FOX35
PH-SAM
S**t, gisteren ben ik mijn Tomboy kwijtgeraakt. Voor dat model de tweede vlucht van dit jaar. Het was een schitterende avond voor sportmodellen. Ik had eerst met een ander model gevolgen. De eerste vlucht van de Tomboy stond het richtingtabje zo dat hij een rechterbocht maakte en lichtjes naar beneden spiraalde, dus voor de volgende vlucht het tabje de andere kant op gezet. Zo ging hij geweldig langzaam linksom omhoog alleen had ik de zuinigheid van dit motortje, een Davies Charlton 1cc ‘Spitfire’ diesel onderschat en helaas was de afstelling (onveranderd t.o.v. vorig jaar) perfect, dus bleef de motor maar lopen en bleef het model maar stijgen. Nu was het bladstil, dus de motor stopte wel terwijl het model nog boven het veld was, maar omdat de torsiekracht van de motor wegviel en ik het richtingtabje had versteld ging het model vervolgens in rechte lijn over de bomen heen, en dan blijkt dat zo’n Tomboy eigenlijk veel te goed zweeft voor een sportmodel. Het terrein aan die kant naast het veld is zeer gevarieerd en ik had natuurlijk geen idee hoever het model is gekomen. Er zijn erg veel bomen, dus hij kan ergens heel hoog hangen. Het nadeel van tegen de schemering aan vliegen is natuurlijk wel dat als je een model kwijtraakt en je gaat zoeken het heel snel donker is. Het model is met geel en rood tissue bekleed, maar in de schemering zie je die kleuren niet. Hij kan ook tussen de bomen naar beneden gekomen zijn, maar daar staan veel varens, dus als hij op de grond ligt zie ik hem misschien ook niet. Ik ga vanavond nog een keer zoeken, maar ik ga er dus vanuit dat ik dit model niet meer terugvind. Een nadeel van vrije vlucht, maar daar staan gelukkig te veel voordelen tegenover om het op te geven.