Tomboy weggevlogen

FOX35

PH-SAM
S**t, gisteren ben ik mijn Tomboy kwijtgeraakt. Voor dat model de tweede vlucht van dit jaar. Het was een schitterende avond voor sportmodellen. Ik had eerst met een ander model gevolgen. De eerste vlucht van de Tomboy stond het richtingtabje zo dat hij een rechterbocht maakte en lichtjes naar beneden spiraalde, dus voor de volgende vlucht het tabje de andere kant op gezet. Zo ging hij geweldig langzaam linksom omhoog alleen had ik de zuinigheid van dit motortje, een Davies Charlton 1cc ‘Spitfire’ diesel onderschat en helaas was de afstelling (onveranderd t.o.v. vorig jaar) perfect, dus bleef de motor maar lopen en bleef het model maar stijgen. Nu was het bladstil, dus de motor stopte wel terwijl het model nog boven het veld was, maar omdat de torsiekracht van de motor wegviel en ik het richtingtabje had versteld ging het model vervolgens in rechte lijn over de bomen heen, en dan blijkt dat zo’n Tomboy eigenlijk veel te goed zweeft voor een sportmodel. Het terrein aan die kant naast het veld is zeer gevarieerd en ik had natuurlijk geen idee hoever het model is gekomen. Er zijn erg veel bomen, dus hij kan ergens heel hoog hangen. Het nadeel van tegen de schemering aan vliegen is natuurlijk wel dat als je een model kwijtraakt en je gaat zoeken het heel snel donker is. Het model is met geel en rood tissue bekleed, maar in de schemering zie je die kleuren niet. Hij kan ook tussen de bomen naar beneden gekomen zijn, maar daar staan veel varens, dus als hij op de grond ligt zie ik hem misschien ook niet. Ik ga vanavond nog een keer zoeken, maar ik ga er dus vanuit dat ik dit model niet meer terugvind. Een nadeel van vrije vlucht, maar daar staan gelukkig te veel voordelen tegenover om het op te geven.

Dat is een spijtig bericht. Ook ik hoop dat je haar toch snel kan terugvinden. Ik heb wel eens bijna een jaar moeten wachten voordat een model wat in een boom was geparkeerd naar beneden kwam. Helaas was een deel al verdwenen.

Behalve de moeite van het bouwen is vooral het verlies van een dieselmotortje erg jammer. Stond je naam en telefoonnummer op het model?

@ Mixit: hoewel een Tomboy voor een sportmodel zeer goed zweeft weet ik toch bijna zeker dat hij het niet tot in Roemenië heeft gered, dus je hoeft echt niet te zoeken.
@ Wout: Vorig jaar had ik een model bovenin een boom geparkeerd, maar dan weet je tenmiste waar hij is. Deze is over een zeer afwisselend natuurterrein gevlogen wat hier en daar erg moerassig is. De paden die er door heen lopen heb ik al gehad en vandaaraf is hij, als ik goed heb gekeken, niet te zien, dus de kans dat hij door mensen gevonden wordt is helaas ook niet zo groot. Mijn naam en adres staan op het model, maar dan moet hij wel gevonden kunnen worden. Dat zegt overigens nog niet alles. Ik vloog een paar maanden geleden een schuim electro vv model in een hoge boom. Daar zat ook een adressticker op. Toen ik de volgende dag terug was met dingen om hem er uit te halen was hij er al door iemand anders uit gehaald (blijkens het op de grond liggende halve stabilo) en waarschijnlijk meegenomen, misschien door een jongetje die het een te mooie vondst vond, want ik heb er niets meer van gehoord. Wat motortje betreft: Zo'n ontzettende ramp is dat niet. Het was een oude DC Spitfire, nog makkeljik te krijgen, kost weinig en het zijn niet beste en meest gewilde motortje, en ik heb er nog genoeg, maar van de andere kant deed hij zijn werk nog erg goed. Te goed eigenlijk ...
@ Kevin, Ik weet waar hij over de bomen is gevlogen. Hij vloog toen vrijwel rechtuit met een héél flauwe afwijking naar rechts. Inschatten hoe ver hij is gekomen is erg lastig omdat een Tomboy eigenlijk verdraaid goed zweeft en dus voor een dergelijk model vrij weinig hoogte verliest en vrij ver komt. In de lijn die hij gevlogen moet hebben komt hij echter over heel verschillende soorten terreinen die hoogstens enkele honderden meters breed zijn: weide (daarin lag hij niet), bos met niet te hoge bomen, weer een weide (daarin lag hij ook niet), bos met hoge bomen (zou hij daar wel of niet overheen gekomen zijn?), stuk moerasachtig gebied, gras en riet tot riviertje, aan de overkant weer gras en riet tot het volgende stuk bos. In de schemering kon ik niet zien dat hij ergens in een boom hing, maar hij kan ook naar beneden gevallen zijn. Daar komt hij dan mogelijk in hoge varens terecht waarin hij niet te zien is, en ook als hij in het gras/riet bij het riviertje is gekomen, zal hij niet te zien zijn. Als hij in het riviertje is gekomen (kleine kans) is hij mee stroomafwaarts gevoerd. Dan wordt hij nog wel gevonden, maar of ik er dan nog wat aan heb ...

