Topmodel CZ Elixir / Fantasy

Nu zit ik nog met wat vragen.

De antenne zou ik het liefst door de romp laten lopen. Nu loopt daar sowieso een servokabel naar de hoogteroerservo (die wordt achterin ingebouwd). Gaat dit werken of zal de antenne dan toch buitenom moeten? Ook de aansturing naar het richtingroer loopt door de romp evenwijdig aan de antenne (als die in de romp zou komen). Staal is dan misschien geen goed idee. Levert een koolstof aanstuurbuis ook problemen op met storing op de antenne?

In mijn Grunau Baby loopt de antenne langs de stalen stuurkabels van het richtingsroer. Bij mijn eigenbouw elektrozwever loopt de antenne langs de 6mm stuurstaaf van het hoogteroer. In beide situaties heb ik geen enkel ontvangstprobleem. In jouw geval zou ik ook de antenne in de romp maken. Reikwijdte test zal uitsluitsel moeten geven. Je kan altijd de antenne nog buitenom laten lopen. Bijvoorbeeld richting puntje van het kielvlak.

Om de antenne inwendig netjes weg te werken schuif ik een aantal drinkrietjes in elkaar. Deze weegt praktisch niks en met een paar drupjes lijm zet je dat vast in de romp. De antenne kan je zo erin schuiven.

Hoeveel motordomping moet ik evt aanbrengen? De afsnijding van de neus is nu met vrijwel geen domping (zo lijkt het op het oog tenminste). Voor het gezicht is het natuurlijk het mooist als de spinner gewoon recht voor de romp hangt. Is een kleine zijwaartsstelling nog nodig? Voor mij is het geen probleem om evt wat richting en hoogte mee te mixen met het gas.

Als het geen probleem is om hoogte mee te mixen zou ik het lekker zo laten. Mijn (peperkte) ervaring is dat een thermiekzwever, welke getrimd staat op beste glijden of beste dalen, ALTIJD compencatie nodig heeft op het hoogteroer, namelijk een paar klikjes down.

Effect op richting vindt ik van ondergeschikt belang bij deze zwever/motorconfiguratie.

Hoe ga ik het gas en de butterfly aansturen op de zender? Beide heb je het liefst op de gasknuppel. De butterfly wil ik sowieso op de gasknuppel om daar mee te kunnen 'spelen' tijdens het aanvliegen. Dan is de keus: gas om dezelfde knuppel en knuppelfunctie omzetten met een switch (niet ideaal) of gas aansturen met een draaiknop (ook niet ideaal). Ik neig naar de 2e optie, 2 functies wisselen op één knuppel geeft verwarring.

Ik vlieg met butterfly en gas op een knuppel. In mijn zender, MPX 3010, switch ik dan van modelgeheugen naar gelang ik de motor danwel de butterfly wil bedienen. Als de knuppel naar mijn buik staat gebeurt er niets. Gaat de knuppel naar voren, dan gaat de butterfly uit of de motor aan. Ik zou overigens niet voor een switch gaan tenzij het je allerlaatste redmiddel is om deze twee functies te combineren. Met een switch kan je niet ff netjes de zwever tijdens de landing naar "binnen" slepen.


Ik zou graag de spleten bij de rolroeren, flaps en het richtingroer mooi overbruggen met iets. Er schijnt speciale flexibele plastic strip te zijn, licht voorgebogen en met een smalle plakrand om over de spleten te plakken, maar ik heb dit nog nergens kunnen vinden. Iemand een idee waar dit te krijgen is of hoe zelf iets moois te maken?

Graupner heeft spaltabdeckungstape in het programme. Reteduur spul.......

Ik weet nog niet hoe het gaat met de S3150 servo's. Bichler heeft aangegeven deze servo's niet op voorraad te hebben en ook niet snel leverbaar. Ik heb ze teruggemaild dat ze die servo's dan kunnen cancellen en de rest opsturen. De status van mijn bestelling is daarna veranderd naar 'in progress', maar er is nog niets verzonden en ik krijg ook geen antwoord op mijn mails. Ik durf nog niet elders de servo's te bestellen, want straks levert Bichler ze toch mee en zit ik met een dubbele set (kosten 152 euro per 4). Natterer heeft ze overigens op voorraad, ook voor €38/stuk.

