Toerental schroef

• Topicstarter Topicstarter R-O-Y
  • Startdatum Startdatum
R

R-O-Y

Guest
Aan wat voor soort toerentallen moet ik denken bij een 2blads schroef van 40mm? Het is voor een speedbootje van 70cm lang en 22breed. Als ik misschien eventueel beter een andere schroef kan pakken dan hoor ik het ook graag.

Het is zeg maar de bedoeling om heel hard te varen. Nu is het zo dat de schroef achter de boot steekt. Hij zit dus niet zo diep in het water. Kan ik evt een grotere schroef monteren icm met een andere motor om harder te gaan?

Of moet ik juist een kleinere schroef pakken omdat ik bvb het toerental dan flink hoger kan maken en je uiteindelijk toch beter uitkomt?

ik hoop dat iemand mij van wat info over speedbootschroeven kan voorzien :)

Groeten Roy

Een grotere schroef betekent meer stuwdruk maar niet meer snelheid. Grote schroef, is meer motor vermogen, dus voor een speed boot niet geschikt. Dit extra vermogen kan je voor meer snelheid beter omzetten in een grotere slag, dus meer spoed. Een te kleine schroef zal wel hard willen draaien, maar wil per definitie niet zeggen dat de boot ook sneller vaart. Dit hangt weer af van de rompvorm en de weerstand door het water. De ideale schroef voor een speedboot zal voldoende stuwdruk moeten hebben om de romp uit het water te tillen zodat er een luchtkussen tussen de romp en het water ontstaat en zodoende alleen de achterkant van de boot en de schroef het water raken. Dan heb je minimale weerstand en zal de boot snel varen. Wat voor motor zit er in, en wat de diameter van de schroef betreft, is 40 mm vrij groot voor een boot van 70 cm. 30 tot 35 mm en een toerental van tussen de 15000 en 20000 rpm zal het gewenste resultaat opleveren.

Groetjes Hans.

die boot is zo geleverd met die schroef :P Het toerental ligt nog vrij hoog. Ik dacht dat het een stuk lager zou liggen. Er ligt een motor in de boot waarvan ik de naam niet weet. Hij is een stukje groter dan een 540 motor.

Die 30-35mm, moet ik dan een 2 of 3 blads? En aan wat voor spoed moet ik denken.

De boot komt nu trouwens wel uit het water waar er kan meer uit zeg maar :wink: :)

alvast bedankt voor de info!

geef eens wat meer info over de boot..

toerental zegt niks.
ik heb een mono 1 van 55cm
daar ligt een motor in die 33,500 toeren draait.
en daar zit een 35mm 2blads propje onder en dat brengt de boot naar ruim 50km/h(gps gemete)

dus nog maals laat weten om wat voor een boot het gaat.
plaats wat foto's.
geef wat gevenens van motor cellen en regellaar..

greetz jaimy

hallo

als ik het zo hoor dan is er sprake van een hydro aandrijving

daar kom je met een gewone schroef niet goed weg mee

je moet een hydro schroef kopen

die draait half onder en half boven water

zit ze niet juist achter je boot dan is het heel snel dag motor of dag regelaar

ga eens kijken op een speed wedstrijd
of zoek eventjes op google of yahoo iets over speedboten
goeten raf

jaimy zei:
geef eens wat meer info over de boot..

toerental zegt niks.
ik heb een mono 1 van 55cm
daar ligt een motor in die 33,500 toeren draait.
en daar zit een 35mm 2blads propje onder en dat brengt de boot naar ruim 50km/h(gps gemete)

dus nog maals laat weten om wat voor een boot het gaat.
plaats wat foto's.
geef wat gevenens van motor cellen en regellaar..

greetz jaimy

de motor en regelaar ga ik evt aanpassen als ik met deze spullen de gewenste resultaten niet haal. Er komt in eerste instantie een 7.2volt accu in omdat ik die heb liggen. De regelaar kan deze motor makkelijk hebben maar voor de specificaties zou ik even de boeken in moeten duiken. (het is zo'n watergekoelde paarse? :P )

Het model is van robbe, een San Remo. Is dat genoeg info of moet ik nog ff wat opzoeken? :)

Ik ga nu ff googelen naar een hydro aandrijving schroef :)

groeten Roy

hallo

hier kan ik dsu iets mee

het is inderdaad een hydro aandrijving
dus een speciale hydro schroef

10 minuten vaartijd max met 3.3 amp accu's
reken maar uit hoeveel watt hij gebruikt
dan weet je of je regelaar het aan kan
die regelaar is een robbe navy
Robbe - Rokraft 120 Navy Speed Controller #8368
5 tot 10 volt met bec voor 2 servo's en ontvanger
gebruikte motoren 600,700 en 1000
25 amp max verbruik zonder waterkoeling
30 amp max met waterkoeling

als je dus save wil spelen blijf je met je verbruik dus onder de 20 amp en gebruik je water koeling

groeten raf

7x20 is dus 140watt :)

Als ik accu koop met meer spanning zal dat dan veel winst opleveren? Ik zit te denken aan een NiMh accu van 3A. Die heb ik nu ook maar dan met een hoger voltage. Moet ik dan de schroef aanpassen om harder te gaan en evt de motor niet te overbelasten?

hallo

je kan tot 10 cellen gaan met deze regelaar maar dan heb je geen bec meer(kleine lettertjes in de handleiding)
maar als je een motor hebt van 7.2 ????????

dan gaat die wel verekkes hard gaan op 12 volt maar de vraag is hoelang

wil je meer speed dan kan je nogaltijd opteren voor een wat betere motor
BV een ultra,dr speed ,LRP,enz.

je kan ook brushlles motoren gaan in bouwen
maar er is een maar
op een bepaald ogenblik gaat je de boot niet meer op het water houden
een boot kan maar in de marge waarvoor hij gebouwd is aan snelheid varen
ga je der boven dan springt hij rond als een zot en vaart hij niet meer lekker
niet altijd is de doormeter van de schroef belangrijk maar de spoet (stap) die ze hebben
ik vaar eco evo met een benneke 25 op een 17 turn corally motor met een v8 regelaar van graupner (GP)op 7 cellen 3.3 AMP van GP of Sanyo.

zou je dan niet beter naar echte speed rompjes over stappen
niet te duur een stinger als je ze nog kan vinden
of een eco evo van hopf
een cookeraily is ook een snelle boot
groetjes raf

Ik wil eerst deze afmaken en dan komt er waarschijnlijk een echt bootje bij.

Maar een andere motor kopen is dus een goede optie? Ik heb trouwens gegoogeld naar die aandrijving maar kan voor een rc-boot niks vinden :(

Voor hoeveel de motor geschikt is weet ik niet :oops: Ik heb 2accu's over uit m'n auto-tijdperk :) Hij kwam met 7.2volt accu's wel uit het water en met een 8.4 volt (kwam denk ik omdat ie oud en op was) niet. :)

Ik heb bij dit bootje het idee dat ie wel iets harder kan. Hij hoeft niet gelijk 50km/h te gaan maar een beetje snelheids winst is mooi mee genomen.

Ik ga wel even kijken of ik een andere motor ga aanschaffen. Even de prijzen bekijken :wink:

jouw motor zal ook wel op 10 cellen draaien hoor alleen zal die veel harder slijten,, een motor wordt gebouwd op bepaalde voltage maar kan hier ook boven of onder zitten aangezien het niets meer is dan een paar magneten en spoelen,,

Back