Toerental valt weg - Andere regelaar?

Ik vraag me af of ik de grenzen van mijn regelaar bereikt heb. Nu ik wat meer aan het rondvliegen ben, ook wat kunstvlucht, met mijn volledig standaard Align T-Rex 550 met flybar, merk ik dat bij wat stevig sturen het toerental volledig wegvalt en op minder dan de helft blijft draaien. Tot nu toe twee keer gehad. Niet fijn. Is dit een bekend probleem van de standaard Align regelaar, of moet ik het probleem elders zoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
:D

Hoeft niet perse een regelaar probleem te zijn...

Bij inkakkende toerentallen gaat mijn gedachte eerder richting accu.
Dat is meestal het probleem , op het moment dat je je regelaar te zwaar belast krijg je eerder te maken met rook ;-)

Twee vluchten, twee verschillende akku's. Ik zou denken dat het toerental bij een slechte akku wel weer terug komt als de last lichter is, maar moest echt landen en vanuit 0 opnieuw optoeren en dan was het weer goed.
:-)

Probeer eens een cellog of battery monitor, eventueel lipo buzzer tijdens het vliegen op je accu te zetten. kijk na het vliegen of tijdens middels telemetrie wat je accu doet.
Misschien zijn je accu's oud of te licht. Meten is weten.

Welke accu gebruik je? Merk capaciteit en aantal C en leeftijd/ladingen.

Er zijn vast helie vliegers die aan kunnen geven of het voldoende is.
Mvg

Weet iemand of de Align regelaar een onderspannings begrenzing heeft zoals de Kontronik dit heeft? Wat jij omschrijft kan je met een Kontronik regelaar hebben bij een onvoldoende sterke lipo.

Yep.... Align regelaars gaanhet toerental op en neer gooien als de accuspanning te laag word. Daar vergis je je niet in, het toerental word dan heel erg niet-constant.

Ik maak zo nu en dan mee dat als er heel lichte storing in de lucht is (35 MHz) en er een of twee "frames" wegvallen dat de Align regelaar naar vol gas gaat. Wegzakken v/h toerental heb ik nog niet meegemaakt.

Groet, Bert

Meten is weten..

Wat voor regelaar heb je?
Doorgaans als een regelaar te zwaar belast wordt, zie je vlammen en rook.
Een regelaar die opeens inhoud lijkt meer op een low voltage cut off.

Dus hoe heb je deze ingesteld?
In de aling regelaars heb je hier een paar opties voor, als je deze te hoog hebt staan slaat ie constant af.

Andere, zeer waarschijnlijke optie is dat beide accu's erg slecht zijn.
Hoe oud zijn ze?
Wat voor accu's zijn het?

Grote kans dat je met nieuwe accu's van je probleem af bent.
Bij mij houden lipo's het in een goede heli ongeveer een jaar, anderhalf jaar uit.
Daarna stopt het er voortijdig mee

Ik gebuik Turnigy 30C 6S 5000Mah akku's. Merk bij het laden en na het vliegen geen problemen. Ook moeten de akku's met gemak 100A continu aan kunnen en dat kan niet gehaald worden. Er loopt theoretisch iets van 50A tijdens het vliegen. Maar ik heb één Gens Ace pakket en zal dat ook eens belasten om te kijken of dat beter gaat. Waar kun je op de grond trouwens aan zien dat een akku versleten is?

Ik zal nog eens naar de instellingen van de regelaar kijken.
:-)

Waar kun je op de grond trouwens aan zien dat een akku versleten is?
Je merkt gewoon dat ze achteruit gaan en niet meer het vermogen kunnen leveren wat je gewend bent. Vooral bij langere pitch pumps merk je dit. Bij rondvliegen merk je het een stuk minder. Hou ook in de gaten wat je bij moet laden in je lipo en of deze niet bol gaat staan.

Als je een nieuw Gens Ace 30C pakket hebt liggen zou ik eerst die proberen en je instellingen laten staan. Dan weet je ook wat beter waar het probleem zit. Zeker omdat het eerder allemaal wel goed werkte.

Zoals Bert al aangaf kan een Align regelaar vreemd gedrag gaan vertonen als deze een lage accuspanning aangeboden krijgt.

En controleer je soldeerverbindingen ;)

Align regelaar gaat niet in power down bij een lege accu zoals kontronic of CC maar gaat pulseren waardoor je een soort tikken op de staart krijgt.

Tenminste zo is het al jaren en voor zover ik het weet nog steeds zo, want anders zou ik ook denken aan bec afslag.

Gr. Remco

je kan de low voltage cut off afstellen, zet deze zo laag mogelijk en dan nog en testen.

En ik zou je adviseren er een losse bec op te zetten, een 3 to 5 amp bec is veel te weinig op een 550!

Je merkt aan een accu op de grond niet dat hij achteruit gaat
Alleen tijdens flink doorvliegen merk je dat de power een beetje wegvalt.
Dit wegvallen komt doordat het voltage zakt, de lipo kan het gevraagde niet meer leveren.

Ongeacht wat de verpakking zegt
Als het voltage te ver zakt, kan de regelaar in cut off schieten.

Wat ook kan, is dat de bec het niet trekt. Op een gegeven moment schiet de ontvanger dan in reset, en deze moet ff initialiseren. Dus dan heb je een paar tellen 0 controle, en als je geluk hebt valt de motor uit.

Maar, hoe oud zijn je accu's?
Zijn ze net nieuw is het niet waarschijnlijk dat ze versleten zijn (kan wel, rotte kun je altijd hebben)

hoi
welke ontvanger gebruik je 35mhz ppm-pcm-of 2.4ghz
heb met 35mhz ontvanger soortgelijk probleem gehad
ontvanger viel door storing vanbuiten af
in failsafe gas dicht voor enkele sec en pakte daarna direct weer op
vlieg nu 2,4ghz nooit soortgelijk probleem meer gehad

Of de lipo's slecht geworden door te ver te ontladen (te lang vliegen) ik vlieg 4 min met een trex 600 met een zippy lipo 6s 5000mah 35c
Een apparte bec zou ik zoiezo erop zetten vooral met een 550 formaat, mocht door een of andere reden de power wegvallen heb je teminste nog wel controle over de heli om te auto roteren en kan je de heli met geen/weinig schade aan de grond zetten

Gr. Nick

Back