Top Flite P-47D Thunderbolt motorisering?

strutter

PH-SAM
Er vliegen inmiddels heel wat TopFlite en Hangar 9 Thunderbolts in de rondte.
Ik ben erg benieuwd naar de aandrijving hiervan, .60 is een ruim begrip.
Zouden jullie een foto van jullie aandrijving willen maken en de bevindingen hier in dit draadje willen zetten?
Ben benieuwd naar de ervaringen zowel van elektrisch als brandstof.

Ook de ervaringen van de verschillende retracts zijn hier welkom.
Zie het als een soort verzameldraadje :D

Bedoeld voor mensen die een oogje op deze kist hebben :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Je hebt die van mij zien vliegen. Mooi vliegbeeld met een 91 surpass. En met halfgas mooie schaalsnelheid.
Retracts mechanisch. De electrische heb ik eruitgehaald. Alleen maar storing. 1 kant weigerde regelmatig :-(
 
Welke elektrische had je Martin, die steeds storing gaven?


Ralf, ik heb zoals je weet nog geen ervaring aangezien ik nog aan het bouwen ben, maar bij dezen al wel vast mijn gekozen (en vrijwel geheel aangeschafte) setup:

  • Scorpion SII-4035 250kv motor
  • Ramoser VarioPROP 4-blads 12C hub met SG 15" bladen die ik op 11" pitch ga instellen incl. schaal spinner cap
  • Hacker MasterSPIN 80 Pro ESC
  • Turnigy 4000 mAh 8S (= 2x 4S serie) 35~70C

Volgens mijn berekeningen zorgt deze setup voor:
  • 1478 Watt vermogen met een max. van 53 Ampere
  • 6211 rpm (de prop kan max. 6500 rpm aan)
  • zo'n 6 kg stuwkracht en een pitch speed van 108 km/h
  • ongeveer 8 min vliegtijd

En de retracts:
  • E-flite 60 - 120 85-Degree Main Electric Retracts
  • E-flite 60 - 120 P-47 Main Strut Set

Ik denk dat ik met deze setup en retracts mijn streefgewicht van 10 lb / 4500 gram net niet ga halen, maar met dit vermogen lijkt me dat op zich geen probleem, al wil ik natuurlijk zo laag mogelijk uitkomen.
 
Robert,
De retracts zijn van E-flite. ( 60 ). Ik heb ze laten werken op 4,8 volt. 1 kant werkte continue goed, de andere kant deed het enkele keren wel, dan weer helemaal niet, of gaf alleen een zoemend / brommend geluid, of kwam voor de helft eruit. Ik heb op internet veel gelezen en het blijkt dat electrische retracts absoluut niet zaligmakend zijn en dat gebruikers er gestoord van worden en toch weer kiezen voor mechanisch of lucht. ( het liefst spring air )
 
Dat is niet best Martin, waren dat recente modellen of van een paar jaar terug? Vraag me af of ze inmiddels verbeterd zijn. Heb zelf .15 retracts van E-flite en daar geen enkel probleem mee, maar dat zou ook door de grootte kunnen komen. Ik ga ze wel gebruiken en zal mijn ervaringen met jullie delen.

Dat van 6v ga ik eens uitzoeken Pascal.
 
ik denk dat een 13cc 4 takt een beetje te kort schiet voor dit model
er woprd een 10 cc 2 of een 15 cc 4 takt voorgeschreven
maar vaak word een 15 2 of 20 4 takt gemonteerd
omdat het anders net een beetje underpowered is

door de dike neus is een groote prop met een kleine spoed ook beter
de 20 4 takt is dan de beste keuze die slingert de grootste prop in het rond
 
Jeroen,
Ik heb een Topflite P47 gevlogen met een 70 surpass, ging heel goed. Mijn huidige TF P-47 Razorback vlieg ik met een 91 surpass met een 14x7. Alleen met de start en een looping inzetten volgas. Voor de rest vlieg ik halfgas / Max driekwart gas. Hiermee heb je een mooi vliegbeeld en voldoende vermogen. Als je ermee wilt raggen en Reno racer spelen kan je er beter een 20 cc viertakt inzetten.....
 
