toerental vraag

Ik zit ff met een vraag,mischien kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een caliber 5 met een os 50 hyper motor erin en dat draait lekker nu op 15% brandstof.
De laaste paar dagen ben ik ipv hoveren meer rondjes gaan vliegen,dus een mooi figuur 8 en heen en weer voor me langs met een flinke draai aan het eind..(dus omhoog en dan 180graden draaien en weer terug).
Het gaat lekker en de angst die ik had voor het echt vliegen is nu weg voel ik zelf, maar nu mijn vraag..........
ik heb in mijn zender de throttle op p3-p4-p5 45-50-52 staan in idle 1 en de pitch op p3-p4-p5 op 50-75-100 staan.
Is mijn throttle percentage voldoende of kan het meer en zo ja tot hoever kan ik zonder problemen te krijgen met mijn motor.
Ik ben niet aan 3d toe daarvoor heb ik veels te weinig ervaring maar wil gewoon weten tot hoever ik verantwoord kan gaan kwa throttle %
Graag jullie advies
phil

pitch moet gewone rechte lijn blijven.
wat je toerental betreft ken ik je zender niet...

in de ff9 was de lijn (5punten) als volgt voor mijn idle 1: 70-65-58-65-70.
let op: deze curve was voor mijn instellingen, die van jou kan anders liggen!
maar dit was eigenlijk overbodig omdat ik met e governor werkte die het toerental constant hield. die instelling was enkel voor als de governor ooit zou uitvallen
(zeker NIET je NITROmotor-toerental op een lijn zetten!) dit mag enkel met E motoren

ps <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

je toerental bepaalt uiteraard je headspeed. vraag eens in de club dat iemand je HS meet? vr beginner is 1700 zeker meer dan voldoende.
een governor zorgt ervoor dat je motor constant zelfde toeren geeft, zonder governor vlieg je dus op curve en zal je duidelijk je toeren horen veranderen
groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
toerental

Ok
Heb heb t7c zender.
ik begrijp dat iedereen een een andere instelling heb en dat het meoilijk is om zo te kunnen helpen.
Ging mij meer om toerental dus.
Op de club zal ik zeker even vragen of er iemand is die dit kan met en de headspead is wel interesant ook om te weten.
Ik heb wel een govenor rce-g6600 al op de heli zitten maar die is nog niet aangesloten puur omdat ik er niet uit kom.
Magneten zitten goed,normal mode rode lamp,idle 1 groen.Ik had het aangesloten en ingesteld op ....
up -0
ct-70
dn-80
.......maar daar schrok ik me wild van.
Dus ik zit hier iets fout te doen.
Heb gelezen (een thread hier op forum)dat je kanaal 7 moest rev om het juist te laten werken maar als je niet weet wat juist is dan heb je een probleem toch.Dus in mijn geval de govenor afgesloten en gewoon op de curves verder tot er iemand is op het veld die het wel weet.
Verstandiger dacht ik zo.
Maar goed eerst even kijken wat de head speed is en dan verder uit proberen

En even de temp van je motor in de gaten houden, dat is het belangrijkste signaal of een motor het naar zijn zin heeft of niet. Ook de rook en geluid zeggen veel.

Voor de RCE 6600..
Eerste wat je moet doen, is 1 schakelaar toewijzen aan je governor.
Dus niet combineren met bv je idle schakelaar oid, gewoon echt een losse, nog niet gebruikte schakelaar eraan toewijzen.

De lage stand (uit) zet je op een waarde 0.
Zet nu de heli even aan (motor niet), en kijk of het lampje van de governor rood is. Is dat zo, staat kanaal 7 gewoon goed.
Nu ga je de hoge stand ( aan) instellen, beginnen bij een waarde van 0.
Nu gewoon naar het lampje kijken, en de 0 blijven verhogen tot hij groen wordt. Groen houdt in dat je governor aan staat.
Als de motor aan staat, kun je dit getal dan verhogen tot je het gewenste toerental hebt.
En heb je de governor eenmaal door, kun je er altijd nog een andere knop aan toewijzen. Maar als de instelling van de gov niet goed is, kun je hem nu tenminste vliegend uitzetten, en terugvallen op je curves.

Paar dingen om rekening mee te houden...
Stel, de heli staat in normal, is nog niet opgetoert. Je haalt de schakelaar voor de governor om en wacht tot het toerental omhoog gaat, wat niet gebeurt. De governor heeft minimaal 30% gas op de motor nodig om te gaan werken. Daaronder stopt hij dus met regelen...

Dus: in normal optoeren tot 50% gas, en dan de governor aanzetten.

Leuk punt om even te checken als de motor uit staat: Gaat de governor uit als je de throttle hold aanzet?
Dit is nl wel makkelijk, anders gaat de heli gezellig verder terwijl jij al een tijdje de throttle hold had omgezet...

O ja, en zorg dat je de eerste setup in de handleiding van de governor, die om het onderste en bovenste punt van de stick aan de governor te laten zien gedaan is. Is een klein dingetje, maar wel belangrijk voor de werking.

Succes!

Back