Toerenteller Conrad..

Lo,

Heb een toerentellertje gekregen van conrad, een RC200.
Het is een passieve teller, en is afhankelijk van omgevingslicht.
Nu werkt dat dus voor geen meter buiten.

Het werkt wél als je aan de andere kant van de prop een zaklamp laat schijnen richting de opnemer. Dan is er wél genoeg licht...zit eens te puzzelen hoe los je dit elegant op................ ?

hoi franck,

ik heb dezelfde, en heb een u vormig houdertje gemaakt met aan de ene kant een zaklamp lampje met lens en aan de andere kant de teller werk perfect als je de prop tussen de 2 laat draaien

teller|> prop <|lamp
| |
| |
| |
-----------------

groeten Hans

Misschien denk ik wel te simpel hoor maar kun je buiten niet gewoon het vliegtuig met de neus richting de zon ( mits aanwezig) plaatsen, en dan de toerenteller aan de andere kant van de prop :?:

gr Gert

Hoeveel batterijen zitten er in die tachometer? Ik vraag dit omdat ik eenzelfde verschijnsel had met de toerenteller van mijn MPX zender. Ik heb een infrarood led naast de opnemer gezet zodat deze op de propellor straalt. Onder alle omstandigheden met de tacho nu goed...

Hans Delemarre

Zon heb ik geprobeerd, werkt wel maar.... is wat lastig (vooral als er geen zon is).

Reflectie/weerkaatst licht heb ik ook geprobeerd, met wisselend resultaat (sommige props werken wel, sommige niet). Ik heb niet een IR-led maar een gewone led gebruikt. Misschien zou een IR of high output led beter werken....

Onderstaand werkt onder alle omstandigheden goed. (al ziet het er niet uit)

afb18647.jpg

ik heb dezelfde teller en die werkt prima, ook als het buiten bewolkt is, ik straal zelfs meestal naar de grond bij het meten van heli toerentallen.

te truuk is om schuin op het draaiende vlak te meten.

Ook ik heb dezelfde meter. Hij doet het prima in buitenlicht, alleen bij kunstlicht door TL of spaarlampen trekt ie het niet. Hij heeft een konstante lichtbron nodig en niet iets wat op 50Hz staat te knipperen. Ook grappig maar nutteloos: je kunt er de refresh-rate van je monitor of TV mee meten :).

Back