Er zijn nog een paar voordelen aan een centrale servo voor 2 rolroeren:
Een er van is dat aan de grond, beide roeren elkaars gewicht opheffen, wat bij de wat zwaardere roeren best veel kan schelen, het andere is dat de stuurstangen en de kniehevels (of meer nog de eventuele stuurkabels) als dempers fungeren voor trillingen.
Wat een hoop mensen vergeten is dat het sturen van een rolroer op zich niet zo heel veel kracht vergt.
Maar wat er bij een stuntkist WEL heel erg op aan komt, is wanneer je G-krachten gaat trekken.
Een rolroer maakt deel uit van de vleugel, en wekt lift op. De servo draagt dus een (klein) deel van het gewicht van het vliegtuig.
Als je een hoek om gaat met 10G (wat een Pitts vermoedelijk op zijn sloffen haalt) dan word die kracht opeens wel 10 x zo groot....
Bij een "enkele servo opstelling" heffen deze krachten elkaar op, bij separate servo's niet....
Dan komt daar bovenop, dat dat rolroer aan de trailing edge zit, en dat is waar in geval van grote G-krachten, of in geval van tegen de overtrek aan vliegen, de wervelingen ontstaan, en dus het roer flink wat gerammel voor zijn kiezen krijgt.
Alweer: de single servo opstelling steunt de rolroeren tegen elkaar af, de separate servo's niet.
Met sterke servo's allemaal geen enkel probleem, maar laat ik het zo zeggen: voor dit soort toestellen denk ik dat als een single servo systeem een servo van 5 kilo trekkracht vraagt, zou ik in een separate servo-opstelling minimaal OOK voor 5 kilo gaan....
Edit: om nog even terug te komen op de krachten op zo'n rolroer, denk daar toch niet te licht over... In de gauwigheid gemeten, is het oppervlak van één rolroer van mijn Chartertje, afgerond ongeveer 1/12e van het totale oppervlak van die vleugel, dus ongeveer 1/24e van het totaal.
Dat betekent dat dat rolroer ruwweg 100 gram van het gewicht draagt. Laat je daar de lengte en plaatsing van de roerhevel op los, dan zal de stuurstang ongeveer 150 gram te verwerken krijgen.
Met een servohevel lengte van 14 mm, kom je dan op 2,1 Ncm. Das al bijna 10% van de totaal nominale trekkracht beschikbaar (servo's zijn 2,2 kgcm).
Trek een bochtje van 5 G (denk dat dat zo'n beetje de max is van wat een Carter onder heel extreme omstandigheden kan trekken) en je hebt al de helft van de beschikbare trekkracht te pakken.
Vroeger zat er één servo in van 3 kilo, maar die had nul komma nul last van die G-krachten....