bijna alles in de modelbouw : str#ntduur !!! :p:p

Ik ben een beetje aan't rekenen geweest en kwam tot het volgende : Max rpm van de onbelaste motor is 19.500 omw/min. (volgens het boekje). Mijn gearratio is 90/18 of 5/1. Effe omgerekend wil dit zeggen dat de motor, onbelast, mijn bladen op max RPM tegen ca. 3800 omw/min zou kunnen rondzwieren ????? M.a.w. om een rpm van max. 1270 omw/min te krijgen mag de motor, rekening houdend met een belasting, ca. halfgas lopen ?? Klopt dit een beetje of ga ik volledig de mist in ? :p

Betreffende het meten van mijn toerental in de lucht denk ik er toch aan mijn toerentalmeter op de een of andere manier voorlopig aan de heli te monteren zodat hij afleesbaar is bij het hooveren zodat ik, daar vanuit vertrekkend, mijn max toerental kan regelen.

Groetjes,
Ronny

Hoi Ronny,

Je vergeet dat je bij de riem overbrenging ook nog een vertraging hebt.
Dat brengt de totale overzet verhouding op 9,1:1.

Ik zou het hoofdrotor toerental op 1250 houden dat geeft een motor rpm van: 1250x9,1 = 11375 rpm.

Hoger zou ik zeker niet gaan.

-Ruud-

@ Cesar,

Inderdaad een heel mooi ding, maar zoals bijna alles in de modelbouw : str#ntduur !!! :p:p

Ik ben een beetje aan't rekenen geweest en kwam tot het volgende : Max rpm van de onbelaste motor is 19.500 omw/min. (volgens het boekje). Mijn gearratio is 90/18 of 5/1. Effe omgerekend wil dit zeggen dat de motor, onbelast, mijn bladen op max RPM tegen ca. 3800 omw/min zou kunnen rondzwieren ????? M.a.w. om een rpm van max. 1270 omw/min te krijgen mag de motor, rekening houdend met een belasting, ca. halfgas lopen ?? Klopt dit een beetje of ga ik volledig de mist in ? :p

Betreffende het meten van mijn toerental in de lucht denk ik er toch aan mijn toerentalmeter op de een of andere manier voorlopig aan de heli te monteren zodat hij afleesbaar is bij het hooveren zodat ik, daar vanuit vertrekkend, mijn max toerental kan regelen.

Groetjes,
Ronny

Ja hoor, bij meer dan 1270 toeren spat de heli gelijk uitelkaar..
..
Zore,
Tenzij je hulp hebt van een governer op het gas zal het toerental altijd wel varieren. (en ook met governor varieerd het wat)

Eric.

@ erichevy, je hebt grote problemen ermee als de rotor teveel toeren draait. Het heli-gebeuren wordt duidelijker zo bedankt voor je antwoord.

Zore,
er zijn vliegers welke met hun Vario benzine trainers wel wat meer draaien in toeren.
Neem bijvoorbeeld Nick, (Bluebird) hij vloog zijn trainer op ruim 1400 toeren.
Guy Vanderschelden kan je dit desgewenst voor je toelichten. (importeur Vario Begie)

Grt,
Eric.

Waarom zou je het toerental meten?

Gewoon op midstick 5 graden pitch instellen, en de gascurve laag houden.
Dan voorzichtig aan tijdens de invliegperiode de gascurve iedere keer een klein beetje omhoog stellen tot de heli bij midstick hoovert, heb je automatisch een goed toerental te pakken.
Vervolgens de curve zodanig over de rest van de pitchweg instellen dat het toerental tijdens het vliegen niet hoorbaar verandert.

Geen meting, toch 100% goed!

Groet, Bert

PS: uiteraard moet je dit niet doen als je trainer per ongeluk 20 kilo is gaan wegen(?????), maar tot plm 10 kilo is dit prima bruikbaar.

Misschien dom wat ik nu ga schrijven / vragen, maar wil het toch effe kwijt ;) :
Het starten en optoeren van mijn trainer werd door een collega op de vliegclub gefilmd met zijn GSM. Bij het bekijken van het filmpje kon ik opmerken dat de visuele draairichting van de rotor wisselde van rechts naar links (of andersom maar dit maakt nu effe niks uit). Dit wil dus zeggen dat hij op een moment visueel "stil" staat.
Als men weet dat de beeldsnelheid bij het filmen normaal 24 beelden per seconde is, wil dit dat zeggen dat 24 beelden x 60 seconden een snelheid van 1440 omwentelingen geeft en hierdoor het lijkt alsof de rotor stilstaat ??
M.a.w. als ik dit gebeurt is men toerental te hoog !!!!

Groetjes,
Ronny

Back