Dan kan je alleen maar wachten en treurig naar de overdrijvende cumuli staren wetend dat het nog even duurt voordat je de Fantasy daar kan laten vliegen..

Trouwens, ik heb mijn transportkist gemaakt van berkentriplex. Da's wel wat slap, maar anders weegt zo'n kist snel loodzwaar....
 
Berrie, dank voor je uitgebreide antwoord.
Gas op een switch vind ik ook geen optie, gas moet wel te regelen zijn. Ik denk toch dat ik het gas op de draaiknop zet. Net iets minder voor de hand dan de knuppel, maar je kan het ook niet per ongeluk verkeerd om doen.
Die tape van Graupner is inderdaad vet duur, ruim 28 euro/5m :(. Achterlijk hoog. Maar dit is dus wel precies wat ik zoek. Ik kijk eerst wel of ik zelf iets kan maken. Dit kan je makkelijk achteraf nog aanbrengen.

De bestelling van Bichler is zojuist verstuurd, dus met 1 of 2 dagen weet ik of de servo's erbij zitten of niet, en dan heb ik sowieso spulletjes om verder te bouwen :). Dan kan ik weer aan mijn grote hobby: solderen :nooo:.
 
Die tape van Graupner is inderdaad vet duur, ruim 28 euro/5m :(. Achterlijk hoog. Maar dit is dus wel precies wat ik zoek. Ik kijk eerst wel of ik zelf iets kan maken. Dit kan je makkelijk achteraf nog aanbrengen.
Voor mijn Sirion (van Gerten) wordt aangeraden de aileron-kier te dichten met Tesa-tape... jammergenoeg zijn er honderd soorten Tesa tape, en er wordt niet bijgezegd welke. Ik wil daar een vinyl tape voor gaan gebruiken. Het gaat zo:
Plak twee stroken tape met de plakkant op elkaar, zo dat aan de randen een plakrand overblijft; ik denk zelf een milimeter of 8. Snij de overstekende plakrand aan de andere kant af. Nu de hele strook op de rand van de aileronspleet plakken.

Ik zit zelf alleen met het probleem dat ik de Sirion zilver wil foliën, en ik zal vast geen zilverkleurige vinyl tape kunnen vinden (wel zilvergrijs, maar niet echt glimmend zilver). Misschien wordt het gewoon een contraststreep, in rood op het zilver, ook niet lelijk.

Ik had gisteravond ook een probleem met het boren van gaten voor de vleugel/romp montage, bij jou 7 mm, bij mij zo scheef dat het helemaal over moet, gaten dicht maken en zo... heb er vandaag niks aan gedaan want na zo'n mislukking komt het even m'n neus uit.

Mooi ding die Fantasy!
 
Bart, de door jou beschreven methode had ik ook al uitgedokterd. Ik heb een proefstukje gemaakt, maar dat gaat niet werken. Het buigt niet mee als het roer uitslaat weg van de tape. En als er een beetje onderdruk komt fladdert het ook zo naar boven.
Vincent, ik heb de stukjes gelezen. De meningen zijn blijkbaar verdeeld over hoe werkzaam het is. De meesten zeggen dat het wel iets moet doen, sommigen vinden zelfs hun vliegtuig lekkerder vliegen met tape. In ieder geval zou het fluiten minder worden (volgende keer op de WaKu het tape er maar afhalen ;)).
Ik heb besloten dat dit project toch al pijn doet in de portemonnee, en het tape van Graupner gewoon besteld. Anders weet ik zeker dat ik elke keer dat ik deze kist oppak gruwel van de spleten bij de roeren.
Plaatje van het spul van Graupner:
71334863b37e1827a.jpg


Vanmiddag zijn er 2 pakketjes binnen gekomen met diverse spullen.
71334863b17cd0931.jpg


