Toerental scheepsradar

• Topicstarter Topicstarter rtvm74
  • Startdatum Startdatum
R

rtvm74

Guest
Hallo allemaal,

Kan iemand mij het toerental vertellen van een scheepsradar? Dus hoe vaak per minuut draait de radar rond. Er staat mij een getal van 20 omwentelingen per minuut bij, maar ben daar niet zeker van.

Dit om het juiste motortje te kopen voor de radar van mijn Flyvefisken!

Groet,
Robert

Hallo Radar luitjes,

Hou ook even de draairichting in de gaten, volgens mij draait een radar nl altijd rechtsom, en niet linksom !!
Een verkeerdom draaiend radar ziet er slechter uit dan eentje die een paar omw/min te snel draait.

Tom Boere

Hallo Tom,

De radar op mijn Christel II is er zelfs eentje met een eigen willetje, die draait de twee kanten uit.
Ja dat ding doet z'n eigen zin: Als ik hem aanzet dan draait hij bv rechtsom. Doe ik hem uit en dan weer aan dan draait hij linksom. :? :D :roll:

Groetjes,

Droop

@Droop:
Dat is heel goed van jouw radar!
Stel dat hij steeds dezelfde kant uitdraait, dan krijgen de oogspieren van de radar-operator heet snel last van RSI.
Af en toe linksom, af en toe rechtsom, dat is prima! (ook beter voor de lagers trouwens...) :wink:

Hmmm...
Heeft een radar inderdaad een toegewijde draairichting?
Ik kan er zo snel niks over vinden.
Mijn radar met Robbe vertragingsmotor draait correct aangesloten standaard linksom.

filmpje: v5KuANRAM18[/media] - draaiend radar op boot

Hij kan wel rechtsom door plus en min om te draaien, maar ik weet niet of dat effect heeft op de levensduur van de motor ivm de timing.
Hij klinkt wel anders als je rechtsom draait.

Laatst bewerkt door een moderator:
Binnenvaart lijkt me als er snelheids verschil in zit sneller draaien, dan ververst het beeld vaker.
Op zee, met over het algemeen meer afstand tussen de wal en de schepen onderling is dat verversen minder belangrijk.

Als je naar de radar op schiphol kijkt is dat meer een ventilator, zo snel draait die.

de 10cm radar draait langzamer dan de 3cm radar.
De 10 wordt gebuikt voor de "lange afstand" en de 3 voor korter bij met meer "detail"
Verschil is met name te zien aan de lengte van de scanner. Kortere scanner van de 3cm radar draait over het algemeen sneller als de grotere 10cm scanner

ik denk dat als de radar voor jezelf een leuk aantal toeren draait moet je het goed vinden want eventuele kijkers zien het toch niet of ie nou 21 en 30 toeren draait.
bij mijn boot krijg ik alleen maar te horen kijk de radar draait ook.
maar wil je het echt weten zou ik proberen op een side van een radarproducent en eventueel bellen wat het aantal omwentelingen in het echt is.
persoonlijk vind ik het niet zo heel belangrijk.
groetjes piet

Volgens de (internationale) regelgeving voor de scheepvaart dient een radar tussen de 25 en 25 omwentelingen per minuut te maken. Scanners zijn meestal van 6 ft of 8 ft.

De mannen die gevaren hebben en de radarschool in Rotterdam gevolgd hebben zouden dat nog moeten weten.:-)

De grootte van de scanner doet hier niet toe. Een grotere scanner zal wel een ander draaiend een ander zicht geven dan een kleinere. Een kleinere scanner lijkt met de zelfde rotatiesnelheid sneller te draaien dan een scanner van grotere lengte.

grts Janus

Volgens de (internationale) regelgeving voor de scheepvaart dient een radar tussen de 25 en 25 omwentelingen per minuut te maken. Scanners zijn meestal van 6 ft of 8 ft.

De mannen die gevaren hebben en de radarschool in Rotterdam gevolgd hebben zouden dat nog moeten weten.:-)

De grootte van de scanner doet hier niet toe. Een grotere scanner zal wel een ander draaiend een ander zicht geven dan een kleinere. Een kleinere scanner lijkt met de zelfde rotatiesnelheid sneller te draaien dan een scanner van grotere lengte.

grts Janus
Volgens mij moet je toch nog even terug naar de radarschool in Rotterdam, want sommige delen van de opleiding zijn toch niet helemaal goed blijven hangen :(

En dan heb je ook nog radar die extra snel draait/beeld geeft, verplicht voor snelvarende schepen met radarplicht zoals waterbussen.

Makkelijkste lijkt me i.d.d. Youtube of tellen aan de kade/sluiskant.

Back