Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    In een gratis programma zoals bv. 'blender' kan je ook vaak onderdelen aanklikken en verwijderen. Wel even inporteren, en nadien als juiste formaat weer exporteren.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  2. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Ga ik ook naar kijken, dank je wel voor de tip
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ben wel eens benieuwd, een 3d model is één iets, maar in hoeverre alles printbaar en monteerbaar/lijmbaar/samenstelbaar is zal waarschijnlijk nog moeten blijken.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Ik heb nu twee cabines en twee trailers geprint. Deze heb ik geschroefd en gelijmt met secondelijm vd action. Afgewerkt met primer en grondlak vd action en gespoten met Motip. Alles is prima te doen.

    Er komt aan het einde van 2021 een nieuwe DAF cabine op schaal 1:14 op de markt voor rond de 300 euro, dus heb je een 3d printer koop de stl files en een rol filament en je hebt voor 330 euro een laatste nieuw dat cabine die je zo op een Scania 6x4 frame kan plaatsen. Als je de Scania cabine dan ook nog te koop aanbied heb je voor weinig en nieuw model op schaal 1:14.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Je vergeet even te vermelden dat een 3D cabine van PLA behoorlijk wat nabewerking nodig heeft voor je er een mooie laklaag op kunt krijgen vergelijkbaar bijv Tamiya cabines. Denk dat veel Modelbouwers door deze post misleid worden, en daarna teleurgesteld in het resultaat.
    Beter is om de Stl dan bij voorbeeld bij Shapeways te laten printen, die kunnen profesionele kwaliteit leveren. Kost wat meer, maar resultaat is ook vele malen beter.
     
    Emile Pas en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  6. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Zijn er al afbeeldingen van de Daf die komen gaat? Ben ook wel benieuwd naar welk type en wie het uit gaat brengen?
     
  7. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Natuurlijk heb je met PLA wat nawerk, maar dat maakt modelbouw zo leuk toch. Als het dan goed uit de verf komt heb je er dubbel plezier van.
    Bouwdozen kopen kan altijd nog, maar geeft minder voldoening. Echt probeer het eens, valt best mee.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  8. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
  9. Bv3l

    Bv3l

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs Nederland
    Ik lijm alles met secondelijm van de action.
     
  10. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Heb ik al diverse keren gedaan, dus ik weet waar ik over praat. Maar het is meer als waarschuwing voor starters op het forum die denken met een eenvoudige 3D printer cabines te kunnen printen en een vergelijkbaar resultaat als met een gladde bouwdoos cabine denken te krijgen.
    Na vele malen schuren, filler primer, grondverf, laklagen, opschuren en weer lakken en blanke lak kun je bij lichtinval de printlagen terugzien.
     
    vGenLheftruck_Maarten en trialrolf vinden dit leuk.
  11. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Vraagje over resin printers:

    welke bestanden gebruik je daarvoor? Zijn dat ook de STL bestanden van bijvoorbeeld Thingiverse?
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    yes, Stl zijn de files die de printer nodig heeft. Heb bij Thingiverse nog geen cabine gevonden die ik de moeite zou vinden te printen, hier het geprinte resultaat van een Scania op Cults3D
    https://images.cults3d.com/6B01VXuS...492e7fe9-2527-4a11-bf2d-e0abc3187fe8/sc.jpg#5 niet op mijn printer, is een foto van de site. Resultaat is afhankelijk van je instellingen, materiaal, en precisie van je printer. En natuurlijk de kwaliteit van het ontwerp.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
  13. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Dank voor je reactie Fred. Gaat niet om een cabine. Vriend van mij doet aan modeltreinen en denk er aan om een resinprinter te kopen. Schijnt mooier te zijn voor de kleinere onderdelen.
     
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, dat is voor detail werk. Heb er een fiets uit zien komen in 1:87, werkelijk verbluffende resultaten. Maar die kwaliteit kost wel een paar centen.
     
  15. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    die printers zijn niet zo duur. Is dat resin zo duur dan?
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ligt eraan wat voor kwaliteit je wilt, en je hebt nog iets van een UV kast of zo nodig. Als je HO onderdelen of treincabines wilt doen denk ik dat je vriend zich even goed moet orienteren voor hij een printer aanschaft. IMG-20211226-WA0007.jpg
     
  17. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Dank je Fred, ik zal hem zeggen dat hij zelf even goed onderzoek moet gaan doen. Ik geloof dat het vooral gaat om interieurs etc te printen in schaal 1/87.

    Mooi helmen trouwens, print jij die zelf? Ik kan er binnenkort misschien wel 2 gebruiken in mijn haakarmvoertuig ;)
     
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, deze zijn niet van mij. Maar deze kwaliteit is haalbaar, maar deze zijn 1:16, Bruder.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  19. Koeniedb

    Koeniedb

    Lid geworden:
    29 jan 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Nederland
    Goede middag, ik print vooral onderdelen voor Bruder voertuigen omdat mijn zoon het leuk vind om mee te spelen (en als het RC is het snel moet zijn ;-) )
    Heb al redelijk wat gefabriceerd maar een die hier waarschijnlijk in de smaak valt is deze:
    Trux gebaseerde offroad bullbar voor de Bruder Arocs https://www.thingiverse.com/thing:5221408

    Heb gezien dat onder andere @trialrolf (achterhookRC op Thingiverse) mij volgt. :)
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2022
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat klopt, ik print ook nog wel, eens wat en rommel wat aan bruder speelgoed:)
     

Deel Deze Pagina