Tom Thumb

Ik heb zelf ook modelletjes van CC Lee en die vliegen echt goed! Het zijn 2 electro's, cessna en een zwever met duwmotor. De cessna heeft 2 cellen van 110 mAh. en de zwever wordt gevoed met 2 AAA batterijen.

Die CC-Lee dingen zijn precies waar ik in een eerder bericht in dit topic op doelde. Ik heb ook steeds gedacht om de aandrijving uit het model te halen als dat niet meer te repareren zou zijn om het vervolgens in een balsa/tissue model te plaatsen. Probleem is dat het 'airframe' de aandrijving meestal overleeft: er zit een simpel borstelmotortje in, maar dat houdt het meestal wel vol. De accu (volgens mij twee korte 1,2 volt NiCd celletjes, gaan echter op den duur kapot en de verbindingen corroderen en begeven het. Ook gaan op een gegeven moment het originele en vaak bijgeleverde propje op de duur kapot bij landingen. Een nieuw model vliegt meestal inderdaad te goed om de aandrijving er dan al uit te slopen. Ik vrees dat je behoorlijk moet kunnen bouwen om met dezelfde aandrijving hetzelfde te bereiken met een balsa/tissue model. Het principe kun je echter wel gebruiken: klein goedkoop 3-volt borstelmotortje (type uit racebaanautootje), twee kleine 1,2 volt NiCd's in serie, klein schakelaartje en een klein plugje voor het laadpakket, met 4 Alkalinebatterijen van 1,5 volt, waarvan telkens twee in serie en die twee pakketjes parallel. Het motortje vliegt de accuutjes gewoon leeg. Dat kan bij borstelmotoren en NiCd's.

Fox, weet jij een goede bron voor kleine NiCd-cellen? Wat voor capaciteit denk je zelf aan? 50 mAh, 110 mAh?

Back