Ik kan eindelijk fatsoenlijk verder. Die motor is wel een stevig apparaat zeg, dit is even iets anders dan het motortje in mijn easyglider.
71334863b1daf3c39.jpg


Zo op het eerste gezicht gaat alles aardig passen. Ophanging van de propellerbladen moet iets worden bijgevijld, nu klappen ze niet lekker in doordat ze tegen de spinner lopen. Accu moet op zijn kant staan, plat past niet (ook dat is een flinke jongen). Hij zal ook aardig naar achteren moeten liggen, anders gaat het moeilijk worden het juiste zwaartepunt te halen. Nu moet ik alleen de vleugelservo's nog hebben. Deze zijn inmiddels elders besteld.

De kabels door de vleugels zijn gelegd. Hiervoor heb ik een zeer gecompliceerd stukje gereedschap moeten maken ;) (KISS)
71334863b17c57557.jpg


Aansturing richtingroer:
71334863b17caaf8d.jpg

Ik wilde de aanstuurstang eerst vastmaken, maar het kan nergens heen en gaat echt niet vanzelf los, er lijkt geen speling op te zitten. Ik laat het lekker zo zitten.

De rolroeren en flaps zijn allemaal aan de vleugeldelen geplakt. Ik gebruik hiervoor Leukoflex, tip van wat dlg-ers. Dit is mooie dunne doorzichtige tape wat goed te verwerken is en heel goed plakt (en blijft plakken naar het schijnt). Het is niet het goedkoopste spul (ca 3,50 voor 5 meter), maar het werkt prima.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant stukje tekst over het vleugelprofiel van de Fantasy en Elixir (in het bijzonder de vette stukken). (Bron: www.aerodesign.de)
MH32
Zwischendurch schien es so, als würde das MH-32 das RG15 als F3B Standardprofil abgelösen, aber das ist nicht eingetreten. (....)

Trotzdem darf man eines nicht vergessen: Das MH-32 wurde als Pylonprofil entworfen! Das heißt, die reine cw(ca=0,0) (kurz: cw0) Optimierung stand im Vordergrund. Das beste Gleiten und speziell das geringste Sinken spielten daher keine Rolle beim Entwurf. Diese Punkte werden vom MH-32 nicht annähernd so gut erfüllt, wie das ein HQ/W-2,5/9 zum Beispiel tut. Im geringsten Sinken und besten Gleiten ist ein derartiges Modell einer MH-32 Kiste mehr als deutlich überlegen! Bei Klappeneinsatz ohnehin, wenn auch nicht ganz so deutlich, wie man erwarten könnte.

Warum aber ist dann das MH-32 so beliebt? F3J Modelle werden leicht gebaut. Im Schnellflug benötigen sie also ein Profil mit geringem cw, weil die Flächenbelastung als treibende Kraft eher klein ausfällt. Und genau hier liegt der Vorteil des MH-32 - Pylonprofil! Das heißt, das geringste Sinken wird über die Flächenbelastung gering gehalten, während das MH-32 für den nötigen Durchzug im Schnellflug sorgt.

Im Umkehrschluß: Auf mittelschweren (2500g und mehr) Alltagsmodellen macht das MH-32 keinen Sinn, weil hier die Defizite beim geringsten Sinken und besten Gleiten zunehmend zutage treten. Damit ist ein HQ hier die bessere Wahl, trotz der Nachteile beim cw0, weil die Flächenbelastung höher ist! In der Summe erreicht man hier also trotz höherer Flächenbelastung vergleichbare oder bessere Leistungen. Wer ein bißchen Zeit über hat, kann ja mal Vergleichsrechnungen dazu anstellen. Das MH-32 fühlt sich im Vergleich mit dem RG-15 stumpf an, es erreicht nicht annähernd diese Dynamik. Für Allroundflieger heißt es damit ganz klar: Finger weg vom MH32! HQ/W-2,5/9 für schwere Vertreter, RG-15 für die etwas leichteren, in keinem Fall aber das MH32 verwenden!

