Toni Clark Tiger Moth 1/4.8 Restauratieverslag Nr2

Ben zelf een TC moth piloot dus wat andere mensen met Moth's doen zegt me niets.;-)

Dus niets meer schrijven, ga wel lekker door, anders blijft ik maar terugkomen op dit draadje.

:p als de teller van het aantal keren bekijken niet meer oploopt dan is er geen intersse :oops: (die staat nu op de 2369 ;))

slik

en al bijna mijn bouwhelden zitten er dus tussen....

Nu "even" een coniferenhaagje uitspitten tbv de nieuwe schutting, morgen weer wat bouwen

Zo het is weer even geleden, maar vandaag ttoch weer verder aan de Moth.

Net als Ramses de laatste ribben van alle 4 de vleugels wat dunner gemaakt.
full

na het schuren viel me ineens het volgende op;

De ribben van de rolroeren staan niet in lijn met de vleugelribben!
stom, heb ik eerder niet opgemerkt.

full

nou ja lossen we wel weer op.

Dinsdag komt Ramses een opfriscursus bespannen geven. Ik dacht dan de bovenvleugels te doen. Dan kan ik later de roeren aanpassen en die zelf doen als ook de ondervleugel.

Verder heb ik voor de hoofdstootkussens en de stoelen een mooi lapje leer gevonden op Marktpl**ts en dat komt van de week binnen.
Van mw. Hayes van The Pilot People gisteren bericht gehad dat de Moth bemanning as vrijdag op de post gaat (dat is dan 14 weken na de bestelling maar ja, haast was er niet bij) Ik ben super benieuwd hoe die er uit gaan zien.

Het doel is om m nu ECHT deze winter af te krijgen zodat Ramses en ik kunnen gaan formatievliegen van de lente.

tot snel allemaal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil niet voor m`n beurt praten, maar `t ging zo:

full

Heerlijk gegeten, je kan goed koken man :thumbsup: en was gezellig, groeten aan Hanneke.

De rest vertel jij

Zie je donderdag

Niks aan tot te voegen !

t was een waardevolle bespanles. De Proficover van Toni Clark bespant als een droom.
Doordat die "poreus" is zie je waar de lijm is gesmolten, en zie je dus precies waar de hechting op de ondergrong goed is en waar nog niet. Verder laat ie zich fantastisch om hoeken trekken zonder plooien.

1 vleugel klaar

Het doel is om m nu ECHT deze winter af te krijgen zodat Ramses en ik kunnen gaan formatievliegen van de lente.

En vriend Ramses was zo vriendelijk daar alvast een voorproefje van te Photoshoppen! Zo moeten onze kisten straks in t blauwe hangen:D

full

En vriend Ramses was zo vriendelijk daar alvast een voorproefje van te Photoshoppen! Zo moeten onze kisten straks in t blauwe hangen:D

full

Zie ze al samen in de lucht hangen in het vughtse luchtruim tijdens de 3e STAMPE en OLDTIMER flyin
Ik zal nog iemand regelen met een derde kleine tony clark moth!

Goed bezig

greets pascal

De andere vleugel ook bespannen, het gaat lekker!
full

Wat is dat Proficover toch een fijn spul zeg, superstrak rond alle lastige hoekjes, zonder inknippen!

full

Bij Hobby*n net nog twee Futaba S3010 servo's besteld voor richting en hoogte. En een nieuwe ontvanger accu. Bij Conrad een NimH2 cellen pakketje zodat ik een gloeiautomaat van Arnold Remkes kan toepassen.

Volgens mij heb ik nu alles in huis om m tot het spuiten af te maken.

Niet zo heel veel vandaag maar toch iets;
de rolroeren opnieuw uitgelijnd en geboord. Ook even verstevigingsblokjes tegen de voorlijst van het rolroer en eea geplamuurd. Tenslotte nog een driehoekje tegen de roerhoorntjes gelijmd.