@ Mixit: hoewel een Tomboy voor een sportmodel zeer goed zweeft weet ik toch bijna zeker dat hij het niet tot in Roemenië heeft gered, dus je hoeft echt niet te zoeken.

Ik was ook niet van plan te gaan zoeken :?
Maar ik was gewoon nieuwsgierig hoe groot hij is. Als hij groot is vind je hem natuurlijk snel..

Handig apparraatje, maar dit wordt, ehh, aangesloten op een ontvanger. Die zit niet in een vrije vlucht model...

Handig apparraatje, maar dit wordt, ehh, aangesloten op een ontvanger. Die zit niet in een vrije vlucht model...

Daggutnie, dit is tekst van de website:

For free flight and rocket lovers. All the modes and options of the Lost Model Finder Mk2.3 are there

Identical to the Mk2.3 but capable of running on a 3.7volt battery and a reduced current of 0.7mA

Werkt dus zonder ontvanger!

@ Mixit: een Tomboy (het bekendste ontwerp van Vic Smeed) heeft een spanwijdte van rond de meter.

Misschien een handig apparaatje voor een volgende keer: Modelfinder

Handig, bedankt voor de tip. Punt is wel dat ik juist van dergelijke sportmodelletjes hou omdat ze zooo simpel zijn. Bovendien is de bedoeling dat je ze zo weinig brandstof meegeeft dat het motortje maar 10-20 seconden loopt en dan raak je ze eigenlijk nooit kwijt. Dit was een combinatie van iets te veel brandstof, een iets te zuinig afgestelde motor, een blijkbaar ideale trim voor tijdens de motorloop, en een absoluut niet ideale trim tijdens de zweefvlucht (namelijk vrijwel rechtuit).

Ik bouw gewoonlijk ook geen DT-timers in sportmodellen omdat ik vrijwel alleen vlieg als er weinig of geen thermiek is ('s avonds vlak voor of 's ochtends vlak na de schemering). Een timer maakt het alleen des te vervelender als je het model en dus ook de timer kwijtraakt ...

Toch heb ik wel bedacht dat ik iets moet gaan doen. Omdat ik meestal tegen de avondschemering aan vlieg, denk ik dat ik voldoende heb aan een knipper- of flitslampje met een zo licht mogelijk batterijtje waar een lampje een aantal etmalen door blijft flitsen. Zodra het donker wordt moet je hem dan wel zien zodra je in de buurt komt. Ik ga binnenkort maar eens even mijn licht opsteken in een electronicazaak.

@ Herbert: dit keer geen ultralight, althans niet de komend week, want we gaan morgen naar de Nationals in Engeland :-). Als ik in die week zo nu en dan regent is er als ik terugben vrees ik weinig meer van het model over.

Daggutnie, dit is tekst van de website:

For free flight and rocket lovers. All the modes and options of the Lost Model Finder Mk2.3 are there

Identical to the Mk2.3 but capable of running on a 3.7volt battery and a reduced current of 0.7mA

Werkt dus zonder ontvanger!

Er zit wel een driedraads servosnoer en -connector aan. Hoe schakel je zo'n ding dan aan???

Er zit wel een driedraads servosnoer en -connector aan. Hoe schakel je zo'n ding dan aan???

Er zitten gewoon 2 draadjes aan. Een voor de plus en een voor de min van de accu. Het hele apparaat is niets meer dan een piezo piepertje.

Ik heb geen idee wat zo'n sportmodel kost (met name de verbrandingsmotor), maar als dit veel zou zijn is het misschien te overwegen om een zendertje in het vliegtuig te zetten. Dan kun je hem altijd terug pijlen, zelfs tot tientallen km's ver.

Kevin

Nee, want ik ben van vorige week woensdag tot deze woensdag naar de Engelse Nationals geweest. Daar was het trouwens te winderig om met mijn andere Tomboy te vliegen. Hopelijk kan ik dit weekend weer gaan zoeken, maar ik ben bang dat het 'airframe' door de regen niet meer bruikbaar zal zijn.

Dat kan nog best meevallen. Een model van mij heeft bijna een jaar in de boom gehangen en ik vond het balsa nog best goed. En dat ging om een licht model met dunne tissue als bespanning. Ik neem aan dat jouw Tomboy wat steviger gebouwd is.

Nog geen tijd gehad, vorig weekend in 3 dagen op en neer naar Spanje geweest, bepaald geen vakantie. Misschien komend weekend ...

Dan ben je flink bezig geweest PP,ik hoor wel als je gaat zoeken.Heb inmiddels mijn tweede Poppet klaar,nu uitgerust met een PAW 55 BR .ben alleen nog met een tankje aan het vogelen,succes met je zoektocht ik hoor wel

Back