Fazit: So perfekt das MH-32 für F3J geeignet ist, so ungeeignet ist es für Allround- und Freizeitflieger aufgrund der mangelnden Dynamik.
En laat ik nou een lekkere allround kist willen. Hij gaat een goede 3 kg wegen, dus ruim meer dan de hier genoemde bovengrens van 2,5 kg.

Iemand hier andere leuke ideeen over?
 
Iemand hier andere leuke ideeen over?

Misschien wordt je weer wat blijer als je weet dat de Flying Specials 4000 en 5000 ook rond vliegen met een MH32 profiel (zij het wat in dikte gemodificeerd om constructieve redenen)

Flying Special by SPORT KLEMM --o-- FS 4000

Ook de Kult van Tangent heeft het MH32 profiel. Genoemde kisten vallen niet echt in de categorie lichte F3J floaters. Geen echte problemen dus met gewicht, het is niet alleen het profiel wat een fijne zwever maakt.

Ruim 3Kg zeg je? Waar zit al het gewicht? Kan je eens een lijstje maken van wat de onderdelen wegen?

Dit staat al:
Romp, 374 gram
- Vleugelmiddenstuk, 725 gram
- Vleugelbuitendelen, links 272 gram, rechts 265 gram
- Hoogteroer, 118 gram
- Kleindelen, ca 130 gram

= 1884 gram voor de lege kist.


@Prop-er: De opmerking van Hans Rupp (deze persoon heb ik hoog staan, weet dat wel!) dat je gewoon een MH32 moet nemen als je zelf gaat bouwen bevalt me niet zo. Het suggereert dat je de voordelen van een HQW niet kan benutten als je zelf je zwever bouwt. Dit zal vanwege bouwonnauwkeurigheden zijn. Zelf zie ik het zo. Of je nu een HQW of een MH32 vleugel zelf bouwt, in beide gevallen is de productieonnauwkeurigheid gelijk. Zou je dan geen onderscheid kunnen ervaren tussen beide vleugels? Lijkt me niet logisch. De MH32 is dan toch even "slecht" gebouwd als de HQW? Anyway, daar gaat Fotor's draadje niet over....
 
Laatst bewerkt:
Ruim 3Kg zeg je? Waar zit al het gewicht? Kan je eens een lijstje maken van wat de onderdelen wegen?
Hé, leuk Berrie, ik heb nu alles eens op een rijtje gezet en het lijkt inderdaad mee te gaan vallen.
Lege kist 1884g
ESC 60g
UBEC 37g
Batterij 360g
Motor 181g
Ontvanger 17g
Servo's 140g
Spinner + propeller 30g
Totaal: 2709 gram. Tel daarbij op nog wat bekabeling, lijm, stekkertjes, propeller etc en 2800g lijkt me haalbaar. Valt me niet tegen. Lood hoeft er zeker niet in, het lijkt er eerder op dat de batterij helemaal naar achteren moet liggen om het zwaartepunt goed te krijgen.

Ik had al wel gezien dat MH32 best veel toegepast wordt, en gezien de ervaringen van Harry zat ik er niet echt over in, maar ik schrok wel even van het stukje over dit profiel.

De opmerking van Hans Rupp (deze persoon heb ik hoog staan, weet dat wel!) dat je gewoon een MH32 moet nemen als je zelf gaat bouwen bevalt me niet zo. Het suggereert dat je de voordelen van een HQW niet kan benutten als je zelf je zwever bouwt. Dit zal vanwege bouwonnauwkeurigheden zijn. Zelf zie ik het zo. Of je nu een HQW of een MH32 vleugel zelf bouwt, in beide gevallen is de productieonnauwkeurigheid gelijk. Zou je dan geen onderscheid kunnen ervaren tussen beide vleugels? Lijkt me niet logisch. De MH32 is dan toch even "slecht" gebouwd als de HQW?
Hier kan wel verschil in zitten. Het ene profiel is veel gevoeliger voor onnauwkeurigheden in het profiel dan het andere. In de 'grote' zweefvliegwereld zegt men ook dat bijv sommige kisten bij regen of veel vliegjes op de vleugel duidelijk slechter gaan presteren terwijl andere vliegtuigen (lees: ander profiel) daar veel minder last van lijken te hebben. Ik kan me zo voorstellen dat de HQW profielen ook last hebben van deze gevoeligheid voor verstoringen van het profiel (lees: bouwonnauwkeurigheden).
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad niet dezelfde tape...

