Topflite P51!! Bijna vliegklaar (foto's )

Topflite P51!! Motor test film

Ik Ben bezig met Topflite P51, volgende week een motor aanschaffen.

Ik zit te denken aan een 4 takt (vanwege het geluid).
Een OS Max 120 b.v. Nadeel vindt ik dat de motor uit de cowling komt, maar een .90 lijkt me weer net te klein.

Iemand hier ervaring mee? Waar vliegen jullie mee, of wat raden jullie aan.

Bedankt alvast
Wouter

Laatst bewerkt:
Beetje afhankelijk van je gewicht natuurlijk :roll:

Ik had op mijn TF P-51 een 15cc 2-takt daar vlogg het model goed mee.
Nu komt er tzt een 20cc 4-takt voor, ook een OS.

Kon die net niet in de motorkap??? Bij mijn TF P-40 wel.
Ik kan vanavond/morgen wel eens even snel kijken (+ fotootje) hoe de motor tov de motorkap uitkomt dan weet je het meteen (de 20cc staat toch ook op de tekening of niet?!?!?!).

Ik zou voor een 20cc`er gaan, maar als de kist wat licht gebouwd is zonder al teveel poespas dan is een 90`er ook nog mogelijk maar dan heb je niet echt veel vermogen over.

succes,
Berto.

Ik neig ook erg naar de 20cc, deze staat ook op tekening en die komt plusminus 15mm onder uit de cowling.
Hoe kom je dan uit met de uitlaat, is deze weg te werken?

Na een beetje surfen kwam ik deze tegen.
Zenoah 20cc benzine
Iemand hier ervaring mee...

Als je al benzine wilt dan zou ik voor een MVVS gaan.

Maar die beginnen pas bij de 26cc geloof ik.

Uitlaat is bij de P-51 moeilijk weg te werken er zijn wel uitlaten die zelfs schaal zijn (link staat ergens in mijn P40 draadje of Teus weet die wel).

wout R zei:
Ik neig ook erg naar de 20cc, deze staat ook op tekening en die komt plusminus 15mm onder uit de cowling.
Hoe kom je dan uit met de uitlaat, is deze weg te werken?

Na een beetje surfen kwam ik deze tegen. Zenoah 20cc benzine. Iemand hier ervaring mee...

Hoi Wout,

Ik ben momenteel deze mooie motor aan het inbouwen in een spacewalker. Kijk eens Hier om te zien hoe de motor eruit ziet 8) . Hij is zeer compact, schijnt heel rustig te lopen, alleen je ontkomt er niet aan dat de inlaattrechter uit je model steekt.

Download anders Hier de manual van deze motor, daar staan alle gegevens en maatvoering in. Dit staat op de website van Toni Clark.
Zodra ik er draaiervaring mee heb laat ik het in het draadje van de Spacewalker weten.

Succes met je keuze,

Gr. Teus

Bedankt Teus, Ik heb even de afmetingen bekeken ,en gepast maar die zenoah wordt een beetje lastig denk ik..
Wel hele coole uitlaten, wel beetje aan de prijzige kant.

Denk dat ik toch maar voor de 20cc os max ga. Die is op mijn adres niet duur, zeg maar erg goedkoop.
Stukje dat uit decowling steekt, is natuurlijk wel goed voor de koeling :D
en die uitlaat moet toch wel weg te werken zijn zie
Wacht nog even op de foto's van berto

Hoi Wout,

Zou ook voor de 20cc gaan. wat extra vermogen kan geen kwaad.
Zelf vlieg ik hetzelfde toestel (droog 4,5 kg) met een OS 15cc 4-takt. Voor rustig vliegen is dit ruim voldoende.

Het kleppendeksel steekt bij een 15cc een dikke cm onder het kapje uit.

Gr. Ronald

Oke bedankt Ronald.
Bruikbare Tip, rustig vliegen was niet echt de bedoeling natuurlijk... Gang is alles!! Lol

p.s.
Oud alblas, = 2 dorpen verder... Waar vlieg je??

