Tomboy weggevlogen

Hoi Wout,ik heb een filmpje op you tube gezet van de maiden,ik weet niet hoe ik dat hier kan posten.klik in de zoekbalk :maiden flight poppet.en je vind hem.kun je zien welk model het is,de wingspan is ongeveer 80 cm en is uitgerust met een DC Dart 0,5

Herbert

Herbert, kan je wat meer vertellen over de Poppet? Ik geloof niet dta ik dat model ken.

Wout

De Poppet is een schattig sportmodelletje van Vic Smeed, zoals zoveel van zijn modellen gepubliceerd in de Aeromodeller in de jaren '50. Zijn archetypische beginnersmodel is de Tomboy, ook een juweeltje, maar de Poppet is nog wat eenvoudiger (evenwijdige vleugel, rompkanten en kielvlak van balsaplank, ziet er precies uit zoals een sportmodel er uit moet zien (in twee kleuren tissue een feest! Romp en kielvlak in de ene vrolijke opvallende kleur, vleugel en stabilo in een contrsterende kleur), het vliegt makkelijk en je hebt er, als je hem in een cirkeltje afstelt, geen groot terrein voor nodig. Als je er als het zo windstil mogelijk is en er geen thermiek is (vlak na zonsopgang of vlak voor zonsondergang) hoef je ook niet bang te zijn dat hij wegvliegt (als je de motor niet te hard laat lopen en niet te veel in de tank doet) en heb je dus ook geen ingewikkelde dingen als een thermiekrem en een timer nodig. Je hebt er een klein dieseltje van 0,25 - 0,6 cc voor nodig dat makkelijk start en langzaam kan lopen. Dan maakt het ook weinig lawaai waar weinig mensen zich aan zullen storen. Met andere woorden een ideaal sportmodel. Herbert heeft onlangs nog een Tsjechische MP-jet 0,6cc besteld die er ideaal voor zou zijn. Ik kwam diezelfde MP jet nog tegen op de beurs in Praag en heb er ook een gekocht. Thuis gekomen hoorde ik van meer mensen die er ook graag een zouden hebben, dus ik heb er 10 laten bestellen waarvan er al weer 6 besproken zijn. Er zijn er dus nog een stuk of 4 beschikbaar. Als het nodig is kunnen we er meer bestellen. Ik heb ze zaterdag ontvangen, maar ik moet nog afrekenen, dus ik weet nog niet precies hoeveel ze kosten, maar het zal in ieder geval onder de 60 euro zijn. Wie geinteresseerd is kan er een tegen kostprijs overnemen (vandaar geen spam toch?), dus stuur me dan maar een PM.

Heb nu een led fietslampje aangebracht in het model,dit werkt goed.dingen wegen een paar gram ,en heb het met een druppeltje secondenlijm vast gezet aan het cockpitschot.
dit zal zeker van pas komen bij het in de avond vliegen zo tegen de schemer.de lampjes heb ik gekocht bij de Action ,dacht dat de prijs 1,10 euro was.

Hij ging wel ontzettend hard, die motor liep bijna voluit.
Luister eens naar het geluid van het kistje dat op 0:11 voorbij komt, dat is ongeveer zoals het de bedoeling is.

[URL="
- BMFA Nats 2007 Freeflight Madness![/URL]

Maakt ook meteen duidelijk dat alle gezeur over geluidshinder door dit soort VV modellen gezwam in de ruimte is....

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt Bruno,dat motortje was gloednieuw,deze had elke keer de neiging af te slaan bij het wegwerpen en heb een tikje de compressie opgeschroefd.
Bij het wegwerpen ging het ding gelijk in de toeren en dan gebeuren deze dingen .
Moet ook zeggen dat een MP-jet makkelijker af te regelen is dan een DC Dart.een week later heb ik de Poppet gevlogen toen het motortje redelijk ingelopen was ,en daarna keurig zijn rondjes snorde zoals het hoort.

Even het bouwverslag van de Turkse Cardinal een stuk doorgekeken. Tsjonge wat werkt die man netjes!!! Om jaloers op te worden. Als ik sommige onderdelen zie, met bruinachtige randen, lijkt het wel alsof die lasergesneden zijn. Verder bouwt hij er blijkbaar verschillende tegelijk. Eerst dacht ik dat hij spijt zou krijgen van het gebruik van vuren als motordragers, tot ik zag dat hij daar weer een brandschot op bevestigd heeft om er de Cox Shurestart op te monteren. Die motor was een tijd lang voor iets van $ 6,50 te koop! Toch gebruik ik veel liever een klein dieseltje dan de wat temperamentvolle cox.

je ziet het model erg stijl omhoog trekken,denk dat de motor hier te veel power levert.Maar petje af voor het bouwen van die meneer,dat ziet er echt perfect uit.
Denk wel dat hij de romp delen lazer gesneden heeft.

je ziet het model erg stijl omhoog trekken,denk dat de motor hier te veel power levert.