De tape van Graupner is eigenlijk geen tape, maar een voorgevormd kunststof profiel met een plakstripje.
 
De motor is ingebouwd. Het bijgeleverde motorschot heeft mooie gaten om de lucht door en langs de motor te laten lopen. Wel jammer dat de gaten zonder kolomboor nooit precies op de plaats komen waar je ze wil.....
713348694885326e4.jpg


De draden van de motor aan de onderzijde vormden wel een klein probleem. Deze staken uit tot buiten het motorschot. Ik heb aan de binnenkant van de romp ter plaatse de rompwand iets dunner gemaakt en het motorschot is er een klein beetje scheef ingeplaatst. Zo heb ik dus toch een kleine domping. Ik heb wel de voorzijde wat bij moeten werken met de dremel om de romp mooi aan te laten sluiten op de spinner. Het sluit nu prima aan, alleen aan de bovenzijde steekt de spinner een heel klein stukje boven de romp uit. Wat mij betreft geen probleem.
713348694885885c5.jpg


De propeller ligt in alle standen mooi aan langs de romp. De spinner heeft aan de voorzijde een 'luchtinlaat' zodat er voldoende lucht naar de motor en door de romp kan stromen.
7133486948855e20a.jpg


Ik kan helaas niet zoveel tijd aan dit project besteden als ik zou willen, ik moet nu even het nodige studeren voor mijn werk en met het huidige mooie weer moet er ook gevlogen worden natuurlijk! Het was vandaag lekker thermisch :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Fotor! Ooit had ik een Thermik Dream van dezelfde fabrikant. De romp was erg buigzaam bij het begin van het kielvlak. Bij een beetje schudden van de romp wiebelde het T-stabilo vreselijk heen en weer...De Elixir vindt ik een zeer mooie kist. De zwakke romp van de Thermik Dream echter weerhoudt me van aanschaf...Hoe staat het met die zwakte bij de Elixir? Is díe inmiddels wat stabieler?

m.vr.gr. Kees den Hoed.
 
Kees, ik heb net eens flink geschud, gedraaid en getrokken aan de romp, maar alles voelt toch echt solide en stijf aan. Het laatste dunne stuk van de romp naar de kielvlakovergang is verstevigd met een flinke mat koolstof, het kielvlak zelf is van binnen verstevigd met kevlar (denk ik). Het stabilo schuift halverwege het kielvlak van voren om het kielvlak heen, ook dit lijkt goed stevig te zitten tussen een goed verdikte rand. Deze kist schijnt bekend te staan als een aardig stevig vliegtuig.
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt is kun je altijd een keer komen kijken.
 
Mooi zo! Dat biedt perspectieven! Ze hebben dus de romp achteraan verstevigd (wat bij de Thermik Dream niet het geval was) !
Ik woon in Middelburg, dus een beetje uit de buurt :-))

Groet en bedankt voor de reaktie,
Kees.
 
En ik maar wachten op servo's....

De servo's voor de vleugels zijn nog steeds niet opgestuurd. Na enig onderzoek van de emails over de bestelling bleek dat ik het bedrag nog over moest maken :oops:. Ik was in de veronderstelling dat ik reeds met credit card betaald had (maar dat was het spleten-tape). Betaling is onderweg, dus servo's volgen hopelijk spoedig.

Ik wil ook een variometer aanschaffen voor gebruik in o.a. dit vliegtuig. Ik wacht nog even op de ervaringen van een mede-forummer met de sky-assistant, waarschijnlijk wordt het die.

De servo voor het hoogteroer is geplaatst (Berrie, nu weet je ook waar die schuim dingetjes voor zijn ;)).
7133486be35e067fa.jpg


Het gat moet zelf uitgesneden/gefreesd worden. Daar komt later een stuk oracover of sticker overheen.