Greetz
Wouter

Hallo Wouter,

Met deze setup met Hobby-in 90 graden bocht en bendy pipe kun je je demper zeker kwijt
Interesse?

PC280056.JPG

Groet, Ralf

Ronald,

Oosten ... --> Molenaarsgraaf.

Goede suggestie
Aangezien de kop al uit de cowling gaat, en als ik het plaatje zo zie. Komt er wel heel erg veel uit de cowling te hangen. morgen eens even met de tekeningen erbij kijken hoe dat uitkomt.
Denk dat ik maar "gewoon"een flexibel tussenstuk moet gebruiken en de standaard uitlaat een beetje uit het zicht werken.

Maar eerst de motor zelf scoren natuurlijk

GRTZ

strutter zei:
Hallo Wouter,

Met deze setup met Hobby-in 90 graden bocht en bendy pipe kun je je demper zeker kwijt
Interesse?

Groet, Ralf

als je maar geen vieze snerpende 2takt erin lepelt

Ralf,wat meer info.. Draaiuren??, Evt resterende Garantie,? aankoopdatum? En niet te vergeten prijs??

Gerard_nl zei:
als je maar geen vieze snerpende 2takt erin lepelt

EreEerst 10.000 i uren steken om het een beetje echt te laten lijken. Om er vervolgens een naaimachintje van te maken... Nou nee LOL

Stond al even bij te koop: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=51116

Zeer goed lopende O.S. max FS120S-E 20cc viertakt,
Goed ingelopen, en is absoluut crashvrij!
(gebruikte brandstof: 5% nitro, 18% klotz en methanol)
Inclusief nieuwe demper en hobby-in 90 graden bendy pipe-setje met koppeling

Tevens 16x8" Graupner en 18x6" Graupner en 18x6" APC props
Is een prima motor, ligt alleen niks te doen in mijn kast, zonde

Motor is ca. 5 jaar oud,

Heeft ca. 50 vluchten gemaakt in Dynaflite PT19 die ik vorig jaar verkocht heb
Loopt absoluut goed, is ook nooit uitgevallen tijdens de vlucht en heeft nooit een crash meegemaakt

Prijs 230 euro

Groet, Ralf

En anders de motor voor de schaal bouwer. De Laser 120, 20cc 4 takt zonder nitro al goed lopend. Dus geen last van dure brandstof.
Blijkbaar iets lichter als de OS FS 120-E, 846 gram , maar 785 gram (exclusief uitlaat). En ook een stuk kleiner. De hoogte van het hart van de as naar de kop is maar 93mm. Bij de OS is dit maar liefst 115mm. Een laser kun je dus perfect onder de kap inbouwen.
Of om wat meer vermogen maar toch kleiner en lichter de Laser 150, met een gewicht van 835 gram en een hoogte van 101mm. Dit scheelt nog altijd 14mm t.o.v. de OS.
Het enigste nadeel is dat ze vrij prijzig zijn. Stuk duurder dan een Saito en OS. De Laser 120 kost £310 en de 150 £320.
Maar als ik mag geloven van meerdere mensen is dit de Rolls Roys van de methanol 4 takt motoren. Goed genoeg voor mijn TF spit :lol:.

Groetjes Rob.

Bedankt Rob, had inderdaad gekeken naar laser motoren. Maar wat je zegt ze zijn een beetje prijzig. Morgen vertrek ik naar het buitenland, alwaar de motoren goedkoper zijn. Zal dan ook maar effe vragen of ze ook laser hebben. (denk het niet aangezien ze in engelang gemaakt worden,net als RR). Maar evengoed bedankt..

Hallo Wout,

De Topflite P51 is een goede vlieger met de 91 surpass. Met een 90 graden verloop stuk en het originele verloopstuk en uitlaat, kan deze volledig onder de kap worden weggewerkt. Alleen het kleppendeksel blijft zichtbaar. :P

Groet,

Martin

Back