Toni Clark PA-18 Super Cub

Digitaal is mijn werk (data/voice netwerken e.d.), dus alles wat ruikt naar analoog is al gauw "oud" ;) ... wat zeker niet wil zeggen dat het niet goed kan werken natuurlijk ...

Kom ik ook weg met een 645 op het richtingsroer dan, ipv de eerder genoemde 945 ?

Groeten,
Ronald

Richtingsroer is de 945 beter .

Met stevige crosswind moet je tegensturen met richting en dan is iets meer niet verkeerd.

Mvg Johan

Kom je makkelijk mee weg hoor! ik heb ze ook gehad in mijn piper. was 2.45m en vloog met gemak meskant :p

En johan, die data kloppen niet. meetingcommisie is bezig met de fly-in op een andere dag. Zoals ik al zei, als er meer bekend is komt dat hier op het forum te staan

Beetje onzin om de datums te gaan veranderen , alleen als je altijd het zelfde weekend neemt word hij steeds beter.

Laat ze de pipermeeting 1x uitvallen is die gelijk dood . (hoef ik ook mijn Piper niet af te bouwen)

Mvg Johan

Denk dat ik er dan een combinatie van maak: 4x 645 en 1x digi 5645 (12kg @ 6V) ter vervanging van de 945. Dan kan ook alles mooi in 1 bestelling mee namelijk ...

Weer tijd voor een kleine update, er zijn weer wat klusjes gedaan.

Ophanging staartwiel en benzinetank gemonteerd:

main.php

main.php

Verdikking op de zijkant van de romp gelijmd en de bodem van de romp afgemaakt:

main.php

main.php

main.php

main.php

Nu is de sleepkoppeling aan de beurt. Ben al bezig geweest met zilversolderen, valt nog niet mee ... inmiddels 3 koppelingetjes gemaakt en hoewel het er erg op lijkt ben ik er nog niet tevreden mee ...

Groeten,
Ronald

Beter te veel dan te weinig voor de servo's geen probleem
gewoon ter info uitervaring.

Ik vlieg ondertussen al een jaartje of 10 met tc pipers de eerste een originele tc piper met een 30cc OPS (methanol) motor zonder flaps (reden van de crash weet ik al niet meer) nr 2e had een 45cc na de nodige vluchten en een mid-air crash is hij uiteindelijk af geschreven toen de vleugel los kwamen van de romp tijdens rugvlucht (slechte vleugelsteun).
nu nr 3 weer met de ZG45 hij wordt vooral gebruikt voor zwevers slepen en para's slepen.

De servo's die er in zitten hebben een stelkracht van 3,5kg@4,8V op alle funties (flaps richting,hoogte,rol -roeren) muv de sleephaak daar zit een sterkere op.
tot voorkort vloog ik met 1 pakket 5cellen 2400NiMH
Die servo's zijn voldoende sterk snaprols ,meskant, kortebochten, platte bochten, rugvlucht, etc noem maar op hij doet het allemaal

Complimenten voor de bouwer .
Erg netjes gebouwd.
Ik hoop dat je er erg veel plezier aan gaat hebben.
blijf het stilletjes volgen
ivm de sleep haak ik weet niet waar hij volgens tekening staat maar bij de eerste zat hij aan de voorste dwars steun, dit was niet prettig (toestel werd achter overgetrokken tijdens het slepen) bij de andere 2 zat hij aan de achterse dwars steun

Ik gebruik in mijn sleep-piper met 38cc Zenoah gewoon S3001 van Futaba.
Als je dan ook nog de verhouding servohevel-hoorn goed kiest heb je veel meer dan 3kg stelkracht, kan bij 1:2 zelfs 6 kilo worden. Kwestie van zoeken naar de maximale uitslag die je voor het vliegen nodig hebt.
"Vroeger" had men ook geen servo's van 6-8 of 15kg stelkracht en vloog men ook dit soort formaat kisten.
Twee voor de hoogteroeren, de rest enkele servo's. Als test op mijn richting een Hitec 311 met zelfingebouwde kogellager gebrikt en werkt nog steeds.
Verder 4 cellen NC pakket met dubbele bedrading en dubbele schakelaars en PCM ontvanger.
Maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

Succes, ziet er mooi uit!

Volg dit topic met interesse, heb zelf een Piper van Tony, PA18 met 38cc Zenoah.
Heb deze van een clublid gekocht, maar wil er toch zelf een gaan bouwen zit te denken aan de Piper van Sig,zelfde maat maar goedkoper in aanschaf.
Heeft iemand wat info over deze bouwdoos m.b.t. kwaliteit etc etc.

Succes, ziet er mooi uit!

Thanks en bedankt voor de tips wat betreft de setup.

Volg dit topic met interesse, heb zelf een Piper van Tony, PA18 met 38cc Zenoah.
Heb deze van een clublid gekocht, maar wil er toch zelf een gaan bouwen zit te denken aan de Piper van Sig,zelfde maat maar goedkoper in aanschaf.
Heeft iemand wat info over deze bouwdoos m.b.t. kwaliteit etc etc.

Ik kan over de kit van Sig niks zinnigs vertellen, maar moet zeggen dat TC dat met deze kit toch goed voor elkaar heeft. Een van de dingen die mij als beginnend bouwer aantrokken tot deze kit is dat je (volgens mij) flink wat bouwskills opdoet, maar je niet meteen met zaken confronteerd die je als beginner never-nooit-niet voor elkaar krijgt. Voor mij precies de juiste mix: een uitdaging, maar niet van die proporties dat er een half afgebouwde kist op zolder terechtkomt ...

Tijd weer voor wat nieuw beeldmateriaal.

