topic kan van mij weg!!!!!!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een beetje onzinnige opmerking.

Tja, misschien was dit een onzinnige opmerking, dus heb ik de tekst maar even aangepast !!

Het is inderdaad afhankelijk wat wil je met je machines wilt maken, maar als je werkstukken wilt maken waar het wel op de 0,01mm nauwkeurig aankomt, dan kan je met dit soort machines niet uit de voeten, dat wilde ik er mee zeggen, een beetje ongelukkige tekst hiervoor uitgekozen door mij, ik had het anders moeten formuleren, excuses hiervoor !

Als het allemaal niet zo precies hoeft en niet teveel mag kosten en je het leuk vindt om creabea aan de gang te gaan, kom je met een zaag, een boor en een paar vijlen ook een heel eind. Waarom dan nog een freesbank kopen?

Als het allemaal niet zo precies hoeft en niet teveel mag kosten en je het leuk vindt om creabea aan de gang te gaan, kom je met een zaag, een boor en een paar vijlen ook een heel eind. Waarom dan nog een freesbank kopen?
En dan blijft het nog een modelbouw hobby.Maar ja er zijn er altijd die voor hun hobby geld zat over hebben.Maar dat heb je overal.
vr.gr.adrie

hoi allemaal.
bedankt voor de tips en info.
met een vijltje en een boor kun je ook veel doen.
maar om hele velgjes of keteltjes met een vijltje te maken,
ben je toch wel een week bezig voor 1 velgje.
vandaar de aanschaf van zo'n machine.

dat wordt flink sparen 2000 minimaal.
de frees machine kost in verhouding niet zo veel het gereedschap er om heen kost net zoveel machine klem verdeeltafel en ga zo maar door.

beste mensen

binnenkort wil ik mischien een freesbank/machine aanschaffen.
nu wil ik graag wat informatie hierover.
zoals: toeren,prijzen,de beste voor beginner en natuurlijk of het voor metaal kan.
heb al een beetje rondgekeken maar kan weinig vinden hier.
wat echt over frezen gaat.
graag jullie reacties en wat jullie mij aanraden voor een beginnend frezer.

gr patrick;)
Hallo Patrick, er bestaan geen frees-machine vppr beginnelingen. Het licht puur aan hoe dik is je beurs, en waar wil je ze voor gebruiken. Bedenk ook, hebben al meerdere mensen gezegd in hun antwoord, er komen na de koop van je machine ook nog naaste kosten zoals gereedschappen. Ik kan je wel enige adressen geven waar de keuze groot is en goedkoop. Kijk eens op de site van de "De Locloods" de site van HBM "Herman Buitelaer" en RC Machines Dan vindt je zeker wat voor jouw interessant is. Veel succes met het zoeken.:)

Ben zaterdag bij HBM geweest omdat ze een 2e hands draaibankje hadden staan, kom bij de kassa om te vragen.......staan ze het bankje net af te rekenen:shock::confused:
Na heel gesprek over wat ik wil of er mee moet kunnen waarvoor echt de tijd werd genomen ondanks dat het een mierenhoop van mensen was ben ik de deur uit gegaan met een nieuw draaibankje een HBM 300, is een simpele versie van de HBM 180 (welke mijn 1e wens was) wat extra luxe is met digitale toerentallen enz. daarnaast ook een HBM X-1 Freesbankje, had eerst voor een proxxon gekeken (omdat ik een HM 16 toch wat duur vond), ziet er leuk uit maar kan er eigenlijk niet veel mee en is nog duurder ook. Al met al goed advies gekregen en men was ook kreatief met de benodigde gereedschappen er rondom heen. heeft mij zo geholpen dat toch alles had wat je nodig hebt in begin en ook gekeken dat ik onder de 900 euries de deur uit liep! Heb nu toch redelijk spul om goed uit de voeten te kunnen en voor een mooie prijs lijkt mij. set van 8 draaibeitels HSS er bij, boorkop met MC2, setje center boortjes, 4 freesjes van 3 tot 6 mm en een losse MC2 spanbus voor in de frees, boorkop er uit en MC2 er in om zuiverder te werken.ben van't weekend alles gaan installeren en uit het vet gehaald en ik ben ook tevreden over de kwaliteit. kan altijd luxer maar kan nu ook alles maken wat ik wil.
Denk toch dat het meer in kennis en verdieping zit als de luxe van het apparaat. had zelf ook op 15 a 1700 euro gerekend maar ben nu toch wel blij met deze krea oplossing zonder in mogelijkheden veel in te leveren.

Mijn keuze hoeft niet die van iedereen te zijn maar toch alles te hebben voor nog geen 900 euro doet mij toch ook wel een goed gevoel geven.
Machintjes houden toch wel hun waarde later over te stappen naar iets groters mocht dat nodig zijn.

Dus Patrickje er kan dus heel wat voor minder als je goed rond kijkt!

Laatst bewerkt:
hallo allemaal.

bij het te koop en gevraagd vak overig.
staat een proxxon bfb2000 te koop.
ik weet dt proxxon niet al te gechikt is.
maar zou ik hiermee wel kunnen oefenen alvast??
volgens mij is hij freesklaar.

Ik vraag me af waarom er mensen nog advies geven?
In het hele topic wordt de Proxxon door niemand geadviseerd, zelfs afgeraden, en jij vraagt doodleuk op pagina 4 opnieuw of het wat is :confused:
Sjouw mij maar weg, ik ben er klaar mee.

hallo allemaal.

bij het te koop en gevraagd vak overig.
staat een proxxon bfb2000 te koop.
ik weet dt proxxon niet al te gechikt is.
maar zou ik hiermee wel kunnen oefenen alvast??
volgens mij is hij freesklaar.

Patrick, ik zal mij iets minder hard proberen te formuleren:

Ik heb ook voor deze proxxon gekeken, 1 is hij nieuw duurder als een 3x betere machine van HBM-X1 welke een 2x zo groot berijk heeft, alle frezen in kunnen ook kotter, zwaluwstaart en sponningfrezen. een proxxon kan niet grotere frezen kwijt dan 3mm vanwege het spantang systeem en is bovendien een hoogtoeren machine wat inhoud of verbrande frezen of een verbrand werkstuk al zo dan wel of niet beiden (bij onjuiste keuze van toerental), ik heb veel van proxxon staan maar deze komt er bij mij niet in.
ook is het een laagspannings apparaat direct op de motoras aangedreven zonder vertraging, ja geen power om even wat op te schieten wand dan staat hij gewoon stil.

Neem de moeite een keertje naar waddinxveen te rijden, daar hebben ze ook de proxxon staan, je hoeft ze niet eens naast elkaar te zetten een keuze te maken dat zie je in 1 oogopslag wat de beste keuze is.
Een HBM-X1 kost 375 euro en heb je een hele simpele machine waar je niets aan kan verzieken maar wel een die ALLES kan.
Of van een ander merk, maar koop alsjeblieft geen proxxon frees.
Ik ben helemaal proxxon fan maar de frees is alleen voor juweliers en printplaten boeren.

Meer advies kan ik je niet geven

hoi bruderboer

bedankt, ik wou dit alleen even weten.
vind alleen jammer dat ik gelijk van die rare reacties krijg.
ik ben hier totaal nieuw in [net als een vrouw die riolen legt hihi]
dus wil alles zeker weten, weten.
vandaar dat ik ook soms 2 dezelfde dingen vraag.
ik heb genoeg informatie dus het topic mag van mij op slot!!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back