Top Flite Cessna 182

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door colinbanks, 11 dec 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Game, set and match
     
  2. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Zit te denken om er een ASP ft160ar op te zetten, iemand hier ervaring mee?
     
  3. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    leuk project, laat ik daar nou ook mee bezig zijn
    heb na een aantal jaren geleden gestopt zijn met bouwen en vliegen de draad weer opgepakt
    kon hem voordelig overnemen van iemand die hem al een paar jaar in huis had maar inmiddels niet meer vliegt.......
    nee, geen bouwdraadje

    succes met de bouw

    John
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor de lol eens wegen voor en na het glassen.....
     
  5. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Er is weer een hoop gebeurd, de romp weer een stuk afgemaakt en hier en daar wat verstevigd. Niet te veel want anders zit er straks 2X zoveel hout in als uit de doos komt :p
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Gaat bij mij niet erg snel maar heb dan ook niet zoveel tijd om te bouwen. Heb de fin en rudder bijna af, ga vervolgens verder met de vleugel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Je hoeft ten opzichte van de plannen van Top Flite, echt niets te verstevigen. Dat is alleen maar onnodig gewicht toevoegen. Wel is het een overweging waard om het zware amerikaanse triplex te vervangen door lichter. Idem voor het balsa.

    Wil je het écht goed doen, moet je het meegeleverde hout weggooien, het is allemaal te zwaar.

    Echter, bouw je 'm gewoon met het hout uit de doos, volgens plannen, krijg je een prima vliegende kist.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :thumbsup:
    Da's dan wel veel geld voor alleen een kartonnen doos met een tekening....:D;)
    Nu ben je me even kwijt.:rolleyes:
    In mijn wereld zijn er te zware kisten, die vliegen dus slecht of niet.
    En er zijn goed vliegende kisten, die zijn in ieder geval niet te zwaar.
    Jij mag kiezen....:D;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Het is veel geld voor een doos mallen, ja, inderdaad ;)

    Top Flite is duur, hoe je het ook wend of keert. Daar staat tegenover dat je een bewezen ontwerp krijgt, en een bouwhandleiding waarmee iemand deze kist zelfs als eerste kist succesvol kan bouwen, als ie niet twee linkerhanden heeft.

    De wereld is niet zo zwart/wit. De Cessna heeft een enorme lap vleugel en is niet snel echt te zwaar dat het kritisch wordt. Als je hem bouwt met wat in de doos zit, en de adviezen qua motorisering aanhoudt, kom je uit op een vlieggewicht tussen de 5 en 6 kilo, wil je hem lekker gemotoriseerd hebben en het schaalinterieur erin etc. Amerikanen bouwen 'm af op 8-9 kilo, dán is ie pas écht te zwaar.

    Echter, pak je lichter hout, kun je onder de 5kg blijven. Of het gewicht wat je bespaart op hout, voor schaaldetails gebruiken.

    Het is dus niet zó extreem als jij stelt. Maar of je bv. een 2m05 vleugel geheel indekt met 3mm balsa plankjes van 20-30 gram per stuk (=top flite balsa), of 12-16 gram per stuk (=zelf geselcteerd bij houthandel), dat kan aardig oplopen. Dat bespaarde gewicht kun je dan gebruiken voor die mooie twin, of, als je echt slim bent, een grotere accu, enz, enz.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Gaat hier de 80-20 regel op?

    20% van de onderdelen zorgen voor 80% van het (te) hoge gewicht.

    Met andere woorden: als je goed kijkt en kiest, heb je met weinig werk al veel gewonnen . . .


    jan.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik bouw zelf met hout van ~0,1 , dus een plankje 3 is dan 30 gram, dat is voor mij licht hout.
    12-16 gram per stuk zijn bij mij de plankjes 1,5 mm.
    Balsa onder de 0,08 heeft volgens mij vrijwel geen structurele sterkte meer.
    Ik ga altijd met een weegschaaltje naar de winkel.
    Ben benieuwd waar onze berekeningen uit elkaar lopen.
    Dit model (spwdt 1m44) is vliegklaar 1725 gram, gebouwd met, naar mijn maatstaven, licht hout:
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Vrij eenvoudig; ik noemde gewoon verkeerde gewichten. Voor 3mm hou ik 20-25 gram aan. 30 gram is zwaar. En ook ik ga met een weegshaaltje naar Waalwijk.

    Structurele stevigheid; dit gaat om indekhout waar later nog of folie of glas omheen gaat. Dan is het echt sterk zat. Daarbij stel jij andere eisen aan je toestel; jij vliegt lijnbesturing kunstvlucht. Met een Cessna zul je hooguit wat rondkuieren.

    Los van de getallen, is het punt wel duidelijk denk ik.

    Jan Brilman: die regel is universeel. Van de Cessna heeft vooral de motorkap de neiging zwaar te worden, deze bestaat uit twee ABS helften welke aan elkaar verlijmd moet worden. Afhankelijk van hoe je 'm motoriseert, kan dat een zegen zijn, hij heeft wel snel de neiging staartlastig te worden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Zou deze erin willen plaatsen, weegt wel 1265 gr.
    IMG_0517.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Erg mooi maar wel een klomp lood en beetje overkill. Deze Cessna vliegt met een .90 al meer dan prima. Maar wel erg mooi.

    Je zou kunnen kijken of je dan een GFK cowl kunt krijgen, dat zou een hoop gewicht besparen. Sowieso is het goed om rond te kijken naar GF onderdelen, er zijn meerdere fabrikanten die onderdelen maken voor deze Cessna. ABS is niet echt een ideaal materiaal.
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Je ABS motorkap netjes glad afwerken, afvormen, en zelf een GFK kap maken.
    Heb je altijd nog een origineel, als je je kap verprutst of beschadigd
    ( wel wat werk natuurlijk...)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Is wel bewerkelijk. De meegeleverde kap is al erg lastig mooi glad te krijgen wegens de naad die erin zit. En dan moet je dat gebruiken als plug, daar een mal van trekken, en, en... alles kan nauturlijk.
     
  17. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    En wat win je dan aan gewicht?
     
  18. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Het gaat in dit geval niet zozeer om het gewicht alleen, maar ook om het zwaartepunt. Met een .90 en de ABS kap kom je precies goed uit met je zwaartepunt als je 'm bouwt volgens handleiding en met een motorkap die ca. 250 gram weegt. Die .90 zal een 600 gram wegen. Als je dan een motor van 1.2kg gaat monteren plus 250 gram kap, dan zul je je ontvanger-accupack in de staart moeten gaan zetten, wat met het schaal interieur lastiger is. En dan heb je kans dat je ook nog lood moet bijplaatsen.

    Ik denk dat je zo'n 100-150 gram bespaart in de neus door een CF kap te nemen. Dat hangt natuurlijk ook af van het afwerkinsniveau van de ABS kap.
     
  19. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Helder, ik even gekeken maar zie nog niet veel leveraciers, 1 in Amerika maar deze komt incl. verzenden op $ 87, lijkt me wat veel.
    Ik ga het toestel ook glassen, dit geeft zeker aan de achterzijde ook wat extra gewicht, wat aan de voorzijde gecompenseerd moet worden.
     
  20. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Ik vloog die van mij met een 15cc Saito en dat was ruim voldoende,heb in het verleden ook een reserve kap besteld bij hobby-in, gewoon Dennis even contacten.
    Succes verder.
     

Deel Deze Pagina