Ook de ondervleugels kunnen nu bespannen worden.

Vandaag richtingsroer in profiel geschuurd, pengaten gemaakt en de skid ingeboord.
ziet er netjes uit vind ik (t word ineens een vliegtuig)

full

Mooie lijn heeft dat kielvlak van de Moth toch....

Op naar de hoogteroeren.
Even het verbindingsstuk er tussen gezet en weer eens gepast.

En toen:
full

toen bleek er ineens verschil te zitten tussen de roeren en het stabilo
Als je de ribben netjes uitlijnt ziet het er zo uit:

links

full

en rechts

full

Het stomme is dat die roeren er al op zaten toen ik de kist kreeg. Toen is het me niet opgevallen.
De kier was ook niet zo groot dat het verschil zich weer oploste.

er zijn mijns inziens nu 4 mogelijkheden

1) nieuw gat boren 6mm naar buiten bij 1 van de roeren
2) Nieuw verbindingsstuk buigen
3) verbindigsstuk doorslijpen en met een bus weer solderen
4) randen pas schuren

1 valt af want het middenstuk is harder dan de rest dus je boor zal weglopen
2 lijkt me moeilijk om dat precies goed te krijgen, ik wil geen "elevons"
4 lijkt me lomp

dus 3 blijft over...

wat denkt het publiek?:confused:

ik hoor het graag

Lekker op dreef Femmo!
Goed bezig.
Had de vorige eigenaar mischien een kier tussen het hoogteroer?
B.v. met van die Robart pennen als scharnieren?

Zou zelf voor optie 4 gaan, minste werk en er blijft oppervlak te over voor de hoogteroer uitslag ;).
Gewoon de randen passchuren en klaar.

Ga zo door, wordt een mooie kist :proost:
groeten, Ralf

Thanx Ralf,

ik heb de zin en rust om iets te doen echt weer te pakken.

De kier was ook niet zo groot dat het verschil zich weer oploste.
hij had gewone platte Kavan scharnieren gebruikt

toch maar schuren dan misschien...

EDIT

Ramses mailde me nog een plaatje mbt tot de kier; Het is dus zelfs schaal om een kier te maken, dan hoef ik ook nauwlijks te schuren!
soms zit het mee.....

full

Mooi mooi mooi ,

Project valt me nu pas op :oops: , ga ik volgen , veel plezier en succes !!

Mvg,

Bart

Hoogteroeren gemonteerd. door de "schaal-spleet" komen de randjes gewoon goed uit nu, niks aan de hand dus. (fff vergeten een foto van boven te maken)

full

begonnen met het opschetsen van de roerhoorntjes. deze staan niet op tekening en degene die Ramses voor me opgemald heeft van zijn Tiger zijn me te lomp en te recht.

zo moet het worden

TigerMoth_VH-BVB_med_08.jpg

1e poging

full

links onder trouwens de hulpgereedschapjes voor de penscharnieren die ik even gemaakt heb. Een "in-het-midden-boor-malletje" en een pen om heet te stoken zodat ik de oude platte scharnieren weg kon branden waar de nieuwe penscharnieren komen.

2e poging, dit wordt 'm voor het hoogteroer.

full

misschien van het weekend weer verder

Vakwerk

Hoi Femmo,

Dat is weer modelbouw van de bovenste plank wat hier geleverd wordt.
De grote broer als voorbeeld voor de details.
Goed bezig.

Maar ik vrees dat "vak" van modelbouwer gaat uitsterven. De jeugd grijpt direct naar een foamie. Op een enkele uitzondering na zijn er nog maar weinig jonge gasten die het leuk vinden om met een stapeltje latten en balsa een vliegtuig te bouwen.

Of vergis me dan zo erg?

Inderdaad weer een knap staaltje bouwkunst.

En Arnold: sommige jongeren wagen zich nog wel aan zelfbouw.
Het is nog geen uitstervend ras.

Johan.

Back