Topic voor : Servonaut, Beier-USM-RC en MFU en alle Besturings en Verlichtingssystemen.

Discussie in 'Model truckers' gestart door marten77, 11 mrt 2008.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    In de Beier kun je naar Servosequenz gaan. Dan kun je de esc aansluiten op een servo uitgang van de USM 3. In het tabblad van de Servoseq kun je de tijd instellen dat de servo beweegt, oftwel jouw regelaar loopt. 1500 is neutraal, omhoog en naar beneden regel je door waardes boven of onder 1500 in te voeren. Vanuit je ontvanger een kabel naar servo In aansluiten van de Beier, bijv 2 of 3, en dan nog een aantal vinkjes aan zetten in de programmatuur.
    Dan nog kijken hoeveel sec de stutten nodig hebben om helemaal maar beneden of omhoog te gaan, dat pas je dan aam de Funktionsequenz. Je zou zelfs dan nog een zusatzsound kunnen afspelen als de stutten bewegen.
    Succes
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Het lijkt mij veel eenvoudiger met 2 micro schakelaartjes en diode? Heb je ook geen motor regelaar voor nodig.
    Maar ik weer niks van Beier.....
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  3. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Cor, maar dan moet je wel het schema hebben om met twee eindschakelaars en diodes de stutten met simpele aan/uit schakeling te bedienen.
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Dat schema is zo oud als de weg naar Rome, en buiten die componenten nog een mini servo, zoals ikeerder voorsteld; dat het old school is maak tniet uit, het is simpel en goedkoop; en het zit bv hier op:

    En zowel de kranen als de stempels worden door motoren bediend en begrensd door eindschakelaars.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Seawind

    Seawind

    Lid geworden:
    29 nov 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Achterhoek
    Ok ga uitproberen of het lukt.
    Iedereen bedankt
    Groet Frits
     
    vGenLheftruck_Maarten en trialrolf vinden dit leuk.
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Dat zou via een sequence kunnen!
    Daarin kun je diverse bronnen (Licht, Geluid en Servo's) met een X tijd (de)activeren.
    Voor je esc zou je dan een X tijd naar een bepaalde uitslag willen (stempels omhoog)
    Na die X tijd zet je die servo uitgang weer naar neutraal en de stempels stoppen.
    Voor omlaag programmeer je nog een sequence en dan met een tegenovergestelde servo uitslag (stempels omlaag)

    Aah, zag dat Fred eigelijk hetzelfde bedoelt...
     
  7. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Schijnbaar zijn wij al iets verder in de mogelijkheden van de Beier.
    En een schakeling met micro switches en diodes is voor veel modelbouwers best lastig. Daarom heeft Beier het in zijn programma zitten.
    Ik bedoel, je geeft veel geld uit voor een Beier USM 3 en dan gebruik je de mogelijlheden niet.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  8. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Hoe kan ik de software van Beier (sound-teachter) updaten?

    In een filmpje van Hobby Concept dacht ik te zien dat hij op versie V1.2 zat. Ik zit nog op versie V1.00a
    Het verschil zit hem er volgens mij in dat hij onder instellingen een tabblad S-bus heeft en ik niet. Die heb ik nodig voor mijn nieuwe zender (Paladin EV)
     
  9. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Linksboven update.......
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  10. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    Lekker wakker was ik zeg........ Dank je wel
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    En update is alweer klaar
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  12. Tim Senhorst

    Tim Senhorst

    Lid geworden:
    12 jun 2011
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Giesbeek
    Vraagje over een beier sfr-1 zou je daar ook de leds van tamiya kunnen gebruiken.
    Als ik daar de stekker van af knip en daar een weerstand tussen soldeer en dan aansluit op een AKL-8?
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2023
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zolang je de juiste weerstanden maar gebruikt. Een led is een led.
     
  14. Reley

    Reley

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Breda
    Beste allemaal.
    Mijn vader heeft een uitdaging met zijn Beier setup. Hij heeft een USM-RC-2 met lm-ir-16-4.
    nu heeft hij op de motor aansturing die op de IR module zit de motor van de kiepwagen (Carson Fliegl Stone Master) aangesloten. Dit werkt, hij kan de bak dus kiepen via de schakelaars op de zender (Carson)
    Echter krijgen we het niet voor elkaar om op een servo aansluiting een snelheidsregelaartje (thor 4) aan te sturen voor de mechanische steunpoten. Ik weet dat de Thor werkt aangezien deze op mijn SFR-1 en ir-16-2 prima werkt.
    Kan iemand ons op weg helpen?
    Alvast dank!
     
  15. Tim Senhorst

    Tim Senhorst

    Lid geworden:
    12 jun 2011
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Giesbeek
    Bedankt
     
  16. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Krijg je wel een servo aangestuurd ipv een regelaar?

    Werkt de regelaar überhaupt wel rechtstreeks op je ontvanger.
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Echter krijgen we het niet voor elkaar om op een servo aansluiting een snelheidsregelaartje (thor 4) aan te sturen voor de mechanische steunpoten.

    Heb je de instellingen in Sound Teacher goed staan of alles op nul zeg maar..... Moet werken dus 1 voor 1 nalopen en zoals Mark aangeeft testen.
     
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Een servo uitgang moet je activeren. Ik neem aan dat je een funktie sequenze hebt gebruikt om de steunpoten te gebruiken? Dan moet je bij konfiguratie deze wel activeren. En moet hij alleen links om en rechts om lopen, of nog andere zaken doen.
    Het is beschreven in de handleiding, maar is net iets lastiger als een led aan een uitgang hangen.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  19. Reley

    Reley

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Breda
    Zoals gezegd werkt deze regelaar prima in mijn eigen setup.
    ik zal inderdaad eens gaan testen met een normale servo of dit wel werkt.
     
  20. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Servo of regelaar maakt niet uit. Beide werken op de pulsen vanuit de ontvanger. Motor met regelaar blijft draaien tot je de andere richting kiest. Servo maakt beweging tot einde slag.
    Ik vermoed echt dat je even moet speuren in je programmering van de Beier. Misschien anders hier wat screen shots plaatsen.
    Of een losse stekker,heeft mij ook wel eens heel veel zoekwerk en puzzelen opgeleverd en de oorzaak was simpel.
     
    vGenLheftruck_Maarten en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina