Tom Thumb

Zit te denken om de Tom Thumb te bouwen van Vic Smeed,deze verkleinde uitvoering van de Tomboy is normaal ontworpen voor de DC Bambi,maar deze motor is al een zeldzaamheid.
Kan dit model uitvoeren met een electro motor,maar kan ik een motor uit een silverlit geval slopen en deze inbouwen in een eigen model of geeft dit een hoop gedoe?
Of heeft iemand een ander idee.

Ik weet niet welke Silverlit je voor ogen hebt, ze maken vliegtuigen van verschillende maten en gewichten. Maar het is niet erg ingewikkeld om een motor uit zo'n model over te zetten in een ander model. Maar gebruik dan ook de rest van de electronica en niet alleen de motor en de batterij. Als er een Lipo inzit zorgt de electronica ook voor de veiligheid van de batterij.

het modelletje heeft een wingspan van ongeveer 30cm,dus zal iets van Silverlit moeten zoeken in de gelijkwaardige groote.
Zal ik er ook een timertje in moeten zetten?

het modelletje heeft een wingspan van ongeveer 30cm,dus zal iets van Silverlit moeten zoeken in de gelijkwaardige groote.
Zal ik er ook een timertje in moeten zetten?

30 centimeter? Dan is het een verkleinde versie van de verkleinde versie van de Tomboy. Maar een mooi maatje voor het binnenwerk van sommige Silverlits.

Je vroeg over een timer, bedoel je voor de motorloop of om de zweefvlucht te beperken?

denk dat de motor 10 tot 15 seconden moet draaien
en zat er naast met de wingspan dat ongeveer 50 cm

Laatst bewerkt:
OK, ik zag bij het linkje van DHG500 dat de originele Tom Thumb een spanwijdte van 22 cm had, dus dta is 55 cm. Een mooi formaat om mee te vliegen.
Heeft Silverlit eigenlijk 1-motorige modellen? Of is het allemaal met twee motoren? De X-twin classic heeft 1 motor en richtingroer. Spanwijdte is 28 cm en het is een dubbeldekker, misschien dat je er een extreem licht gebouwde Tom Thumb mee omhoog kan krijgen, maar het lijkt me net wat teveel gevraagd.

Je zou ook eens kunnen kijken bij K&P en bij Freeflight supplies en daar bestellen. K&P heeft een mooi assortiment elektromotoren en toebehoren voor vrijevlucht.

Voorbeeld: KP 02 kit incls. props, cells and accessories etc. £25.50
KP02 Power Unit
KP02 is an integrated power unit suitable for up to 42 inch span models weighing up to 9.5 oz (270 grams). The KP02 motor/gear can be purchased alone or with an attached 3 x 110 mAh Sanyo battery pack. The boxed 'with accessories' option includes a KP02 with battery pack, 2 178 diameter props, 4 each of M2 screws, nuts & washers, jack plug and one switch lead.

Dat is dus een beetje groot voor jouw doel, maar de KP01 en KP00 zijn voor kleinere modellen.
KP02.jpg

Laatst bewerkt:
Vervolg:
Wat dacht je van deze?
F84 KP01. LiPo Motor & accessories. Includes 200mah flight cell, timer/speed controller and 2 props.
For models up to 4 1/2 ozs. Wing spans of 20” to 30”.
Unit comes complete ready for installation. £34.95

Ik heb overigens sinds kort een KP00 liggen in de simpelste uitvoering, motortje zonder vertraging en twee props. Dit zou voor modellen van ongeveer 33-40 cm spanwijdte geschikt moeten zijn en daar moet ik binnenkort maar eens wat voor bouwen. Ik ben dus heel benieuwd naar jouw ervaringen met de Tom Thumb.

f84bkp00ungearedwithpr.jpg

Laatst bewerkt:
Zelf heb ik al ook eens gëexperimenteerd met een simpel 3 volt electromotortje.
Over de as een isolatie van dun electronicadraad overgeschoven waarna de prop er mooi en vast over geschoven kon worden. Ik heb een prop van Cox gebruikt (11 cm. diameter). Voor accus 2 of 3 cellen van 110 mha (weinig in gewicht, afmeting + ideaal voor korte motorlooptijden).

Jammer dat Conrad ze niet meer heeft, maar je komt ze nog wel tegen op modelbouwbeurzen: vrije vlucht schaalmodellen van schuim met een spanwijdte van ongeveer 50 cm. Er zat een (ik meen 3 volt) borstelmotortje in en een NiMh-celletje. Ik heb er nog verschillende, ook nieuw. Ze kostten oorspronkelijk 15-20 euro en op het laatst zelfs maar 10 euro. Sloop dat er uit en zet het in de Tom Thump en dan moet het wel willen. Neem daarbij de domping en dergelijke over en je hebt voor weinig geld een handige oplossing. Je hebt er zelf een van mij zien vliegen op mijn veld, weet je nog?

Daarbij bedenk ik me overigens of je de aandrijving wel uit het schuimmodel moet slopen. Het schuimmodel hoef je niet te bouwen, ziet er al leuk uit, is vochtbestendig en doorstaat ruwe landingen waarschijnlijk beter dan een balsa met tissue bekleed model, en zoals het ingebouwd is in het toestel vliegt het geheid goed ...

Overigens duiken er toch wel met enige regelmaat dieseltjes van een kwart cc op als je je ogen (en je portemonnaie) open houdt.

Ik liep laatst tegen dit setje aan. Mogelijk ook interressant als je het indoor houdt?

8372_1.jpg

Jamara
Start-Set Mini Indoor
Art.-Nr. 16 6666

Lieferumfang:
- 3 x Servos 2,5 g mit Zubehör
- Regler Xetronic 6 A, 5 g
- Brushless E-Motor 5 g
- Luftschraube

Gunther, heb je dit ook in een vliegtuig gebruikt? Kan je daar wat meer over vertellen?

Zoals de modelletjes van Fox35, zelf heb ik het ooit in een eenvoudig balsa modelletje toegepast. Het is een prop van een Cox PeeWee, die van Graupner werken ook goed ;)

Alleen het laden op veld zonder lader maar rechtstreeks op een batterij was soms moeilijk om te weten hoe lang ik moest laden :(

Heb nu een model van CC-Lee electro vrije vlucht ,eigenlijk wilde ik het binnenwerk er uit halen voor de Tom Tumb,maar dit ding vliegt zo goed dat ik besloten heb het eerst maar te gebruiken ,als het model kapot of op is ,kan ik altijd nog de dingen er uit halen en gebruiken voor de Tom Thumb.

Herbert,
Kan je wat meer vertellen over die CC-Lee? Ik ken die niet. Lijkt mij inderdaad een goed plan om gewoon eerst daar lekker mee te vliegen. Zodra het weer dat toelaat....

Back