Dank voor de reakties mannen:D!
Heb er ook een aantal zien vliegen met een 15cc 4-Takt, perfekte combinatie.
Dus mocht er iemand een Laser 100, Saito of OS.91 hebben liggen dan houd ik me aanbevolen ;)
Mijn voorkeur heeft de Laser :D, al moet dan wel de tank omlaag als daar ruimte voor is.

Groeten, Ralf
 
(...)
Mijn voorkeur heeft de Laser :D, al moet dan wel de tank omlaag als daar ruimte voor is. (...)

Zoals beloofd Ralf:

04-tank-position.jpg


De roze arcering is waar ik denk dat de tank ligt, op tekening is het onderscheid lastig te maken tussen de outlines van de tank en de crutches e.d. Op het eerste gezicht lijkt er ruimte genoeg, maar de tank kan helaas niet ver zakken, omdat de vleugel dan in de weg zit, voor zover ik kan zien.

Qua motorisering leek mij de ruimte in de cowl ook handig om te weten: verticaal op het smalste punt, gemeten binnen de verdikking die nodig is om de verschillende onderdelen van de cowl aan elkaar te lijmen, is de hoogte ongeveer 196 mm. Hoop dat dit voldoende info is om te zien of de Laser past, en anders hoor ik wel of je nog een maat of foto nodig hebt!
 
Super bedankt voor het plaatsen Robert :thumbsup:
Ook handig een referentiemaat erbij, kan ik hem opschalen.
Voor de tank inbouw positie bij de Laser had ik inderdaad al wat gelezen op het WWW
Ga ermee aan de slag.

Groeten en dank, Ralf
 
Graag gedaan, let wel, de schaalreferentie is niet heel nauwkeurig en ik weet ook niet of er verdraaiing in zit vanwege perspectief. Dus als referentie is het okay, maar zou er geen maatwerk onderdelen op maken. Dan moet ik even voor je terug e.e.a. opmeten (of gebruik je beter de originele tekening straks). Dit was vooral om te kunnen tonen welke motor met de cilinder nog binnen de cowl zou kunnen vallen.
 
Duidelijk :D,
Van de schets op de Laser site gemeten komt de carb. van de Laser 100 op 7,3cm onder de propas uit.
Gemeten uit jouw schets zit de tank dan 6,4 cm boven de carb., da's te veel :mad:
De ruimte terplekke van de carb. is te krap voor een tank vanwege de vleugel :(
(Reden voor een Laser (0% nitro) voor mij is dat ik nu alleen Laser 4 takters heb, en ik geen zin heb in een can met aparte brandstof)
FF laten bezinken maar..

Groeten, Ralf
 
Lees ik het nu goed dat jij ook aan een P47 bezig bent?

Wat betreft de brandstof zonder nitromethaan kan je deze ook voor de Os Max en Saito gebruiken hoor.
Mijn OS 'jes en Saito'tje draaien er prima op en lopen super stationair

Mvgr Hans
 
Het is eigenlijk niet helemaal eerlijk van mij :rolleyes:,
Ik was van plan de kit te gaan maken, aangespoord door het verslag van Robert, toen dit moois op mijn pad kwam :D

DSC_1151_zps989474ad.jpg


DSC_1269_zpsb51b7ed2.jpg


DSC_1243_zps66737c72.jpg


Echter zonder motor, er zat een OS.91 in waar hij prachtig mee vloog.
Als de OS het ook zonder nitro doet ben ik er snel uit ;)

Het lijkt me een heerlijke kit om zelf te bouwen, wellicht doe ik dat ook nog eens. Voorlopig ga ik hier mee oefenen.

Groeten, Ralf
 
Back
Top