toevallig ervaring met.... ? (salto)

Hallo,

Ik was op zoek gegaan naar een:
1. mooi modelletje voor op de helling
2. niet duur modelletje (omdat de kans op een propere landing miniem is in de vogezen)
3. een COOL modelletje, dus niet altijd zo'n oude ragbak van 5kg waar je de zot mee uithangt en dan crasht als het goed geweest is

dus ik was op zoek naar goedkope vliegers, na een tijdje kwam ik onderstaande links tegen en begon te beseffen dat schone nieuwe vliegertjes blijkbaar ook goedkoop konden zijn... sterker nog, misschien zelfs goedkoper als sommige 2de-hands-artiekelen.
(of hobbycity-vliegers)

Salto 280
(trage site)
170euro

Flugzeuge > Scale-Segler > Fertigmodelle > Salto H-101/2690 ARF
(snellere site)
109euro

Heeft toevallig iemand één van deze vliegertjes en kan die me vertellen wat er verwacht kan worden?
Ze zien er (op foto) al best mooi uit, maar ik vind de beschrijvingen van de vleugels nogal "zwak"/vaag/...

enfin... ik hoor het graag!

ik heb een week of 3 geleden een salto zien vliegen (wel een 4.5m kist) op de helling, en ik moet zeggen dat het rustig kan vliegen.
stabiel en gestaag bedoel ik dan.
ik heb de kist niet veel speciaals zien presteren dus qua acro durf ik je niets te zeggen.
persoonlijk vind ik de salto geen mooi vlieger... er had geen Vstaart op gemogen. maarja ;) er zijn zo veel schaalkisten die op niet veel lijken eh :p

hey,

bedankt voor de reactie, maar ik was vooral benieuwd naar de 2 linkjes, of iemand zulke goedkope ARF-kits al heeft gekocht (bij wijze van test ofzo).

De salto is inderdaad een speciaal vliegertje... de V-staart ontnemen zou zonde zijn, dat is net hetgeen hem zo typeert.

Die eerste is van JSB, als je "JSB Salto" in Google tikt kun je wel even vooruit. Die tweede weet ik niet. Maar als je "Lenger Salto" Googled vind je ook weer het één en ander.

Trouwens; een Salto is wél mooi :cool: en of een kist geschikt is voor acro hangt meer af van de vleugelconstructie en het profiel dan van de naam....al zit dat bij Saltos over het algemeen wel snor omdat het een pure acro kist is, dus er zijn weinig mensen die de behoefte hebben er één te bouwen die meer thermiek-georienteerd is.

Die van Lenger vind ik niet bijster veel over...
heb me dan maar niet kunnen inhouden en meteen de andere besteld :-)

Dat betekent dat hier binnenkort een aantal andere vliegers de deur gaan uitgaan (zonet met Ruud afgesproken om nòg een schoonheid op te pikken)

Voila...

de salto is ondertussen al eventjes thuis en die is meteen serieus onder handen genomen.
De romp is stevig en goed gemaakt, MAAR... stevigheid brengt al eens wat extra gewicht met zich mee. De romp blijft redelijk dik aanlopen tot op het einde, waardoor serieus wat staart-gewicht ontstond.

Verder zijn de staartvleugels verbonden met de romp met dubbel triplex(wel mooi uitgelaserd) en (dikke????) metalen staafjes van ongeveer 4cm. wat dus weeral extra gewicht met zich meebrengt.

De vleuvels zelf zijn mooi gevormde houtbouw vleugels en het ziet er inderdaad een zeer "snel" profiel uit, relatief dun, toch stevig en vooral vlak onderaan :-).
De helft van de vleugel is beplankt, de andere helft zie je (met straf licht) de ribben door. Ondanks dat het ribben-bouw is toch zeer weinig torsie.
De vleugels komen aan de romp met een dikke en relatief lange carbon staaf en 4(dunne???) ijzeren pinnen. Het systeem werkt en de vleugels blijven er stijf op staan zonder dat plakband of de voorziene rekker eigenlijk nog noodzakelijk is (maar die zullen we toch maar gaan gebruiken :-)).
In de vleugels waren uitsparingen voorzien (maar wel over-covered) voor de servo's. Hier zijn 2 digitale servootjes ingegaan die +-3kg kunnen trekken. RUIMschoots genoeg voor de ailerons die zonder problemen van de ene kant naar de andere kunnen draaien.

1 minpuntje ivm de verbindingen van vleugels en staartvlakken, volgens mij is de romp niet gans kaarsrecht waardoor aan dezelfde kant het staartvlak en een vleugel iets of wat "schever" op de romp staat...

geen ramp, maar niet ultra-prachtisch...

Door het gevoelsmatig werken met zwevers dacht ik dat die wel wat gewicht in de snuit kon gaan gebruiken... dus maar full-size-servo's gebruikt voor de V-staart dewelke verbonden zijn met lange gijnen (met daarin DIKKE???? ijzers).
Dan nog een digitale servo die dienst zal doen als retract, en onderaan de romp met wat knoei en prutswerk een lossysteempje in elkaar gebokst.

Wat me toen opviel is dat er door de ganse romp onderaan carbon doorliep tot achteraan... tof... nog wat stevigheid.

Plaats gemaakt voor de ontvanger en een stroomschakelaar (zeeeer ruime cockpit), een DIK pak batterijtjes vanvoor en dan waren we er ongeveer.

Zwaartepunt ligt volgens de tekening op de helft van de vleugel(ook vreemd nietwaar?)... Dus net op de carbon staaf die beide vleugels met elkaar verbind.
Met behulp van nog een klein beetje lood zal ik ook aan die voorwaarde kunnen voldoen.

Als het weer een beetje meezit, dan zal er dit weekend misschien een eerste vluchtje inzitten. Maar dat ziet er voorlopig niet al te goed uit...

positief:
* mooie lichte, maar toch stevige vleugels
* perfecte staartvlakken maar mocht wat lichter zijn
* mooie romp met wieltje voor en achter!!
* mooie stickerset
* mooie afwerking van de vleugels en staartvlakken

negatief:
* Er is "dom" te werk gegaan met gewicht(te zwaar in de staart, dikke ijzers in de gijnen, zware romp in het algemeen,...)
* Schaalcockpitje is een ramp om uit te snijden en te plakken... dat is nu zo ongeveer "schots en scheef"...jammer, want dit maakt de zwever net zo mooi!

Nu nog iemand anders die de andere wil bestellen... dan kunnen we een vergelijkingstest doen!!!

Nee, geen ervaringen mee.
Wel een ander model dat ik je zou kunnen adviseren: de Wasabi.
Dit is een weergaloos goede acro-zwever van klein formaat.

Als je Frans kan lezen: Wasabi
Anders alleen foto's kijken.

Op de site van de verkoper: FLYBIWO - FL Bird Works

Er bestaat ook een eco(nomische) versie: zelfbouw-vleugels.
Wasabi Eco - Montage pas a pas
Op de site van Flybiwo vind je meer info in de download-sectie.

Gr. Dirk.

Nog even een kleine update ivm de salto:

de eerste worp viel goed mee... het lood lag er los in dus viel naar achetern... een beetje harde landing en het wieltje brak. Dus verstevigen is de boodschap

Back