Heleboel kleine klusjes opgeknapt, te beginnen met (het begin van) een servo-rekje:

main.php

Plaatje triplex op het voorste balkje zat maar 1 keer in de kit (of ik heb het zelf kwijtgemaakt), dus maar even opnieuw gemaakt van wat scrap.

Luikje voor het nog te fabriceren electronica bakje:

main.php

Voor de oplettende mee-lezer: yep, het loopt allemaal wat taps toe. Foutje met de te vroeg gebogen longerons enzo ... wat extra werk dus ...

Servo-rekje weer wat verder en de bevestigingspunten voor het luikje gemaakt:

main.php

Servorekje klaar en elektronica bakje ook gereed:

main.php

Ben van plan om het elektronica bakje ook uitschroefbaar te maken. In de beschrijving wordt dit gewoon bovenop het servo-rekje gelijmd, maar dat lijkt me niet zo handig ivm onderhoud enzo ...

Blokje voor de sleepkoppeling verklooit, even een nieuwe maken:

main.php

En het servo-rekje ingelijmd in de romp:

main.php

Groeten,
Ronald

Ondertussen ook een bouwplank klaargemaakt voor de vleugels.

Het lamineren van de wingtips volgt hetzelfde proces als voor de staartdelen. Was alleen snel klaar met al die spijkertjes. Had in een van de in de eerste post genoemde threads een andere methode gezien en die wilde ik weleens proberen:

main.php

Dat had ik eerder moeten weten ... dat gaat stukken makkelijker dan met die spijkertjes en het resultaat is ook nog mooier (geen vertikale afdrukken van de spijkertjes in het buitenste latje). Toppertje!

Regelmatig komt de bouwinspectrice langs. Hier wordt het begin van de vleugel gekeurd:

main.php

Een setje hoofdliggers in de maak:

main.php

Een pril begin en meteen goed opletten: niet te ver doorzagen!

main.php

Vreemde objecten op de bouwplaats ....

main.php

... maar het bouwen gaat er een stuk soepeler door :cool: !

De eerste ribben en de trailing edge wordt gelijmd:

main.php

En een uurtje verder:

main.php

main.php

Geinigheidje in de bouwinstructie op dit punt, waar je erg snel overheen leest. Er wordt gesteld dat je de 10 "main ribs" moet lijmen en in de volgende zin gaat het over "root ribs". Had de top spars er al op zitten voordat ik erachter kwam dat ik onderdelen over ging houden ... toch nog goedgekomen:

main.php

Triplex shearwebs waar later de blokjes aan worden gelijmd waar de vleugel op afsteund:

main.php

Alle shear-webbing op hun plaats en een tipje gelijmd:

main.php

Dat was het weer!

Groeten,
Ronald

Soms heb je van die momenten ...

Zat al een tijdje aan te hikken tegen het moment dat ik de motor op het motorschot zou plaatsen. Vond dat er ook wat weinig van op tekening stond eigenlijk.

Aangezien er toch al wat materiaal was verbruikt kon alles nu wel in 1 doos, dus tijdens het overdenken hoe ik dat met die motor zou aanpakken het bouwhok even wat gefatsoeneerd. Kom ik zowaar de Duitse bouwinstructie tegen die nog gesealed en wel ergens onder lag. Ik draai hem om en ... ha, een tekening van het motorschot met daarop de bevestingspunten van een ZG38 :sleeping:. Die tekening zit dus alleen in de Duitse versie en niet in de Engelse ....

Meteen gestopt met opruimen en aan het meten geslagen ...

main.php

Lawaaimakertje eraf gesloopt:

main.php

Het hele spul gemonteerd, uitlaat is nog net te zien achter het motorschot:

main.php

main.php

Het uitlaatje loopt nog tegen de bodem aan, daar moet nog wat aandacht aan worden besteed

Even stiekum de prop geprobeerd, just for fun:

main.php

Ik zeg: keigaaf!

Moet nog wel het carburateurtje 90 graden draaien en een aanzuigopening in het motorschot maken, want ik wil de lucht uit de romp halen (schijnt ook weer minder lawaai te produceren).

Groeten,
Ronald

Dan ook een buis langs de uitlaat leggen, voor aanzuiging lucht voorbij de uitlaat, anders is de lucht te warm die deze opzuigt.

Klein stukje huisvlijt:

main.php

main.php

main.php

Vond het geen lekker gevoel dat wanneer ik dit dichtmaak, ik er later niet meer bij kan, dus maar even een luikje gefabriceerd.

Stuurvorkje voor roer/staartwiel passend gemaakt in het roer:

main.php

Mooie spulletjes binnen gekregen:

main.php

En voor het eerst op de pootjes!

main.php

Groeten,
Ronald

Strange ... kan het kloppen dat er in de bouwbeschrijving geen beschrijving staat voor het fabriceren van de tank-filler in de bodem van de romp ?

Volgens de tekening zouden 46 + 107 + 108 + 186 een tankvullertje moeten vormen, maar kan hierover niets terugvinden ...

main.php

107 + 108 zilversolderen of epoxy gebruiken (is een messing plaatje + 2 messing stukjes buis) ?

Er is in ieder geval een afbeelding op de tekening van .

En er zal vast wel iets in de beschrijving van staan .
Kan straks wel even kijken.

Mvg Johan

Edit : Zachtsolderen

Inmiddels twee keer de Engelse en Duitse beschrijving doorgenomen, maar geen enkele verwijzing naar dit stukje werk gevonden.

Vraag me dus ook af waar de twee buitenste gaatjes voor zijn dan ... :confused:
Om het zaakje vast te schroeven met boutjes ?

Back