Het hoogteroer kan gewoon op het vliegtuig geschoven worden en valt in een paar flinke verdikkingen in het kielvlak.
7133486be35e549ea.jpg


De roeren schuiven dan over een ijzeren pennetje (dat gemonteerd is in de schommel binnenin).
7133486be35e2cd5a.jpg


Het hoogteroer zit zo goed klem en hoeft niet meer te worden getaped. Roeren aansluiten hoeft dus ook niet. Wat een heerlijke simpele en doeltreffende constructie. Het is alleen te hopen dat de roeraansluitingen stevig genoeg zijn om een keer een klap te overleven. Aan de andere kant: zo'n kruis-stabilo zal niet zo snel een klap krijgen. De spleet waar het pennetje van het hoogteroer doorheen loopt moet nog wat uitgefreesd worden, het loopt nu nog niet soepel, de spleet is te dun.

Het (veel te dure) spleet-afdek-tape van Graupner is binnen. Het is een plastic strip die licht is voorgebogen en op één helft een plaklaag heeft. Ik heb het al aangebracht bij het richtingroer (foto is onderzijde richtingroer) en het ziet er erg goed uit. Het spul is lekker dun, vrijwel onzichtbaar en plooit mooi over de spleet.
7133486be36d8ad0f.jpg


Vanmiddag heb ik de motor even laten draaien in de tuin. Man, man, wat een power. Ik durfde het gas haast niet vol open te zetten. Dat moet je echt niet binnen doen, wordt een rotzooitje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het einde (of eigenlijk het begin!) nadert

De draden van de regelaar naar de motor heb ik aan de romp gelijmd met eopxy/balloons om contact met de draaiende motor te voorkomen. Het stukje hout op de foto is om tijdelijk de draden tegen de rompwand te drukken tijdens het lijmen.
7133487e012e3b5e8.jpg


De servo's zijn vastgezet met een soort hardschuim vulstukjes die bij de kit zaten. De schuimstukjes heb ik goed met epoxy vastgezet en vervolgens de servo's op enkele punten met epoxy aan de schuimstukjes gelijmd.
7133487e014a33f0e.jpg


De roerhoorns heb ik zojuist vastgelijmd. Die op de foto is van de flaps en zit niet verkeerd om (tenminste niet per ongeluk). Ik heb ze bewust andersom gezet omdat je alleen veel uitslag naar beneden nodig hebt en nauwelijks naar boven. Dat gaat zo een stuk beter. Zo zal ik ook de neutraalstand van de servo's een stuk verplaatsen, dus bij flaps up staat de servoarm dan niet recht. De roerhoorns van de rolroeren zijn andersom geplaatst.
7133487e014a9f5b9.jpg


De servo van het richtingroer zit onder de vleugel. Erachter ligt de ontvanger. In het servoplankje zit ook een multiplex stekker gelijmd waarmee de vleugelservo's worden aangestuurd.
7133487e012f1e857.jpg


Contrastekker uit de vleugel:
7133487e012e5f80a.jpg


Ook tussen de vleugeldelen zijn multiplex stekkers gebruikt.
7133487e014a6485c.jpg


De achterkant van deze stekkers is dichtgesmeerd met hot glue zodat een beetje vocht niet voor kortsluiting kan zorgen.
Al die stekkers en servo's aan elkaar krijgen heeft me veel soldeerwerk gekost. Mijn pas gekregen soldeerstation heeft hier goede diensten bewezen.

Mijn schoonvader heeft een hele mooie houten kist gemaakt. Hierin moet ik nog een interieur zien te knutselen om alles veilig te kunnen vervoeren. Het is een flinke kist, ik kijk er maar netaan overheen als hij rechtop staat!
7133487e015f687d8.jpg


Morgen is het vliegtuig waarschijnlijk af. En dan wordt het wachten op een beetje rustig weer :sleeping:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit Raymond! Wat zal jij een schik hebben van deze zwever!

Hoe ga je butterfly en motor bedienen? (Daar had je nog geen besluit in genomen geloof ik he!?)
 
Back
Top