Dat is een van de grootste problemen met coxen: om hen wat in toom te houden. Je kunt maar moeilijk langzaam laten draaien. Rijk lopen vinden ze niet prettig, dan worden ze onbetrouwbaar en slaan makkelijk af. Het is daarom beter om een zo ineffectief mogelijke prop te nemen, dat wil zeggen met een zo laag mogelijke spoed. Ook kan de effectiviteit van de prop wat worden verminderd door de prop verkeerd om (met de opschriften naar de motor toe) te monteren. Ook heb ik gezien dat ze op de propelleras vóór de prop een schijf van bijv. 1 mm triplex monteren die tweederde of meer van de prop afdekt. Volgens mij is de beste manier als je een Cox Bee (0,8cc) glow voor een vrijvliegend sportmodel wilt gebruiken om een relatief groot toestel te nemen, zodat de motor echt moet werken om dat in de lucht te krijgen en te houden, dus een model dat eigenlijk bedoeld is voor een veel grotere motor van bijv. 1,5cc.

Nee, vorige week was ik geveld door een zware verkoudheid en in deze tijd van het jaar moet het overdag gebeuren, dus kan het alleen in het weekend. Komend weekend zit weer vrijwel volgeboekt ... Als ik hem vindt zal ik geen ladder nodig hebben. Als hij ergens in een boom had gehangen had ik hem eerder moeten vinden.

Ik heb mijn Tomboy weer terug. Het is maar de vraag wat ik er nog mee kan doen, maar ik heb hem weer. Ik had al langer het plan om nog een laatste keer te zoeken als door de winter de planten en blaadjes wat waren uitgedund, maar door de sneeuw had dat de hele tijd niet zo’n zin. Zondagmiddag ben ik echter weer gaan kijken op de plekken waar ik vermoedde dat hij in de zomer door het ‘loof’ onzichtbaar was. Ik liep tegengesteld aan de richting waarin hij destijds weggevlogen was. Eerst door de rietlanden. Al het riet was weg, dus ik kon goed kijken, maar geen model. Als ik het had kunnen zien hadden trouwens honderden wandelaars het ook kunnen zien en zou hij al lang zijn meegenomen. Hetzelfde gold voor de varens, die verderop aan het eind van de zomer nog zeker tot 1.20 meter hoog kwamen. Ook daar geen model. Ook het lange gras in het dichtgegroeide vennetje was nu weg, zodat ik kon zien dat hij ook daar niet lag. Uiteindelijk door de dichte lage boompjes. Ik kon er nu beter doorkijken en doorheen komen dan in de zomer omdat de blaadjes ontbraken. En opeens … daar lag de Tomboy. Hij heeft blijkbaar een tijd in de bomen gehangen en is op zeker moment naar beneden gevallen. Het stabilo was kapot. De vleugel en de romp hadden eigenlijk alleen schade door vocht opgelopen. De romp zat halfvol water, dat dus toch (nog) werd tegengehouden door het tissue. De vleugel was nog recht! Wel was het rode tissue bijna wit geworden. Het geel van de romp was nog dezelfde kleur. Ik was zo blij dat ik de boel meteen opgepakt heb en naar de weg gelopen ben. Toen ik bedacht dat ik het kielvlak nog niet had kon ik de plek natuurlijk niet meer terugvinden. Ik heb de boel thuis eerst op de foto gezet en vervolgens in de onverwarmde schuur gezet. Zo hoop ik dat het vocht verdampt zonder dat alles krom gaat trekken, wat denk ik wel gebeurd zou zijn als ik het model in huis had laten opdrogen. Vervolgens ben ik benieuwd of de motor en de timer nog gered kunnen worden. Ik denk wel dat het tissue bros geworden zal zijn, dus ik vraag me af of dat kan blijven zitten. Ik zal in ieder geval een nieuw stabilo en kielvlak moeten maken, maar ik sluit niet uit dat ik er tezijnertijd weer mee zal kunnen vliegen.

Wat geweldig dat je je kist na zoveel tijd toch nog terug hebt weten te vinden! Goed hoor! Soms geeft men de hoop te snel op bij een weggevlogen kist.
Heb je nog foto's gemaakt van de locatie, waar je de kist terug gevonden hebt? En natuurlijk van de kist zelf. Ik ben toch wel benieuwd.

Ik hoop voor je dat je de timer en de motor weer aan de gang krijgt.
Succes met repareren!

Greetz,
Jurgen

Haha PP, gaaf dat je hem terug hebt,zou toch proberen het modelletje een opknapbeurt te geven.
Kun je een foto posten?

groet Herbert

Heb ook een keer een soortgelijke ervaring gehad. Met mijn Easystar even tussendoor een stukje wild vliegen. Goede plek om te starten en te landen, maar, daarnaast een heel vreemd terrein. Een soort van molshopen maar dan wel elk zo'n 30-40 cm hoog heb geen idee hoe dat ontstaan is. Door een storing een spontane landing van de EZ. En wat denk je, natuurlijk tussen die "molshopen" en niet op de top van zo'n ding. Ik ben 2 uur aan het zoeken geweest, wel met de wetenschap dat ik hem zou vinden want hij lag duidelijk op dat terrein. Gelukkig ging het na een half uurtje zoeken ook nog eens regenen. Vanaf dat moment, als ik nu nog eens op dat soort locaties vlieg gaat deze
Custom Electronics - Lost Model Alarm
dus mee aan boord. (Er zullen vast lichtere uitvoeringen van zijn)
Het is wel wat extra gewicht en begrijp dat niet ieder toestel dat mee kan nemen. Geeft me in ieder geval het gevoel dat ik het toestel wat sneller terug kan vinden.

Laatst bewerkt:
wow.....

woah, 25 gram voor een pieper in je kist! Da's inderdaad wel een beetje zwaar (zeker voor een vrije vlucht kist). 130dB is daarentegen wel een hele bak met herrie, dus de kans dat je dat hoort is vrij groot.

Wij bouwen bij ons op de club (NLC) meestal dit soort piepertjes in:
751553_BB_02_FB.EPS.jpg

onder andere verkrijgbaar bij conrad (best. nr. 751553 - 89)
Ze kosten en wegen drie keer niks en zijn prima te horen (vooral benedenwinds) :-)

Of je ze net zo makkelijk aan kan sluiten op een vrij kanaal van een ontvanger in een RC kist, weet ik niet zeker. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Maar kijkende naar de spanning waarbinnen de pieper werkt (4 - 7V) moet dit wel lukken.

Hallo Schilper en Maaskie,

Hoewel gewicht natuurlijk van belang is (een Tomboy weegt, met motor en al, 300-350 gram denk ik), zijn er nog meer problemen. 25 gram zou ik best mee kunnen nemen, maar als de pieper zelf dat weegt ben ik er nog niet, want omdat ik een vrije vlucht model vlieg heb ik geen accu of batterij aan boord, dus moet je die er bij tellen. Ook dan ben je er nog niet, want, tenzij je de hele tijd dat je aan het vliegen bent niet alleen jezelf maar ook je hele omgeving constant aan 130 dB wilt blootstellen, zul je iets moeten toevoegen, bijvoorbeeld een timer waardoor hij pas begint te piepen na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 10 minuten na de lancering. Die timers zijn helaas niet zomaar voorhanden en ik weet niet genoeg van electronica om het zelf te construeren.

Ik ben al tijden op zoek, maar heb het ideale terugvindapparaatje nog niet gevonden. Het moet licht, eenvoudig en goedkoop zijn, niet alleen het apparaatje zelf, maar ook de voeding. Er zijn peilzendertjes voor vrije vlucht prestatiemodellen te koop, maar zo’n systeem kost honderden euro’s en dan heb je ook nog eens een goede scanner nodig om het signaal te kunnen opvangen en de richting te kunnen vinden. Een flitser met een soort stroboscoopje dat om de paar seconden een hele felle flits afgeeft zou ook geschikt zijn. Dan wacht je tot het donker is en loop je op de flitsen af. De electronica zaak heeft echter geen lampjes of ledjes die een tijdje op een lichte en goedkope kunnen werken.

Op een gegeven moment is het ook een keuze die een beetje bij vrije vlucht hoort. Ik probeer natuurlijk zo te vliegen dat het model niet wegvliegt, maar als het toch gebeurt hoort het er bij. Mijn manier van vliegen wordt met ‘sportvliegen’ aangeduid. Ik vlieg dus niet om de prestaties. Mijn motoren lopen zelden langer dan 20 seconden en de modellen blijven zelden langer dan een minuut in de lucht. Als het geland is start ik het weer voor nog zo’n kort vluchtje.

Ik kan me voorstellen dat een radiovlieger daar geen bal aan vindt, maar ik vind het nu eenmaal leuk (en met mij gelukkig de nodige andere mensen, hè Herbert, Henk en Bruno!). Ook Wout zal zich hierbij kunnen aansluiten, want een rubber schaalmodel vlieg je in feite op dezelfde manier.

Ik heb overigens wel foto's van het model gemaakt, niet van de plek waar ik hem gevonden heb (ik had toen geen camera bij me). Ik moet ze nog uit de camera laden. Ik heb nog nooit hoeven uitzoeken (en ik zie daar ook niet naar uit) hoe ik die op het forum moet krijgen. Ik wil ze wel naar iemand toemailen zodat die ze in dit topic kan zetten.

FOX35, Ik weet precies hoe je je voelt hoor! Ik vlieg zelf ook al zo'n 18 jaar met vrije vlucht modellen (hoofdzakelijk A2's en chucks). :-)

Sommige van mijn mede clubleden bouwen kleine pieper units in hun kisten. Deze units bevatten een enkele alkaline batterij (CR2032), een micro schakelaar en zo'n piepertje dat ik een paar posts eerder aangegeven heb. Gewicht weet ik niet precies, maar het is zeker onder de 10 gram. De schakelaar wordt mechanisch verbonden met de DT van het model. Dus zodra het model opklapt, begint het ding ook te piepen. Tja, het is dus wel vervelend als de timer onverhoopt niet doet wat ie moet doen. Maar voor alle andere gevallen werkt het prima.

Greetz,
Jurgen

Back